Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij in december de DBX zal presenteren. De verkoop verwachtingen over de nieuwe SUV zijn hooggespannen want voor dit model is een sleutelrol weggelegd bij de verdubbeling van de afzet. De eerste DBX rolde in preproductie vorm afgelopen juni van de band in Wales. Daar heeft Aston Martin een nieuwe fabriek geopend. Volgend jaar start de serieproductie. Aston Martin kan de extra omzet goed gebruiken. De Britten gingen vorig jaar namelijk het schip in met de verkoop van de productieapparatuur van de vorige generatie Vanquish. De afnemer bleek uiteindelijk niet te kunnen betalen wegens financiële problemen. Het gaat om het Chinese Detroit Electric; een producent van elektrische auto’s. Deze moest 20 miljoen Britse ponden ophoesten om de productierechten in handen te kunnen krijgen. Aston Martin had in goed vertrouwen de apparatuur reeds opgestuurd. Maar toen de deal net gesloten was, bleek dat de Chinezen moeite hadden met betalen. Dit betekent dat Aston Martin kan fluiten naar de 20 miljoen pond. De tegenvaller komt op een slecht moment want de Britse fabrikant van luxe sportwagens is in de rode cijfers beland. Hopelijk wordt de DBX de reddende engel. +++

+++ In juli is de verkoop van ELEKTRISCHE auto’s verdubbeld. Het marktaandeel steeg naar 7 %. De Tesla Model 3 voert de verkooplijst aan. In totaal werden in juli 2.112 elektrische auto’s op kenteken gezet; een verdubbeling van het aantal in dezelfde maand vorig jaar. Op jaarbasis staat de teller nu op 19.300 registraties; een stijging van 114 %. Er zijn tot nu toe slechts een handvol bestellingen voor elektrische auto’s geannuleerd als gevolg van het verhogen van de bijtelling van 4 % naar 8 % in 2020. De Tesla Model 3 ging in juli zoals gezegd aan kop met 590 registraties. Daarna volgen zoals gezegd de Hyundai Kona (324), de Volkswagen e-Golf (231), de Kia Niro (221), de BMW i3 (153), de Nissan Leaf (151), de Audi e-Tron (117), de Renault Zoé (73), de Hyundai Ioniq (68) en de Opel Ampera-e (41). Op jaarbasis (januari t/m juli) zijn de podiumplaatsen voor de Tesla Model 3 (6.645 registraties), de Hyundai Kona (2.686) en de Kia Niro (2.010). +++

+++ John Elkann, de grote baas van FERRARI en een heuse nazaat van de legendarische Agnelli familie, zegt dat het beroemde sportwagen merk meer GT modellen wil gaan verkopen. Het gaat om iets toegankelijkere auto’s waarmee de Italianen een inhaalslag willen maken. Niet alleen in de vorm van hogere verkoopaantallen, maar er door nieuwe modellen te introduceren. De eerste wordt in november op de autoshow van Los Angeles gepresenteerd. Wellicht gaat het om de opvolger van de GTC4Lusso. Elkann heeft grootse plannen met Ferrari. De fabrikant zou in 2022 ongeveer 40 % van de omzet moeten realiseren met haar GT lijn. Nu is dat nog 32 %. Sowieso moet de totale omzet flink toenemen (naar €5 miljard; nu is dat €3,4 miljard). Een belangrijke rol in de expansie strategie is weggelegd voor de Purosangue, de eerste SUV van Ferrari. Die moet de concurrentie aangaan met onder andere de Lamborghini Urus. Elkann meldt dat er met de SUV geen verkoopaantallen op Porsche Cayenne niveau nagestreefd zullen worden. De exclusiviteit van Ferrari moet wel gewaarborgd blijven. Concreet betekent dit dat er anders dan door de collega uit Zuffenhausen geen SUV met 4 cilinder instapmotor geïntroduceerd gaat worden. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) heeft na de rommelige onderhandelingen met Renault zijn bekomst gehad met een fusie met een branchegenoot. Er waren geruchten dat de deur nog op een kier zou staan voor een krachtenbundeling met de Franse autofabrikant, maar volgens John Elkann is daar niets van waar. FCA staat volgens hem wel open voor samenwerking. Maar zal onafhankelijk blijven. In mei deed FCA een voorstel aan Renault om te fuseren. Nadat de Franse overheid de besprekingen traineerde, trokken de Italianen zich terug. Door het fusieboek nu te sluiten, is er sprake van een koerswijziging. +++

