NEVS herstart productie Saab 9-3 in elektrische vorm

0

De Saab 9-3 is in elektrische vorm opnieuw in productie in China. De Chinees / Zweedse combinatie NEVS, die de rechten op de middenklasser kocht in 2012 (maar niet de merknaam) heeft het oude platform van de sedan als basis genomen en er vervolgens batterijen en een elektromotor in geïnstalleerd.

De elektrische 9-3 loopt bij NEVS in de Chinese havenstad Tianjin van de band. De fabriek heeft een productiecapaciteit van 50.000 auto’s per jaar. De sedan heeft zoals gezegd nog steeds het oude platform, oftewel de Phoenix architectuur van General Motors. Het ontwikkelingsteam van de Chinees / Zweedse combinatie heeft dus niet veel meer gedaan dan batterijen en een elektromotor installeren.

Daarnaast werd het design iets opgefrist met vernieuwde verlichting, een aangepaste grille, een andere motorkap, eigen zijspiegels en vers bumperwerk. De sedan blijft evenwel direct te herkennen als Saab 9-3. In het interieur zien we een digitaal instrumentarium, een nieuwe schakelpook en een aangepaste middenconsole waarin een aanraakscherm een plek heeft gekregen.

Omdat de merkrechten op de naam Saab bij de Zweedse vliegtuigenfabrikant zijn gebleven, zal het model verkocht gaan worden als NEVS 9-3. De elektrische versie van de sedan zou niet meer wegen dan het origineel met verbrandingsmotor. De actieradius zou circa 300 km bedragen (vermoedelijk gemeten volgens de nogal optimistische NEDC norm). De topsnelheid is begrensd op 140 km/u.

De NEVS (de afkorting staat voor: National Electric Vehicle Sweden) 9-3 zal het Chinese grondgebied niet verlaten. Of het zal lukken om de volledige productiecapaciteit, oftewel 50.000 auto’s per jaar, in eigen land weg te zetten, is afwachten. De concurrentie in het segment voor elektrische auto’s neemt met de dag toe. Maar eerlijk gezegd zitten daar ook nogal wat rotte appels tussen in de vorm van niet goed uitontwikkelde modellen. NEVS heeft er een paar jaar over gedaan om de elektrische 9-3 productierijp te krijgen, hetgeen een goed teken zou kunnen zijn: blijkbaar is de Chinees / Zweedse combinatie niet over 1 nacht ijs gegaan.

Het moederbedrijf van NEVS, de voorheen in vastgoed gespecialiseerde Chinese Evergrande Groep, dat sinds begin dit jaar een meerderheidsbelang van 51 procent in heeft, is zijn portfolio de laatste tijd grondig aan het uitbreiden. Het kocht niet alleen de elektromotor fabrikanten Protean Holdings en e-Traction (de laatste onderneming is Nederlands), maar voegde ook de Chinese batterijleverancier CENAT New Energy aan zijn portfolio toe.

 

Comments are closed.