Nieuwstelex

0

+++ Het afsluiten van een AUTOVERZEKERING is iets wat elke particuliere autobezitter zelf doet, maar bijna de helft heeft geen idee hoe hoog hun eigen risico is. Dat blijkt uit een onderzoek van Focwa, de brancheorganisatie van schadeherstel bedrijven. De hoogte van de premie is vaak doorslaggevend, maar daarbij let een groot deel van de particuliere autobezitters niet op de hoogte van het eigen risico. Reden voor het onderzoek waren verontrustende berichten die Focwa van schadeherstel bedrijven kreeg. Die melden dat zij steeds vaker mensen met schade aan hun auto over de vloer krijgen die bij het horen van de herstelkosten direct weer vertrekken. Veel mensen houden er geen rekening mee dat zij een eigen risico hebben als de verzekeraar de schade niet betaalt. Volgens Focwa is dit een groeiend probleem want door de komst van complexere auto’s (met dure veiligheidssystemen) kan bijvoorbeeld een parkeerfout een kostbare zaak worden. Uit het onderzoek bleek ook de helft van de particuliere autobezitters niet eens weet dat zij een eigen risico hebben. Onder jongere rijders is dit 55 %. +++

+++ De politie in BELGIE bekeurt sinds enkele weken op snelheid zonder het gebruik van een camera. Het inschattingsvermogen van de agent is genoeg om een boete in de bus te krijgen. Wettelijk zou dat toegestaan zijn, aldus de Belgische politie. Een snelheidsbekeuring kan dus ook uitgeschreven worden zonder dat er een flitspaal of snelheidsmeting aan vooraf ging. De Belgische politie beroept zich op een regel uit het verkeersreglement die stelt dat elke bestuurder zijn snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. Een meting is dus niet nodig. Het is voldoende als een agent ter plaatste de situatie heeft beoordeeld. Indien die een overtreding vaststelt, moet er €116 gedokt worden. Het gaat niet om een klassieke flitsboete, waardoor het bedrag niet varieert. In Nederland kennen we de regel die in België wordt gehanteerd niet. Een snelheidsovertreding moet in ons land controleerbaar zijn en dus kan een agent niet zomaar beoordelen of iemand in zijn of haar ogen te hard rijdt. Wie in België een boete krijgt, kan natuurlijk altijd beroep aantekenen. +++

+++ Het laatste woord over de kilometerheffing in BRUSSEL is nog niet gezegd. De politieke partijen Open VLD en MR trappen namelijk op de rem. Zij denken een spaak in het wiel te kunnen steken doordat de maatregel alleen ingevoerd kan worden als het Vlaams en Waals Gewest akkoord gaan. Maar aangezien de regeringen van die gebieden nog niet gevormd zijn, ligt het scenario allesbehalve vast. De MR wil goedkeuring van het kilometerheffing plan koppelen aan een herziening van de belastingen op personenwagens. De Waalse liberalen willen absoluut niet dat de autorijder op kosten wordt gejaagd. +++

+++ Autofabrikanten die een renaissance van de DIESEL motor voorspellen, baseren zich op het feit dat deze krachtbron tegenwoordig zó schoon is dat hij de lucht reinigt in plaats van vervuilt. Onzin, want een dieselmotor is geen zuiveringsinstallatie. Geen enkele deskundige zal jou aanraden om een halfuurtje aan de uitlaatpijp van een oliegestookte auto te gaan lurken om je longen te zuiveren. Wel heeft onderzoeksbureau Emissions Analytics vastgesteld dat op dagen met veel fijn stof in de lucht, moderne dieselmodellen (die voldoen aan de Euro 6d Temp norm) minder fijn stof als emissie hebben dan dat er op dat moment in de lucht hangt. Zo bezien kan een oliegestookte motor inderdaad de lucht zuiveren. Er is echter een ‘maar’: de hiervoor omschreven zuiveringvlieger gaat alleen op tijdens dagen met veel fijn stof (vaak in drukke stedelijke omgevingen). Op gewone dagen is de lucht even ‘vuil’ als wat er uit een dieselauto komt. En in buitengebieden zal de concentratie fijn stof trouwens een stuk lager liggen. Waardoor een dieselauto dus allesbehalve de lucht aan het reinigen is. En dan is er nog de achilleshiel van de moderne oliegestookte motor: het filter. Die moet zichzelf om de zoveel tijd reinigen om verstopping tegen te gaan. Dit doet een dieselauto door het stof letterlijk te verbranden in de filter, waardoor het er uit vliegt. Op zo’n moment kan de uitstoot met factor 20 toenemen naar een niveau dat 4 keer zoveel is als er rondzweeft in een drukke stad op een dag met een hoge concentratie aan fijn stof. Toch is het resultaat van het onderzoek niet in het nadeel van de dieselmotor. Want de conclusie is dat een dieselmotor bij dagen met een hoge concentratie, zelfs met de regeneratie in acht genomen, minder fijn stof uitblaast dan dat er op dat moment in de lucht zweeft. De perverse realiteit van dit onderzoek is dus dat moderne diesels beter op hun plaats zijn in stedelijke omgevingen dan buiten de stad. De lage emissiezones die overal opduiken, proberen echter het tegenovergestelde bewerkstelligen. De dieselmotor wordt door de onderzoekers ook in zekere zin de hand boven het hoofd gehouden omdat hij gemiddeld een lagere CO2-uitstoot heeft dan zijn benzinecollega én omdat de Euro 6D Temp exemplaren eerder al lieten zien bijzonder weinig NOx uit te braken. Conclusie: nee, een dieselauto is geen wondermiddel dat plotseling de wereld gaat redden van luchtvervuiling, maar de haat jegens dit type personenwagens is niet meer terecht. +++