+++ Waar rijden FORMULE 1 COUREURS in hun privé tijd in? Hier een overzicht van hun dienstwagens. Albon Alex: Aston Martin Vantage, Bottas Valtteri: Mercedes-AMG G klasse, Gasly Pierre: Honda Civic Type R, Giovinazzi Antonio: Alfa Romeo Giulia, Grosjean Romain: huurauto (willekeurig merk), Hamilton Lewis: Mercedes-AMG G klasse, Hülkenberg Nico: Renault Mégane RS, Perez Sergio: Porsche Panamera, Kubica Robert: Mercedes-AMG GT-R, Kvyat Daniil: Honda Civic Type R, Leclerc Charles: Ferrari GTC4 Lusso, Magnussen Kevin: huurauto (willekeurig merk), Norris Lando: McLaren 570S, Raïkkönen Kimi: Alfa Romeo Stelvio, Ricciardo Daniel: Renault Mégane RS, Russell George: Mercedes-AMG GT-R, Sainz Carlos: McLaren 720S, Stroll Lance: Audi Q8 50 TDI, Vettel Sebastian: Ferrari 488 Pista en Verstappen Max: Aston Martin DB11. +++

+++ INFINITI is bezig met de ontwikkeling van een coupéachtige SUV. De auto in kwestie gaat QX55 heten en krijgt daarmee een plek boven de QX50. Infiniti mikt met het nieuwe model op een stukje van de taart die momenteel wordt verdeeld door auto’s als de BMW X4 en de Mercedes-Benz GLC Coupé. Onderhuids verwacht Autointernationaal.nl techniek tegen te komen die reeds bekend is van de QX50. Concreet betekent dit een dwars geplaatste 4 cilinder motor. Volgens Infiniti heeft zij zich voor de daklijn van de QX55 laten inspireren door de FX, een SUV die tussen 2008 en 2013 ook in Nederland te koop was en misschien wel het grootste succes uit de geschiedenis van het merk. De QX55 moet in de zomer van 2020 op de markt komen. In West Europa zal hij niet verkocht worden. Infiniti gooit bij ons namelijk vanaf 2020 de handdoek in de ring. +++

+++ De klassieke autodealer blijft ook voor JONGEREN onmisbaar. Autokopers onder de 35 jaar bezoeken gemiddeld meer dealers om een keus te maken dan mensen van middelbare leeftijd of babyboomers. De eerste groep gaat gemiddeld 3,8 dealers af, de middengroep bezoekt 2,6 showrooms maar 60-plussers vinden het na gemiddeld 2,1 bekertjes matige koffie mooi geweest. Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.000 potentiële autokopers in de Verenigde Staten door Urban Science. “20 jaar geleden dacht iedereen dat het voorbij was voor de traditionele dealers. Het internet neemt het helemaal over want daar is betrouwbaardere informatie te vinden. Die voorspelling blijkt er ver naast te zitten en gelukkig maar”, constateert directeur dealer services Randy Berlin. Ruim 80 % van de ondervraagden noemt de toegevoegde waarde die de dealer kan bieden zelfs van doorslaggevend belang. 85 % zegt daarbij de dealer die de nieuwe auto mag leveren te selecteren op basis van de geboden (inruil)prijs. Dat is te danken aan de transparantie die het internet tegenwoordig biedt. Driekwart van de klanten zegt overigens ook grote waarde te hechten aan de persoonlijke service. Een dealer dient echter geen druk uit moet oefenen om een auto te verkopen. Zijn rol is hierdoor veranderd: in plaats van een verkoper is hij een adviseur geworden die vertrouwen met wekken. +++

