Nieuwstelex

0

+++ Van de week heb je kunnen lezen dat ASTON MARTIN in zwaar weer verkeert. De Britse bouwer van luxe sportwagens is in de rode cijfers beland (van ruim 35 miljoen pond verlies over het eerste halfjaar) en de recente beursgang is uitgelopen op een deceptie. Oktober vorig jaar opende de koers van Aston Martin nog op 19 pond, maar inmiddels is het aandeel nog slechts 4,5 pond waard. Dit betekent dat van de beurswaarde afgelopen herfst (circa 5 miljard pond) nog maar net iets meer dan 1 miljard pond over is. En dat terwijl Aston Martin een schuld heeft van 723 miljoen pond. Toch hadden beleggers kunnen weten dat zij een kat in de zak zouden kopen. Vorig jaar oktober werd net voor de beursgang becijferd dat Aston Martin bij een verwachte koers van 22,5 pond per aandeel liefst 65 keer zijn jaarwinst van 2017 waard zou zijn. Dat is ongeëvenaard. Ferrari schopt het tot 37 keer zijn jaarwinst en autofabrikanten als Volkswagen, Ford en BMW zitten op een waarderingfactor van 6 à 7. Om uit de rode cijfers te komen, gaat Aston Martin de komende tijd in de kosten snijden en/of op zoek naar een nieuwe investeerder. Maar gezien de lage beurswaarde van Aston Martin is het merk ook een overnameprooi geworden. Daimler wordt genoemd als mogelijke kandidaat, omdat de Duitsers al deels aandeelhouder is, maar Autointernationaal.nl acht dit bedrijf geen voor de hand liggende koper. Reden is dat Daimler zelf met diverse winstwaarschuwingen heeft moeten komen en in het tweede kwartaal verlies heeft geleden. Nu geld steken in Aston Martin is vragen om problemen met de eigen aandeelhouders. Waarschijnlijk lossen de problemen op de beurs zichzelf op, als de DBX leverbaar wordt. Dit cross-over model wordt gezien als de reddingsboei voor Aston Martin. Het merk verkoopt nu dik 6.400 auto’s op jaarbasis, maar dat zouden er met de nieuweling richting de 14.000 stuks (in 2023) kunnen worden. Aston Martin spiegelt zich daarbij aan Lamborghini. Haar nieuwe Urus maakt namelijk inmiddels 60 procent van de verkopen uit. +++

+++ AUDI heeft de huidige A4 net een (zeer geslaagde) facelift laten ondergaan, maar is al druk bezig met de opvolger. Het had weinig gescheeld of de nieuwe generatie zou een variatie op het Passat / Superb thema zijn geworden. Door gebruik te maken van hun MQB platform (motor overdwars) dacht het door de sjoemeldiesel affaire geplaagde moederbedrijf Volkswagen veel geld te kunnen besparen. De boekhouders in Wolfsburg hadden uitgerekend dat kiezen voor dit onderstel 1 miljard euro aan kosten zou kunnen schelen in vergelijking met voortborduren op het MLB platform (motor in lengterichting). Maar dankzij het ontwerp voorstel van Mark Lichte werd duidelijk dat een nieuwe A4 op basis van dit tweede type onderstel een veel fraaiere auto zou worden dan wanneer er gebruik gemaakt zou worden het MQB platform. Dat is niet verwonderlijk, want de Passat noch de Superb zijn de meest sexy auto’s in hun segment. Dus ook de nieuwe A4 zal op het MLB platform gebaseerd worden. Omdat er op bevel van het Volkswagen topmanagement tóch bezuinigd moet worden, zal de A5 Cabriolet worden geslachtofferd. Die krijgt geen opvolger. In plaats hiervan zal de nieuwe A3 Cabriolet naar een hoger (prijs)plan worden getild, maar dat wordt dus wel een auto op basis van het MQB platform. Meer geld kan worden bespaard door de A5 Sportback en de A7 Sportback één gezamenlijke opvolger te geven. Die krijgt (gelukkig) wel het MLB platform. Of er een nieuwe A8 komt, is nog niet helemaal zeker. Op dit moment is het zeer aannemelijk dat het vlaggenschip van Audi gebouwd gat worden op het platform van de Porsche Panamera en Bentley Continental GT. Dat is een stuk duurder, waardoor opwaardering tot A9 voor de hand ligt. Maar het is ook goed mogelijk dat de opvolger ‘A8 e-Tron’ gaat heten en dus volledig elektrisch wordt, met het PPE platform (dat momenteel samen met Porsche ontwikkeld wordt) als basis. Bij dit zustermerk staat ook het TTE platform op de tekentafel. Dat wordt primair ontwikkeld voor de volgende generatie 718 Boxster / Cayman, die geheel elektrisch zullen zijn. Mogelijk gaat Audi voor de R8 opvolger hier ook gebruik van maken. +++

