Nieuwstelex

0

+++ De raceversie van de ASTON MARTIN Valkyrie krijgt anders dan de straatuitvoering geen hybride aandrijving. Opvallend, want de hypersportwagen werd vanaf het begin wel met deze techniek ontwikkeld. De hybride aandrijflijn bestaan uit een 1.014 pk sterke 6,5 liter V12 en een elektromotor van 160 pk. Helaas zijn deze midscheeps achter plaatste elementen gecombineerd iets teveel van het goede voor de nieuwe LMP1/ hypercar klasse in de WEC (World Endurance Championship). De nieuwe, door de FIA onlangs aanpaste, regels stellen dat het maximale systeemvermogen van auto’s in die competitie niet meer dan 750 pk mag zijn. Daarnaast is een hybride aandrijflijn niet meer verplicht. De klus om 750 pk te genereren, kan de V12 op zijn sloffen alleen af. Maar de straatlegale versie van de Valkyrie houdt dus wel de hybride techniek. +++

+++ Sla BIO BRANDSTOF over en ga direct over op elektrisch rijden. Dat vindt Groen Links politica Suzanne Kröger. Zij brengt dat naar voren in het overleg met de staatssecretaris over duurzaam vervoer. Vanaf 1 oktober zijn benzinestations verplicht om aan de helft van de pompen de milieuvriendelijkere brandstof met 10 % bio-ethanol aan te bieden. Dat is bij de pomp te herkennen aan de sticker E-10. “Waar wij voor willen waken is dat je in de tussentijd die biobrandstof veel meer gaat gebruiken en ondertussen niet de stappen zet die echt nodig zijn”, zegt Kröger. Tweedehands elektrische personenwagens niet naar het buitenland laten vertrekken, het openbaar vervoer promoten, spitsheffing of betaling naar gebruik van de weg zijn betere oplossingen volgens het Tweede Kamerlid van Groen Links. +++

+++ De overheid doet niet genoeg om ongelukken te voorkomen met beweegbare BRUGGEN die op afstand bediend worden. Dat concludeert de Onderzoek Raad voor Veiligheid. De studie werd ingesteld nadat 2 mensen vorig jaar zwaargewond raakten toen een brug in Zaandam ineens open ging. Volgens voorzitter Jeroen Dijsselbloem van de Onderzoek Raad voor Veiligheid zijn er op steeds meer plekken in Nederland op afstand bedienbare bruggen. “Dan moet je extra aandacht besteden aan de veiligheid. De brugwachter moet compleet overzicht hebben op de brug. Het is een landelijk probleem. We hebben 13 voorbeelden van ernstige ongelukken met zulke bruggen in heel Nederland. Het komt steeds vaker voor, we hebben te weinig oog voor veiligheidsrisico’s”. Ondanks eerdere aanbevelingen zijn volgens Dijsselbloem echte verbeteringen niet of nauwelijks doorgevoerd. De oplossing zoekt hij in het landelijk uitrollen van de standaarden die gelden voor de bruggen van Rijkswaterstaat. +++

+++ In het tweede kwartaal van dit jaar zijn in de Europese Unie minder auto’s met een DIESEL motor verkocht dan in diezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de overkoepelende brancheorganisatie ACEA. Het aantal auto’s met een dieselmotor dat in het tweede kwartaal van die jaar in de Europese Unie werd verkocht, ligt liefst 16,4 % lager dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal vonden 1,3 miljoen exemplaren een eigenaar. Het aandeel ‘zelfontsteker’ in de totale autoverkoop liep in het tweede kwartaal gedaald naar 31,3 %. Vorig jaar lag dat percentage op 36,3 %. In Nederland daalde de verkoop van diesels overigens zelfs met 40 %. De afzet van auto’s met een benzine motor profiteerde daar met een groei van 1,7 % iets van (met een marktaandeel van 59,5 % tegen 56,7 % een jaar eerder), maar het zijn met name geëlektrificeerde auto’s die de winst pakken. Hybride auto’s met of zonder stekker en volledig emissieloze personenwagens gingen gezamenlijk liefst 35,6 % vaker over de toonbank dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. Kijken we puur naar de puur elektrische auto’s , dan nemen we een verkoopgroei van liefst 97,7 % waar. Dat heeft onder andere te maken met het steeds groter wordende aanbod. Stekker hybride modellen waren minder in trek en vonden in het tweede kwartaal van dit jaar 13,6 % minder aftrek dan in dezelfde periode in 2018. Van deze ontwikkeling heeft vooral BMW last, dan sterk inzette op dergelijke auto’s. Reguliere hybride modellen zonder stekker wisten in het tweede kwartaal van dit jaar 38,2 % meer eigenaren te vinden. De meerkosten zijn voor veel consumenten goed op te brengen en zij profiteren van een significante besparing op de brandstofkosten. Het marktaandeel van auto’s die op ‘alternatieve’ wijze worden aangedreven, is in de Europese Unie nu 9,2 %. De verkoop van hybride voertuigen met of zonder stekker en volledig elektrische auto’s ging met ruim 28 % omhoog. +++