+++ De startende onderneming ECHION TECHNOLOGIES belooft accutechniek dermate te verbeteren dat de tijd die het opladen vergt aanzienlijk verkort kan worden. Het bedrijf wil dit gaan doen door bij conventionele lithium/ion batterijpakketten het materiaal grafeen te vervangen door een in eigen huis ontwikkelde stof. Toepassing hiervan maakt het opladen van een accu, of dat er nu eentje van een mobiele telefoon is of van een auto, een minutenkwestie. Niet meer dan 6 minuten zou er nodig zijn voor een (vrijwel) volgeladen accupakket. Groot voordeel is ook dat de in eigen huis ontwikkelde stof niet explosief is. Commercialisering in 2020 wordt haalbaar geacht. +++

+++ Tesla blijft BYD en BAIC voor bij de wereldwijde verkoop van ELEKTRISCHE auto’s. Het Amerikaanse merk verkocht in het eerste halfjaar mondiaal 166.000 auto’s, waarvan 134.000 exemplaren van de Model 3. BYD (96.000) en BAIC (52.000) volgen op afstand. Wereldwijd nam de verkoop aan elektrische auto’s met 92 % toe tot 765.000 exemplaren. Renault is met 29.000 registraties de best verkopende Europese fabrikant. In 2021 kunnen de kaarten heel anders liggen. Dan moet de Volkswagen ID.3 vol in productie zijn. Bij het marktaandeel van elektrische auto’s in de nieuw verkoop staat Nederland wereldwijd op de tweede plek met 6,5 %. Koploper is met afstand Noorwegen (37,1 %). In China zijn elektrische auto’s inmiddels goed voor 4 % van de totale personenwagen verkopen. In totaal gingen daar in het eerste halfjaar 430.000 exemplaren over de toonbank. Bij ons winnen overigens goedkopere elektrische auto’s gestaag terrein. De gemiddelde catalogusprijs van nieuwe exemplaren ligt nu bijna 30 % lager dan vorig jaar. De verschuiving naar meer betaalbare elektrische auto’s is terug te zien in de lijstjes met populairste modellen. Vorig jaar was de premium Tesla Model S het meest verkocht en stonden ook de Jaguar I-Pace en de Tesla Model X in de top 5. Die 3 auto’s komen dit jaar niet meer in de top 10 voor. Los van het grotere aanbod aan goedkopere modellen, is een belangrijke oorzaak ook de aanpassing van de fiscale regels voor zakelijk rijders van elektrische auto’s. Sinds dit jaar geldt de gunstige bijtelling van 4 procent enkel nog over de eerste €50.000 van de fiscale waarde. In de maanden januari tot en met juli werden in ons land 18.376 nieuwe elektrische auto’s verkocht. Dat is een verdubbeling (+103 %) ten opzichte van vorig jaar. De bestverkochte stekkerauto is nog altijd een Tesla, maar dit keer de goedkopere Model 3. De afzet van de Tesla Model S is met 94 % gedaald ten opzichte van de periode januari tot en met juli 2018. De verkoop van de Model X daalde met 92 %. De Model werd ruim 3 keer beter verkocht dan de nummer 2 in de verkooplijst, de Kia e-Niro: 6.646 versus 2.030 registraties. Daarna volgen de Volkswagen e-Golf (1.899), de Hyundai Kona Electric (1.895) en de Nissan Leaf (1.695). De gemiddelde prijs van een nieuw verkochte Tesla is in Nederland gedaald van €113.000 in 2018 naar €62.000 in de eerste 7 maanden van dit jaar; een daling van meer dan €50.000 dus, oftewel 45 %. De gemiddelde catalogusprijs van nieuw verkochte elektrische auto’s lag in afgelopen jaren tussen de €71.000 en €80.000. In 2019 daalde dit naar €51.650. +++