+++ China is belangrijk voor BMW en de Duitsers realiseren zich dat de consumenten in dit Aziatische land verregaande automatisering verwachten in hun auto. Daarom wil de fabrikant uit München liever nog vandaag dan morgen autonome rij mogelijkheden gaan aanbieden. Maar vooralsnog zijn er een aantal problemen die eerst opgelost moeten worden. Er is een enorme hoeveelheid geografische informatie nodig om zelfrijdende auto’s in China mogelijk te maken, maar de regering van het Aziatische land verbiedt buitenlandse partijen om data te hosten zonder de tussenkomst van een lokale partner. Daarom is BMW nu een samenwerking aangegaan met Tencent. De Chinese hightech gigant, die bij het grote publiek vooral bekend is vanwege WeChat, gaat voor de Duitse autofabrikant in Tianjin een datacenter opzetten. De 2 bedrijven zijn van plan om de faciliteit tegen het einde van dit jaar in gebruik te nemen. Voor Tencent komt de deal ook gelegen. Deze onderneming heeft het momenteel lastig vanwege nieuwe regelgeving op het gebied van games en wil daarom nieuwe inkomsten bronnen aanboren. BMW werkt al sinds 2014 samen met het Chinese Baidu. Afgelopen oktober breidde het duo de samenwerking uit en voegde de Duitse autofabrikant zich bij Apollo. Dat is het open platform van Baidu voor autonoom rijden. Het bedrijf is geen rechtstreekse concurrent van Tencent, maar zet wel vol in op mobiliteit (of het nu gaat om entertainment in de auto of autonoom rijden). Volgens BMW is er geen overlap in de samenwerking en werkt de autofabrikant samen met verschillende Chinese eersteklas ondernemingen. En hoe zit het met de andere zwaargewicht, Alibaba? Dat is een joint venture aangegaan met het Chinese staatsbedrijf SAIC. Onder de vlag van hun joint venture Banma willen zij proberen om met oplossingen voor autonoom rijden te komen. +++

