Autoverkopen Europa: Volkswagen herstelt, maar niet voldoende

0

De verkopen van nieuwe personenwagens zijn in september in heel Europa eindelijk weer gestegen. Sommige landen meldden afzetstijgingen met dubbele cijfers. Voor veel autofabrikanten is dat na het dramatische resultaat van vorig jaar september een opluchting.

In september 2018 werd een nieuwe meetmethode voor uitstoot het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot geïntroduceerd, de zogeheten WLTP meetcyclus. Die deed de autoverkopen overal afkoelen. Deels structureel (omdat de testmethode strenger is en dus tot hogere emissie waarden leidt, hetgeen in Nederland direct bestraft wordt met een hogere BPM) en deels incidenteel (omdat het voor de autofabrikanten gunstig was om zoveel mogelijk personenwagens nog in augustus 2018 op kenteken te zetten). Dit laatste effect is nu uitgewerkt.

In Duitsland stegen verkopen in vergelijking met september 2018 afgelopen maand met 22,2 procent en in Frankrijk met 16,6 procent. In Nederland steeg de verkoop van nieuwe personenauto’s met 30,1 procent. Dit positieve resultaat kan echter niet helemaal verklaard worden door de WLTP perikelen die vorig jaar september optraden, maar komt ook door de run op elektrische auto’s. Indien die een fiscale waarde van minder dan 50.000 euro hebben, komen die dit jaar nog in aanmerking voor een tot 4 procent verlaagde bijtelling. Volgend jaar is dat 8 procent. Op Europees niveau steeg de registratie van het aantal verkochte nieuwe personenwagens in september met 14,4 procent in vergelijking met het zwakke resultaat vorig jaar. In totaal gingen er 1,285 miljoen auto’s over de toonbank. In september 2018 zakte dat aantal, eveneens op jaarbasis vergeleken, nog met 23,4 procent. De achterstand werd afgelopen maand dus niet helemaal weggewerkt. Mede hierdoor is het jaarsaldo (van de autoverkopen in januari t/m september) ook negatief: in vergelijking met dezelfde periode van 2018 bedraagt de registratieachterstand 1,6 procent.

MerkMA 9/19MA 1-9/19MA 1-9/18MA 9/18
Volkswagen9,2%11,1%11,3%6,7%– –
Mercedes-Benz6,9%5,6%5,3%7,2%o
Renault6,7%6,7%7,2%5,8%o
Ford6,6%6,1%6,3%7,1%– –
Opel/Vauxhall6,4%5,6%5,7%7,3%– –
BMW5,9%5,1%5,0%7,2%o
Peugeot5,7%6,1%6,1%6,5%
Toyota5,1%4,7%4,6%5,7%o
Skoda4,3%4,8%4,6%4,2%+ +
Hyundai4,0%3,5%3,5%4,2%
Kia3,9%3,2%3,1%4,4%o
Citroën3,8%4,1%3,8%3,1%+ +
Fiat3,8%4,4%4,7%4,0%– –
Audi3,4%4,8%5,0%2,8%o
Dacia2,9%3,7%3,3%2,7%+ +
Seat2,7%3,3%3,0%2,0%+ +
Nissan2,6%2,5%3,3%3,2%– –
Volvo2,4%2,1%1,9%2,5%o
Mini2,1%1,4%1,3%1,9%+ +
Mazda2,1%1,5%1,5%2,1%o
Land Rover1,6%1,0%1,0%1,7%
Mitsubishi0,9%0,8%0,9%1,1%– –
Jeep0,9%1,1%1,1%0,9%o
Honda0,9%0,8%0,9%1,1%– –
Jaguar0,7%0,5%0,5%1,0%
Lexus0,5%0,4%0,3%0,5%+
Porsche0,5%0,5%0,5%0,2%+
Smart0,4%0,7%0,6%0,7%o
Lancia/Chrysler0,3%0,4%0,3%0,3%
Alfa Romeo0,3%0,3%0,6%0,3%
DS0,3%0,3%0,3%0,3%o
Maserati0,0%0,0%0,1%0,1%– –

Ook de Volkswagen Groep heeft de vorig jaar september opgelopen verkoopachterstand afgelopen maand niet volledig weg kunnen werken. In 2018 kreeg deze autofabrikant harde tikken en nu werd er weliswaar flink geplust (variërend van 19,9 procent voor Skoda tot 231,3 procent voor Porsche), maar het Europese marktaandeel op groepsniveau bleef steken op 20,1 procent. Dat is weliswaar meer dan in september 2018 (15,7 procent), maar op jaarbasis was de autobouwer uit Wolfsburg zowel vorig als dit jaar goed voor ruim 24 procent. Met name Audi laat het afweten. Dit premium merk kampt al geruime tijd met verkoop problemen.

Doordat Audi zichzelf nog niet heeft weten te herpakken, konden de premium concurrenten uit eigen land in september een forse voorsprong opbouwen. Daar waar het merk met de 4 ringen afgelopen maand genoegen moest nemen met 3,4 procent marktaandeel, scoorde Mercedes-Benz liefst 6,9 procent. Meer dan 2 keer zoveel dus. BMW wist 5,9 procent marktaandeel te bemachtigen. Elders in het premium segment zien wij een stabiel DS (maar van de verwachte, door de 3 Crossback te genereren, marktaandeelwinst is geen sprake), een leuk presterend Mini (best knap aangezien het laatste nieuwe model alweer 2,5 jaar oud is), een in elkaar donderend Smart (dat krijg je als je alle benzineversies saneert), een op vlak terrein rijdend Jeep, een kranig Lancia, een qua marktaandeel gehalveerd Alfa Romeo (althans op jaarbasis; in september was er geen sprake van een verdere terugval, maar herstel deed zich ook niet voor), een degelijk 0,5 procent scorend Lexus, Volvo dat veilig haar marktaandeel weet vast te houden, een stabiel Land Rover en een terrein verliezend Jaguar (de E-Pace is verkooptechnisch snel oud geworden). Maserati is in een hard tempo van de verkoopradar aan het verdwenen. Dat Tesla daar niet op staat, komt doordat deze autofabrikant geen lid is van branchevereniging ACEA die de verkoopcijfers publiceert (dat geldt ook voor Subaru en Suzuki).

In het volume segment staan Skoda, Citroën, Dacia en Seat structureel op winst: allemaal merken die er om bekend staan hun klanten qua verkoopprijzen geen poot uit te draaien. Renault heeft de opgaande lijn dankzij de nieuwe Clio weer enigszins te pakken. Structureel verlies (zowel op jaarbasis als wanneer de septembermaanden van 2018 en 2019 vergeleken worden) is er voor het merk Volkswagen, Ford, Opel / Vauxhall (deze twee spelers hebben duidelijk last van de beperkte koopbereidheid van de Britse autoconsument als gevolg van de naderende Brexit), Fiat (wanneer komende nieuwe 500 en Panda?), Nissan (laat maar komen, die nieuwe Juke), Mitsubshi (niet alleen bij ons is de autoconsument alweer uitgekeken op de Eclipse Cross) en Honda (gelukkig is het aantal orders voor de E boven verwachting).

Reageren is niet mogelijk.