Nieuwstelex II

0

+++ AUDI gaat de rest van dit jaar vol inzetten op een RS offensief. Er moeten nog 6 ultrasportieve modellen voor het eind van 2019 verschijnen. Welke dat zijn, lees je hier alvast. Volgende maand tijdens de IAA in Frankfurt debuteren de RS6 Avant en de RS7 Sportback. Beide modellen krijgen een 4,0 liter V8 met 650 pk. Uiteraard wordt de styling van beide auto’s extra agressief. Ook nieuw zijn de RS Q3 en de RS Q3 Sportback. Die moeten het doen met een 2,5 liter 5-pitter van 420 pk. Een automaat met dubbele koppeling en Quattro vierwielaandrijving is uiteraard standaard. In november zal Audi op de autoshow van Los Angeles de nieuwe RS4 presenteren. Die zal worden gebaseerd op de onlangs geïntroduceerde, gemoderniseerde A4. Als motor krijgt hij de bekende 2,9 liter V6 van 450 pk / 600 Nm. Daarmee moet de RS4 in 4,1 seconden op 100 km/u zitten. Zijn topsnelheid bedraagt 280 km/u. De laatste en wellicht de meest interessante is de RS Q8. De grote kolos krijgt ook de 4,0 liter V8. Het motorvermogen wordt evenwel beperkt tot 600 pk omdat er met 50 pk meer een directe concurrent voor de Lamborghini Urus zou zijn ontstaan. +++

+++ BMW werft mariniers voor haar Amerikaanse fabriek. Het gaat om afzwaaiende soldaten van het US Marine Corps. BMW probeert hen te interesseren voor een baan in haar fabriek in Spartanburg om het nijpende tekort aan arbeidskrachten aldaar wat te verlichten. Amerikaanse mariniers tekenen voor een dienstverband van 4 of 5 jaar en kunnen daarna aanspraak maken op gerichte opleidingen om zo een goede kans op een baan in het civiele leven te krijgen. “De veteranen van de mariniers zijn precies de juiste kandidaten voor onze opleidingen. Ze zijn vaak al technisch onderlegd, hebben discipline en eerzucht en daarmee een uitgesproken arbeidsethos”, zegt een woordvoerder van BMW in de Verenigde Staten. Deelnemende afzwaaiers worden in 16 weken opgeleid tot autotechnicus terwijl zij ondertussen worden doorbetaald door defensie. BMW heeft in Spartanburg haar grootste fabriek ter wereld. Daar bouwen afgerond 11.000 werknemers de X3, X4, X5, X6 en X7. Met de personeelsstrategie probeert BMW een wit voetje te halen bij de Amerikaanse president Donald Trump. Die heeft diverse keren gedreigd met extra importbelasting op niet-Amerikaanse auto’s. +++

