Nieuwstelex

0

+++ Ben je qua akoestische eigenschappen verliefd op de geluidsinstallaties van Bang & Olufsen en dan met name het systeem dat AUDI in de A8 monteert, maar schrikt het bijbehorende prijskaartje (inclusief auto) jou af? Bestel dan ‘gewoon’ een Tesla Model 3. De installatie die standaard in deze elektrische Amerikaan gemonteerd wordt, is bijna identiek aan het B&O systeem van de Audi A8. Dat komt doordat Tesla een paar getalenteerde oud-medewerkers van de Deense fabrikant heeft binnengehaald. Het systeem met 15 speakers dat je standaard in de (luxueuzere uitvoeringen van de) Model 3 krijgt, heeft op de logo’s na, behoorlijk veel overeenkomsten met het super premium systeem dat je optioneel in een super premium auto kan bestellen. Voor je het weet, scheelt jou dan 50.000 euro. +++

+++ In CHINA krijgen lokale autofabrikanten harde klappen. Geely zag haar verkopen in juli met bijna een vijfde dalen in vergelijking met vorig jaar. Zelfs elektrische auto specialist BYD trok 12 % minder klanten en collega Jianghuai Automobile moest zelfs een terugval van 66 % incasseren. De Chinese autofabrikanten krijgen hardere klappen dan hun buitenlandse (premium) collega’s omdat de recessie juist hun doelgroep treft. Bedrijven als Geely maken vooral goedkope kleinere en middelgrote auto’s voor een groot publiek in het binnenland. De modellenreeks van Geely begint al bij ruim $7.000. Juist mensen met een lager of hooguit middeninkomen moeten de laatste tijd flink inleveren, waardoor zij de aankoop van een auto op de lange baan schuiven. Welgestelde consumenten die zich een BMW of Mercedes-Benz kunnen veroorloven, hebben geen enkel probleem om rond te komen. Geely maakt de laatste tijd wel werk van het uitbreiden van haar aanbod, maar heeft daar tot nu toe nog weinig succes mee. Voor een bedrijf als BYD komt daar dan nog bij dat de overheid in Beijing fors het mes heeft gezet in de aankoopsubsidies voor een elektrische auto. Vanaf 1 juni zijn die bijdragen voor hybride of batterij aangedreven auto’s met meer dan 50 % verlaagd. Daarmee heeft het imago van China als walhalla voor elektrisch rijden een flinke deuk heeft opgelopen. +++

+++ GEELY zag in de eerste jaarhelft haar winst met 40 % kelderen naar omgerekend €412 miljoen. De omzet kwam in deze periode 11 % lager uit. Geely verkocht in de eerste 6 maanden van het jaar 651.680 voertuigen, hetgeen afgerond 20 % minder was dan een jaar eerder. Vorige maand draaide het bedrijf haar voorspelling voor heel 2019 al terug van 1,5 miljoen aan de man te brengen auto’s terug naar 1,36 miljoen exemplaren. Het is nu zelfs de vraag of dit lagere aantal gehaald zal worden. De forse daling van de winst is onder meer te wijten aan het strooien met kortingen en andere maatregelen om de voorraden bij de Chinese dealers terug te dringen. Geely blijft somber over de vooruitzichten voor de automarkt. De maatregelen die de overheid heeft genomen om de verkopen op te vijzelen, hebben tot nu toe nog niet gewerkt. Geely hoopt echter dat de reeks nieuwe of gemoderniseerde modellen die op het programma staan hun vruchten zullen afwerpen. Geely is bij ons vooral bekend als eigenaar van Volvo en Lotus (en van de London Electric Vehicle Company die tegenwoordig ook veel elektrische taxi’s aan Nederlandse klanten levert). Daarnaast hebben de Chinezen een flink belang in Daimler. Die participatie heeft er in geresulteerd dat Geely voor de helft eigenaar van Smart is geworden en alle toekomstige modellen van het merk zal gaan produceren. Al die activiteiten hebben echter de malaise op de thuismarkt met het eigen hoofdmerk niet kunnen compenseren. +++

