Nieuwstelex

0

+++ Nederland is een AUTODEEL PLATFORM rijker: MobyOne. Het gaat van start in Rotterdam. MobyOne moet autodelen binnen bereik brengen van “ieder bedrijf met ambities om de deelmobiliteit markt te betreden”. Wat de nieuwe dienst volgens de initiatiefnemers uniek maakt, is dat er meer wordt geboden dan alleen een app. MobyOne richt zich op onder meer leasemaatschappijen, autofabrikanten en startende ondernemingen. Zij kunnen tegen minimale investering binnen 6 weken gebruik maken van de app waarmee zij toegang hebben tot de honderden auto’s en duizenden gebruikers die al op het overkoepelende platform van MobyOne actief zijn. Het gaat hierbij onder andere om Buurauto, Justlease, Juuve en Mijndomein. Naast een app, waarmee ook fietsen en scooters te reserveren zijn, voert MobyOne ook het wagenpark management uit voor aanbieders van meerdere type voertuigen. Het gaat daarbij om onderhoud, reparaties en de schoonmaak van voertuigen. Speciale managers verzorgen het contact met eindgebruikers, zodat klanten van MobyOne geen eigen team hoeven op te zetten voor het dagelijkse beheer van de voertuigen. Het nieuwe autodeel platform heeft als doelstelling om eind 2020 samen met haar klanten minimaal 10.000 voertuigen te kunnen aanbieden aan alle gebruikers. +++

+++ De BMW 6-serie GT is nog maar 2 jaar op de markt, maar toch vindt de autofabrikant uit München dat er hier en daar iets strakgetrokken moet worden. Zo zullen de bumpers worden gewijzigd en krijgen de koplampen een andere inrichting. Verder zullen de koellucht openingen aan de voorzijde worden aangepast en krijgen de nieren een andere vorm met mogelijk een groter formaat. De kans is groot dat de 6-serie GT in het kader van de facelift ook leverbaar wordt in stekker hybride uitvoering. +++

+++ BYD heeft zijn winst zien verdrievoudigen in het eerste halfjaar dankzij een relatief groot aanbod aan elektrische auto’s die op de Chinese thuismarkt erg populair zijn. De stijging van 203,6 % betekent dat er omgerekend €184,7 miljoen werd verdiend. De omzet steeg met 14,8 %. BYD verkocht afgelopen half jaar in totaal 145.653 zogeheten ‘New Energy Vehicles’, hetgeen 94,5 % meer is dan vorig jaar. Behalve reguliere elektrische auto’s vallen ook stekker hybride modellen en personenwagens die op waterstof rijden in deze categorie. In dezelfde periode gingen er 82.419 vierwielers met een verbrandingsmotor over de BYD toonbank, hetgeen 44,9 % minder was dan in dezelfde periode vorig jaar. Het zal dan ook niemand verbazen dat het bedrijf zich volledig wil toeleggen op elektrische auto’s. In juli zakten de verkopen van elektrische auto’s in China iets in. De eerste daling in 2 jaar tijd is het gevolg van de beperking van een reeks subsidieregelingen op NEVs. In China verwacht men dat de totale verkopen in het betreffende marktsegment dit jaar zullen uitkomen op 1,5 miljoen exemplaren, terwijl er eerder nog uitgegaan werd van 1,6 miljoen stuks. +++

+++ CHEVROLET werkt aan snellere versies van de Corvette C8. Zo zit er weer een Z06 uitvoering van de sportwagen aan te komen. In zijn huidige vorm levert die 659 pk tegen 466 pk bij de standaard Stingray. Die verhouding komt in de toekomst iets anders te liggen: waar de C8 Stingray goed is voor 502 pk, zal de nieuwe Z06 goed zijn voor 800 pk en 950 Nm. Dit vermogen en koppel zijn afkomstig van de Cadillac Blackwing motor die waarschijnlijk de naam LT7 krijgt. Dit betekent dat de nieuwe Z06 de eerste Corvette wordt sinds de C4 ZR-1 uit de jaren negentig die niet wordt aangedreven door een ‘small block’ V8 met enkele, onderliggende nokkenas. Het ligt voor de hand dat de nieuwe Z06 dezelfde 8-traps automaat met dubbele koppeling krijgt als de Stingray. Toch is een exemplaar met 10 versnellingen ook mogelijk. Een handbak ligt niet voor de hand. Andere kenmerken van de nieuwe Z06 zijn koolstofvezel carrosseriepanelen, harder afgestelde dempers en (uiteraard) een bodykit. Hij zal eind 2021 zijn debuut maken. Daarna volgt een nieuwe ZR1 met hybride techniek en vierwielaandrijving. Die Corvette is goed voor ruim 1.000 pk. De huidige ZR1 houdt het bij een in vergelijking schamele 765 pk. De Stingray versie van de nieuwe Chevrolet Corvette komt in 2020 naar Europa. +++

