In detail Live: de Alpina B3 Bi-Turbo Sedan

0

Afgelopen september toonde de Duitse tuner Alpina haar nieuwe generatie B3 Bi-Turbo Touring die gebaseerd is op de al even kraakverse stationwagon versie van de BMW 3-serie. Nu heeft ook de sedan uitvoering een ‘B3’ kuur ondergaan. Volgens hetzelfde recept, maar in een andere verpakking.

Dat de IAA van Frankfurt de primeur werd gegund van de B3 Bi-Turbo Touring is niet verwonderlijk. Duitsland is, na Zweden, immers het land het hoogste aandeel stationwagon verkopen. In Japan, waar AMG orders noteert in een tempo waar Alpina blijkbaar jaloers op is, toont de Duitse tuner voor het eerst de B3 in 4-deurs vorm. Japan is namelijk een uitgesproken sedan land.

Deze B3 Bi-Turbo Sedan beschikt over dezelfde 3,0 liter 6 cilinder lijn motor als de Touring versie. Dat betekent 463 pk en 700 Nm aan koppel. De volgende generatie BMW M3 gaat nog een stap verder (480 pk of 510 pk), maar dan moet je een minder discreet / ingetogen uiterlijk op de koop toe nemen. Evenals 100 Nm minder koppel. Daardoor is de B3 Bi-Turbo Sedan geen oninteressant alternatief. Zeker niet als hij prijstechnisch mooi tussen de M3 en de M340i in komt te vallen.

De Alpina B3 Bi-Turbo is géén 340i met een chipje, lederen bekleding en carrosserie strepen. De motor is afkomstig van de X3 M; het gaat om het zogeheten S58B30 blok. De afstelling is echter wel compleet anders. In de Alpina is de motor, zoals jij uit de specificaties hebt kunnen afleiden, minder hitsig en veel gecultiveerder. Het primaire doel lag bij veel koppel en een soepel karakter dan stampende paardenkrachten. Het maximum vermogen komt tussen de 5.000 en 7.000 toeren vrij, terwijl het koppel van 700 Nm tussen de 3.000 en 4.250 krukas omwentelingen wordt geleverd.

De B3 Bi-Turbo is, ongeacht de carrosserievariant, aangekleed volgens de bekende Alpina receptuur. Concreet betekent dit karakteristieke 20 inch spaakvelgen (het lichtmetaal zorgt voor een gewichtsreductie van 13,7 kilo ten opzichte van de standaard wielen van de M340i), een subtiele opsmuk en 4 einddempers voor het volledig nieuw ontwikkelde roestvrijstalen uitlaatsysteem. Meer is niet nodig om prijs te geven dat dit een speciale 3-serie is. En anders merk je het wel bij het stoplicht, want de B3 Bi-Turbo sprint in 3,8 seconden naar 100 km/u. De Sedan stopt pas met versnellen bij 303 km/u.

Meer dan 300 km/u in een BMW 3-serie … Dan kan je, zeker in deze vorm, toch wel spreken van een wolf in schaapskleren. Bij BMW zijn ze overigens niet bang voor interne concurrentie. Dat komt door dat de B3 Bi-Turbo (die standaard voorzien is van de snel reagerende 8-traps automaat van ZF, ‘Allrad’ xDrive vierwielaandrijving en elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de achteras) qua karakter heel anders is dan de (toekomstige) M3. De Touring versie is overigens 3 km/u minder snel en heeft 0,1 tel meer nodig voor de sprint naar 100 km/u. Desondanks is hij één van de rapste stationwagons die er te koop is.

De eigen M3 sportsedan van BMW is een perfecte combinatie van rij plezier op de openbare weg en hooligan eigenschappen voor op het circuit, terwijl men met de Alpina B3 Bi-Turbo uitstekend bliksemsnel comfortabel grote afstanden kan afleggen. Al dan niet met een grote hond in de kofferbak als er voor de Touring versie gekozen wordt. Want die gaat BMW niet van haar eigen M3 leveren. Alpina heeft haar B3 Bi-Turbo een onderstel gegeven dat dankzij adaptieve dempers zowel heftig gooi & smijt werk als slecht wegdek aan moet kunnen. De bestuurder kan daarbij kiezen uit de standen Comfort, Comfort + en Sport en Sport+. Onder de auto hangt een volledig nieuw ontwikkeld roestvrijstalen uitlaatsysteem.

De verkoop van de B3 Bi-Turbo start april volgend jaar. Hij is dan in 2 exclusieve Alpina kleuren leverbaar: Blue Metallic of Green Metallic. High performance remmen zijn tegen meerprijs leverbaar. Alpina belooft een gemiddeld verbruik van 11,1 liter per 100 km. BMW heeft tegen die tijd overigens nog niet de nieuwe M3 officieel voorgesteld. Dat gebeurt pas in 2021, tegelijkertijd met de M4. De laatste krijgt, zoals eerder door Autointernationaal.nl werd bericht, een enorme grille. Daar hoeven B3 Bi-Turbo kopers zich geen zorgen over te maken.

Op de Tokyo Motor Show, waar BMW overigens niet present was, liet Alpina baas Andreas Bovensiepen weten dat 2020 een “erg druk” jaar voor de tuner gaat worden. Naast de marktintroductie van de nieuwe B3 Bi-Turbo, waarvan de eerste klantleveringen in de zomer zijn gepland, zal de firma ook meer diesel modellen introduceren, haar huidige gamma een update geven en een totaal nieuw product lanceren. Dat wordt een afgeleide van de BMW X7.

 

 

Reageren is niet mogelijk.