Nieuwstelex

0

+++ In dagelijkse omstandigheden blijkt het lastig te kunnen zijn om de AUDI e-Tron snel op te laden. Theoretisch kan deze handeling bij de elektrische cross-over met een hoog vermogen (maximaal 150 kW) worden verricht. Hierdoor hoeft een stop langs de snelweg niet lang te duren. Dat is prettig, want in de praktijk heeft de e-Tron een actieradius van iets meer dan 300 kilometer. Dat is niet heel erg ruim. Van een 175 kW lader kan echter geen gebruik worden gemaakt. Dit betekent dat er dan noodgedwongen uitgeweken moet worden naar een laadzuil van 50 kW (als er geen 150 kW exemplaar voorhanden is). Dat betekent een 3 keer langere wachttijd om de gewenste accuvulling te bereiken. Ook snelladers van 350 kW zijn voor de elektrische Audi geen optie. +++

+++ BUGATTI is in het Franse Molsheim begonnen met de bouw van de 40 exemplaren van de Divo. Het ontbreken van een typegoedkeuring voor rijden op de openbare weg staat de levering echter in de weg. Bugatti denkt dat het verkrijgen van de homologatiepapieren maximaal 7 maanden zal duren. De fabrikant verwacht hierbij geen problemen te ondervinden aangezien de Divo gebaseerd is op de Chiron architectuur. De koolstofvezel carrosserie is echter compleet nieuw. Die zorgt voor een lager wagengewicht van enkele tientallen kilo’s. Bugatti zegt het onderstel van de Divo opnieuw gekalibreerd te hebben. Hierdoor zijn hogere bochtsnelheden mogelijk. De gewijzigde wielstanden zorgt er evenwel voor dat de topsnelheid van de Divo is begrensd op 380 km/u. In tegenstelling tot de Chiron is er geen Topspeed modus aanwezig. Als Bugatti klaar is met het bouwen van de 40 exemplaren van de Divo, dan volgt de fabricage van de La Voiture Noire die afgelopen maart op de autosalon van Genève aan het grote publiek werd gepresenteerd. Een derde model debuteert half augustus op het Concours d’Elegance op Pebble Beach in het Amerikaanse Monterey. De zogeheten coachbuilding modellen zijn louter beschikbaar voor bestaande Bugatti klanten. Zij dienen in alle gevallen op basis van een computerfoto te beslissen of zij de betreffende bolide aan hun collectie willen toevoegen. In het geval van de Divo is daarmee een bedrag van €5 miljoen gemoeid. De La Voiture Noire, waarvan 1 exemplaar zal worden gemaakt, kost liefst €11 miljoen (exclusief belastingen). Toch waren beide coachbuilding modellen nog voordat zij aan het grote publiek werden getoond al uitverkocht. Van de Divo komt 1 exemplaar naar Nederland. +++

+++ De modellen van FERRARI zijn natuurlijk al behoorlijk exclusief, maar in de toekomst zal de Italiaanse sportwagenfabrikant daar nog een schepje bovenop doen. Wellicht ter compensatie van tamelijk alledaagse hybride aandrijftechniek (die debuteerde in de onlangs gepresenteerd SF90 Stradale) en van de voor 2022 gepland SUV die ongetwijfeld in grote aantallen verkocht gaat worden. Enrico Galliera, hoofd marketing bij Ferrari, laat weten dat het merk minder voorspelbaar zal worden. Het design van de hierboven genoemde SF90 is daar volgens hem een voorbeeld van. Ferrari zal dit jaar nog 3 andere nieuwe modellen introduceren. Vanwege hun speciale karakter denkt Galliera daarmee een andere doelgroep te bereiken. Het verbreden van het gamma moet er voor zorgen dat Ferrari kan groeien, maar toch exclusief blijft. +++

