Lamborghini neemt Terzo Millennio in productie

0

Ook Lamborghini doet een duit in het plaagzakje voor de IAA van Frankfurt volgende maand in de vorm van een nogal verhullende foto die hint naar een toekomstig model. Het zou wel eens om een hybride supersportwagen kunnen gaan met de Aventador als basis.

“Iets nieuw is onderweg. Kan je niet wachten? Open gewoon je ogen voor de toekomst”. Met die cryptische omschrijving lanceert Lamborghini een plaagafbeelding waarmee het Italiaanse merk ons warm wil maken voor het nieuws dat zij op de Duitse autotentoonstelling zal presenteren. De vraag is of dat lukt, want los van een opvallende licht signatuur (en het merklogo plus een silhouet) is er niet veel te zien.

Met 8 jaar op de teller zou je denken dat de tijd zachtjesaan rijp is voor een opvolger van de Aventador. Moederbedrijf Audi, waar Lamborghini binnen het Volkswagen concern onder valt, heeft echter fanatiek de broekriem aangetrokken (onder andere vanwege de sjoemel diesel boete en omdat de verkopen afgelopen jaar tegenvielen), waardoor diens aflossing is uitgesteld tot 2024. Dat hoeft niet perse een probleem te zijn, want Lamborghini neemt meestal de tijd als het gaat om het aflossen van haar 12 cilinder paradepaarden. De Countach was 16 jaar in productie. De Diablo hield het 11 jaar vol en de Murciélago ruim 9 jaar. Toch dreigt er een groot probleem te ontstaan voor de Italiaanse fabrikant van sportieve auto’s want de huidige V12 motor van de Aventador voldoet niet aan de toekomstige Europese uitstoot normen en aanpassing is peperduur. Er gaan dan ook geruchten dat Lamborghini de krachtbron moet inruilen voor een V8 die assistentie krijgt van elektromotoren. Zolang het gecombineerde vermogen boven dat van de SVJ versie van de Aventador uitkomt (770 pk), valt een sterke reductie van het aantal cilinders (enigszins) te verantwoorden.

Mogelijk gaan wij daar iets van zien op de IAA van Frankfurt. Het kan echter ook zijn dat Lamborghini met een productieversie van de Terzo Millennio naar de Duitse show komt. De licht signatuur op de plaagfoto doet in ieder geval sterk denken aan dit studiemodel uit 2017 (zie tweede en derde foto). Is er inderdaad sprake van een productieversie van de Terzio Millennio, dan zal die in een gelimiteerde oplage gebouwd gaan worden. Dat is immers gewoonte in supersportwagen land. De Terzio Millennio was volledig elektrisch, maar de productieversie krijgt waarschijnlijk een hybride aandrijflijn.

Reageren is niet mogelijk.