+++ Voor de derde keer dit jaar heeft veiligheidsinstituut EuroNCAP nieuwe auto’s getest op hun botsveiligheid. Dit keer moesten 7 modellen het ontgelden. Zij behaalden allemaal de topscore van 5 sterren. Het 7-tal bestond uit de volledig elektrische Mercedes-Benz EQ C, de CLA van dezelfde fabrikant, de Skoda Kamiq, de Audi A1, de BMW Z4, de SsangYong Korando en de Ford Focus. Vooral voor de Koreaan is de score van 5 sterren een hele prestatie. De Tivoli en XLV scoorden eerder namelijk minder goed. De Korando kreeg een waardering van 78,8 %. De Focus ging met 82,5 % naar huis, de A1 met 83,3 %, de EQ C met 84 % en de Kamiq met 84,3 %. Het best presteerden de Z4 (87,8 %) en de CLA (88,3 %). Met dit resultaat laat de BMW zien dat inzittenden in een open auto ook uitstekend beschermd zijn. +++

+++ Het financieel geplaagde FARADAY FUTURE heeft een nieuwe topman. Het is niemand minder dan Carsten Breitfield, die voorheen eindverantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de BMW modellen i3 en i8. De voormalig topman en oprichter van Faraday Future, Jia Yueting, treedt onder druk van investeerders af als CEO en bekleedt vanaf heden de functie chief product & user officer. Breitfield neemt het hoogste stokje dus van hem over. Hij was tot voor kort in dien van Byton, of beter: hij was één van de medeoprichters van dat bedrijf. Reden voor de wisseling van de wacht aan de top is dat het Faraday Future niet altijd voor de wind is gegaan. Het bedrijf trok tijdens de Consumer Electronic Show in 2016 met veel bombarie het doek van haar eerste auto, de FFzero1. Dit verre van productierijpe studiemodel kreeg een jaar later gezelschap van de FF 91, een cross-over die tot nu toe evenmin in productie is gegaan. Inmiddels heeft Faraday Future plannen voor een derde model, de FF 81, waar het bedrijf verkooptechnisch meer van verwacht. Tenminste, als die wel het productiestadium haalt. Daar moet Breitfeld nu voor gaan zorgen. Door de jaren heen heeft de Amerikaans-Chinese onderneming meerdere keren een flinke kapitaalinjectie nodig gehad om overeind te kunnen blijven. Faraday Future heeft in het verleden zelfs werknemers naar huis gestuurd en anderen niet uitbetaald. Maar toch blijven investeerders hoopvol. Breitfeld moet er eindelijk voor gaan zorgen dat er auto’s verkocht gaan worden, maar zijn eerste prioriteit ligt bij het ophalen van meer geld. “Wij gaan opnieuw de financiële markten verkennen. Wij hebben nog een investering van een driecijferig miljoenenbedrag nodig om productie te kunnen realiseren”. Met de extra centen wil Breitfeld als eerste nieuwe mensen aannemen. Opvallend, want in 2018 werden er nog flink wat werknemers op straat gezet. Vervolgens wil Breitfeld er voor zorgen dat de eerste auto van Faraday Future ergens in 2020 in Californië in productie gaat. “Wat er vooral binnen het bedrijf mist, is uitvoering. Ik denk dat ik daar voor kan zorgen. Faraday Future heeft een fantastische toekomstvisie”, aldus Breitfeld. De FF91 is een volledig elektrische cross-over die alle andere elektrische auto’s moet gaan overschaduwen. Hij heeft 1.070 pk, vierwielaandrijving en een bereik van 465 kilometer op een volle lading. Autointernationaal.nl verwacht dat hij in Nederland meer dan €160.000 gaat kosten. De kleinere (en goedkopere) FF81 moet in 2022 op de markt komen. +++