+++ BUGATTI heeft aangekondigd dat zij op het half augustus te houden Concours d’Elegance van Pebble Beach een nieuw model zal onthullen. Aanleiding is het 110-jarige bestaan van het merk. Het nieuwe model zal in een gelimiteerde oplage gebouwd gaan worden en is (uiteraard) reeds uitverkocht. Het ontwerp is een eerbetoon aan de legendarische EB110 die in 1987 onder verantwoordelijkheid van Romano Artioli het levenslicht zag. Die had goed verdient aan het dealerschap voor Ferrari en aan de import van Suzuki auto’s in Italië. Met zijn spaarcenten richtte Artioli in 1987 de firma Bugatti Automobili S.p.A. op en kocht hij de rechten op de naam en het logo van het beroemde merk. Ook bouwde hij een moderne fabriek in Campogalliano, een kleine grensgemeente van Modena. In deze regio staan niet toevallig ook de fabrieken van Ferrari, Maserati en Lamborghini. Onder het toeziend oog van Artioli werd de EB110 ontwikkeld. Dat ging niet zonder slag of stoot, want hoe ontwerp je een nieuw model voor een merk dat zo lang geen auto’s heeft gebouwd en verkocht? Verschillende designers deden een poging. Uiteindelijk werd er voor het ontwerp van de beroemde Marcello Gandini gekozen. Artioli was daar nog niet helemaal tevreden over want hij vond zijn voorstel te veel lijken op een Lamborghini. Dat is niet zo gek omdat Gandini ook verantwoordelijk was voor de Miura, Countach en Diablo. Uiteindelijk werd de EB110 op 15 september 1991 gepresenteerd, precies 110 jaar nadat Ettore Bugatti geboren werd. Vandaar de naam. En nu, in 2019, heeft dat getal weer een bijzondere betekenis vanwege het 110-jarige bestaan van Bugatti. Vandaar dat er geruchten zijn dat de op het Concours d’Elegance van Pebble Beach te presenteren nieuwe model een hommage aan de EB110 zal zijn. Artioli laat weten blij te zijn als dit vermoeden blijkt te kloppen. Volgens hem was de EB110 het namelijk volledig waard om de naam Bugatti te dragen. “Het ontwerp heeft elementen van de Bauhaus stijl, net als de originele modellen van het merk”. +++

+++ Elektrische auto’s zullen in de toekomst een aanzienlijk deel van de modellen mix in de (virtuele) showrooms gaan uitmaken. In Europa is dat eigenlijk een zekerheid. De toekomstige emissienormen in onze marktregio laten immers geen ruimte voor een ander scenario. De meerderheid van de nieuwe auto’s moet over afzienbare tijd een dikke accu meesleuren. Alleen het formaat is nog onduidelijk: groot (hybride), groter (stekker hybride) of grootst (volledig elektrisch). Maar de autofabrikanten wacht daarmee een zware taak. Zij moeten de elektrische auto immers aan de CONSUMENT slijten. En die heeft een hoop redenen om een dergelijk model niet te willen. De relatief hoge prijs, vraagtekens bij de levensduur van de accu, de milieuvriendelijkheid van het productieproces, grillige belastingregels, nieuwe belastingen op elektriciteit, een in de praktijk tegenvallende actieradius: de lijst is lang. Volgens de Mobility Confidence Index, een studie van onderzoeksbureau J.D. Power, haalt nog steeds 45 % van de automobilisten hun neus op voor de elektrische auto. Maar schrale troost: de zelf rijdende auto, voorlopig nog toekomstmuziek, scoort nog slechter. Niet meer dan 36 % van de respondenten zegt in de toekomst daarvan te geloven. De slechte score vloeit voort uit een gebrek aan technologisch vertrouwen. 71 % van de consumenten maakte zich zorgen over eventuele technische storingen, 57 % is bang dat zij gehackt kunnen worden en 55 % heeft bedenkingen bij de aansprakelijkheid in het geval van een ongeluk. De uitkomsten verschillen niet wezenlijk van eerder uitgevoerd onderzoek. Daaruit bleek al dat de meeste mensen niet zitten te wachten op zelf rijdende auto’s. Ook jongeren niet. +++ 