+++ CHINA gaat importheffingen instellen op $75 miljard aan Amerikaanse goederen, waaronder auto’s. Dat heeft de regering van het Aziatische land aangekondigd. Daarmee slaat China terug na de Amerikaanse heffingen op $300 miljard aan Chinese goederen. De tegenreactie vanuit Beijing betekent dat de meeste goederen tussen de 5 en 10 % duurder worden, maar bij auto’s gaat het om 25 %. De Chinese importheffingen stijgen hierdoor van 15 % naar 40 % en gaan op 15 december in. Het Aziatische land had de heffingen op auto’s vorig jaar ook al eens verhoogd naar 40 %, maar maakte die stap weer ongedaan om de onderhandelingen te ondersteunen. De Amerikaanse president Donald Trump had al eerder aangekondigd per 1 september op $300 miljard aan importgoederen uit China extra belasting in te voeren. Later stelde hij een deel van de extra heffingen uit tot in december. Dat geldt onder meer voor telefoons en computers. +++

+++ Alle fabrikanten kunnen ELEKTRISCHE auto’s maken. Er was een paar jaar geleden de overtuiging dat bouwers die vroeg met elektrificatie begonnen waren, een groot voordeel hadden, maar die vlieger gaat niet langer op. Wat de spelregels veranderd heeft, is het feit dat alle benodigde onderdelen beschikbaar zijn in de catalogi van toeleveranciers: batterijen, elektromotoren, etc: alles is verkrijgbaar. Dit is de reden waarom Sono Motors in staat was om zich te melden op de automarkt (al weten wij nog steeds niet of dit startende bedrijf enig succes zal krijgen met zijn Zion): men hoefde niet te investeren in het ontwerp (of de productie) van een aandrijflijn. Die kon gewoon besteld worden bij de grote toeleverancier Continental. Sono Motors zal elektromotoren in kleine hoeveelheden kopen, maar Continental verkoopt grotere aantallen aan verschillende Chinese fabrikanten. Daarmee kunnen schaalvoordelen gerealiseerd worden die nodig zijn voor een scherpe prijsstelling. De motor van Continental wordt geleverd compleet met managementsoftware en een versnellingsbak, dus hij is klaar voor gebruik. Hij is beschikbaar in 2 vermogenversies: 120 of 150 kW, met 310 Nm koppel. Zijn belangrijkste troef is zijn compactheid en ook het lage gewicht van slechts 80 kg. De productielijn bevindt zich in Tianjin, China, waar de fabricagekosten veel lager zijn dan in Europa. Kortom, er is nu geen reden meer om geen elektrische auto in het assortiment te hebben. … +++

+++ RENAULT organiseert ‘Design de Auto van de Toekomst’. Heel Nederland wordt volgens de importeur uitgedaagd om een zo goed mogelijk idee over de auto van de toekomst te delen, waarna 3 finalisten hun toekomstvisie met bijpassend design mogen uitwerken met hulp van een professionele schetser. De finalisten maken bovendien kans op 1 jaar gratis elektrisch rijden in de vernieuwde Zoé. Renault heeft zelf overigens naar eigen zeggen een duidelijke toekomstvisie: het eenvoudiger maken van het alledaagse leven in 2030 met mobiliteit die volledig elektrisch, verbonden, gedeeld en autonoom is. Maar het Franse merk is benieuwd hoe Nederlanders denken over de auto van de toekomst. Iedereen met een duidelijke visie over de toekomst van mobiliteit in 2030 wordt uitgedaagd om zich op te geven voor de wedstrijd ‘Design de Auto van de Toekomst’. Alle inzendingen worden beoordeeld door een vakkundige jury onder leiding van Laurens van den Acker, senior vice-president design bij Renault. De winnaar wordt tijdens Dutch Design Week bekendgemaakt, waarvan het Franse automerk voor de tweede keer partner is. +++

