In detail: de BMW 2-serie Gran Coupé

0

De BMW 1-serie is er nu ook als 2-serie Gran Coupé. Die is ontworpen volgens de filosofie van de Mercedes CLA, maar het design hint sterk naar de Hyundai i30 Fastback.

De 2-serie Gran Coupé is dus het antwoord van BMW op de Mercedes CLA en in mindere mate op de Audi A3 Limousine. Deze concurrenten hebben een generatie lang het premium rijk alleen gehad (in het geval van de CLA iets langer, en de A3 Limousine iets korter). BMW was niet in staat om eerder met een direct antwoord te komen omdat de oude 1-serie achterwiel aandrijving had en in 3/5-deurs vorm reeds een grote overhang achter. Dat zou bij een verbouwing tot sedan heel ongemakkelijke carrosserie proporties hebben opgeleverd. Of een lachwekkend kleine bagageruimte.

De nieuwe BMW, een zogeheten 4-deurs coupé, doet qua uiterlijk echter het meest denken aan de Hyundai i30 Fastback; een 5-deurs model. De 2-serie Gran Coupé heeft een lengte van 4,53 meter en pronkt met een kofferbak volume van 430 liter. Dat is 50 liter meer dan in de bagageruimte van de 1-serie past. De 2-serie is verder 1,80 meter breed en 1,42 meter hoog.

De wielbasis is met 2,67 meter identiek aan die van de 1-serie, maar de Gran Coupé is ruim 20 centimeter langer. Het breedteverschil (1 mm) is verwaarloosbaar. In de hoogte levert de 2-serie Gran Coupé 14 mm in. De CLA is een stukje groter (4,69 x 1,83 x 1,44 meter) en de A3 Limousine, die op zijn laatste benen loopt, iets kleiner (4,46 x 1,79 x 1,40 meter).

BMW had de 2-serie Gran Coupé natuurlijk ook tot lid van de 1-serie kunnen bestempelen, maar een hoger cijfer is meer sexy. En we moeten niet vergeten dat de Mercedes CLA ook niet ‘A klasse 4-deurs Coupé’ heet.

De voorzijde is weliswaar identiek aan die van de 1-serie, met de wat schuin geplaatste koplampen (met standaard LED techniek) en de nieuwe nieren grille van BMW, maar vanaf de portieren zijn er verschillen.

De deuren hebben namelijk geen frame rond de ramen. Ook de achterkant, maar dat is vanzelfsprekend, is compleet nieuw ontworpen. Voor de vorm van de achterlichten heeft de designafdeling van BMW sterk naar de 8-serie Gran Coupé gekeken, hoewel de indeling anders is. Nieuw is de standaard hoogglans zwarte balk die de units verbindt. Het BMW logo prijkt in het midden van de sierstrip.

Ongeacht de uitvoering is de 2-serie Gran Coupé voorzien van luchtinlaten aan de achterkant. Al met al hebben de ontwerpers dus niet simpelweg een kont aan de 1-serie geplakt.

Technologisch heeft de 2-serie Gran Coupé niets gemeen met de Coupé en Cabriolet versies van dezelfde modelreeks. De nieuweling bouwt namelijk op de UKL platform fundamenten van de jongste 1-serie en is in de basis dus een voorwiel aangedreven auto. Alle motoren staan dwars onder de kap; dat is gemeengoed bij compacte middenklassers. Maar niet getreurd: BMW plant ook een opvolger voor de 2-serie Coupé. Die krijgt net als nu het geval is achterwiel aandrijving. En om er voor te zorgen dat men in de Gran Coupé niet telkens met spinnende voorwielen wegrijdt, is deze BMW voorzien van ARB (Aktornahe Radschlupf Begrenzung) oftewel een verbeterde vorm van het bekende tractiecontrole systeem.

BMW beperkt de motorkeuze vooralsnog tot 3 opties. Het gamma trapt af met de 218i Gran Coupé. Die wordt aangedreven door een 140 sterke en standaard aan een handbak met 6 versnellingen gekoppelde 1,5 liter grote 3-pitter. Wie wil dieselen, is aangewezen op de 190 pk en 400 Nm sterke 220d Gran Coupé. Tot slot is er de M235i, die 306 pk en 450 Nm perst uit zijn 2,0 liter motor. Die aandrijfkrachten worden naar alle 4 de wielen gestuurd via het xDrive aandrijving systeem met een mechanisch Torsen differentieel tussen de voorwielen. Dit topmodel is tevens voorzien van een 8-traps Steptronic Sport automaat (met Launch Control modus), M Sport besturing en dito remmen. Op de Noord Amerikaanse markt wordt de 2-serie Gran Coupé ook leverbaar als 231 pk sterke 228i xDrive. Wij krijgen op termijn de 220i met 192 pk sterke 2,0 liter motor.

De 2-serie Gran Coupé debuteert eind november op de Los Angeles Motor Show. In maart 2020 start in Nederland de verkoop en maakt de nieuwe BMW zijn opwachting in de showrooms. De prijslijst wordt begin volgende maand vrijgegeven. Dan zal de 2-serie Gran Coupé ook besteld kunnen worden.

De 218i en 220d worden leverbaar als Luxury Line, Sport Line en M Sport. Uiteraard zijn er wel tal van opties om de 2-serie Gran Coupé op jouw eigen wensen af te stemmen, zoals Digital Key (ontgrendelen met je telefoon) en Active Cruise Control.

Reageren is niet mogelijk.