+++ KATALYSATOREN zijn in trek bij dieven. Vroeger ging de boevengilde er vandoor met complete auto’s, maar dat is tegenwoordig moeilijker, dus veranderden zij van tactiek. Eerst waren het autoradio’s, toen namen zij sturen en airbags mee, later airco’s en nu jatten ze katalysators. De zuiveraars zijn het duurste onderdeel van het uitlaatsysteem en ze hangen gewoon los onder de auto. Appeltje eitje voor de roversbendes. De dieven komen met een krik en hydraulische scharen langs. Uiterlijk valt er niets op aan de auto’s, maar wacht maar tot je hem start: jouw auto zal een stuk luider klinken. Opvallend genoeg blijken vooral de exemplaren van de Toyota Prius gewild bij het dievengilde die vooral in Amsterdam Oost actief is. In een katalysator zitten edelmetalen als platina, palladium en rhodium. Dat levert de boefjes al snel €50 op. Een nieuwe katalysator echter €100 tot €200. Voorlopig tast de politie in het duister wie of wat verantwoordelijk is voor de diefstallen. +++

+++ Deze maand reikt de RDW het eerste KENTEKENS uit met de combinatie ‘1 letter, 3 cijfers, 2 letters’. De komende jaren worden in totaal 2,7 miljoen kentekenplaten in deze vorm afgegeven. De primeur is voor G-001-BB. De betreffende auto, een elektrische BMW i3, is bestemd voor Natuurmonumenten. Dat het eerste afgegeven kenteken in de nieuwe reeks ‘G-001-BB’ is, komt door een aantal regels die de RDW stelt aan een kenteken. Klinkers worden niet gebruikt, omdat er anders woorden kunnen ontstaan. De ‘A’ en de ‘E’ zijn dus nimmer van de partij. De ‘B’, ‘D’ en ‘F’ ook niet, want die zijn gereserveerd voor respectievelijk zware bedrijfswagens en brom / snor fietsen. De ‘C’ kan ook niet, omdat het teveel op een nul lijkt. Uiteindelijk is de ‘G’ het eerste bruikbare letter in het alfabet. Daarop volgt dan ‘001’, omdat ‘000’ niet tot de mogelijkheden behoort. ‘BB’ sluit het kenteken af, omdat ‘AA’ klinkers bevat. +++

+++ Vakantieplannen bepalend bij keuze van bezitters van een LEASE auto. Het formaat moet namelijk passen bij het reisdoel. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) onderzocht de belangrijkste afwegingen van leaserijders bij de keuze voor een bepaald type auto. Op plek 1 en 2 staan respectievelijk ‘familie / vrienden kunnen bezoeken’ (82 %) en ‘er mee winkelen / boodschappen doen’ (70 %). Het vakantiegebruik staat op de derde plaats (68 %). Daarbij speelt het trekgewicht van de auto ook een belangrijke rol. Voor 12 % van de zakelijke rijders was dit zelfs de belangrijkste reden om voor de huidige leasewagen te kiezen. De VZR zegt niet verrast te zijn door de onderzoeksuitkomsten. Het is voor de belangenclub wederom een bevestiging dat de zakenauto onderdeel is van de gezinsmobiliteit. Overigens waarschuwt de VZR leaserijders dat zij wel eerst moeten controleren of zij wel met de zakenauto op vakantie mogen van de werkgever de leasemaatschappij. En of er met de brandstofpas in het buitenland getankt kan worden. +++

+++ De nieuwe elektrische sportsedan van PORSCHE , de Taycan, kan muziek via Apple Music afspelen, direct vanuit het entertainmentsysteem. Het is de eerste auto waarmee deze muziekdienst zonder het CarPlay systeem is te gebruiken. De samenwerking tussen Apple en Porsche is altijd al hecht geweest. Zo was Porsche het eerste automerk dat Apple CarPlay ondersteunde in 2015. Nu is het weer Porsche dat een Apple primeur in de auto heeft. Voor kopers van de nieuwe Taycan wordt het mogelijk om Apple Music te luisteren, direct vanuit het entertainmentsysteem. Er komt hiervoor een speciale app op de tablet en er hoeft niet te worden overgeschakeld naar CarPlay. Noch is het noodzakelijk om de muziek via bluetooth af te spelen. Inloggen gaat eenmalig door een Apple ID aan de Porsche ID te koppelen. De nieuwe Taycan wordt begin september officieel gepresenteerd. Volgens Porsche zijn er al 20.000 potentiële kopers die allemaal €2500 hebben betaald. De instapprijs van de Taycan gaat circa €86.000 euro bedragen. Daar krijg je dan ook 3 jaar lang gratis internet voor en, met deze samenwerking, ook 6 maanden gratis Apple Music. +++

