Autoverkopen september: Nederland wordt Tesla land

0

September vertoonde een flinke stijging van het aantal verkochte nieuwe personenauto’s ten opzichte van dezelfde maand in 2018: er werden 38.122 exemplaren geregistreerd en dat is een toename van 30,1 procent.

Toch blijft het jaarsaldo negatief. Het aantal verkochte nieuwe personenauto’s in de eerste 3 kwartalen bedroeg 331.267 stuks. Dat zijn er 28.050, oftewel 7,8 procent, minder dan in dezelfde periode van 2018. Mede onder invloed van belastingverhogingen (BPM) door de nieuwe Europese WLTP testmethode voor de CO2 uitstoot, blijft de afzet het hele jaar al achter. Op 1 september 2018 werd de nieuwe procedure voor het meten van de emissie in heel Europa van kracht. Deze WLTP testmethode zorgt voor een meer realistisch beeld van het brandstofverbruik, hetgeen in de meeste gevallen resulteert in hogere CO2 waarden en dus een hoger bedrag aan aanschafbelasting (BPM). In augustus 2018 werden daarom nog veel auto’s onder het oude ‘testregime’ geregistreerd en in de daaropvolgende septembermaand zorgde dat automatisch voor een fors lager aantal registraties.

Theoretisch zou de Nederlandse automarkt nu moeten normaliseren, ware het niet dat de aanstaande wijzigingen in de bijtelling voor volledig elektrische auto’s opnieuw roet in het eten gooien. In 2020 stijgt dit percentage van 4 naar 8 en wordt het plafond (nu 50.000 euro, vanaf 1 januari 45.000 euro) waaronder emissievrij personenwagens in aanmerking kunnen komen voor deze fiscaalvriendelijke behandeling verlaagd. Het gevolg is dat er een enorme run is ontstaan op de Tesla Model 3. Daarvan vallen vanaf volgend jaar de duurdere versies buiten de verlaagde bijtellingboot (alleen de basisuitvoering zit met een tarief van 49.998 euro nipt onder het plafond). Sowieso is het natuurlijk aantrekkelijk om nu nog te profiteren van die 4 procent. Dat geldt ook voor leaserijders die hun oog bijvoorbeeld hebben laten vallen op de Hyundai Kona Electric of Kia e-Niro. Maar die modellen kampen met een lange levertijd.

 

Merken

Tesla kan orders door haar enorme productiecapaciteit veel sneller invullen. Daardoor was dit het meest geregistreerde merk in september 2019 met 5.890 stuks en 15,5 procent marktaandeel. Daarna volgen Opel (3.595 en 9,4 procent), Peugeot (2.631 en 6,9 procent) en Toyota (2.585 en 6,8 procent). Pas op plek 5 komen wij de traditionele marktleider van Nederland tegen: Volkswagen (2.280 en 6,0 procent). De rest van de top 10 bestond in september uit achtereenvolgens Renault (2.269 registraties), Ford (2.215), Kia (1.911), Mercedes-Benz (1.895) en BMW (1.627). Saillant detail: met 5.890 exemplaren registreerde Tesla in september meer auto’s dan in de eerste 9 maanden van 2018 bij elkaar (5.284).

Op jaarbasis heeft Volkswagen de positie van meest geregistreerde merk echter nog steeds stevig in handen. Tot en met het derde kwartaal konden er 36.449 verkopen worden genoteerd, hetgeen goed was voor een marktaandeel van 11,0 procent. Op afstand volgen Opel (27.778 en 8,4 procent), Peugeot (23.457 en 7,1 procent), Ford (20.391 en 6,2 procent) en Toyota (20.172 en 6,1 procent). Tesla bezet in het jaaroverzicht de 10de plek.

