Lexus komt met elektrische stadsauto

0

Lexus zal eind oktober een conceptstudie voor haar eerste volledig elektrische auto presenteren. Het wordt een model voor in (en om) de stadsjungle. De onthulling vindt plaats op de Tokyo Motor Show.

Het premium merk Lexus bijt daarmee de elektrische spits af voor het Toyota concern. De elektrische stadsauto heeft nog geen naam, maar naar verluidt wordt het een ruime 5-deurs hoge hatchback voor in de stad. De carrosserielengte blijft net onder de 4 meter. Daarmee wordt de Lexus een emissievrij premium alternatief voor de Toyota Yaris.

Het design zal heel anders zijn dan wat wij tot nu toe van Lexus gewend zijn. Er is inspiratie opgedaan bij de LF-SA, een conceptstudie uit 2015 (zie fotoserie). Ondanks dat de stadsauto voor Lexus fans even wennen zal zijn, zal de merkkarakteristieke ‘spindle grille’ niet ontbreken. Een grille mag dan niet meer noodzakelijk zijn voor elektrische auto’s, Koichi Suga, de designbaas van Lexus, stelt dat koeling nog steeds nodig is. En aangezien de grille een onderdeel van de identiteit van het merk is, is het zeker dat die blijft. Al zal dat wel in een andere vorm zijn: “Omdat het een elektrische auto is, kunnen klanten iets futuristisch verwachten. Iets minder traditioneels”.

Hoewel de technische specificaties nog steeds geheim zijn, laat Koji Sato (de vice-president van Lexus) weten dat de toekomstige stadsauto zeer competitief zal zijn. De elektromotoren zijn bij de conceptstudie in de wielen geplaatst. Koji Sato stelt dat “wanneer alle vier de wielen onafhankelijk van elkaar werken, het voertuig wendbaarder, stabieler en plezieriger om te rijden is.

Maar het kan nog jaren duren voordat die technologie productierijp is, zo erkent de vice-president van Lexus. De eerste editie, die op zijn vroegst eind 2020 verkoopklaar is, zal dus conventioneler worden. Reken op een prijsstelling op BMW i3 niveau. Uiterlijk 2025 moet er van elk model in het gamma een elektrische variant in de showroom staan. In totaal gaat het om 10 verschillende auto’s. Hierbij hoeft de stroom overigens niet perse afkomstig te zijn van een batterijenset. Een brandstofcel kan ook de bron zijn. In dat geval gaat het dus om een waterstof model.

 

Reageren is niet mogelijk.