Waterstof aandrijving heeft de toekomst: BMW i Hydrogen Next

0

BMW heeft op de IAA tentoonstelling in Frankfurt een conceptstudie voor een waterstof auto getoond: de i Hydrogen Next. Als basis dient de X5. Het gaat evenwel nog wel even duren voordat wij zo’n model op de weg kunnen verwachten.

Er wordt door BMW al 6 jaar samengewerkt met Toyota aan nieuwe waterstof technologie. In 2016 hebben beide fabrikanten een samenwerkingsovereenkomst voor productontwikkeling op het gebied van brandstofcel aandrijfsystemen en de bijbehorende schaalbare, modulaire componenten getekend. Sindsdien werden er meerdere prototypes getoond maar nog nooit is er een ontwerp in productie gegaan.

Bij de auto die BMW meenam naar Frankfurt kan dit anders uitpakken, maar bij groen licht gaat hij slechts in een hele beperkte oplage geproduceerd worden. De eerste exemplaren zullen in 2022 levenslicht zien. Het debuutmodel zal dan gebaseerd worden op de huidige generatie X5.

Volgens BMW heeft de lage productiedoelstelling vooral te maken met “marktvereisten en algehele vraagcondities”. De Duitse fabrikant zou wel een waterstof auto in een grotere oplage willen produceren, maar daar moeten wij tot minstens 2025 op wachten. BMW gaat ervan uit dat verschillende aandrijfsystemen naast elkaar zullen bestaan. Auto’s met een brandstofcel, waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit, kunnen een interessant alternatief zijn voor (en een belangrijke aanvulling op) de huidige batterij elektrische aandrijfsystemen.

Ondertussen geeft BMW maar weinig details over de i Hydrogen Next. De enige informatie die de fabrikant geeft is dat er bij dit model nog gebruik gemaakt zal worden van “volgende generatie brandstofcel rij systemen”. Die is namelijk pas in 2025 productierijp en zal geschikt zijn voor grotere oplages. Tegen die tijd heeft BMW de volgende, vijfde generatie X5 klaar.

BMW geeft verder aan dat het nog niet zeker is dat de productieversie van de i Hydrogen Next er überhaupt komt. Dit zou afhangen van de klimaatpolitiek in landen zoals China en de Verenigde Staten. Vooralsnog ligt de prioriteit van BMW bij door een batterij aangedreven elektrische auto’s. Hetzelfde geldt voor ontwikkelingspartner Toyota. De i Hydrogen Next toont in ieder geval aan dat BMW de waterstof auto nog niet vergeten is.

Reageren is niet mogelijk.