Dat Volkswagen in september naar plek 5 tuimelde, komt doordat de huidige generatie Golf op zijn laatste benen loopt. Daarnaast was de Polo afgelopen maand veel minder in trek, wellicht doordat de levering van een sterke rivale uit Frankrijk, de nieuwe Renault Clio, op gang is gekomen. Tesla wist haar verkopen in september ruimschoots te verdrievoudigen, van 1.645 naar 5.890 registraties. Honda (van 58 naar 130 verkopen, vooral dankzij de CR-V) en Porsche (van 56 naar 124, vooral dankzij de 911 en de Cayenne) wisten hun afzet afgelopen maand te verdubbelen. Andere merken die hun marktaandeel in september wisten op te voeren, zijn in alfabetische volgorde Audi, Ford, Mercedes-Benz, Renault, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen. Dit laatste merk deed het dus ondanks de 5de plek helemaal niet zo slecht. Dat is vooral aan de SUV modellen T-Cross en Tiguan te denken.

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich merken waarvan de afzet in september meer dan halveerde en die dus totaal niet wisten te profiteren van de 30,1 procent groei van de markt. Het gaat hierbij in alfabetische volgorde om Alfa Romeo (van 91 naar 8 registraties; het hele gamma is verkooptechnisch huilen met de pet op), BMW (van 2.066 naar 1.627; met name de X3 en de 5-serie kregen harde tikken), Fiat (van 559 naar 228; de enige kurk waar dit merk op drijft, de 500, begint nu ook weg te zinken), Jeep (van 114 naar 35; met name de orderstroom voor de Compass is opgedroogd), Land Rover (van 106 naar 102; de facelift van de Discovery Sport komt geen moment te vroeg), Lexus (van 104 naar 97; de UX en ES kunnen de registratieverliezen bij de CT en IS niet compenseren), Mitsubishi (van 530 naar 445; Nederland is alweer uitgekeken op de Eclipse Cross), Nissan (van 1.037 naar 734; moeten wij niet gewoon concluderen dat de tweede generatie Leaf een deceptie is, nu de verkoop meer dan is gehalveerd en dit model dus totaal niet profiteren van de run op elektrische auto’s met 4 procent bijtelling?), Smart (van 184 naar 63; dat de particuliere autokoper nog niet klaar is voor emissievrij rijden, bewijst de verkoopterugval bij de Forfour nu de benzineversies zijn geschrapt), Subaru (van 45 naar 17; dit merk zit te springen om de nieuwe Forester en Outback) en Volvo (van 1.361 naar 1.248; van een hoofdschuldige is geen sprake, maar zowel de S90, V40, V60, V90, XC60 en XC90 zijn op hun retour. Dan hou je weinig over).

 

Modellen

De meest geregistreerde modellen in 2019 zijn tot en met het derde kwartaal achtereenvolgens de Tesla Model 3 met 13.587 eenheden en 4,1 procent marktaandeel, de Volkswagen Polo (9.684 en 2,9 procent), de Ford Focus (8.606 en 2,6 procent), de Opel Karl (7.987 en 2,4 procent) en de Volkswagen Golf (7.354 en 2,2 procent). De Tesla Model 3 heeft haar koppositie te danken aan het in september behaalde resultaat. Toen werden 5.768 exemplaren van deze leaselieveling geregistreerd, hetgeen goed was voor een 15,1 procent marktaandeel. Zelfs de Opel Kadett wist dit resultaat in zijn gouden jaren niet te evenaren. We moeten daarvoor terug naar de Volkswagen Kever en wellicht de T-Ford. Die Amerikaan was in zijn tijd net zo revolutionair als de Tesla Model 3 nu.

De rest van de september top 10 bestond uit de Opel Karl (1.755 en 4,6 procent), de Ford Fiesta (963 en 2,5 procent), de Peugeot 108 (839 en 2,2 procent), de Kia Niro (820 en 2,2 procent), de Renault Clio (810), de Toyota Aygo (787), de Ford Focus (684), de Opel Astra (642) en de Volkswagen Golf (608). De Opel Karl is vooral populair onder particuliere autokopers. Met zijn instapprijs van 12.899 euro is het één van de goedkoopste auto’s op de Nederlandse markt. Bovendien lopen er in verband met het eeuwfeest van Opel diverse gunstige acties. En ook niet onbelangrijk: private lease van een Karl kan al vanaf een kleine 200 euro per maand. Het resultaat is bijna 50 procent aandeel in de totale Opel verkopen in Europa. Dit belooft weinig goeds als het instapmodel volgend jaar wordt gesaneerd, maar wie weet kan het verlies worden gecompenseerd met de nieuwe Corsa, die ook in elektrische uitvoering leverbaar wordt.

