Volkswagen boekt meer winst dankzij de SUV

0

Volkswagen heeft haar operationele winst in het tweede kwartaal zien stijgen met 30 procent. Gedurende het eerste halfjaar werd er 6,9 procent meer verdiend (namelijk 9,6 miljard euro) dus de naderende recessie waar andere autofabrikanten reeds last van hebben, lijkt het autoconcern uit Wolfsburg koud te laten.

Er werd in het tweede kwartaal een operationele winst van 5,13 miljard euro door Volkswagen geboekt. De autoverkopen daalden evenwel met 1,8 procent. De fabrikant uit Wolfsburg meldt dat die lagere afzet werd gecompenseerd door hogere marges op SUV modellen (waarvoor relatief hoge prijzen gevraagd kunnen worden) en door een stijgende omzet bij de bovengemiddeld winstgevende dochters Porsche en Skoda. In het eerste halfjaar kwam de omzet uit op 44,1 miljard euro; een stijging van 3,4 procent. De operationele winst bedroeg 2,3 miljard euro. Dit betekent een groei van 7,2 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2018.

Het Volkswagen concern verkocht in het eerste semester 5,5 miljoen voertuigen, hetgeen een daling van 2,8 procent betekende ten opzichte van het resultaat in hetzelfde tijdvak van 2018. De omzet nam met 4,9 procent toe naar 125,2 miljard euro. De autofabrikant uit Wolfsburg verwacht, in tegenstelling tot de meeste collega’s (waaronder landgenoot Daimler), dit jaar meer personenauto’s en bedrijfswagens te verkopen: Volkswagen rekent op een omzetstijging van minstens 5 procent. Over heel 2018 verwacht de autofabrikant een winststijging op operationeel niveau van 6,5 à 7,5 procent voor de divisie personenauto’s.

Frank Witter, de financieel directeur van het Volkswagen concern (foto), rekent daarbij met name op de SUV modellen van de diverse merken. Hij verwacht dat het verkoopaandeel van dit type auto’s in 2020 zal stijgen tot 40 procent. “SUV modellen maakten vorig jaar 25 procent van de totale omzet uit, dat is nu 35 procent. In 2020 zullen we waarschijnlijk nog eens 5 procent winnen”. Het merk Volkswagen zou plannen hebben voor een extra SUV model onder de T-Cross. Die moet in het Spaanse Pamplona op basis van de Polo gebouwd gaan worden en wordt minder dan 4 meter lang. De fabriek waar dit model in de loop van 2021 in productie zal worden genomen, produceert dagelijks bijna 1.500 auto’s. Dit jaar zal de totale output ruim boven de 300.000 stuks uit komen, zo verwacht Witter. Met het vooruitzicht op een nieuw model mag de fabriek 50 nieuwe werknemers aannemen. Momenteel werken er ongeveer 5.000 mensen in Pamplona.

Wat de dochtermerken betreft, zag Audi de winst flink dalen door de overgang naar nieuwe modellen, maar ook nog steeds als gevolg van de nasleep van de WLTP certificatie. Ook gingen, ondanks alle besparingen, de kosten bij de autofabrikant uit Ingolstadt verder omhoog. Seat liet een bescheiden winstgroei zien, terwijl die winst bij Skoda nagenoeg op hetzelfde peil bleef. Bij Porsche ging de operationele winst omhoog maar dat merk moest wel een half miljard opzij zetten voor de sjoemeldiesel affaire.

 

Deelstaat Nedersaksen verdient aan Volkswagen

Onder de vele boetes en vergoedingen die de Volkswagen Groep tot nu toe heeft moeten betalen wegens de sjoemeldiesel affaire was er ook één die is overgemaakt aan de deelstaat Nedersaksen. Daarbij ging het om een boete van 5 miljoen euro wegens “gebreken in de toezichtplicht”. Daar kwam 995 miljoen bij wegens de daarmee behaalde illegale economische voordelen.

Nedersaksen heeft de 1 miljard euro die daarmee onverwachts in de deelstaatkas vloeide, gebruikt voor onder meer verbetering van ziekenhuizen en middelbare scholen, de bouw van enkele nieuwe gezondheidscentra en deels voor de aflossing van schulden. Ook is er 350 miljoen euro geïnvesteerd in de aanleg van een glasvezelnetwerk en andere vormen van digitalisering. Dat project heeft in totaal 1 miljard euro gekost, maar was uiteindelijk enkel te realiseren dankzij de ‘bijdrage’ van Volkswagen. “Inmiddels is al het geld op een goede manier besteed”, aldus een woordvoerder van de deelstaat.

 

Reageren is niet mogelijk.