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) heeft deze week haar cijfers over het tweede kwartaal gepresenteerd en die zeker niet zo negatief als menigeen had gevreesd. De omzet was weliswaar met 3 % gedaald, maar de winst kwam juist hoger uit dan in dezelfde periode van 2018. Topman Mike Manley voorziet dan ook dat de financiële doelen voor 2019 gehaald zullen worden. Ook benadrukte de CEO dat een partnerschap met Renault weliswaar een mooie buitenkans was geweest, maar dat FCA tevens prima op eigen benen kan staan in de toekomst. Alle investeringen zullen de komende jaren doorgaan, ook al zouden die bij een samenwerking minder hoog zijn geweest. Overigens blijft Manley wel de deur open houden voor een mogelijke partner, die ook veel voordeel in ziet in een gelijkwaardige fusie. Tijdens het afgelopen kwartaal heeft FCA wereldwijd 1.157.000 auto’s verkocht, hetgeen 11 % minder is dan in dezelfde periode vorig jaar. De netto omzet bleef steken op €26,7 miljard, terwijl de nettowinst met 14 % toenam tot €793 miljoen. Manley spreekt van een solide resultaat met een structureel karakter dankzij een steeds efficiëntere bedrijfsvoering en goede verkoopprestaties in zowel Noord als Zuid Amerika. In Europa gaat het FCA minder voor de wind, en daarom ligt de focus in onze marktregio volgens Manley op het reduceren van de kosten. Ook zal het komende halfjaar pittig zijn omdat er nog geen nieuwe modellen gelanceerd kunnen worden. Pas in de loopt van 2020/2021 komt er een modellenoffensief op gang waarbij het accent ligt op hybride en elektrische auto’s. Hierbij zal Maserati het voortouw nemen. Voor dit merk zijn in de periode tot 2023 in totaal 10 nieuwe modellen gepland. Het merk met de drietand is daar hard aan toe, want de afzet kromp in de afgelopen 3 maanden met liefst 46 %. Alfa Romeo, de andere belangrijke pijler van de Europese luxetak, deed het niet veel beter met 42 % lagere verkopen. Ook Fiat zag in Europa het aantal klanten dalen (-10,2%), terwijl de groei er bij Jeep (+1,8%) vrijwel uit is. De enige positieve noot werd eigenlijk verzorgd door het afgeschreven Lancia dat op de valreep haar verkopen met 27,4 % zag groeien. +++

+++ GENERAL MOTORS (GM) heeft in het afgelopen kwartaal goede zaken gedaan met de verkoop van de nieuwe, goedkopere varianten van haar pick-ups op de Amerikaanse thuismarkt. De grootste autoproducent van de Verenigde Staten boekte meer winst in vergelijking met een jaar eerder; vrijwel uitsluitend omdat de marges op die nieuwe modellen en SUV auto’s relatief hoog zijn. In totaal verkocht GM namelijk minder voertuigen. Ook de omzet daalde, namelijk met bijna 2 % omlaag naar $36,1 miljard. De winst steeg evenwel met 1,6 % tot $2,4 miljard. GM profiteerde van hogere verkoopprijzen voor onder meer de nieuwe Chevrolet Silverado en GMC Sierra. Daartegenover stonden mindere prestaties van de buitenlandse divisies van de onderneming. Die zagen hun afzet op jaarbasis met 6 % teruglopen tot 1,94 miljoen voertuigen. De omzet in China daalde met ruim 60 % tot $235 miljoen. Kostenbesparingen wisten de bedrijfseconomische schade daarvan evenwel te beperken. Tot nu toe heeft GM dit jaar al voor $1,1 miljard aan structurele bezuinigingen kunnen doorvoeren. De ingrepen gingen gepaard met banenverlies en het sluiten van fabrieken. Het concern uit Detroit handhaaft zijn verwachtingen voor het hele jaar. +++

+++ Een database met 134 miljoen documenten met daarin computergegevens van medewerkers van HONDA wereldwijd was enkele dagen openbaar. Honda heeft inmiddels wel voor beveiliging gezorgd. De database bevatte onder andere informatie over de beveiliging van de computers van Honda. Zo had een aanvaller direct kunnen zien waar de zwakke plekken zaten. Ook kon via de database achterhaald worden welke gegevens van bijvoorbeeld de CEO waren. Zo kon een gerichte aanval op deze computers opgezet worden. De informatie had ook gebruikt kunnen worden om ongemerkt het volledige netwerk van Honda binnen te dringen. In een verklaring laat Honda weten dat de data niet verspreid zijn, met uitzondering van de door de ontdekker van het lek gemaakte screenshots. +++