+++ Autointernationaal.nl onthulde een jaar geleden dat FORD stopt met de Mondeo. Dat er donkere wolken boven de ooit zo populaire middenklasser hangen, komt doordat het D segment gedomineerd wordt door premium merken en de volumelabels één voor één de markt uit worden gedrukt. Eerdere slachtoffers waren de Citroën C5, de Fiat Croma, de Mitsubishi Galant, de Nissan Primera, de Seat Exeo, de Subaru Legacy, de Toyota Avensis en feitelijk ook de Hyundai i40. De laatste Mondeo loopt vermoedelijk volgend jaar van de band. Toch is Ford niet van plan om de prijsklasse boven de Focus en Kuga helemaal de rug toe te keren. De autofabrikant heeft namelijk de naam ‘Mondeo Evos’ laten registreren. Dat gebeurde afgelopen 15 augustus in Nieuw-Zeeland, Australië en Europa. Er gingen al geruchten dat Ford de Mondeo, de S-Max en de Galaxy zou willen vervangen door één gezamenlijk model: een kruising tussen een hoge stationwagon en een cross-over. Als inspiratie dient de Subaru Outback, al wordt het koetswerk veel vlotter. Anders dan andere media beweren wordt de aandrijving niet volledig elektrisch. De eerste Europese emissievrije Ford komt pas in 2023 en zal worden gebaseerd op het MEB platform van Volkswagen. De Mondeo Evos wordt geheel in eigen beheer ontwikkeld. +++ 

+++ JAGUAR LAND ROVER (JLR) heeft in juli in China ruim 40 % meer auto’s weten te verkopen dan een jaar eerder. Volgens de Britten begint haar reorganisatieprogramma voor dit Aziatische land daarmee eindelijk vruchten af te werpen. Ook op de thuismarkt wist JLR te plussen. In Noord-Amerika was sprake van een bescheiden verkooptoename. Op mondiaal niveau werden er in juli 37.945 auto’s aan de man gebracht door het merkenduo, oftewel 5 % meer dan in dezelfde maand van 2018. Land Rover deed het met een groei van 5,6 % (naar 26.559 eenheden) beter dan Jaguar dat met 11.386 registraties 3,6 % hoger uitkwam. Op jaarbasis (januari t/m juli) staat JLR nog op een verkoopachterstand van 8,3 % ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Marketing directeur Felix Brautigam denkt dit verschil in de komende maanden te kunnen verklaren door de opgaande lijn in China (en in Groot-Brittannië) vast te houden. Op modelniveau moet de generatiewisseling bij de Range Rover Evoque en de ingrijpend vernieuwde Jaguar XE vruchten gaan afwerpen. Brautigam denkt ook dat de grote vraag naar de elektrische I-Pace zal aanhouden. +++

+++ Voor velen is het een droombeeld: een ochtendspits zonder files. Maar volgens Belgische wetenschappers kan deze droom zomaar werkelijkheid worden als de zogeheten ‘superslimme KILOMETERHEFFING ‘ wordt ingevoerd. Dat is een tol die tijdens de spits verandert, zodat de files oplossen zonder dat automobilisten van de weg worden gejaagd of zich blauw moeten betalen. Erik Verhoef, professor Ruimtelijke economie aan de VU, is het volledig eens met dat idee: “Het gaat er niet om dat je een spitsheffing versus een dalheffing hebt, maar juist om die fijne afstemming binnen de spits”. De capaciteit van knelpunten verandert op die manier niet, maar wordt optimaal benut. Echter, de ‘superslimme kilometerheffing’ waarvoor Belgische wetenschappers pleiten, zou inmiddels op een mislukking zijn uitlopen. Althans, dat zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Het idee van deze heffing komt overigens van de Canadees William Vickrey. “Het zou alleen werken wanneer iedereen heel braaf deed wat die precies op basis van zijn portemonnee zou moeten doen volgens het model. Maar zo zitten mensen totaal niet in elkaar”, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Hij voegt er aan toe: “In dit model verwacht je te veel dat mensen zich in enkele minuten kunnen aanpassen aan wijzigingen in de prijs, maar dat doen mensen niet”. +++

