Mercedes-Benz kondigt de EQ S aan

0

Mercedes-Benz zal op de IAA van Frankfurt een nieuwe conceptstudie onder het EQ label presenteren. Die auto heet Vision EQ S.

Middels de hier afgebeelde serie plaagfoto’s kondigde Mercedes-Benz al aan dat de EQ S in de pijplijn zit. Het betreft een elektrische toplimousine, oftewel de emissieloze tegenhanger van de S klasse. Vandaar de letter ‘S’ binnen het subgamma ‘EQ’ dat Mercedes-Benz aan het ontwikkelen is voor haar groene modellen.

Op de plaagfoto’s zien we onder andere een langgerekt en buitengewoon luxueus interieur. De kans is aanzienlijk dat de elektrische limousine meer beenruimte achterin zal bieden dan de S klasse. In die Mercedes-Benz moet plaats gereserveerd worden voor een dikke V12 motor, maar de aandrijflijn van de EQ S neemt veel minder plek in. Naast een relatief korte motorkap krijgt het milieuvriendelijke alternatief voor de S klasse ook een zeer laaggeplaatste ‘grille’.

De achterlichten bestaan voor een deel uit op een rij geplaatste Mercedes-Benz sterren. In het midden zit een extreem lange cabine. Betrapte prototype exemplaren beschikten over brede heupen, een lage daklijn en erg schuin opgestelde voor en achter ruit. De laatste design kenmerken resulteren in een 4-deurs coupéachtige carrosserievorm. Eigenlijk is de EQ S dus meer een emissieloos alternatief voor de CLS. Logisch, want hoe dynamischer de klantengroep, des te groter de kans is dat die bereid is over te stappen in een elektrische auto. Zou Mercedes-Benz hier niet op inspelen, dan zouden Porsche (Taycan) en Tesla de buit kunnen verdelen. En Audi volgend jaar met de e-Tron GT.

De 4-deurs EQ S komt boven de EQ C, een volledig elektrische cross-over, in het gamma. Vooralsnog moeten wij het doen met een conceptstudie, maar de productieversie zou al begin 2021 in de showrooms kunnen arriveren. Niet veel later volgt de EQ A; het premium alternatief van Mercedes-Benz voor de Volkswagen ID.3 . Ook de EQ V maakt onderdeel uit van het EQ subgamma, maar dat is weinig meer dan een veredelde, emissievrije V klasse. Over de specificaties van de EQ S is nog niets bekend, maar Mercedes-Benz zal de hoge aanschafprijs van het hoog gepositioneerd model (reken op een tarief op Porsche Taycan Turbo (S) niveau) ongetwijfeld verantwoorden door de elektrische toplimousine te voorzien van een groot accupakket waarmee een flinke actieradius mogelijk is. Een tweetal elektromotoren (samen goed voor niet minder dan 600 pk) zal zorgdragen voor aansprekende prestaties.

 

Reageren is niet mogelijk.