+++ Zoals bekend vertrekt INFINITI uit West Europa. Het premium merk van Nissan sprak eerder over “begin 2020”. Nu maakt Infiniti de precieze datum bekend wanneer de verkoop van haar auto’s in West-Europa stopt wegens tegenvallende resultaten en toegenomen kosten, met als gevolg een bedrijfsvoering die niet langer rendabel is. De zogeheten Infiniti Centers sluiten hun deuren op 31 maart 2020. Vanaf die datum worden niet langer nieuwe voertuigen in West Europa verkocht. Als klanten hun order willen annuleren, dan dienen zij contact op te nemen met dealer waar de bestelling is geplaatst. Eigenaren van een (nieuwe) zullen ook na 31 maart 2020 kunnen blijven rekenen op service en ondersteuning. +++

+++ MAZDA heeft in het eerste kwartaal van het op 1 april jl. begonnen nieuwe boekjaar 353.000 auto’s weten te verkopen. In ons continent vonden afgerond 60.000 exemplaren een eigenaar. Dat resultaat is vrijwel gelijk aan vorig jaar. In juni kon er evenwel worden geplust dankzij de nieuwe ‘3’. Duitsland is binnen Europa de belangrijkste afzetmarkt voor Mazda met afgerond 17.000 registraties. Daar werd geplust met 6 %. Ook in Groot-Brittannië boerde Mazda goed door circa 8.000 auto’s aan de man te brengen; een groei van 8 %. In Noord-Amerika trok het Japanse merk ongeveer 100.000 klanten. Mazda wist 54.000 Chinezen te verleiden tot aanschaf van een auto, Dit zorgde al met al voor een wereldwijde omzet van €6,85 miljard en een nettowinst van 41,9 miljoen euro. Mazda gaat er van uit dit boekjaar op 31 maart 2020 af te kunnen sluiten met 1.618.000 verkochte auto’s en een winst van €634,9 miljoen.

+++ MERCEDES-BENZ stopt met de verkoop van de SLK. Dat laat topman Ola Källenius in een interview weten. Een ander model dat zal worden gesaneerd is de X klasse. Voor geen van beiden is een opvolger gepland. In Nederland zijn nog enkele exemplaren van de SLC 200 en de SLC 43 AMG uit voorraad leverbaar. Het sportwagen segment groeit al jaren niet meer. Dit betekent structureel lage verkopen. Nu steeds vaker elk dubbeltje moet worden omgedraaid door autofabrikanten, wordt er voor gekozen voor prioriteit te geven aan auto’s die belangrijker (lees: elektrisch) en/of lucratiever zijn (een SUV bijvoorbeeld). Van de eerste generatie SLK werden er in 1998 meer dan 480 exemplaren verkocht. Vorig jaar was de orderstroom echter opgedroogd tot 27 exemplaren. Daar valt, ook wanneer er opschaling naar mondiaal niveau plaats vindt, geen businesscase meer van te maken. Met de afgelopen maart geïntroduceerde Final Edition werd het afscheid al aangekondigd. +++

+++ PILLEN slikken is in Nederland niet verboden, maar de combinatie met autorijden is ronduit gevaarlijk. Pas 16 à 40 uur nadien is achter het stuur plaatsnemen weer verantwoord. Tot die tijd mag je dus niet autorijden. Middels een speekseltest kan de politie makkelijk aantonen of je XTC (of eigenlijk de stof uit XTC, MDMA) in je lichaam hebt. Zo ja, dan kan je rekenen op €850 boete en een rij ontzegging van 1 jaar. +++