+++ FIAT heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij stopt met de verkoop van de 500 op de Noord Amerikaanse markt. De productie voor deze wereldregio, die in Mexico plaatsvindt, zal daarom beëindigd worden. Fiat trekt zich niet helemaal terug van de Noord Amerikaanse markt, want blijft wel de 500L, 500X en 124 Spider verkopen. Het merk verwacht dat het tot in 2020 zal duren voordat de huidige voorraad aan 500 exemplaren op is. De Noord Amerikaanse editie beschikt over een 1,4 liter MultiAir 4 cilinder die in de lokale configuratie 135 pk sterk is. Dat maakt van de 500 een pittig bakkie, maar toch lusten Amerikanen hem niet: zij hebben liever een (veel) grotere auto. In iets minder dan 10 jaar tijd, de marktintroductie in de Verenigde Staten was in december 2010, komt er zo een einde aan het (nieuwe) Amerikaanse avontuur van de iconische Fiat. Vorig jaar rolden in Mexico slechts 5.370 exemplaren van de band, terwijl dit er in 2012 nog 43.772 stuks waren. Die ontwikkeling maakt locale productie zinloos. Het kan zijn dat Fiat de volgende generatie 500 vanuit Turijn gaat exporteren. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij begin volgend jaar bijna €1 miljard investeert in de Pomigliano d’Arco fabriek in Italië. Deze investering betreft de bouw van een productielijn voor de hybride variant van de volgende Fiat Panda en voor de Alfa Romeo Tonale. In totaal zal FCA de komende anderhalf jaar €5 miljard te injecteren in haar Italiaanse fabrieken. Verwacht wordt dat de productie van de nieuwe Fiat Panda in de eerste helft van volgend jaar begint. Die van de Alfa Romeo Tonale vangt, in 2021 aan. Op dit moment rolt alleen de huidige generatie Panda uit de fabriek bij Napels. De productiecapaciteit wordt slechts gedeeltelijk benut, waardoor veel werknemers thuis duimen zitten te draaien van hun wachtgeld. Alfa Romeo presenteerde afgelopen maart op de autosalon van Genève een conceptversie van de Tonale. Het moet de tweede SUV van het merk worden, onder de Stelvio. Het gaat evenwel nog een hele kluif worden om de rijeigenschappen van het nieuwe model op hetzelfde niveau te krijgen, want de Tonale krijgt dezelfde basis als de Fiat 500X en de Jeep modellen Renegade plus Compass. En van het weggedrag van dit trio wordt niet iedereen vrolijk. Een andere uitdaging is het opkrikken van de bezettingsgraad van de fabriek in Cassino. Daar rollen de Giulietta, de Giulia en de Stelvio; alledrie Alfa Romeo modellen die verkooptechnisch op hun retour zijn. Opvolgers zijn niet in zicht. Kommer en kwel is het ook in de voormalige Bertone fabriek in stadsdeel Grugliasco in Turijn. Daar worden de Quattroporte en Ghibli gebouwd die niemand meer wil hebben. In Mirafiori, waar momenteel de Levante het levenslicht ziet, wordt momenteel gewerkt aan een extra assemblagelijn voor de nieuwe elektrische 500. +++

+++ HYUNDAI zet de eerder aangekondigde N Line modellen voordeliger in de markt dan bij de bekendmaking werd vermeld. Dat is natuurlijk goed nieuws voor liefhebbers van sportieve modeluitvoeringen. Eerder dit jaar bracht Hyundai naar buiten dat er nieuwe uitvoeringen van de i30, i30 Fastback en Tucson zouden verschijnen: de N Line. Deze versies hebben diverse sportieve elementen van de performancemodellen van Hyundai N, maar de auto’s zijn minder extreem. Perfect voor mensen die ‘show’ belangrijker vinden dan ‘go’. Dit nieuws werd ook vergezeld van de verkoopprijzen van de i30 N Line, i30 Fastback N Line en Tucson N Line. Nu blijkt dat het merk deze modellen voordeliger dan aangekondigd gaat verkopen. De 5-deurs Hyundai i30 N Line is nu verkrijgbaar vanaf 28.495 euro. De prijs van de Fastback is verlaagd naar 29.495 euro. De Tucson 1.6 CRDi 48 Volt N Line is leverbaar vanaf 36.995 euro, de 1.6 T-GDi versie (onveranderd) vanaf 41.995 euro. In alle gevallen bedraagt de meerprijs slechts 1.000 euro ten opzichte van de Comfort uitvoering, waarop de N Line is gebaseerd. +++

