Nieuwe Volkswagen Golf vol in beeld

0

Volkswagen had de 8ste generatie Golf pas in oktober aan de buitenwereld willen presenteren, maar hij komt nu voortijdig tevoorschijn. Tijdens het maken van de persfoto’s kon hij in Madrid worden betrapt.

Voor de 8ste generatie Golf staat geen gespreid bedje te wachten. Dat komt vooral door concurrentie uit eigen huis. En daarmee wordt niet de eveneens binnenkort te introduceren, nieuwe Audi A3 of Seat Leon bedoeld, maar de ID.3 van Volkswagen zelf. Deze volledig elektrische C segment middenklasser zal in september op de IAA in Frankfurt het gras voor de voeten van de Golf weg gaan maaien. De ID.3 zal heus niet op alle fronten beter zijn, maar het elektrische alternatief voor de allemansvriend uit Wolfsburg biedt wel een lagere bijtelling. En hoewel dit voordeel gestaag kleiner wordt, zijn alle beetjes meegenomen.

De nieuwe Golf zal zelf niet op de belangrijkste, tweejaarlijkse Duitse autobeurs te zien zijn en dat is een veeg teken. Volkswagen heeft namelijk vertraging opgelopen met het productie rijp maken van het model. Met name de software zorgt voor hoofdbrekens. Volkswagen wil dat die ‘via de lucht’ in de toekomst een update kan ondergaan, maar dat blijkt makkelijker gezegd te zijn dan gedaan. De vertraging bij de introductie en de verrassend snelle transitie naar volledig elektrisch rijden, haalt toch een beetje de glans af van de nieuwe Golf. Komt er na deze modelreeks nog een 9de generatie van de auto die in 1974 voor het eerst het levenslicht zag? Wie het weet mag het zeggen.

De nieuwe Golf zal zelf niet te koop zijn in een volledig elektrische uitvoering. Dat zet hem op achterstand ten opzichte van de huidige generatie, die wel in een dergelijke uitvoering te koop is. Die verkoopt op de valreep van zijn carrière best lekker. Kan de nieuwe Golf dit compenseren met een veel aantrekkelijker uiterlijk? Dat is maar helemaal de vraag. Smaken verschillen, maar de naar beneden aflopende neuspartij geeft de Volkswagen een enigszins depressieve uitstraling. Alsof hij zijn schouders laat hangen. En de achterzijde is volledig inwisselbaar. Daar word je ook niet vrolijk van.

Ter compensatie van het ontbreken van een volledig elektrische uitvoering zullen alle benzine motor varianten worden voorzien van hybride techniek, variërend van ‘mild’ tot ‘stekker’. In het eerste geval werkt de startmotor ook als generator. De op deze manier opgewekte energie wordt vervolgens gebruikt om de benzinemotor af en toe een duwtje in de rug te geven. Daarnaast zal er ook gedieseld kunnen worden. Eén van de opties is de 150 pk sterke 2.0 TDI Evo krachtbron die relatief zeer schoon is. Maar het is uitgesloten dat dit goede milieugedrag nog beloond gaat worden met een verlaagde bijtelling.

Het interieur wordt een waar aanraakscherm bonanza, dus als potentiële koper kan je beter nu al wat extra microfiber doekjes inslaan. Op losse bedieningsknoppen rust bij Volkwagen voortaan een taboe. Diegenen die deze mening niet delen en/of gewoon een hekel hebben aan vieze vingers op beeldschermen, kunnen beter een order plaatsen voor een Mazda 3 of een andere auto met een fysieke draaiknop waarmee je het infomediasysteem kan bedienen.

Reageren is niet mogelijk.