Modellen die in september minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de BMW 3-serie (398 registraties), de Citroën C1 (351), de Ford Fiësta (963), de Ford Focus (684), de Hyundai i10 (492), de Hyundai Kona (603), de Kia Picanto (376), de Kia Niro 820), de Mazda CX-5 (372), de Mercedes A klasse (415), de Mercedes B klasse (378; met dank aan de politie), de Mini Hatch (333), de Nissan Qashqai (432), de Opel Karl (1.755), Opel Crossland X (364), Opel Astra (642), Opel Grandland X (369), de Peugeot 108 (839), de Peugeot 208 (373), de Peugeot 308 (347), de Peugeot 3008 (346), de Peugeot 5008 (311), de Renault Clio (810), de Renault Captur (485), de Renault Mégane (434), de Skoda Octavia (474), de Tesla Model 3 (5.768), de Toyota Aygo (787), de Toyota Yaris (602), de Toyota C-HR (369), de Toyota Corolla (549), de Volkswagen Polo (397), de Volkswagen T-Cross (384), de Volkswagen Golf (608), de Volkswagen Tiguan (355), de Volvo V40 (302) en de Volvo XC40 (400).

Elektrisch

Dankzij fiscale prikkels is er in september dus een ware run ontstaan op elektrische auto’s met slechts 4 procent bijtelling. Duizenden personenwagens die aan deze kwalificatie voldoen, kregen in de eerste 9 maanden van 2019 een kenteken. De Tesla Model 3 is met 13.587 registraties dus de populairste elektrische auto. Het gat met de nummer 2, de Hyundai Kona Electric, is met 7.965 auto’s enorm. Van deze Koreaan gingen namelijk 3.622 exemplaren over de toonbank De derde podiumplaats is voor de Kia e-Niro (2.530 registraties). Daarna volgen achtereenvolgens de Volkswagen e-Golf (2.189), de Nissan Leaf (2.025), de BMW i3 (1.639), de Renault Zoé (1.059), de Hyundai Ioniq Electric (816), de Audi e-Tron (706), de Opel Ampera-e (383), de Smart Forfour EQ (234), de Tesla Model S (212), de Jaguar I-Pace (199), de Tesla Model X (192), de Smart Fortwo EQ (74 exemplaren), de Kia e-Soul (65), de Hyundai Nexo (60), de Toyota Mirai (44), de Volkswagen e-Up (39), de Citroën C-Zero (7), en de Peugeot Ion (6).

Een volledig elektrische auto, zelfs in de wat hogere prijsklasse (de Long Range AWD versie van de Tesla Model 3 kost 59.998 euro, de Performance AWD uitvoering 65.598 euro), is dus in staat om de markt volledig op te schudden. Dat belooft een spannende strijd volgend jaar, wanneer veel meer elektrische auto’s de markt betreden, met name in het ‘meer betaalbare segment’. In de test recensie van de nieuwe Peugeot 208 heb je kunnen lezen dat dit modeltype in 2020 de statistieken zou kunnen gaan aanvoeren omdat deze Fransman zowel in conventioneel aangedreven vorm leverbaar wordt als in volledig elektrische uitvoering. Andere nieuwe elektrische auto’s die volgend jaar op de markt komen, zijn de Opel Corsa-e, de Mini Cooper SE, de Volvo XC40 Electric, de Honda E, de Volkswagen ID.3, de vernieuwde Volkswagen e-Up, de Seat Mii Electric, de Skoda Citigo iV, de BMW iX3, de DS 3 Crossback E-Tense.

Nog dit jaar komt de MG ZS EV op de markt, maar daarvoor heeft Autointernationaal.nl een negatief verkoopadvies afgegeven. In de maanden oktober, november en december nemen de registratiecijfers van volledig elektrische auto’s dus naar verwachting explosief toe in Nederland. Feitelijk vindt er een herhaling plaats van enkele jaren geleden, toen er massaal werd overgestapt op stekker hybride modellen. Deze keer zijn het volledig elektrische auto’s van minder dan 50.000 euro fiscale waarde waarop een run ontstaat. Als een autofabrikant die nog kan leveren in 2019, dan zit het merk gebakken.