+++ HONDA werkt momenteel aan een nieuw type frontale airbag. Die zou de bestuurder moeten ‘inpakken’ dankzij een hollere vorm. Aanleiding is de kater die Honda heeft overgehouden aan de malafide exemplaren van Takata. Om dat drama te doen vergeten, heeft een Amerikaans team besloten om de vorm van de airbag voor de bestuurder te veranderen. Het traditionele exemplaren is sinds zijn uitvinding vrijwel onveranderd gebleven en daardoor nog steeds verantwoordelijk voor kleine verwondingen bij harde botsingen. De nieuwe concave vorm van de Honda airbag zou bij een botsing het hoofd en de halswervels beter beschermen. Je kan het principe vergelijken met een honkbalhandschoen. De eerste resultaten tonen aan dat de bijbehorende specifieke concave vorm het mogelijk maakt om te voorkomen dat het hoofd naar links of rechts beweegt, terwijl het ook de verwondingen aan zowel de cervix als bovenrug beperkt. Bovendien wordt dit nieuwe type airbag geactiveerd met 4 gaspatronen (één centraal, één voor elke zijde en één die al deze onderdelen met elkaar verbindt) en niet langer met 1 exemplaar, wat de inzet homogener, maar dus ook geleidelijker en minder bruut maakt. Honda heeft nog geen datum genoemd voor de introductie van de nieuwe luchtzak. +++

+++ LITHIUM maakt een onvoorziene prijsdaling door. Dat is onverwacht, want de vraag naar elektrische auto’s stijgt. Het is dan ook een logische gedachte dat één van de grondstoffen die nodig is voor de bijbehorende accupakketten gewilder wordt. Lithium in dit geval. Maar naar nu blijkt, is de beschikbaarheid van lithium eveneens fors toegenomen. De prijzen zijn daardoor met 13 % gedaald, hetgeen vanzelfsprekend ten koste gaat van de marges van de producenten. De Chileense bedrijf SQM meldt dat de winst in het tweede kwartaal uitkwam op €63,2 miljoen en daarmee vrijwel gehalveerd is ten opzichte van vorig jaar. Tianqi Lithium uit China maakt gewag van winstdaling van 85 % over het eerste halfjaar. Vooral in Australië neemt het aantal mijnen waar lithium wordt gewonnen snel toe. Verder wordt er in China minder gestrooid met overheidssubsidies voor elektrische auto’s, wat de verkoop geen goed doet. +++

+++ RENAULT komt met een opvolger van de inmiddels meer dan 10 jaar oude Kangoo. In 2020 komt de derde generatie op de markt. Hij zal dan (weer) de strijd aangaan met de Citroën Berlingo, de Opel Combo en de Peugeot Partner / Rifter. Net als de jongste Clio krijgt de nieuwe Kangoo dagverlichting in C vorm. Dat zorgt voor een duidelijk familiegezicht. De derde generatie zal worden gebaseerd op het onderstel van de Mégane, genaamd CMF-C. Dit betekent dat de nieuwe Kangoo ook geleverd kan gaan worden met een hybride aandrijflijn. Die is 128 pk sterk. Iets krachtiger is de 1.3 TCe uitvoering: 130 pk. Dieselen kan in de 1.5 Blue dCi met 85 of 115 pk. Verder zal de nieuwe Kangoo leverbaar worden in een volledig elektrische uitvoering. Zijn dashboard wordt ‘typisch Renault’ oftewel voorzien van een groot, verticaal geplaatst tabletscherm. De cabine zal sowieso veel hoogwaardiger worden. Ook krijgt de nieuwe Kangoo comfortabeler meubilair. Renault start in de lente van 2020 met de verkoop van de bedrijfswagen uitvoeringen. De zogeheten Ludospace personenversie debuteert pas in oktober volgend jaar op de autosalon van Parijs. De levering van de volledig elektrische versie start in 2021. +++

