Is dit de Volkswagen Golf VIII of editie 7.5?

0

De officiële foto’s van de nieuwe Volkswagen Golf liggen door een lek voortijdig op straat. Bekijk hier de achtste generatie in vol ornaat!

Verrassend kan je het design van de nieuwe Golf moeilijk noemen. De vormgeving borduurt voort op het basisontwerp dat gekenmerkt wordt door een hatchback vorm en de dikke C stijlen. Al 45 jaar weten wij niet beter. Toch zou je de achtste generatie Golf ook kunnen omschrijven als ‘editie 7.5’, want de zijramen en de voorruit plus achterruit lijken rechtstreeks overgenomen te zijn van het oude model.

Volkswagen geeft dat zelf ook min of meer toe want er wordt trots gemeld dat men in Wolfsburg, waar de nieuwe generatie gebouwd gaat worden, 80 procent van de oude productieapparatuur van de Golf VII kan gebruiken. Ook het onderstel (type MQB) is identiek. Hierdoor bedragen de investeringen in de achtste generatie minder dan de helft van het bedrag dat Volkswagen kwijt was aan de vorige editie. Bedrijfseconomisch is dat goed nieuws, want door de snelle elektrificatie van het wagenpark in Europa is het ondenkbaar dat de nieuwe Golf net zo succesvol wordt als zijn voorganger. Volkswagen heeft hier zelf ook een hand in, want vorige maand werd met veel bombarie de ID.3 gelanceerd: het volledig elektrische alternatief voor de Golf.

Toch is de achtste generatie Golf zeker geen opgewarmde hap. Aan de buitenzijde valt, naast de hertekende achterlichtunits, vooral het verbouwde front op. De lagere, aflopende neuspartij zal ongetwijfeld de luchtweerstand verminderen (en daarmee ook het verbruik), maar geeft de Golf ook een wat neerslachtige uitstraling. Onder de koplampen zit een forse grille; die van de GTE uitvoering lijkt werkelijk enorm. De LED balk in het front van de Golf moet de Volkswagen in het donker goed herkenbaar maken. Deze loopt rond onder de koplampen en horizontaal erboven. Een beetje zoals de achterlichten van een Alfa Romeo Giulietta.

Voor de rest heeft Volkswagen geen risico’s genomen met de vormgeving. De nieuwe Golf evolueert precies genoeg. Volgens Volkswagen moet de achtste generatie zich enerzijds onderscheiden van zijn voorgangers en anderzijds zeer herkenbaar zijn. Dit doet hij met iets strakkere lijnen. De Golf VIII is 428 cm lang (een toename van 2 cm) en 146 cm hoog (4 mm extra). De wielbasis meet 264 cm. Uiteraard zien we ook hier het nieuwe logo van Volkswagen.

Het design van de voorzijde van de nieuwe Golf mag dan voer voor discussie zijn, meer applaus zal Volkswagen krijgen voor het nieuwe dashboard dat voortaan à la de Mercedes A klasse uit meerdere, in elkaar overlopende, digitale displays bestaat. Tegen meerprijs kan het infomedia systeem worden voorzien van een assistent, die men kan activeren door “Hallo, Volkswagen” te roepen.

Voor de rest zien we een hoge middenconsole met weinig knoppen. De fysieke bedieningstoetsen die niet zijn geschrapt, heeft Volkswagen links naast het stuur geplaatst. Op de knop voor de alarmlichten na, want die moet ook door de bijrijder ingeschakeld kunnen worden. Toetsen vervangen de klassieke draaiknop voor de verlichting. De USB poorten zijn van het type ‘C’.

De nieuwe Golf staat zoals gezegd wederom op het MQB platform dat voorheen ook werd gebruikt voor de (deels) elektrische versies. De e-Golf keert echter niet terug. Die wordt geschrapt om de volledig elektrische ID.3 ruim baan te geven. Volkswagen heeft wel de stekker hybride GTE versie herzien. Die zal net als vroeger met 204 pk systeem vermogen besteld kunnen worden, maar voortaan ook in 245 pk configuratie. Daarnaast zal Volkswagen het gamma uitbreiden met versies die voorzien zijn van milde hybride techniek. Daarvoor gaat Volkswagen de type-aanduiding ‘eTSI’ hanteren. Bij deze milde hybride uitvoeringen is 48 Volt techniek en een DSG automaat standaard. Op onderstaande foto zie je het bijbehorende platform.

De basis van het gamma gaat wederom gevormd worden door de 1,0 liter 3 cilinder. Die is goed voor 90 pk of 110 pk. Daarnaast gaat de nieuwe Golf bij de Nederlandse marktintroductie op 8 maart 2020 geleverd worden als 1.5 TSI met 130 pk of 150 pk. De 2,0 liter turbobenzinemotor is voor de GTI en R uitvoeringen gereserveerd. De laatste wordt 330 pk sterk. Diesel fans zullen kunnen kiezen uit diverse vermogen versies van de 2.0 TDI, waarvan de sterkste goed is voor 150 pk en de minst krachtige uitvoering 115 pk biedt. De nieuwe TDI versies hebben een CO2-uitstoot die tot 17 procent lager ligt dan die van hun voorgangers. Zij zijn voorzien van AdBlue technologie voor een verder verlaagde NOx uitstoot. Later volgt een extra potente Golf GTD. Op aardgas rijden kan in de 1.5 TGI uitvoering. De achtste generatie is waarschijnlijk de laatste Golf die verbrandingsmotoren onder de kap heeft.

 

Reageren is niet mogelijk.