+++ De RESTWAARDE van elektrische auto’s zal blijven stijgen als we een rapport van de economische afdeling van ING bank mogen geloven. Dit bedrijf heeft de markt grondig bestudeerd en stelt dat elektrische auto’s op de tweedehands markt in waarde zullen blijven stijgen. Zij brengen nu al meer op dan een diesel en de verwachting is dat deze trend zich de komende jaren zal doorzetten. De verlenging van de levensduur van de batterij en de verkorting van de oplaadtijd zijn daarbij 2 doorslaggevende factoren. In Nederland heeft een Volkswagen e-Golf na 5 jaar een restwaarde van 40,7 % van de initiële aankoopprijs, tegenover 42,9 % voor een vergelijkbare Golf met benzinemotor en slechts 32,6 % voor een diesel. Deskundigen verwachten dat de prijzen van tweedehands elektrische auto’s zullen stijgen, mede door toekomstige overheidsbeslissingen en belastingvoordelen. De studie van ING geeft echter ook aan dat de restwaarde van benzineauto’s de komende jaren stabiel zal blijven, simpelweg omdat sommige modellen al zeer energie-efficiënt zijn en hybridisatie het verbruik al min of meer beperkt.  Aan de andere kant zullen de onderhoudskosten voor een benzinemodel stijgen, terwijl ze voor een elektrische auto zeer laag zullen blijven. Voor dieselauto’s is het beeld duidelijk minder optimistisch, aangezien zijn negatief zullen worden beïnvloed door de toenemende verzadiging van de exportmarkt voor huidige dieselauto’s, bijvoorbeeld in Oost Europa. Kortom, de conclusie van de studie luidt dat de restwaarde van elektrische auto’s die van benzinemodellen zal passeren, waarschijnlijk rond 2025, wanneer alle elementen (verbeterde batterij, kortere laadtijd, gunstiger belastingregime en milieubeleid dat personenwagens met een verbrandingsmotor ontmoedigd) zijn ingevoerd. +++

+++ TESLA sluit een batterijendeal met het Zuid Koreaanse LG Chem. De betreffende accusets zijn bestemd voor de Model 3. Reden voor de deal is dat er nogal wat plooien zitten in de relatie tussen Tesla en zijn huidige batterijleverancier, Panasonic. Die partner zou niet zoveel trek meer hebben om volop te investeren in de grote Gigafactory in Nevada, uit angst voor een dalende vraag en overproductie. Het immer optimistische Tesla houdt evenwel het gas erop, maar wil zich tegelijkertijd onafhankelijker opstellen ten opzichte van Panasonic. Iets soortgelijks zagen we eerder bij het Autopilot systeem, waarbij de relatie met het Israelische Mobileye (inmiddels onderdeel van Intel) verbroken werd. LG Chem gaat specifiek voor de Chinese productie van de Model 3 (en in de toekomst ook van de Model Y) leveren. De deal roept veel vragen op: Panasonic is de enige fabrikant die cellen volgens de 2170-form factor maakt. De Model 3 is volledig ontworpen met gebruik van die cellen in het achterhoofd. LG Chem is daarentegen vooral sterk in prismatische cellen en zal dus soortgelijke cellen moeten gaan maken voor Tesla. +++

+++ De jongste release van gamefranchise Need for Speed heet Heat. De makers daarvan hebben inmiddels een lijst met auto’s die er in voorkomen, vrijgegeven. Die is zoals altijd erg uitgebreid. Maar één merk is opvallend afwezig: TOYOTA . En dat terwijl de Japanners de laatste tijd weer veel werk maken van sportieve modellen. De Yaris GRMN bijvoorbeeld. Of de Supra. Fans van de gamefranchise kregen op twitter een antwoord van Toyota. Het komt er op neer dat de autofabrikant zijn producten niet in Need for Speed wil omdat het spel “illegaal straat racen promoot”. Er zijn alleen nog auto’s van Toyota te zien in Gran Turismo Sport (GT Sport), want dat game maakt volgens de Japanse autofabrikant geen reclame voor illegale activiteiten. Ook in V-Rally 4, The Crew 2, Dirt Rally 2.0 en Forza Horizon 4 zitten geen auto’s van het Japanse merk. De bewuste tweet van Toyota verdween snel toen bleek dat de twitter gemeenschap de bedrijfsstrategie nogal ‘flauw’ vond. De autofabrikant tweette vervolgens door marketingjongens gepolijste boodschappen: “Wij vinden het geweldig dat jullie modellen van Toyota in al jullie favoriete racegames willen. Toyota heeft geen concrete plannen om haar gamma in andere games te krijgen dan GT Sport”. En ook nog: “Keep on racing”. Heel veel indruk lijkt het niet te hebben gemaakt. Dat Toyota doodleuk auto’s wil verkopen waarmee je de maximaal toegelaten snelheid ver kan overschrijden, maar niet toestaat dat iemand er ‘virtueel’ het gaspedaal bij intrapt, wordt als nogal “belachelijk en hypocriet” beschouwd. +++

