Autoverkopen juli: roep om BPM verlaging wordt sterker

0

In Nederland zijn afgelopen maand 33.810 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat zijn er 2.300 minder dan in juli vorig jaar; een verschil van 6,4 procent. In de eerste 7 maanden van 2019 werden 259.662 auto’s geregistreerd en dat is 10,2 procent minder dan een jaar geleden.

De dalingen zijn toe te wijzen aan de ongewenste belastingeffecten door de nieuwe WLTP emissietest. Deze methode zorgt voor hogere CO2-waarden, terwijl de tarieven voor de BPM aanschafbelasting daar niet op aangepast zijn. Sinds de invoering van deze nieuwe test, afgelopen september, zijn daardoor veel personenauto’s plotseling fors duurder geworden. Zonder uitzondering vertonen alle segmenten van de automarkt een teruggang dit jaar, zelfs de voorheen gestaag in populariteit stijgende SUV modellen. De verkoopdaling in Nederland is tevens groter dan in de rest van Europa (min 3 procent over het eerste halfjaar). De Bovag en de RAI Vereniging dringen daarom bij staatssecretaris Menno Snel van Financiën daarom al langere tijd aan op een spoedige, tussentijdse aanpassing van de BPM tabellen.

Toch kunnen de Bovag en de RAI Vereniging de verkoopdaling niet helemaal op de nieuwe WLTP emissietest afschuiven. Op de automarkt is namelijk een grotere voorkeur voor het veel minder prijsgevoelige leasing ontstaan. Met name private lease is dit jaar (+7,0 procent vergeleken met vorig jaar) aan een verdere opmars bezig. Het zijn vooral de ‘gewone’ particuliere kopers (- 29,8 procent) die het laten afweten. Daarnaast vonden er dit jaar tot nu toe bijna 10 procent minder registraties door de branche zelf plaats. Vierde reden voor de verkoopdaling is de hoge kwaliteit van de moderne auto, waardoor er langer met hetzelfde voertuig wordt doorgereden én bij vervanging vaker voor een occasion wordt gekozen. Voor Autointernationaal.nl was dit vorig maand al aanleiding om de eerder door haar afgegeven jaarprognose van 440.000 stuks neerwaarts aan te passen naar een luttele 415.000 eenheden. Andere branche analisten nemen deze verkoopvoorspelling voor nieuwe auto’s nu over.

De meest geregistreerde merken in juli waren achtereenvolgens Volkswagen met 4.885 stuks en 14,4 procent marktaandeel, Opel (2.826 en 8,4 procent), Ford (2.235 en 6,6 procent), Peugeot (2.134 en 6,3 procent), Toyota (2.085 en 6,2 procent). Daarna volgen Kia (2.003 registraties), Skoda (1.772), BMW (1.599), Audi (1.434) en Citroën (1.357). In dit overzicht schittert Renault, normaliter hoog in de top 10 genoteerd, door afwezigheid. Dat komt doordat dit merk nog steeds last heeft van WLTP naweeën, de verkoop van de nieuwe Clio nog op gang moet komen en de facelift van de Twingo vooralsnog geen effect sorteert.

Van de grote merken noteerde Volkswagen afgelopen maand een registratiedaling van 6 procent. Ford realiseerde in juli een groei van 36,5 procent. Tesla zag het aantal registraties opnieuw fors toenemen: de verkoop kwam afgelopen maand 164,3 procent hoger uit met 926 auto registraties. Voor de rest bestond de top 5 van sterkst groeiende merken achtereenvolgens uit Mini (645 verkopen en 60,1 procent meer dan vorig jaar), Seat (975 en 55,3 procent), Citroën (1.357 en 43 procent), Skoda (1.772 en 47,5 procent). Merken waarvan de afzet in juli meer dan halveerde, waren Dacia (van 604 naar 214 registraties; alle modellen zijn uit de gratie, met voorop de Logan MCV), Fiat (van 652 naar 255; de Panda is vrijwel dood), Land Rover (van 151 naar 73; de verkopen van de nieuwe Evoque moeten nog op gang komen, tenminste dan mogen we hopen), Porsche (van 166 naar 79; dat komt vooral omdat er afgelopen maand amper orders voor de Cayenne waren), Renault (van 3.950 naar 1.322; het hele gamma is momenteel verkooptechnisch puin), Smart (van 86 naar 16; Nederland elektrificeert minder snel dan dit merk hoopt) en Subaru (van 65 naar 27; alle hoop is gericht op de nieuwe Forester en Outback). Na 7 maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar achtereenvolgens Volkswagen (29.384 registraties en 11,3 procent marktaandeel), Opel (21.108 en 8,1 procent), Peugeot (18.797 / 7,2 procent), Ford (16.302 en 6,3 procent) en Kia (15.504 en 6,0 procent).

