In detail: de nieuwe Audi RS6 Avant

0

Met de nieuwe RS6 Avant luidt Audi Sport een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de uiterst sportieve stationwagon modellen in. Zijn 4.0 TFSI motor levert een vermogen van 600 pk en een koppel van 800 Nm. Dat is 40 pk en 100 Nm meer dan voorheen. De nieuwe RS6 Avant sprint in 3,6 seconden naar 100 km/u. Dat is 0,3 tel sneller dan voorheen.


Qua design onderscheidt de RS6 Avant zich nadrukkelijk van de doordeweekse uitvoeringen van de A6 Avant. Met uitzondering van de voorportieren, het dak en de achterklep, bestaat de rest van de carrosserie volledig uit RS specifieke panelen. De geprononceerde wielkasten maken hem aan elke kant 40 millimeter breder (noodzakelijk vanwege de vergrootte spoor breedte) en accentueren zowel de sportieve uitstraling als het opvallende karakter van de uiterst krachtige Avant. De 21 inch grote velgen (22 inch is optioneel) accentueren zijn markante proporties.


De nieuwe RS6 Avant is één van de eerste Audi Sport modellen die volgens de nieuwe ‘RS design taal’ is ontworpen. Zijn hele voorkant werd tot in de puntjes herzien om binnen het A6 gamma een unieke look te creëren. Behalve de nieuwe motorkap met zogeheten powerdome én brievenbus spleet meet de RS6 Avant zich ook de agressief ogende koplampen (met LED techniek. Matrix Laser licht is optioneel) van de A7 Sportback aan. Verder heeft hij een plattere en extra brede grille (met gaaswerk maar zonder singleframe omlijsting). De dik ogende achterkant combineert een dakspoiler met een RS specifieke bumper (die voorzien is van een diffusor) en glanzend zwarte designelementen. In vertrouwde RS stijl eindigt het uitlaat systeem aan beide zijden in chroomkleurige ovalen pijpen. Een sportuitlaat met zwarte pijpen is als optie verkrijgbaar.


De dubbel geblazen 4.0 TFSI motor van de nieuwe RS6 Avant levert zijn maximum koppel tussen de 2.050 en 4.500 toeren per minuut. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. Met het optionele Dynamic Pack haalt de Audi 280 km/u en met het Dynamic Pack Plus zelfs 305 km/u. De nieuwe RS6 Avant beschikt (vanzelfsprekend) over Quattro vierwiel aandrijving. In de standaardconfiguratie gaat 60 procent van het vermogen en koppel naar de achterwielen. Dat kan oplopen tot 85 procent, waardoor de Audi een speelser karakter krijgt.

De RS6 Avant ligt 2 centimeter dichter boven het asfalt dan de A6 Avant en duikt nog een extra centimeter dieper door zijn knieën als het harder dan 120 km/u gaat. Adaptieve luchtvering is standaard; een achteras die meestuurt (verkleint de draaicirkel met 1 meter) en 34 kilo gewichtsverlagende keramische remschijven (met zwarte of tegen meerprijs rode klauwen) zijn een optie.

De Tiptronic automaat heeft 8 verzetten én Launch Control. De RS6 Avant heeft in totaal 6 rij modi, te weten Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency (in een RS6 …) als ook de RS specifieke standen RS1 en RS2. Elke rij modus heeft invloed op het motor & transmissie management, de stuurbekrachtiging, de wielophanging, de optionele vierwiel besturing, het Quattro systeem, het motorgeluid en de karakteristiek van de automatische airconditioning. Zij worden geactiveerd met de nieuwe ‘RS Mode’ knop op het stuur. Daarnaast is ook het ESC (Electronic Stability Control) instelbaar.