 

Tesla

Op de afdeling kentekenafgifte van de RDW had men het in de maand september dus druk en dan vooral met het registreren van exemplaren van de Tesla Model 3. Het ophalen van een nieuwe auto is bij dit Amerikaanse merk bijna net zo persoonlijk als het op je kar laden van een Billy in het zelfbedieningsmagazijn van Ikea. Bijna 6 duizend mensen trokken afgelopen maand een denkbeeldig nummertje op een winderig parkeerterrein in Tilburg of op het Westelijk Havengebied in Amsterdam om zich te voegen bij de steeds groeiende populatie Tesla Model 3 rijders. Men kon de auto uiteraard pas na montage van de kentekenplaten, de tenaamstelling en de obligate poetsbeurt meenemen.

De service daarna is, als wij de recente uitzending van AvroTros Radar mogen geloven, ook niet altijd om over naar huis te schrijven. De redactie van dit televisieprogramma neemt zelfs het woord “rampzalig” in de mond. De klantenservice blijkt slecht bereikbaar want Tesla eigenaren staat ellenlang in de wacht en tot overmaat van ramp zijn onderdelen niet altijd op voorraad. Over de auto zelf zijn de gebruikers meer dan tevreden.

De klachten over de klantenservice komen binnen op internet, bijvoorbeeld op Klachten kompas van de Consumentenbond en op verschillende fora. Alain Timmers rijdt nu 10 maanden een Tesla Model S. Hij heeft inmiddels ervaring met de klantenservice van de Amerikaanse autofabrikant: “Als je een auto hebt gekocht, gaat het contact snel. Rijd je al in een Tesla, dan word je niet geholpen”. “Maar als je zegt met pech langs de weg te staan, krijg je wel snel iemand aan de telefoon”. Ook Ruud Visser ondervond in de 2,5 jaar dat hij een Tesla rijdt problemen met de bereikbaarheid van de klantenservice. Volgens hem klaagt het personeel van de eigen garages zelf ook over de slechte service van de autofabrikant. “De bereikbaarheid is een drama van bovenste plank. Telefoons lijken wel afgesloten”, zegt Visser. Ook hij heeft ervaring met onderdelen die niet bij de Tesla garage aanwezig zijn als hij voor een reparatie komt. “Het personeel is bereidwillig, maar als er geen onderdelen zijn, dan kunnen zij niks doen”. Visser benadrukt wel dat hij een jaar lang probleemloos heeft gereden met zijn Tesla.

Inmiddels is Tesla naar aanleiding van de televisie uitzending met de volgende reactie gekomen: “De overweldigende belangstelling voor de Model 3 heeft in korte tijd geleid tot een grote toename van het aantal auto’s van Tesla op de weg. Onze wachttijden aan de telefoon en voor reparaties zijn hierdoor helaas langer geweest dan wij graag hadden gezien. Onze klanten zijn onze grootste pleitbezorgers en klanttevredenheid is voor Tesla van het grootste belang. We hebben hard gewerkt aan het verbeteren van onze bereikbaarheid en zien nu gelukkig een drastische verbetering in responstijd waardoor we onze klanten sneller te woord kunnen staan. Daarnaast verhogen we onze servicecapaciteit door uitbreiding van de drukste service centra, en het openen van nieuwe service vestigingen. Aanvullend op de fysieke locaties bieden wij met een groeiende mobiele service reparatiediensten aan huis of bij klanten op het werk”.

 

Lease

September was een topmaand voor de leaseregistraties: er werden 63,7 procent meer auto’s zakelijk geregistreerd dan in hetzelfde tijdvak vorig jaar: 20.121 versus 12.294 exemplaren. Toen was er sprake van een daling. De oorzaak was identiek aan de algehele marktkrimp: door de nieuwe emissiemeetmethode WLTP werden veel leasewagens nog snel in augustus op kenteken werden gezet. Dat verklaart het grote procentuele verschil in september. Het jaarsaldo staat na 9 maanden op 170.537 geregistreerde leasewagens. Dit is 4,0 procent minder dan in dezelfde periode van 2018.