+++ PORSCHE werkt aan een facelift van de Panamera. De huidige, tweede generatie stamt uit 2016, dus is het niet gek dat er binnenkort een opfrisbeurt plaatsvindt. Omdat de Panamera ook naast de nieuwe 911 niet verouderd oogt, zullen die wijzigingen wel beperkt blijven tot enkele details. Reken op nieuwe achterlichten, een iets anders vormgegeven luchtinlaat en verder uit elkaar staande LED strips aan de voorzijde. Het interieur wordt opgewaardeerd met een moderner infomediasysteem met nieuwe functies. De 2,9 liter V6 uit de Panamera 4S zal worden voorzien van milde hybride techniek. +++

+++ Op de valreep (want de opvolger staat in de startblokken klaar) is de huidige, derde generatie SEAT Leon de grens van 1 miljoen verkochte exemplaren gepasseerd. Het model debuteerde in 2012. Sindsdien is de Leon uitgegroeid tot hét volumemodel van Seat. Met meer dan 1 miljoen verkopen doet de derde generatie het bijna zo goed als de eerdere edities samen. Die gingen respectievelijk 534.797 en 675.915 keer over de toonbank. De Leon heeft bij Seat een verkoopaandeel van afgerond 25 procent. Alle andere modellen scoren minder, ook de Ibiza die voorheen op merkniveau aan de leiding ging. Topjaar voor de huidige generatie Leon was 2017, toen er 170.000 stuks van werden verkocht. Het model speelt een cruciale rol bij de recent herwonnen winstgevendheid van het Spaanse merk. In 2012 verloor Seat nog €149 miljoen. 6 jaar later, in 2018, behaalde het merk het beste resultaat uit zijn geschiedenis met een winst van €294 miljoen. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn de belangrijkste exportmarkten voor de Leon. Daar zag Seat de afzet voor het model stijgen met respectievelijk 70 en 60 % sinds 2012. Europa is nog steeds de belangrijkste markt, maar de Leon is inmiddels op alle 5 de continenten te koop. Mexico, Marokko, Singapore en Nieuw-Zeeland zijn nieuwe belangrijke afzetgebieden. In totaal zijn er nu 2.210.712 exemplaren van de Leon geproduceerd. +++

+++ Volkswagen ondervindt nog steeds gevolgen van de op 3 september 2015 aan het licht gekomen SJOEMELDIESEL AFFAIRE . Niet alleen in de vorm van diverse processen en rechtszaken blijft het schandaal dooretteren, ook de vuile auto’s blijven een blok aan het been. Daarom heeft Volkswagen besloten om 102.000 exemplaren (voertuigen van Audi meegerekend) te vernietigen. Daarbij kwam overigens een half miljoen ton aan CO2 vrij, dus of Wolfsburg met deze actie het milieu een dienst heeft bewezen, is twijfelachtig. Volkswagen heeft in de Verenigde Staten van de rechter bijna 400.000 auto’s met sjoemelsoftware moeten terugkopen. Die werden allemaal gestald op een enorm parkeerterrein. De overgebleven ruim 280.000 exemplaren worden wél weer in roulatie gebracht. Volkswagen is daarover in gesprek met enkele veilinghuizen. De auto’s zullen massaal worden geëxporteerd. +++

+++ Meer dan 20 automerken zien geen nut in een showstand op de in september te houden IAA van Frankfurt. Een maand later doet dezelfde situatie zich voor op de TOKIO MOTOR SHOW . Daar haken ook steeds meer automerken af. Zo hebben BMW, Audi, Volkswagen, Seat, Skoda, Volvo, Peugeot, Citroën en DS te kennen gegeven niet aanwezig te zijn op de Japanse autotentoonstelling. Daardoor zullen de spotlights extra gericht zijn op de Japanse automerken. Al is er toch wat Europees tegengewicht, want Mercedes is wel aanwezig op de Tokio Motor Show, evenals Renault, Alpine en Alpina (de Duitse tuner). +++

