Dyson trekt stekker uit elektrische auto

0

Stofzuigerfabrikant Dyson stopt met het ontwikkelen van een elektrische auto. In een e-mail aan alle werknemers stelt oprichter James Dyson dat het project niet commercieel levensvatbaar is.

Het in 2016 gestarte project voor een elektrische auto was al in een vergevorderd stadium, maar nu is de stekker er uit getrokken. Dyson heeft geprobeerd om het ontwerp te verkopen, maar dat is niet gelukt. Daarom worden de ontwikkelingswerkzaamheden voor de auto stopgezet. Het plan was aanvankelijk om in 2021 te beginnen met de verkoop, maar uit nieuwe berekeningen is gebleken dat het een verliesgevende exercitie zou worden. Na het debuutmodel zouden er nog 2 auto’s volgen. Om een en ander vorm te geven was niemand minder dan Roland Krüger, tussen 2015 en begin dit jaar de topman van Infiniti in dienst genomen.

“Dit gaat niet om een mislukt product of een team dat gefaald heeft, voor wie dit nieuws even slikken zal zijn”, stelt Dyson (foto) in de e-mail. “Er is, gezien de schaal en de complexiteit van het project, een enorme prestatie geleverd”. Dyson stelt in de e-mail dat de 523 werknemers die aan de auto hebben gewerkt, zoveel mogelijk elders in het bedrijf een nieuwe functie zullen krijgen. De productie en ontwikkeling van onder andere stofzuigers en haardrogers gaat gewoon door.

De investering van 2,8 miljard euro zal nu voor andere projecten worden aangewend, waaronder kunstmatige intelligentie, robotica en ‘solid state’ batterijen. Het is alweer ruim 10 jaar geleden (2008) dat het gerucht de ronde deed dat Dyson van een elektrische auto onder zijn merknaam droomde. In 2017 werd het nieuws officieel en een jaar later werd er zelfs een productielocatie gekozen. Maar nu komt het avontuur dus ten einde. De faciliteiten in zowel Singapore (waar de auto gebouwd zou gaan worden) als het Verenigd Koninkrijk (waar de ontwikkelingsafdeling en het testcircuit zich bevonden) worden nu gesloten.

Dyson laat weten dat zij een “geweldige” auto heeft ontwikkeld, maar dat die op geen enkele manier winstgevend valt te maken. Bij een concurrerende prijs zou het bedrijf niet uit de kosten komen en bij een tarief waarmee wél alle uitgaven gedekt zouden worden, zou er amper vraag naar zijn. Dyson heeft duidelijk geen zin om een ‘tweede Tesla’ te worden dat nog nooit een jaar winst heeft gemaakt. Het blijft dus lastig om een milieuvriendelijke auto op de markt te brengen die groene cijfers oplevert. Stof tot nadenken.

Reageren is niet mogelijk.