+++ Het diesel schandaal bij VOLKSWAGEN dreunt nog steeds na. Zo maakt de autofabrikant uit Wolfsburg bekend 204 medewerkers te zullen ontslaan vanwege overtreding van de gedragsregels. Volkswagen wil hiermee laten zien dat het strikt toeziet op de naleving van ethische bedrijfsnormen en dat zij er alles aan doet om er voor te zorgen dat zich niet opnieuw een diesel schandaal kan voor doen. De 204 medewerkers worden ontslagen vanwege ongeoorloofde absentie, eigendomsdelicten, het overtreden van het alcohol & gedragsverbod of discriminatie. Toen het diesel schandaal in 2015 aan het licht kwam, is het Volkswagen concern strenger gaan toezien op de naleving van de gedragsregels. De automaker beloofde daarbij meer transparantie en een meer open bedrijfscultuur waarin veel aandacht is voor de integriteit van het eigen personeel. Om er op toe te zien dat het concern zich houdt aan de afgesproken gedragsregels, is de Amerikaanse jurist Larry Thompson in 2017 voor 3 jaar aangesteld als ‘compliance manager’ bij het concern. Deze advocaat moet voorkomen dat zich nog een keer een dieselschandaal kan voordoen bij Volkswagen. Volgens Thompson heeft het concern geleerd van de affaire. Toch zou Volkswagen nog een lange weg te gaan hebben om er voor te zorgen dat alle bedrijfsprocedures waterdicht zijn. Maar volgens Thompson is er al veel verbeterd sinds 2015. Belangrijk daarbij is volgens hem vooral ook dat duidelijk is dat het niet alleen gaat om het signaleren van ongeoorloofd gedrag, maar dat er na een aantal formele waarschuwingen ook concrete maatregelen worden genomen. Het ontslag van de 204 medewerkers is daar een voorbeeld van. Toch is het de vraag hoe diep het schuldbewustzijn zit bij Volkswagen. Het autoconcern probeert namelijk miljarden te besparen op schade vergoedingen door rechtszaken zo lang mogelijk te rekken. Rechters hebben Volkswagen weliswaar al diverse keren verplicht om auto’s terug te kopen van klagende eigenaren, maar de autofabrikant mag een flink bedrag aftrekken voor gebruik en afschrijving. Hoe langer een rechtszaak wordt gerekt, des te meer geld er wordt bespaard door Volkswagen. Dat de klant hiervan de dupe is, interesseert het autoconcern geen ene biet. Deze strategie zal Volkswagen straks helemaal goed uitkomen, zodra het monsterproces namens meer dan 430.000 Duitse dieselbezitters start. Op 30 september moet voor het gerechtshof in Braunschweig de eerste hoorzitting worden gehouden. Op zich zijn de vooruitzichten voor die automobilisten goed want uit een onderzoek blijkt dat in 96 van de 115 afgesloten claimzaken de rechter Volkswagen heeft veroordeeld tot het betalen van compensatie. Als de massaklacht van alle 430.000 betrokkenen wordt toegewezen, dan kan dat tot €10 miljard aan schadevergoeding leiden. Maar als Volkswagen er in zou slagen om de zaak zo lang mogelijk te traineren (bijvoorbeeld tot 2023), dan zijn de auto’s van alle betrokkenen inmiddels jarenlang in gebruik geweest. Volkswagen mag, zo blijkt uit berekeningen, dan per jaar uitstel €430 miljoen van de claim aftrekken. Het kan dus in totaal oplopen tot meer dan €2 miljard. +++

+++ Toyota heeft de vierde generatie YARIS bijna klaar. Het nieuwe model wordt langer (3,95 tot 4,00 meter) en krijgt zowel een centraal geplaatst touch screen dat vergelijkbaar is met dat van zijn grote broer en een head-up display. Onder de vloer verbergt het een nieuwe variant van het TNGA platform, dat werd ingehuldigd door de Prius. De fabriek in het Franse Valenciennes heeft 300 miljoen euro geïnvesteerd voor de productie van deze technische basis. Onder de motorkap keert de atmosferische 1,0 liter 3 cilinder benzinemotor terug. Aan de andere kant van het spectrum krijgt de sportieve GRMN versie een 1.6 turbokrachtbron met eveneens 3 pitten. Anders dan veel nieuwe concurrenten wordt de vierde generatie Yaris niet leverbaar in volledig elektrische uitvoering. Toyota blijft trouw aan hybride techniek. De aandrijflijn met atmosferische 1,5 liter benzinemotor zal een serie van verbeteringen ondergaan. Het Europese showdebuut van de nieuwe Yaris is gepland voor maart volgend jaar, als in Genève de jaarlijkse autosalon wordt gehouden. +++

 

 

Reageren is niet mogelijk.