+++ Vanaf volgende maand kan er sneller geladen worden bij de SUPERCHARGERS van Tesla. Aan de upgrade ligt V2 technologie ten grondslag. Deze wordt de komende week in Europa uitgerold, en verhoogt het pieklaadvermogen van 120 kW naar 150 kW. En dat verkort de laadtijd. Tesla stelt dat de update in de praktijk 15 tot 30 minuten tijdswinst per laadsessie oplevert. Op het touch screen in de Tesla is te zien welke Supercharger locaties als eerste worden aangepast. De fabrikant zal later V3 technologie installeren. Dat maakt een piekvermogen van 250 kW mogelijk. Dit gebeurt in het laatste kwartaal van 2019. In de Model 3 Standard Range Plus blijft de laadsnelheid begrensd op 100 kW. +++

+++ SUZUKI en Toyota vergroten het belang in elkaar. De samenwerking is nodig om grote uitdagingen waarmee beide autofabrikanten worden geconfronteerd aan te kunnen gaan. Toyota heeft voor ongeveer 96 miljard yen (€814,7 miljoen) een belang van 4,94 % genomen in Suzuki. Op zijn beurt koopt de kleinere partner voor 48 miljard yen (€407 miljoen) aandelen van zijn veel grotere landgenoot. De uitruil van aandelen moet er voor zorgen dat er soepeler geprofiteerd kan worden van ieders specifiek knowhow. Voor Toyota is dit hybride techniek en voor Suzuki de ontwikkeling plus productie van goedkoper auto’s. Beide fabrikanten gaan ook samenwerken op het gebied van autonome voertuigen. Suzuki krijgt een eigen versie van de RAV4 Hybrid en zal een nieuwe middenklasser op basis van de Corolla Touring Sports in Europa gaan verkopen. Voor de Indiase markt zullen er gezamenlijk elektrische auto’s ontwikkeld gaan worden. Een aantal van deze nieuwe modellen gaat ook in Afrika verkocht worden. Suzuki is overigens niet het enige merk waarmee Toyota nauw samenwerkt. Ook met Mazda en Subaru onderhoudt de grote Japanse autofabrikant een intensieve relatie. +++

+++ TESLA gaat een eigen autoverzekering aanbieden. Die zal aanzienlijk voordeliger zijn dan veel alternatieven. Tesla belooft premies die tot 20 % (en in sommige gevallen zelfs 30 %) lager liggen. Zelfs dan denkt de autofabrikant er geld aan te kunnen verdienen. Dat komt doordat Tesla de voordelen van de standaard aanwezige veiligheidssystemen en rij assistentie techniek (Autopilot) als geen ander op waarde weet te schatten. In eerste instantie is de eigen verzekering alleen voor de thuismarkt bestemd. +++

+++ Verliest de VERBRANDINGSMOTOR zijn bestaansrecht? Volgens BNP Paribas is dat onvermijdelijk. De olieprijs zal moeten dalen om benzineauto’s nog concurrerend te houden. Indien dit niet gebeurt, zal de marktpositie de komende 25 jaar verslechteren. Medio 2045 zal de oliesector aan relevantie verliezen vanwege het alternatief van duurzaam geproduceerde energie. De benzinemotor heeft dan ook geen bestaansrecht meer. Volgens de bank zou de olieprijs moeten dalen tot €10 à €20 om dit type personenwagens concurrerend te houden ten opzichte van elektrische alternatieven. Bij de huidige olieprijs van €60 per olievat verliest de conventioneel aangedreven auto op lange termijn aan slagkracht. Investeringen in alternatieve energiebronnen (zon en wind energie) leveren meer energie op dan fossiele brandstoffen. Dat maakt investeringen in de traditionele oliesector onaantrekkelijk. Total steekt bijvoorbeeld al veel geld in duurzame energie. +++

+++ VOLKSWAGEN zal dit jaar de eerste modellen uitrusten met zogeheten Ultra Wideband technologie: een nieuw draadloos ontgrendeling systeem dat volgens ontwikkelaar NXP moeilijker te hacken is. De uitvinding van het Nederlandse bedrijf werkt op basis van hoog gevoelige sensoren en artifical intelligence. Volkswagen is van plan om nog dit jaar de eerste auto’s uit te rusten met het systeem. “Vooral de betere beveiliging tegen diefstal is een grote stap vooruit”, aldus Maik Rohde, hoofd elektronica bij de autofabrikant. “Door de combinatie van nauwkeuriger sensoren en kunstmatige intelligentie denken we in de toekomst aan nog veel meer toepassingen”. Keurmerkinstantie Kiwa berichtte vorig jaar nog dat veel sleutelloze toegang systemen makkelijk te kraken zijn en daarom dikwijls worden afgekeurd. +++

 

Reageren is niet mogelijk.