+++ Een CYBER AANVAL op moderne auto’s “kan duizenden levens kosten”. Dat komt door het steeds grotere hightech gehalte. Dat maakt moderne auto’s gevoeliger voor een computer hack. Bij met internet verbonden exemplaren kan in de toekomst de controle op afstand overgenomen worden. Een nieuw Amerikaanse rapport trekt nu aan de alarmbel. Dat hack risico’s verre van theoretisch zijn, blijkt uit recente diefstallen. Criminelen maken daarbij niet zelden gebruik van ontvangers en slimme telefoons om sleutelsignalen te dupliceren en zo in enkele minuten tijd (en zonder inbraaksporen) met de auto’s aan de haal te gaan. Dat soort diefstallen zijn inmiddels een plaag. Maar volgens het rapport zou dat slechts het topje van de ijsberg zijn. Een conventionele hack, die gebruik maakt van de internetverbinding en achterpoortjes in de software van miljoenen auto’s, is een veel groter gevaar. Het rapport becijferde dat tegen 2022 meer dan de helft van alle auto’s op de weg één of andere vorm van internetconnectie aan boord heeft. Die systemen zijn onvoldoende beveiligd en “lopen het risico op dodelijke ongelukken”. Al met een beperkte kennis en eenvoudige apparatuur kan er een aanval op de Westerse mobiliteit geopend worden. Die heeft het potentieel om “duizenden slachtoffers” te maken. Al in 2015 slaagde iemand erin om een Jeep te hacken en op de snelweg tot stilstand te brengen. Toen was er geen sprake van kwade opzet. Het was een demonstratie om het publiek en vooral de auto-industrie voor het gevaar te waarschuwen. Jeep ondernam naar aanleiding van de hack stappen om de beveiliging van zijn auto’s te verbeteren. Een vertegenwoordiger van een brancheorganisatie in de auto-industrie reageert koel op het nieuwe rapport. “In augustus worden in Las Vegas een aantal internetveiligheid conferenties gehouden en dan zijn er wel meer van dit soort van ophef veroorzakende studies”. Voorts wees zij er namens de autosector op dat “ook consumenten op dit vlak verantwoordelijkheden hebben”, al werd er niet aan toegevoegd wat die dan precies zouden zijn. In het rapport zelf wordt een eenvoudige oplossing voorgesteld. Auto’s zouden uitgerust moeten worden met een eenvoudige schakelaar waarmee de bestuurder onmiddellijk de verbinding met internet kan verbreken. +++

+++ Bij Duitse toeleveranciers van de auto-industrie staan duizenden banen op de tocht. Een van de belangrijkste oorzaken is de sterk afgenomen vraag naar modellen met een DIESEL motor. Eén van de bedrijven die het moeilijk heeft, is Kuka (een producent van robotsystemen voor productielijnen). Die schrapte bijna 400 banen. Bij filterspecialist Mann+Hummel staan 1.200 banen op de tocht en Eisenmann, een internationaal toeleverancier van lakstraten, vroeg onlangs uitstel van betaling aan. Nu laat gigant Bosch weten dat de teruglopende vraag vanuit de auto-industrie banen gaat kosten. Daarmee wordt de omvang van de crisis pijnlijk duidelijk. Bosch moest vorig jaar al 600 ‘dieselbanen’ schrappen. Volgens directeur Volkmar Denner is er geen sprake van een tijdelijke dip. Dat wordt bevestigt door Jan Dannenberg, partner van Berylls, een internationaal trendvoorspeller en werkzaam voor adviesbureau voor de toeleveringsindustrie. Na een omzetdaling van 5 % in het eerste halfjaar, verwacht hij voor de rest van 2019 een teruggang van 10 tot 15 % ten opzichten van dezelfde periode in 2018. “Wij hebben niet alleen te maken met een dalende conjunctuur, maar ook met een teruglopende belangstelling voor auto’s met verbrandingsmotor en dan met name diesels”. Bosch is een van de belangrijkste slachtoffers van deze ontwikkeling, die sneller gaat dan verwacht. Vooral in Europa en India daalt de vraag naar de producten van het bedrijf sterk. Van de 410.000 mensen die Bosch wereldwijd in dienst heeft, zijn er 50.000 rechtstreeks afhankelijk van de vraag naar diesel producten. Dat zijn onder meer inspuitsystemen, emissie nabehandeling apparatuur, gloei bougies, luchtmassameters en motormanagement software. In Duitsland alleen al verdienen 15.000 werknemers hun brood met dergelijke producten. +++

