Tesla ondanks productierecord diep in het rood

0

Tesla leverde in het afgelopen kwartaal liefst 95.356 auto’s af. Dat was echter niet genoeg om een kwartaalwinst te realiseren. Sterker nog: de periode april tot en met juni verdween in de boeken met 408 miljoen dollar (367 miljoen euro) verlies.

In het eerste kwartaal van 2019 werd door Tesla nog 702 miljoen dollar verlies geleden. In het daarop volgende trimester ging het dus een stuk beter, zeker als je bedenkt dat er een reservering werd genomen van 117 miljoen dollar voor reorganisatiekosten en andere eenmalige lasten. Het verlies werd dus min of meer gehalveerd. Over het eerste halfjaar bedraagt het verlies 1,1 miljard dollar. In 2018 was dit nog 1,4 miljard dollar. De brutomarge daalde van 20 naar 19 procent. Tesla voerde recent nog een prijsverlaging voor de Model 3 door.

Hoewel de verliezen zich bij Tesla dus blijven opstapelen, zijn er nog voldoende lichtpuntjes te melden. De afgelopen 3 maanden leverde het bedrijf zoals gezegd liefst 95.356 auto’s af, waarvan 77.634 stuks van de Model 3, en dat is een record. De leveringen van deze instapper, de eerste massaproductieauto van het merk, is nu ook in Europa en Azië goed op gang gekomen. Tesla produceerde van alle modellen iets meer dan 87.048 stuks in de maanden april tot en met juni.

Overigens gaat Tesla dankzij de Model 3 in Nederland als een raket. 2018 was met 8.589 verkochte exemplaren van de Model S en Model X al met afstand het beste jaar tot nu toe voor het merk, maar de eerste helft van 2019 komt met meer dan 6.000 exemplaren al aardig in de buurt. Tesla heeft in Nederland volgens gegevens van Autointernationaal.nl nu een marktaandeel van 3,35 procent.

De omzet steeg met 59 procent naar 5,2 miljard dollar. Bovendien heeft Tesla nog altijd ruim 5,4 miljard dollar in kas; dubbel zoveel als vorig jaar. Eerder dit jaar gaf het bedrijf nieuwe aandelen en obligaties ter waarde van 2,4 miljard dollar uit om de liquiditeitspositie te verstevigen. Dat er nu ruim 5,4 miljard dollar in kas is, is ook te danken aan het feit dat er sprake was van een hoog aantal leveringen. Dat zorgde voor een operationele kasstroom van 614 miljoen dollar. Al met al denkt topman Elon Musk dat er voldoende geld in huis is om schulden af te betalen. Een nieuwe financieringsronde zou daardoor niet nodig zijn.

Tesla wil bovendien de autoproductie verder opvoeren. Het bedrijf denkt dat het aan het einde van het jaar 10.000 auto’s per week kan bouwen. Dan moet namelijk ook de Gigafactory in het Chinese Sjanghai operationeel zijn. Tesla verwacht in het vierde kwartaal weer winst te maken. Het doel is om dit jaar tussen de 360.000 en 400.000 auto’s te leveren. In het derde kwartaal moet er quitte gedraaid worden. Als Tesla de geplande 360.000 tot 400.000 voertuigen wil leveren in 2019, dan moet het bedrijf in de laatste 6 maanden 202.000 tot 242.000 stuks wegzetten. De teller staat nu even boven de 158.000 eenheden.

Tesla verwacht ook veel van de Model Y die in het najaar van 2020 in productie gaat. Deze cross-over deelt al zijn techniek met de Model 3, maar zal vanwege zijn trendy carrosserievorm voor een hogere prijs verkocht gaan worden. Dit betekent een grotere winstgevendheid. Musk is daar blij mee, want die laat weten dat de winstmarge op de instapversie van de Model 3 erg klein is.

Musk meldt ook dat er voortgang wordt geboekt met de plannen voor een Europese Gigafactory. In het lopende kwartaal wil Tesla daarvoor de locatie kiezen. In 2021 moet de fabriek gereed zijn. Talloze mogelijke locaties zijn de revue al gepasseerd: de voormalige Saab fabriek in Zweden (die het niet wordt, aangezien daar de Sono Sion zal worden geproduceerd), Duitsland of toch Nederland. Telkens was het een vage notie van wat zou kunnen zijn, waarbij nooit duidelijk werd of loze roddels aan de oorsprong lagen. Uiteraard heeft Nederland een vrij stevige positie, aangezien er momenteel al auto’s van Tesla worden geassembleerd in Tilburg. Mocht ons land achter het net vissen, dan kan hier te lande alsnog worden geprofiteerd van de Europese productie in de vorm van dienstverlening. Op dat vlak gebeurt er in Nederland namelijk al veel.

De investeringen schat Tesla voor dit jaar met tussen de 1,5 miljard en 2 miljard dollar echter lager in dan eerder. Het bedrijf verkocht meer thuisbatterijen en industriële accu’s. Naar verwachting komt er hiervoor een tweede fabriek in Indonesië. Het gaat om een productie faciliteit waar grondstoffen worden verwerkt. De keuze van Tesla voor een tweede fabriek is zo vreemd niet. In de eerste plaats is het voor een bouwer van elektrische auto’s goed om controle te houden door de productie van accupakketten in eigen hand te nemen. De batterijfabrikanten CATL en LG zouden ook plannen hebben om zich in Indonesië te vestigen. Het streven van Tesla is om binnen 3 jaar in dit land een fabriek operationeel te hebben die grondstoffen voor de productie van accupakketten ten dele verwerkt, waaronder lithium. Gunstig is dat de Indonesische regering diverse subsidies in het vooruitzicht stelt. Tesla is naar verluidt bezig met de ontwikkeling van eigen accupakketten.