+++ KIA zegt samen met zustermerk Hyundai de levertijden voor respectievelijk de e-Niro respectievelijk de Kona Electric te zullen verkorten. Wie nu bestelt, krijgt zijn exemplaar pas eind 2020 geleverd. Dat is niet erg klantvriendelijk. Hyundai denkt de levertijd te kunnen verkorten door de Kona ook in Europa te gaan fabriceren. Kia wil in eigen land extra productiecapaciteit proberen te creëren. +++

+++ Elektrische hypersportwagens schieten als paddestoelen de grond uit, maar MCLAREN gaat niet mee met deze ontwikkeling. Niet omdat deze fabrikant perse wil vasthouden aan haar V8, maar omdat de accu’s voor emissievrije auto’s op dit moment te zwaar zijn. Zoals we allemaal weten, is een hoog gewicht nooit goed voor een sportwagen. En al helemaal niet voor een ‘hypercar’. Jamie Corstorphine, de mondiale marketing directeur van McLaren, laat weten dat de autofabrikant niet aan een elektrische bolide gaat beginnen zolang er niet gegarandeerd kan worden dat die per saldo daadwerkelijk beter is dan het huidige repertoire. Hoewel elektrische auto’s betere prestaties neerzetten (vooral dankzij instant veel koppel), wegen ze flink wat meer. En dat gewicht komt niet ten goede aan de algehele rij ervaring. McLaren denkt dat elektrische technologie pas in 2025 ver genoeg doorontwikkeld zal zijn om bruikbaar te zijn voor een volledig elektrische sportwagen. In de tussentijd zal het Britse merk wel de hybride aandrijflijn gaan omarmen. Deze techniek kunnen wij voor 2022 in ongeveer de helft van de modellen van McLaren verwachten. Corstorphine zegt hier niet zozeer voor te kiezen vanwege de gunstige uitwerking op de uitstoot, maar omdat de prestaties van een sportwagen er merkbaar door verbeterd wordt. +++

+++ Pieter Nota, de Nederlander die bij BMW verantwoordelijk is voor de autoverkopen inclusief die van Mini en Rolls-Royce, is niet van mening dat een actieradius van 230 kilometer voor de MINI Cooper S E te mager is. Dit omdat dit elektrische model primair voor stedelijke gebieden is bedoeld. Mensen die in de Randstad wonen, kunnen er volgens hem prima mee uit de voeten, mede vanwege de grote hoeveelheid laadpunten. Nota vindt dat de aandacht in autoland te sterk naar de actieradius uit gaat. Een groot rij bereik vereist een fors accupakket en dat kan op gespannen voet staan met een lichtvoetig karakter; een eigenschap die Mini perse wil behouden. Anders dan de i3 van BMW zelf is de Cooper S E geen apart model. Volgens Nota betekent niet dat het moedermerk met haar eigen elektrische auto op het verkeerde paard heeft gewed. Aanvankelijk kwamen de verkopen weliswaar moeizaam op gang, maar gedurende zijn levenscyclus is de i3 steeds beter gaan presteren. Daarom zal BMW ook in de toekomst zelfstandige elektrische modellen lanceren, zoals de i4 en de iNext in 2021. BMW wil samen met haar dochtermerken in 2023 een gamma van 25 elektrische modellen hebben (stekker hybride uitvoeringen meegerekend). Ongeveer de helft daarvan zal volledig emissievrij zijn. Nota vindt echter dat stekker hybride modellen op dit moment ondergewaardeerd zijn. Uit een onderzoek dat BMW samen met de Erasmus Universiteit heeft verricht, bleek dat het met de juiste stimulans lukt om 93 % van de kilometers elektrisch af te leggen. Daar zou volgens Nota best een fiscale beloning tegenover mogen staan. +++

+++ De topman van NISSAN , Hiroto Saikawa, heeft fraude met zijn winstuitkering toegegeven. Het gaat om het uitkeren van dividend over zijn aandelen in de autofabrikant. Saikawa zegt de te veel ontvangen winst terug te geven aan zijn werkgever. Daarbij gaat het om een bedrag van ruim €400.000, zo blijkt uit een intern onderzoek. Nissan startte het onderzoek nadat een voormalige hooggeplaatste manager van Nissan, Greg Kelly, Saikawa eerder dit jaar beschuldigde van de fraude. Die zit zelf sinds november vast, net als voormalig topman Carlos Ghosn. Beiden op verdenking van fraude. +++

Reageren is niet mogelijk.