+++ Portugal heeft de ambitie om de grootste leverancier van LITHIUM in Europa te worden. De regering van het land heeft het Brits / Australische bedrijf Savannah Resources de toestemming gegeven om verkennende boringen uit te voeren in het noorden van het land, namelijk in Covas do Barroso, met als doel om daar in de openlucht een mijn te gaan exploiteren. Dat is een activiteit die het bedrijf ook al uitvoert in Finland, Mozambique en Oman. In Portugal ligt de exploitatiezone in een bergachtige streek met een dennenbos, dichtbij historische dorpjes. Deze geografische situatie zet meerdere verenigingen aan om te protesteren en de opening van deze mijn volgend jaar te voorkomen. De inwoners van de dorpjes vrezen dat hun leefmilieu zal vervuilen en dat zowel het landschap als hun levenskwaliteit zal veranderen. Er is dus sprake van een soort van tegenstelling want het lithium wordt door de auto-industrie gebruikt voor elektrische modellen die de naam hebben milieuvriendelijk te zijn. Alleen geldt dat dus niet voor de winning van de grondstoffen voor de accu’s. Het alkalimetaal wordt nu hoofdzakelijk betrokken uit Zuid-Amerika (Bolivia, Chili en Argentinië op kop), maar ook uit Australië, China, Congo, de Verenigde Staten en Rusland. Portugal is het Europese land met de meeste bruikbare lithium, samen met Finland. De inwoners van de genoemde dorpjes hebben zich georganiseerd om de Portugese overheid en de plaatselijke autoriteiten ertoe aan te zetten dat zij geen toestemming geven voor de exploitatie van de mijn. Savannah Resources, dat al 150 boringen heeft uitgevoerd, wil uiteraard niet toegeven. Het bedrijf stelt dat elektrische auto’s het milieu juist bescherming bieden. +++

+++ LYNK & CO moet nog debuteren op de Europese automarkt (dat gebeurt volgend jaar), maar werkt ondertussen hard door aan de ontwikkeling aan nieuwe modellen die de 01, 02 en 03 gezelschap moeten houden. Deze types zijn reeds in China te koop. Eén van de nieuwe modellen is een verlengde versie van de 01; een SUV. De opgerekte carrosserie maakt een derde rij zetels mogelijk, waardoor de ’04’ een alternatief is voor auto’s als de Peugeot 5008 en de Volkswagen Tiguan Allspace. In China zijn de modellen van Lynk & Co leverbaar met louter een benzinemotor onder de kap, maar voor Europa zal er gekozen worden voor (deels) elektrische aandrijflijnen. Alle techniek wordt gedeeld met de Volvo XC40. Hetgeen de vraag oproept of de Zweden in de toekomst ook een 7-persoons versie van hun compacte SUV zullen lanceren. Als XC50. +++

+++ Dat de MPV op zijn retour is, zal niemand ontgaan. De cijfers van Jato, specialist in autostatistieken, bevestigen dit. Die laten zien dat de MPV niet langer populair is in Europa. In 2011 werden 1,93 miljoen exemplaren verkocht op het oude continent. Vorig jaar waren het er slechts 892.000. Het marktaandeel van de MPV is gedaald van 14 % naar minder dan 6 %. De belangrijkste boosdoener kennen we: de SUV. Het marktaandeel van dit type auto’s bedraagt nu bijna 40 %. Het meer avontuurlijke karakter van de SUV trekt veel voormalige kopers van een MPV, een typische gezinsauto, aan. Bovendien hebben die (nog) niet het imago van voertuigen voor gepensioneerden. De daling van de verkoop van MPV modellen is natuurlijk ook te wijten aan het verminderde aanbod. Zo hebben wij in het B segment reeds vaarwel kunnen zeggen tegen de Citroën C3 Picasso, de Ford B-Max, de Opel Meriva, de Renault Modus en de Toyota Verso-S. Van dit type auto’s werden vorig jaar 203.000 exemplaren verkocht, tegen 725.000 stuks in 2011. In het C segment is de herfst ook op een duizelingwekkende manier ingetreden: in deze klasse daalde de afzet van 960.000 eenheden naar 566.000 verkopen. Verschillende modellen zijn ook hier met pensioen, zoals de Seat Altea en ​​de Toyota Verso. Renault verkocht vorig jaar 90.000 exemplaren van de (Grand) Scénic en lijkt op het eerste gezicht goed weerstand te kunnen bieden, maar van dit model gingen in 2011 bijna 2 keer zoveel stuks over de toonbank (160.000 eenheden) en zelfs 305.000 exemplaren in 2005. Binnenkort valt het doek voor de Zafira. Die vervangt Opel door een personenwagen variant van haar bestelwagen Vivaro. Dergelijke auto’s winnen aan populariteit. Vorig jaar kwam de afzet uit op bijna 500.000 exemplaren, tegen 351.000 stuks in 2014. Ford gaat, als de voorraad (Grand) C-Max uitverkocht is, klanten doorverwijzen naar de personenwagenversies van haar Transit familie. Citroën denkt dat de nieuwe Berlingo een goed alternatief is voor de C4 SpaceTourer. +++