De hoeveelheid zonnedaken die het bedrijf verkocht, nam echter opnieuw af. Volgens de onderneming wordt er hard gewerkt om dat bedrijfsonderdeel weer goed op de rails te zetten. Mede vanwege de zonnedaken perikelen waren investeerders per saldo niet blij met de resultaten. Zij wijzen er op dat Tesla in het vierde kwartaal van 2018 een winst van 312 miljoen dollar wist te realiseren (en in het tijdvak daarvoor een plus van 140 miljoen dollar), en dit jaar tot nu toe al 1,1 miljard dollar verlies heeft geleden. Dit alles ondanks het feit dat Tesla meer auto’s verkoopt dan ooit tevoren. Musk haalt daar zijn schouders over op. Hij zegt zich meer te willen focussen op uitbreiding van de productiecapaciteit van de Tesla fabriek en op het leveren van auto’s dan op mooie financiële resultaten. Musk schilderde een plaatje voor de lange termijn met een gecombineerde vraag naar de Model 3 en de Model Y van 2 miljoen eenheden per jaar.

 

Straubel vertrekt

J.B. Straubel (sommige Amerikanen presenteren zich zonder volwaardige voornaam) vertrekt bij Tesla. Hij is na Musk de bekendste figuur binnen het bedrijf uit , één van de oprichters en Chief Technical Officer (CTO). Straubel blijft wel actief als adviseur bij de onderneming in Fremont, Californië.

 

Volledig zelf rijdend

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers meldt Musk dat het Autopilot systeem een schaduw modus heeft. Dit betekent dat de auto verkeersborden en stoplichten herkent en alles wat wordt bevolen ook opvolgt. Er wordt hiervoor gewerkt aan het algoritme. Het lijkt dus een kwestie van tijd te zijn totdat deze functies worden vrijgegeven. Vooralsnog is het niet bekend wanneer dit staat te gebeuren. Zonder enige twijfel zullen de volledig autonome rijkunsten niet overal tegelijk hun intrede doen. Dat heeft niet alleen te maken met de wegsituatie, die vanwege slecht onderhoud aan de belijning niet overal even eenduidig is, maar ook met de regelgeving.

 

Zoekopdrachten

De Tesla Model 3 is de meest gezochte elektrische auto bij Google. Dat blijkt uit onderzoek van een Amerikaanse vergelijking website, Compare the Market genaamd. De Tesla Model 3 eindigde met kop en schouders bovenaan in de wereldwijde zoekmachine lijst. Liefst 54,7 procent van de mensen die naar een elektrische auto speurde, zocht op de naam van de deze Amerikaan. Naar de nummer twee, de Nissan Leaf, werd door 16,1 procent gezocht, terwijl de Tesla Model S in 13,1 procent van de zoekmachine opdrachten terugkwam. Ook de Tesla Model X eindigt in de top5 van het het overzicht (met 9,5 procent), evenals de BMW i3 (4,4 procent). De Renault Zoé (2,2 procent) valt wat dit betreft net buiten de boot. Ook in Europa zien we dat de Model 3 de zoekmachine resultaten domineert. In Nederland en vrijwel alle landen om ons heen eindigde deze Tesla op de eerste plek. Alleen de Belgen vallen uit de toon met hun voorkeur voor de Nissan Leaf. Opvallend is dat nieuwkomers als de Jaguar I-Pace en de Audi e-Tron niet in de resultaten voorkomen.

Compare the Market heeft ook een onderzoek uitgevoerd naar de populariteit van automerken op het internet. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als de scores in het echt, maar dat gezegd hebbende, geven dit soort onderzoeken toch wel inzicht in, en informatie over, de trends van zowel de gewilde als de minder begeerde merken in de Verenigde Staten. Ook hier eindigt Tesla bovenaan. Dat kan aan de innovatieve techniek en/of van de prestaties van met name de Model S en Model X liggen, maar ook aan de verering in bepaalde kringen van Elon Musk.

Jeep neemt de tweede plaats in. Blijkbaar is dit dus (ook) een iconisch automerk. En eigenlijk is dat niet zo vreemd gezien de grote belangstelling voor de nieuwe Wrangler in eigen land. Ook de Grand Cherokee Trailhawk spreekt natuurlijk erg tot de verbeelding. Het resultaat is dat Jeep in één adem genoemd kan worden met prestigieuze merken als Lamborghini of McLaren. Bij de verliezers (lees: dalers in populariteit op internet) zitten echter ook enkele fabrikanten van premium auto’s. Niet alleen het door tegenvallende verkopen geplaagde Aston Martin en het marginale Lotus, maar verrassend genoeg ook Rolls-Royce en Ferrari. Is de rode draad hier dat dit alle vier merken zijn die nog geen volledig elektrische auto kunnen aanbieden?

Reageren is niet mogelijk.