Lexus: ons elektrische debuutmodel wordt een stadsauto

0

Komende oktober zal Lexus eindelijk haar langverwachte debuut maken in het segment voor volledig elektrische auto’s. Dat gebeurt met een futuristisch model voor in de stad. De presentatie vindt plaats op de Tokyo Motor Show.

De conceptstudie heeft nog geen naam, maar is hoge, hoekige en parkeer vriendelijke hatchback die primair bestemd is voor gebruik in en om de stad. Het design zal veel meer futuristisch zijn dan wij tot nu toe van Lexus gewend zijn. “Onze toekomst moet tot uiting komen in de vormgeving”, zo laat Koji Sato, de vice-president van het luxemerk van Toyota, weten. De elektrische stadsauto krijgt aan beide zijden van het stuur beeldschermen voor zogeheten ‘next level’ communicatie.

Lexus wil in 2025 van elk model in haar gamma een elektrische versie kunnen aanbieden. Het onderstel dat nu voor de stadsauto ontworpen wordt, zal ook door Toyota gebruikt gaan worden. Samen willen beide merken in de periode t/m 2025 een tiental volledig elektrische auto’s introduceren. Er wordt momenteel geëxperimenteerd met in de wielen geplaatste motoren, maar Sato geeft aan dat die technologie voorlopig nog niet productierijp is. Vermoedelijk debuteert deze techniek in een elektrische sportauto omdat de rij beleving er mee naar een veel hoger plan getild kan worden, aldus de vice-president van Lexus.

De stadsauto zal direct als een Lexus herkenbaar zijn. De zogeheten Spindle grille zal namelijk niet bij het grof vuil worden gezet. “Ook een elektrische auto heeft koeling nodig”, aldus Sato. “De Spindle grille is bovendien onderdeel van de persoonlijkheid van de auto en feitelijk zijn gezicht”, zo voegt hij er aan toe. “Dus het is een essentieel onderdeel van zijn identiteit”. Omdat kopers van elektrische auto’s per definitie in zijn voor vernieuwing, durft Sato een extra futuristisch design voor de stadswagen aan.

Bij Lexus staat ook een opvolger voor de CT 200h op de tekentafel, maar die heeft nog geen groen licht gekregen. Op het hoofdkantoor wil men eerst afwachten hoe de UX aanslaat. Maar Sato erkent dat Lexus een nieuw instapmodel nodig heeft om jonge kopers naar het merk te trekken. Aan de andere kant van het spectrum heeft Lexus vooralsnog geen plannen om met een opvolger voor de LFA te komen. Dat zal alleen gebeuren als de markt daar sterk om vraagt, maar Sato heeft daar vooralsnog onvoldoende aanwijzingen voor.

Reageren is niet mogelijk.