+++ FIAT stuurt de 124 Spider alweer met pensioen. Reden is de sterk gedaalde vraag. In Italië werden in de eerste 7 maanden van dit jaar slechts 532 exemplaren van de 124 Spider verkocht, In de Verenigde Staten, het land waarvoor de Fiat primair is ontwikkeld, staat de teller na een halfjaar pas op 1.528 stuks. Al daar is sprake van een verkoopdaling van afgerond 20 procent. Fiat moet Mazda zachtjes aan laten weten of zij ‘mee wil doen’ met een ingrijpende update voor de open sportwagen. De Japanners verkopen het basisontwerp zelf als MX-5. Maar bij zulke lage aantallen is het marginaal winstgevende Fiat daar niet geïnteresseerd in. De rechts gestuurde versie van de 124 Spider is al met pensioen, evenals de Abarth uitvoering. Op de Italiaanse markt is de Fiat enkel nog uit voorraad leverbaar. De Abarth 124 Spider blijft nog wel enige tijd leverbaar. Deze werd in de periode januari tot en met juli 351 keer verkocht, wat een stijging van 100 stuks is ten opzichte van vorig jaar. +++

+++ Het gaat momenteel niet heel erg goed met JAGUAR LAND ROVER . Maar hoop doet leven en dus willen de Britten 5 nieuwe modellen introduceren om zo het tij te keren. De belangrijkste daarvan is natuurlijk de nieuwe Defender. Die zal nog dit jaar verschijnen (hij debuteert op de IAA van Frankfurt volgende maand) en wordt leverbaar in 3 lengtesmaken (korte wielbasis, lange wielbasis en lange wielbasis met extra grote overhang achter). De nieuwe Defender gaat in Slowakije gebouwd worden. Een ander icoon, de Jaguar XJ, komt er op afzienbare termijn (binnen 1 jaar) ook in een compleet nieuwe gedaante. Het model zal voortaan volledig elektrisch aangedreven zijn en belooft zeer luxe te worden. Op dezelfde basis ontwikkelt Jaguar momenteel de J-Pace. Met dit model wil het merk nog meer graantjes meepikken in het SUV segment. De J-Pace komt boven de F-Pace in het gamma en zal in 2021 worden gepresenteerd. Ten opzichte van de SUV modellen van zustermerk Land Rover zal de nieuweling meer gestroomlijnd, lager én sportiever worden. Het familielid van Jaguar werkt zelf aan een nieuw model dat tussen de Evoque en de Velar in moet komen. Hij heeft als werktitel Road Rover. Er wordt ook gewerkt aan een 5de generatie Range Rover. Die krijgt een nieuw aluminium onderstel terwijl de V8 krachtbron afkomstig zal zijn van BMW. De nieuwe Range Rover wordt ook leverbaar als stekker hybride. Dit 5-tal modellen moet de verkopen bij Jaguar Land Rover weer vlot trekken, maar voor de zekerheid gaat moederbedrijf Tata Motors op zoek naar een partner voor haar Britse dochter. Doel is de investeringskosten op deze manier te verlagen. Jaguar Land Rover werkt sowieso steeds inniger samen met BMW, maar dat heeft nog niet geresulteerd in een formele verbintenis. Er zijn ook geruchten over gesprekken met PSA. Deze partner kan ook voor Tata Motors zelf interessant zijn omdat de Indiase autofabrikant tot nu toe niet al te veel succes heeft met haar eigen volumemodellen. Natarajan Chandrasekaran, de baas van het bedrijf, heeft tegenover de pers verklaard dat hij van plan is om “meer te investeren via partnerschappen” om de uitdagingen van elektrificatie van de auto aan te kunnen gaan. +++