+++ In het VERENIGD KONINKRIJK is de autoproductie in de eerste jaarhelft met 20,1 % gedaald. De output stond onder druk door sluitingen van fabrieken in aanloop naar de eerste Brexit deadline op 29 maart. Ook was er sprake van significant lagere verkopen in eigen land. In juni was de productiedaling 15,2 %. Dat is de 13de opeenvolgende maand dat er in het Verenigd Koninkrijk minder auto’s van de band rollen. In juni was de export afgerond 91.000 voertuigen (-19,8 %) en over het totale eerste halfjaar 533.000 stuks (-21 %). De Britse brancheorganisatie SMMT meldt dat de autosector al omgerekend €360 miljoen heeft uitgegeven aan maatregelen om de kosten van een no-deal Brexit op te vangen. Dat geld had beter besteed kunnen worden aan modernisering van het gamma, zo meldt de club fijntjes op. +++

+++ VOLKSWAGEN rijders gaan het vaakst vreemd. In absolute zin zou dit bij een marktleider natuurlijk geen verrassing zijn, maar het merk gaat ook in relatief opzicht aan kop. Voorheen had dochter Audi de meeste schuinsmarcheerders, zo blijkt uit een Brits onderzoek van een datingsite voor getrouwde mensen. Liefst 22 % van de mannen die vreemdgaan, rijden in een Volkswagen. Bij de ontrouwe vrouwen rijdt 18 % Volkswagen. Andere merken waarvan eigenaren graag buiten de deur eten, zijn bij mannen Mercedes en Audi. Bij vrouwen zijn de overige podiumplaatsen voor Audi en BMW. De top 5 meest geliefd auto’s van vreemdgaande mannen zijn: de Volkswagen Scirocco, de Mercedes C klasse, de Audi A4, de BMW 3-serie en de Jaguar XK. Voor de vrouwen waren de favoriete modellen de Audi Q3, de BMW 1-serie, de Ford Ka, de Mini Cooper en de Volkswagen Golf. Mannelijke Skoda rijders zijn het trouwst. Bij vrouwen staat Hyundai op nummer 1 als het gaat om de meest monogame bestuurster. +++

+++ De WERELDWIJDE verkoop van auto’s krimpt harder dan voorzien. Dat stelt Bosch, de grootste onderdelenleverancier ter wereld. Het bedrijf geeft daarom een winstwaarschuwing af. De wereldwijde autoverkoop krimpt dit jaar niet met 3 % maar met 5 %. Eerder dit jaar meldde de grootste onderdelenproducent een operationele marge van 7 % na te streven, maar dat getal gaat volgens het bedrijf niet gerealiseerd worden als gevolg van de dalende verkoop. Bosch gaat er vanuit dat de afzet de komende 3 jaar zal stagneren. Bosch verwacht in 2025 circa €5 miljard omzet te realiseren met onderdelen voor elektrische auto’s, vooral door de snel groeide vraag naar dergelijke modellen in China. Ter vergelijking: in 2018 bedroeg de omzet van het concern ruim €47 miljard. +++

+++ De gehate gele WIELKLEM keert terug in het Nederlandse straatbeeld. 4 grote gemeenten plaatsen ze weer en in zeker 5 andere plaatsen gaat dat waarschijnlijk ook gebeuren. Aanleiding is het toenemend aantal (met name buitenlandse) wanbetalers van verkeersboetes. De problemen met het innen daarvan zijn toegenomen omdat Duitsland sinds kort geen benodigde gegevens van overtreders meer aan Nederland verstrekt. Ook Polen, Frankrijk en Groot-Brittannië doen dat niet. Daardoor kunnen gemeenten vaak fluiten naar hun geld en wordt de overtreder niet gestraft. Den Bosch, Den Haag, Terneuzen en Amsterdam gebruiken de wielklem inmiddels weer. Utrecht en Eindhoven voeren de klem in het najaar in. Middelburg, Vlaardingen en Nijmegen overwegen dat te gaan doen. +++

Reageren is niet mogelijk.