+++ SUBARU heeft de meest trouwe klanten. Althans in de Verenigde Staten. Daar kiest bijna twee derde van de bezitters van een Subaru weer voor hetzelfde merk als zij een nieuwe auto kopen of leasen. Dat blijkt uit een onderzoek van marktanalist J.D. Power. Toyota scoort met 59 % trouwe klanten slechts een paar procentpunten minder dan haar landgenoot. De derde podiumplaats is voor een ander Japans automerk, namelijk Honda met 57 % trouwe klanten. Het best scorende label van eigen bodem is Ram met 56 %. Onderaan de lijst bungelt Smart waarvan krap 1 op de 7 bezitters aangeeft opnieuw zo’n dreumes aan te zullen schaffen. Dit cijfer is echter vertekend omdat het stadsautomerk van Daimler zich voortaan concentreert op elektrische uitvoeringen. Dat excuus geldt niet voor Chrysler dat eveneens slechts 14 % scoort qua herhaalaankopen. Maar voor dit merk geldt dat er niet of nauwelijks vernieuwing van het gamma plaats vindt. Dan haken klanten vroeg of laat af. De FCA zustermerken Fiat en Dodge doen het met 16 % marginaal beter. Dat de 500 moeizaam verkoopt in de Verenigde Staten was al bekend, maar dat alle media aandacht die met supersterke Hellcat modellen gegenereerd wordt eigenlijk verspilde moeite is, is toch wel opvallend. Bij Jaguar komt niet meer dan 20 % van de klanten terug en Volvo dient zich met slechts 33 % trouwe klanten ook zorgen te maken. +++

+++ TESLA is uit de gratie bij NextMove, een Duits autoverhuurbedrijf dat gespecialiseerd is in elektrische personenwagens. Die had in eerste instantie 100 exemplaren van de Model 3 aan zijn vloot willen toevoegen. De enorme order werd al in 2018 geplaatst. De eerste 15 exemplaren werden begin dit jaar geleverd. NextMove was echter niet onder de indruk van de kwaliteit van de auto’s. Zo was de lak erbarmelijk slecht. Ook waren er elektronica problemen, was er sprake van condensatie in de koplampen en van beschadigingen op de dashboards. Ook wilde Tesla exemplaren leveren die al geregistreerd waren, waardoor NextMove achter het net zou vissen voor wat betreft bepaalde subsidies die in Duitsland gelden bij de aanschaf van een elektrische auto. Het verhuurbedrijf probeerde bij Tesla verhaal te halen voor wat betreft de klachten over de afleverkwaliteit, maar de autofabrikant gaf niet thuis. Daarna is de order geannuleerd. Het is niet de eerste keer dat Tesla negatief in het nieuws komt vanwege (al niet incidentele) mankementen aan hun succesnummer. +++

+++ Alle studies tonen aan dat TOYOTA het best geplaatst is om te voldoen aan de toekomstige emissienormen die de Europese Unie gaat opleggen. De gemiddelde uitstoot van het automerk is 100 gram/km, terwijl het quota van januari 2021 een limiet 95 gram/km voorschrijft. Dat is een overbrugbaar verschil. Toyota heeft de relatief lage uitstoot van haar gamma te danken aan de populariteit van haar (zelfoplaadbare) hybride modellen. Maar fiscaal voordeel, afgezien van een relatief lage BPM, zit er voor dergelijke auto’s niet in. In sommige Europese landen worden stekker hybride modellen wel door de belastingdienst in de watten gelegd. Toyota gaat daar op inspelen door een dergelijke uitvoering van de RAV4 te lanceren. Die zal dan in het gamma de Prius Plug-in gezelschap gaan houden. De stekker hybride versie van de SUV zal voor een verdere verkleining van de CO2 voetafdruk kunnen zorgen. Technische specificaties zijn nog niet bekend, maar reken op een hoger systeem vermogen dan bij de gewone hybride uitvoering en op een elektrische actieradius van ongeveer 50 kilometer. +++

Reageren is niet mogelijk.