Dankzij het 48 volt systeem gaan de prestaties van de V8 hand in hand met een uitzonderlijke efficiëntie. Een riem alternator/starter vormt het hart van de milde hybride (MHEV) techniek. Dat systeem kan tijdens lichte vertragingen tot 12 kW aan vermogen recupereren en opslaan in een lithium/ion batterij. Zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat bij snelheden tussen 55 en 160 km/u, selecteert de motorsturing één van de twee volgende opties: afhankelijk van de rij situatie en de instellingen van Audi Drive Select recupereert de RS6 Avant energie of kan hij tot 40 seconden lang freewheelen met uitgeschakelde motor. Zodra het gaspedaal weer wordt ingetrapt, wordt de motor opnieuw gestart door de riem alternator/starter. De MHEV technologie maakt ook een stop/startwerking mogelijk bij snelheden tot 22 km/u. Zo kan de bestuurder volgens Audi in het dagelijkse verkeer tot 0,8 liter per 100 km aan benzine besparen.


Een andere component die bijdraagt tot de efficiëntie is ‘Cylinder On Demand’ (COD). Bij lage tot middelhoge belasting, idem snelheid en in de hogere versnellingen schakelt dit systeem de cilinders 2, 3, 5 plus 8 uit door de injectie en ontsteking de deactiveren en de inlaat & uitlaat kleppen te sluiten. Bij deze 4 cilinderwerking wordt de verbranding verplaatst naar gebieden met een hogere efficiëntie, terwijl de uitgeschakelde cilinders grotendeels zonder wrijvingsverlies werken. Wanneer de bestuurder het gaspedaal dieper intrapt, worden zij onmiddellijk weer ingeschakeld.


Met zijn antracietkleurige aluminium inlegpanelen accentueert het interieurdesign het sportieve karakter van de RS6 Avant. De gebruikersinterface van het volledig digitale besturingssysteem vormt een harmonieus geheel met het ‘black panel’ design. Het bovenste aanraakscherm van het MMI systeem is nagenoeg onzichtbaar geïntegreerd in de dashboard architectuur. Het ‘RS Monitor’ scherm biedt de bestuurder de mogelijkheid om op het bovenste display een overzicht weer te geven van de temperaturen van de aandrijfonderdelen, de maximale G krachten en de banden spanning & temperatuur.

In de Audi Virtual Cockpit geven speciale RS schermen informatie over de bandenspanning, het koppel, het vermogen, de motorolietemperatuur, de turbodruk, rondetijden, acceleratie metingen en G krachten. De speciale digitale toerenteller doet aan Lamborghini denken. De schakelverklikker zet de bestuurder aan om op te schakelen wanneer het maximale toerental van de motor is bereikt. Ook het optionele head-up display omvat verscheidene RS specifieke grafische weergaven. Het volledig geperforeerde lederen sportstuurwiel met afgeplatte onderkant en nieuwe, grote aluminium RS schakelhendels omvat multifunctionele toetsen waarmee de bestuurder onder meer de nieuwe RS1 en RS2 modi van Audi Drive Select kan inschakelen. Modelspecifieke logo’s sieren het stuurwiel, de zetels en de verlichte deurdrempels vóór. Wanneer de portieren worden geopend, wordt het Audi Sport logo op de weg geprojecteerd. De sportstoelen zijn bekleed met parelzwart nappaleder en Alcantara. Verder kenmerken zij zich door RS logo’s en een ruitpatroon. Als optie is geperforeerd Valcona leder in combinatie met ventilatie en een honingraatpatroon verkrijgbaar.

Een tweetal RS designpacks (rood of grijs) geven extra kleur en sportiviteit aan het interieur. Bij deze optie zijn het stuurwiel, de mof van de versnellingspook en de kniesteunen afgewerkt in Alcantara met contrasterende stiknaden. Gordel gespen met kleurrand en RS vloermatten maken het pakket compleet. Inleg in koolstof, natuurhout (grijs/bruin) of mat aluminium maken ook onderdeel uit van het optiegamma.


De nieuwste generatie RS6 Avant zal in de loop van het eerste kwartaal van 2020 bij de Audi dealers in de showroom arriveren. Dan komen liefhebbers van ruime en sportieve auto’s weer aan hun trekken. Een RS6 Sedan is overigens niet gepland. Wel komt er weer een RS7 Sportback met dezelfde specificaties. Autointernationaal.nl verwacht voor de RS6 Avant een prijs van ongeveer 155.000 euro. De bagageruimte meet overigens 565 tot 1.680 liter en de achterbank is in een verhouding van 40:20:40 neerklapbaar. Maar eigenlijk is dat bijzaak.

Reageren is niet mogelijk.