+++ NISSAN is momenteel niet echt in een feeststemming, maar heeft toch wat te vieren: de 33ste verjaardag van de Sunderland fabriek in het Verenigd Koninkrijk. Daar zijn inmiddels 10 miljoen auto’s geproduceerd, waarvan 3,4 miljoen eenheden van de Qashqai. Sinds de opening in 1986 is de fabriek uitgegroeid tot een faciliteit waar elke 2 minuten een auto wordt geproduceerd. Na de Qashqai volgen in de output statistieken de Micra (2,4 miljoen stuks; na een kort en mislukt avontuur in Thailand wordt dit model nu geproduceerd in Flins in Frankrijk bij Renault) en de Primera (1,48 miljoen eenheden). Relatief nieuw is de in 2010 geïntroduceerde Juke. Die mag niet op het podium, maar bemachtigt wel de 4de plaats (1,05 miljoen). Van de Leaf zijn tot nu toe slechts 141.517 exemplaren geproduceerd in Sunderland. Mede als gevolg van de dreiging van de Brexit daalde vorig jaar de productie in de fabriek. Met het oog op de breuk tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie heeft Nissan besloten om de toekomstige generatie X-Trail niet meer aan de andere zijde van het Kanaal te bouwen. Ook is de productie van de Q30/ QX30 van Infiniti, die ook in Sunderland van de band liep, gestopt. +++

+++ De helft van de Nederlanders stoort zich aan het rijgedrag van zijn of haar PARTNER . Goedbedoeld advies is vaak een irritatiepuntje. Dat leidt 1 op de 3 keer tot ruzie in de auto. Friezen zijn daar het best in, zo blijkt uit onderzoek van Acties.nl dat een peiling deed onder 1.106 Nederlanders met een relatie. De uitkomst was dat 54 % van de Nederlanders zich stoort aan de rijstijl van hun partner. 6 % van de ondervraagden vindt hun partner zo slecht rijden, dat zij niet eens instappen. Vrouwen (59 %) storen zich vaker dan mannen (50 %) aan het rijgedrag van hun partner. Jonge mannen (18-29 jaar) ervaren de grootste ergernis als hun partners kritiek hebben op hun rijstijl. Volgens de opdrachtgever van het onderzoek zijn met name jonge vrouwen (18-29 jaar) degenen die het meest kritisch zijn. Zowel mannen als vrouwen ervaren vooral goedbedoeld advies als zeer irritant. Vrouwen vinden dergelijke ongevraagde opmerkingen net iets vervelender dan mannen. Al die irritaties en opgekropte boosheid leiden wel tot voorzichtiger rijgedrag. De meeste bestuurders houden rekening met hun partner op de bijrijderstoel. Aan de andere kant mijdt 1 op de 5 Nederlanders ingewikkelde handelingen als hun partner naast ze zit. Zo weigert 31 % van de vrouwen dan om file te parkeren. 11 % van de mannen heeft dezelfde reflex. +++

+++ PEUGEOT lanceert oktober volgend jaar op de eerstvolgende editie van de autosalon van Parijs de productieversie van de 508 by Peugeot Sport. De komst van deze snelle versie werd in maart 2019 al wereldkundig gemaakt. Peugeot heeft echter nog even tijd nodig om de conceptstudie, die toen op de autosalon van Genève te zien was, te vertalen in een productie exemplaar. De vertraging is een gevolg van het feit dat de prioriteit nu ligt bij het lanceren van andere stekker hybride modellen, zoals de PHEV versies van de 508, 3008 en 5008. Daarvan start de verkoop in de tweede helft van dit jaar. In een later stadium kunnen wij ook een ‘By Peugeot Sport’ versie van de volgende generatie 308 verwachten. Beide modellen krijgen een vermogen van 350 pk. Daarvan is 200 pk afkomstig van een 1,6 liter turbobenzine 4 cilinder. Een tweetal elektromotoren (op elke as een exemplaar) zorgen voor de rest. De 508 kan daarmee in slechts 4,5 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. +++

Reageren is niet mogelijk.