+++ Je zal de mensen de kost moeten geven die hun kind uit de auto vergeten te halen? Als het aan de Europese Commissie ligt, gebeurt dat binnenkort niet meer. Beleidsmakers willen namelijk een KIND DETECTIESYSTEEM voor de achterbank van auto’s verplicht stellen. De techniek waarschuwt bij het uitstappen van de bestuurder indien er nog iemand op de achterbank zit. Daarmee zouden meerdere doden per jaar voorkomen kunnen worden. Het is nog niet bekend wanneer het systeem verplicht wordt, maar Euro NCAP is er al wel mee bezig. Dit veiligheidsinstituut kondigde eerder dit jaar aan dat zij vanaf 2022 hun rating mede zal gaan baseren op het al dan niet aanwezig zijn van een kind detectie systeem. Volgens Euro NCAP moet de betreffende techniek niet alleen herkennen dat er een kind alleen in de auto is achtergelaten, maar ook de eigenaar en/of hulpdiensten kunnen waarschuwen om zo hitteberoerte en mogelijk zelfs de dood te voorkomen”. Door de auto-industrie wordt inmiddels al aan dergelijke systemen gewerkt. Met als gevolg dat op dit moment al personenwagens in Noord Amerika op de markt zijn die met deze vorm van detectie zijn uitgerust. Verschillende modellen van General Motors waarschuwen de bestuurder als de achterdeur open en dicht is geweest voor vertrek, maar niet meer open is geweest na de stop. Het idee is dat er dan nog iets of iemand op de achterbank aanwezig kan zijn. Nissan heeft een vergelijkbaar systeem dat extra waarschuwt door de auto te laten toeteren als de bestuurder geen gehoor geeft aan de melding op het dashboard. Het voorstel van de Europese Commissie gaat echter verder. De Europese Unie eist dat het systeem ook daadwerkelijk detecteert of er een persoon op de achterbank zit. De genoemde Noord Amerikaanse techniek vraagt alleen maar of de bestuurder de achterbank checkt. Dit jaar zijn in de Verenigde Staten al 34 kinderen overleden doordat ze waren achtergelaten in een hete auto. Daarmee wordt waarschijnlijk het trieste record van 2018 overtroffen, toen in totaal 52 kinderen het leven lieten. De meeste daarvan werden vergeten door degene die de auto bestuurde, maar een steeds groter deel (bijna 20 %) wordt bewust achtergelaten, bijvoorbeeld omdat de moeder of vader naar de winkel moet en geen zin heeft om haar jengelende kinderen mee te nemen. +++

+++ LEXUS presenteert in oktober haar eerste, volledig elektrische auto. Het wordt een model voor in de stad. Het premium merk van Toyota bijt daarmee de elektrische spits af voor de Japanse autogroep. Het model zal op de autotentoonstelling van Tokyo worden onthuld in de vorm van een conceptstudie. De auto heeft nog geen naam, maar wordt een 5-deurs hatchback met een ruim interieur en een stedelijk karakter. Het model zal dus heel anders zijn dan wat wij tot nu toe van Lexus gewend zijn. Lexus werkt inmiddels ook al aan een tweede generatie elektrische auto’s. Die krijgen een motor in elk wiel, hetgeen voor meer wendbaarheid, stabiliteit en plezier zal zorgen. In 2025 wil Lexus van elk model een elektrische variant hebben. Hierbij gaat het ook om stekker hybride technologie en om waterstofauto’s. +++

+++ MASERATI is in het tweede kwartaal dieper in het rood gezakt. De periode april t/m juni werd afgesloten met een verlies van €119 miljoen, zo bericht Automobiel Management. Dat komt onder meer door extra afschrijvingen à €50 miljoen in de Verenigde Staten. Daarnaast heeft het superexclusieve merk dat behoort tot Fiat Chrysler Automobiles (FCA) de productie fors ingekrompen om de grote voorraden weg te werken. Het aantal aan dealers afgeleverde auto’s kwam met 4.200 stuks daardoor 46 % lager uit dan een jaar eerder. De daadwerkelijke verkopen vertoonden een daling van 17 % naar 7.200 eenheden, wat overigens wel de geringste daling in de laatste 10 kwartalen was. Al met al kwam de omzet 40 % lager uit op €343 miljoen. Financieel directeur Richard Palmer van FCA verwacht dat het wel tot volgend jaar zal duren totdat Maserati weer zwarte cijfers gaat schrijven. De korting activiteiten om verouderde modellen die nog bij de dealer staan te verkopen zullen in ieder geval in de tweede jaarhelft doorgaan. Eind dit jaar zou de voorraad dan hooguit 2 tot 2,5 maand aan verkopen groot mogen zijn. Vorig jaar was de hoeveelheid onverkochte auto’s meer dan 5 verkoopmaanden groot. Analisten zoals de invloedrijke Max Warburton beginnen zo langzamerhand te twijfelen of er nog wel een toekomst is voor het Italiaanse merk. FCA schreef in een vorig businessplan nog te mikken op 75.000 verkopen, maar Maserati kwam in 2017 niet verder dan 48.700 orders en vorig jaar stortte de vraag verder in naar 35.300 stuks. Over de eerste helft van dit jaar blijft de teller staan op 13.500 auto’s wat weer een kwart lager is dan het in dezelfde periode van 2018 geboekte resultaat. In het huidige strategische plan wordt een verkoopaantal van 100.000 genoemd voor 2022, maar of dat haalbaar is, wordt wijd en zijd betwijfeld. +++