De meest geregistreerde modellen in juli waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo met 1.373 stuks en 4,1 procent marktaandeel, de Opel Crossland X (975 en 2,9 procent), de Ford Focus (918 en 2,7 procent), de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan 809 en 2,4 procent) en de Volkswagen Up (697 en 2,1 procent). Daarna volgen de Peugeot 108 (658 registraties), de Ford Fiesta (633), de Kia Niro (625), de Volkswagen Tiguan (616) en de Tesla Model 3 (590).

Modellen die in juli minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren de Audi A3 / S3 / RS3 (373 registraties), de BMW 3-serie (423), de Citroën C1 (359), de Citroën C3 (327), de Ford Fiesta (633), de Ford Focus (918), de Hyundai i10 (359), de Hyundai Kona (399), de Kia Picanto (499), de Kia Ceed (336), de Kia Niro (625), de Mercedes A klasse (361), de Mini Hatch (408), de Nissan Qashqai (430), de Opel Karl (545), de Opel Crossland X (975), de Opel Astra (513), de Opel Grandland X (342), de Peugeot 108 (658), de Peugeot 3008 (340), de Peugeot 5008 (341), de Renault Clio (571), de Skoda Kodiaq (478), de Skoda Kodiaq (414), de Suzuki Swift (384), de Tesla Model 3 (590), de Toyota Aygo (571), de Toyota Yaris (476), de Toyota Corolla (526), de Volkswagen Up (697), de Volkswagen Polo (1.373), de Volkswagen T-Cross (464), de Volkswagen T-Roc (548), de Volkswagen Golf (787), de Volkswagen Tiguan (616), de Volvo V40 (424) en de Volvo XC40 (393).

Toyota heeft na de Aygo en Yaris met de nieuwe Corolla een nieuwe hit in handen, maar de Camry lijkt daarentegen te floppen in Nederland. Daarvan zijn dit jaar slechts 60 exemplaren op kenteken gezet (door de dealers zelf?), waarvan 11 stuks in juli. Alfa Romeo blijft verkoop technisch een drama. Bij dit merk zorgen alleen de laatste exemplaren van de MiTo voor een positieve noot. De afzet van de Stelvio veerde in juli iets op, maar dit model is op jaarbasis ruim een derde van zijn kopers kwijt geraakt. Bij de Giulia is de terugval afgerond 70 procent groot. De Giulietta (van 218 registraties naar 54 exemplaren) is verkooptechnisch dood. Tesla doet dus goede zaken met de Model 3, maar de Model S en de Model X konden afgelopen maand niet meer opboksen tegen de Audi e-Tron. Die ging 117 keer over de toonbank, versus 21 respectievelijk 18 keer voor de Tesla modellen. De Fiat 500 leeg verkooptechnisch eeuwig jong te zijn, maar dit jaar is de liefde bij de Nederlandse autoconsument over. In juli waren er nog maar 142 registraties versus 398 vorig jaar. De Nederlandse verkopen van Volvo illustreren goed waarom bij dit merk de winst onder druk staat: Op jaarbasis staat dit merk op winst en dat is knap in een flink krimpende markt, maar de 90-serie modellen zijn uit de gratie en dat geldt ook voor de XC60. Groeien doet Volvo vooral met de XC40, maar daarop wordt minder winst gemaakt dan op de grote Zweden. Suzuki weet zich heel behoorlijk staande te houden. Met name de Swift, die heus niet kraakvers meer is, ging de afgelopen 7 maanden vlot over de toonbank. De Vitara compenseert bijna het verkoopverlies van de S-Cross. De Ignis weert zich ook kranig. Zwakste schakel in het gamma is de belegen Baleno. Van de nieuwe Jimny zijn de eerste 7 maanden 102 exemplaren op kenteken gezet; een mooie score voor zo’n compromis vergend model.

 

Reageren is niet mogelijk.