Bij de cijfers van afgelopen maand springt het grote succes van de Tesla Model 3 natuurlijk in het oog. Op een totaal van 20.121 leaseregistraties in september treffen wij 4.008 keer een Tesla aan, waarvan 3.971 exemplaren van de Model 3. Over het hele jaar heeft het Amerikaanse automerk nu ruim 8.290 leasewagens geregistreerd, waarmee het op plaats 9 de top 10 van populairste fabrikanten binnenkomt: tussen Renault (plaats 8 met 9.165 registraties) en BMW (plaats 10 met 8.100 registraties). Op jaarbasis (januari t/m september) komt het aantal leaseregistraties uit op ruim 170 duizend exemplaren, hetgeen 4 procent meer is dan vorig jaar. Renault en Audi springen er onder de grotere merken in negatieve zin uit: zij registreerden dit jaar tot nu toe respectievelijk 41,5 en 17,4 procent minder leasewagens.

Volkswagen heeft in september 1.421 leasewagens geregistreerd (2018: 921) en het jaarsaldo bedraagt nu 23.259, hetgeen 0,3 procent minder is dan vorig jaar. Bij Peugeot zijn de aantallen 1.493 (854), 13.230 en een plus van 17,0 procent. Daarna volgt Opel met 1.406 (827), 12.719 en een min van 6,8 procent. De vierde plek op jaarbasis is voor Kia met 1.175 (943), 11.342 en min 0,2 procent. Daarna volgen Ford (979 (402), 10.187, +34,0 procent), Skoda (1.092 (686), 10.156, +0,3 procent), Toyota (1.367 (800), 9.836, +13,8 procent), Renault (1.236 (861), 9.165, -41,5 procent), Tesla (4.008 (649), 8.290, +315,3 procent) en BMW (714 (1.025), 8.100, -1,2 procent).

Private lease

Voor een paar honderd per maand een nieuwe auto rijden: Nederlanders zijn er gek op. Kopen is iets voor oude mensen, bedrijven of leasemaatschappijen. Auto’s worden steeds duurder. Een enigszins aangeklede Audi A1 met 3 cilinder motor kost 30 mille, een leuke 3-serie 55.000 euro en de tijd dat je voor 100.000 euro een nieuwe Mercedes-AMG C 63 kon kopen, ligt meer dan 10 jaar achter ons. Dat is dus uitwijken naar een occasion of kiezen voor Private Lease: een nieuwe auto rijden voor een vast bedrag per maand.

Dit laatste fenomeen is de afgelopen jaren extreem snel gegroeid in populariteit. Uit de nieuwste cijfers blijkt dat er rond de jaarwisseling 200.000 (!) Private Lease auto’s in Nederland zullen rondrijden. ING voorspelde 4 jaar geleden nog dat het zou gaan om slechts 100.000 exemplaren. De verrassend snelle groei van Private Lease kan mede worden verklaard door de uitgebreide promotie in de vorm van reclames op radio, televisie en internet. Het aantal auto’s dat op deze manier wordt gereden, zal de komende jaren alleen nog maar verder toenemen, zo is de verwachting. Bovendien spelen meer autofabrikanten in op de grote vraag. De autoconsument kan steeds deftigere modellen via Private Lease rijden.

 

Jaarprognose autoverkopen

Vorige maand heeft Autointernationaal.nl haar prognose voor de verkoop van nieuwe auto’s in 2019 verlaagd van 415.000 stuks naar 410.000 stuks. Dat is dichtbij het absolute laagterecord (van afgerond 388.000 eenheden) dat in 2014 werd genoteerd. Reden voor de neerwaartse aanpassing van de jaarprognose was de toenemende mondiale economische onzekerheid die ook het Nederlandse bedrijfsleven raakt. Die situatie is niet veranderd, reden waarom er nu geen aanpassing plaatsvindt. Wel zou het kunnen zijn dat de run op de Tesla Model 3 er in de laatste maanden van dit jaar er voor gaat zorgen dat het uiteindelijk saldo op minimaal 411.000 stuks uitkomt (en maximaal 415.000 auto’s).

Reageren is niet mogelijk.