+++ MAZDA roept duizenden exemplaren van de nieuwe 3 terug naar de dealer omdat het glas in de binnenspiegel er af kan vallen. Voor dit onderdeel is onvoldoende lijm gebruikt. Dat is niet het eerste (aanloop)probleem oftewel kinderziekte van de Mazda 3, want vorige maand bleek dat dit nieuwe model zo maar een wiel kan verliezen. Het fabriekspersoneel had de bouten niet goed aangedraaid. In april werd de 3 ook al teruggeroepen omdat de ruitenwissers los konden laten. Mazda moest vorige maand meer dan 250.000 auto’s terugroepen vanwege een software probleem. Daardoor kon de motor onverwachts uitvallen. +++

+++ Eigenaren van een wat nieuwer type MERCEDES-BENZ kunnen voortaan in een aantal Duitse steden pakketjes bezorgd krijgen in hun auto. Het project, onder de naam Chark, is ontwikkeld door het innovatielab van Daimler, Lab1866 genaamd. Chark is reeds met succes uitgeprobeerd in Stuttgart en nu ook beschikbaar in Berlijn. Er zijn wel een aantal voorwaarden. In de eerste plaats moet de auto behoren tot het modeljaar 2015 of later. Verder dient het voertuig binnen een halve kilometer van de aangegeven locatie en op de juiste wijze geparkeerd te staan en ook vrij toegankelijk te zijn. Ramen en deuren moeten gesloten zijn en er mogen geen spullen van waarde in de auto liggen. Als dat allemaal voor elkaar is, dan kan de eigenaar/berijder de digitale sleutel aan een pakjesdienst mailen waarna de bezorger de auto via GPS (slechts) 1 keer kan openen. Hij kan er niet mee weg rijden. Chark hoopt haar diensten binnenkort ook uit te breiden naar het afleveren van de dagelijkse boodschappen, het verzorgen van retourzendingen alsmede het regelen van de was en het schoonmaken van de auto zelf. +++

+++ PORSCHE werkt aan een extreme versie van de Panamera met meer dan 800 pk vermogen. Visuele kenmerken worden een extra grote achterspoiler en bijzonder vormgegeven uiteinden van de uitlaatpijpen: Momenteel staat de 670 pk sterke Panamera Turbo S E-Hybrid bovenaan de vermogenladder. Ingewijden van Porsche hebben bevestigd dat die de troon moet afstaan aan een 820 pk sterke variant. Het debuut is gepland voor volgend jaar als de Panamera een facelift ondergaat. Dan zal (ook) de Mercedes-AMG GT 4-door 63 S in het defensief worden gedrongen. Een geheel nieuwe generatie Panamera komt in 2022 of 2023. +++

+++ Het Britse tijdschrift WhatCar? heeft elke elektrische auto die nu op de markt is aan een RIJ BEREIK test onderworpen. Daaruit bleek dat de Tesla Model 3 (net als alle andere geteste concurrenten) minder ver komt dan gehoopt. Op papier moet de Standard Range Plus uitvoering op één stekkerlading 409 kilometer ver kunnen komen. Maar in de praktijk is 315 kilometer het maximaal haalbare. De Model 3 Performance schopte het tot 384 kilometer, hetgeen liefst 146 kilometer minder is dan de opgegeven 530 kilometer. De Tesla is daarmee in goed gezelschap, want elke elektrische auto die Whatcar? testte, haalde niet de beloofde actieradius. Al bleven sommige modellen dichter bij de fabrieksopgave. De Hyundai Kona Electric 39 kWh kwam bijvoorbeeld 254 kilometer ver en dat is slechts 35 kilometer minder dan de WLTP opgave. De BMW i3 heeft in de praktijk een rij bereik van 265 kilometer (WLTP: 310 km) en de Audi e-Tron komt 315 kilometer ver (WLTP: 400 km). Ook andere Tesla modellen deden niet wat ze beloofden. De Model S 75D bleef 72 kilometer onder de geclaimde 400 kilometer aan actieradius, terwijl de Model X 100D liefst 185 kilometer onder de opgegeven 560 kilometer uitkwam. De Kia e-Niro is wat dit betreft betrouwbaarder, want van de beloofde 450 kilometer actieradius komt daar in de praktijk 407 kilometer van terecht. De Hyundai Kona Electric 64 kWh scoorde zelfs nóg beter met 416 versus 450 kilometer. De Jaguar I-Pace heeft een daadwerkelijk rij bereik van 407 kilometer en niet 470 kilometer zoals in de folder staat. +++ 

Reageren is niet mogelijk.