Veel autofabrikanten niet aanwezig op de IAA van Frankfurt

0

De lijst met afwezigen op de 2019 editie van de IAA autotentoonstelling van Frankfurt wordt steeds groter.

De IAA van Frankfurt, die elke 2 jaar wordt georganiseerd en afwisselt met de autosalon van Parijs, is normaal gesproken een onmisbaar evenement voor alle grote automerken die actief zijn op de Europese automarkt. Maar voor jaargang 2019 (van 12 tot 22 september) is de belangstelling mager. Heel wat automerken zullen namelijk niet present zijn. De hoogmis voor de auto in Frankfurt dreigt dit jaar daardoor een mislukking te worden.

Bij de afwezigen zitten 3 van de 4 grootste autofabrikanten: de alliantie van Renault, Nissan plus Mitsubishi, Toyota en General Motors. Fiat Chrysler Automobiles (Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Maserati) stuurt evenmin een afvaardiging. Ook Kia, Mazda, Mitsubishi, Suzuki, Tesla, Toyota en Volvo gaan niet naar Frankfurt. De PSA Groep (waarvan de Franse tak wordt gevormd door Citroën, DS en Peugeot) wordt alleen vertegenwoordigd door het Duitse Opel. Ook diverse luxe merken laten het afweten: Aston Martin, Bentley, Ferrari en Rolls-Royce besteden hun promotiebudget liever aan andere zaken.

Frankfurt is niet het enige klassieke autotentoonstelling dat met afhakende deelnemers kampt. Autofabrikanten laten de traditionele shows steeds vaker links liggen als introductiepodium voor hun nieuwe modellen. In plaats hiervan kiezen zij liever voor interactieve evenementen zoals het Goodwood Festival of Speed, het MWC (Mobile World Congress) in Barcelona of de Consumer Electronics Show in Las Vegas. De IAA van Frankfurt is hierdoor in een neerwaartse spiraal beland. “Wij gaan niet naar deze autotentoonstelling. Er zijn zo veel afwezigen dat de bezoekersinteresse daar ongetwijfeld onder zal lijden”, zo verklaart een woordvoerder van Kia.

In Frankfurt voelt men de bui al hangen. Wat ook niet helpt, is dat de Europese automarkt momenteel achteruit kachelt en niemand weet hoe lang dit nog zal duren. De organisatie van de IAA hebben hierop gereageerd door het tentoonstellingsconcept te veranderen, zo verklaart Eckehart Rotter, de woordvoerder van de federatie van Duitse autofabrikanten VDA. Zo zet de IAA voor het eerst haar deuren open voor conferenties en worden er voor de bezoekers belevenissen georganiseerd, zoals tests met (deels)elektrische personenwagens in de stad. Van een pure autobeurs verandert de IAA naar een thema evenement over mobiliteit in brede zin. Dat zal ook het geval zijn op bij de maart volgend jaar te houden autosalon van Genève.

Sommige brancheanalisten denken dat het kalf al verdronken is. Ferdinand Dudenhöffer (foto), directeur van het invloedrijke Center Automotive Research (CAR), vindt het lijstje met afwezigen een echte ramp en inmiddels te lang om nog herstel mogelijk te maken. De IAA van Frankfurt heeft daardoor volgens hem nog maar weinig kans om zijn internationale aura terug te veroveren. “De beurs is gedegradeerd tot een nationaal evenement”, aldus Dudenhöffer.

Zelfs Duitse autofabrikanten geven er vandaag de dag de voorkeur aan om hun nieuwe modellen elders te presenteren. Een voorbeeld daarvan is BMW, dat niet op de IAA gewacht heeft om zijn nieuwe elektrische strategie aan te kondigen. Een woordvoerder van deze autofabrikant bevestigt dat het bedrijf “liever investeert in evenementen die exclusief zijn voor onze groep”. Ook Ford heeft haar belangrijkste model voor de komende jaren, de Puma, niet op een klassieke autotentoonstelling gepresenteerd.

Het verval van de grote traditionele autoshows lijkt onvermijdelijk: Frankfurt, Genève, Parijs en Detroit zijn de bekendste voorbeelden. Het is ook een feit dat de wereldwijde focus zich verplaatst naar China; mondiaal de grootste automarkt. Daar verkeren de autotentoonstelling van Sjanghai en Peking dan ook in topvorm dankzij de aanwezigheid van een relatief jong, gestaag aan welvaart winnend publiek voor wie een nieuwe auto meer status heeft dan in het Westen. 

Reageren is niet mogelijk.