+++ LAMBORGHINI heeft zich bedacht. Aanvankelijk zei de Italiaanse supersportwagen specialist stoer dat er voorlopig geen modellen zouden komen met turbomotoren. Ook geen V8 bolides. De atmosferische V10 en V12 motoren zouden wel hybride techniek gaan krijgen, maar daar blijft het bij. Lamborghini lijkt zich nu terug te krabbelen. Dat komt door de Euro7 uitstootnorm. De opvolger van de Aventador lijkt daar niet aan te kunnen voldoen met een V12 motor. Die zou eerst al in 2020 komen, maar dat wordt nu op zijn vroegst 2024. De opvolger van de Huracán verschijnt pas in 2025. Voor die tijd zullen de huidige modellen een nieuw kleedje krijgen. Reden voor de vertraging is het feit dat de strategieafdeling van de Volkswagen Groep heeft berekend dat het ontwikkelen van één nieuw platform voor beide nieuwe generatie sportwagens, en het conformeren van de V12 motor aan bovengenoemde emissienorm, een astronomische 900 miljoen dollar gaat kosten. Volgens Lamborghini zelf valt dat mee: zij budgetteren de investeringen op 400 miljoen dollar. Het vernieuwen van de V12 met als doel een lagere uitstoot kost volgens de Italianen slechts 55 miljoen euro. Maar goed, zij hebben het niet voor het zeggen. Toch zal Lamborghini blijven vechten voor de V12, maar de kans is groot dat de V10 in ieder geval zal sneuvelen. De opvolger van de Huracán krijgt in plaats hiervan een V8 met hybride ondersteuning. Als systeemvermogen wordt 800 pk genoemd. +++

+++ LEASE maatschappij Alphabet meldt dat 1 op de 6 leaserijders inmiddels voor een volledig elektrische auto gaat. In de eerste 7 maanden van 2019 was 16,1 % van de nieuw bij Alphabet bestelde personenauto’s volledig emissieloos. Dat is fors meer dan in 2018, toen het aandeel elektrische auto’s op 7,7 % uitkwam. Van het huidige leasewagenpark van Alphabet is nu 2,9 % elektrisch. De Volkswagen e-Golf is het populairste model, gevolgd door de Tesla Model 3. De BMW i3, de Jaguar I-Pace en de Hyundai Kona Electric maken de top 5 compleet. Interessant is dat de meeste nieuwe rijders in een elektrische auto een diesel inruilen. Het aandeel oliegestookte personenwagens in de leasevloot van Alphabet is daardoor gedaald van 36 % naar 21 %. Van de dieselaars die niet in een elektrische auto stappen, kiest een groter deel voor benzine. Het aandeel van die brandstofsoort steeg daardoor van 52 % naar 59 %. Het hybride aandeel bleef steken op 4 %. Dat zakelijke rijders vaker voor elektrisch kiezen, is natuurlijk niet zo gek, nu er alleen met dit soort auto’s nog serieuze financiële voordelen zijn te behalen. Bovendien is het aanbod aan relatief betaalbare en in de praktijk goed bruikbare emissieloze modellen de laatste maanden sterk gegroeid. +++

+++ Overheden richten zich wereldwijd te sterk op de elektrische auto. Volgens Christian Schultze, technisch directeur bij MAZDA Europa, is het noodzakelijk om ook te blijven kijken naar benzine en diesel motoren om de klimaatdoelstellingen te halen. Volgens hem bestaat er niet één enkele oplossing. Schultze stelt dat in de toekomst er sprake zal zijn van een mix van aandrijflijnen. Een exclusieve focus op elektrische auto’s is volgens hem niet verstandig. Toch staat Mazda op het punt om een dergelijk model te onthullen. Schultze spreekt van een zeer interessante auto, omdat hij optioneel kan worden voorzien van een actieradius verhogende wankelmotor. Dit type krachtbron keert na lange tijd dus terug bij Mazda. Schultze geeft de voorkeur aan elektrische auto’s met een relatief klein accupakket (en dus een kleiner rij bereik). Daarmee kan heel veel gewicht worden bespaard. Bovendien is het volgens hem een feit dat mensen per dag gemiddeld maar 60 kilometer of minder afleggen. Zeker als een elektrische model de tweede auto binnen een huishouden is, is een geringe actieradius geen enkel probleem. Met een klein accupakket kunnen bovendien de kosten in de hand worden gehouden. Schultze denkt dat de wankelmotor ook ingezet kan worden als krachtbron in een waterstofauto. Mazda heeft geen plannen voor een (sportwagen) model met enkel een rotatie krachtbron. +++

Reageren is niet mogelijk.