Lexus presenteert visie op elektrisch rijden met LF-30

0

Op de Tokyo Motor Show presenteert Lexus de elektrisch aangedreven conceptstudie LF-30 Electrified. Met dit futuristisch gelijnde model laat de premium dochter van Toyota naar eigen zeggen zien dat er ook in de toekomst volop ruimte is voor beleving. Innovatieve technologieën spelen daarbij een sleutelrol. De LF-30 Electrified Concept belichaamt in alles Lexus’ visie op elektrificatie. Het showmodel is de basis voor een nieuwe generatie van geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven auto’s van het merk.

Op dit moment is elke Lexus al verkrijgbaar als in hybride uitvoering en in november wordt het eerste volledig elektrisch aangedreven productiemodel gepresenteerd. Vroeg in het komende decennium introduceert Lexus bovendien een platform waarop meer elektrisch aangedreven modellen gebouwd kunnen worden. De 2.400 kilo zware LF-30 Electrified Concept (lengte x breedte x hoogte x wielbasis = 5.090 x 1.995 x 1.600 x 3.200 mm) laat zien wat er allemaal mogelijk is met dit onderstel als basis. In 2025 zal er van elke Lexus een geëlektrificeerde versie zijn, zo beloven de Japanners.

Lexus zegt te streven naar de ontwikkeling van auto’s waar gebruikers enthousiast van worden én waarmee zij een band kunnen opbouwen. De LF-30 Electrified Concept moet daardoor ook in staat zijn. Doordat de wielen op uiterste hoeken van de carrosserie staan, straalt het studiemodel volgens Lexus al op het eerste gezicht energie uit. De showauto wordt gepresenteerd in een periode waarin mobiliteit sterk verandert door onder meer autonoom rijden en elektrificatie van voertuigen. De LF-30 heeft een vermogen van 400 pk en het maximum koppel bedraagt 700 Nm. Daarmee kan hij in 3,8 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid bedraagt 200 km/u. Als actieradius wordt door Lexus 500 km genoemd (gemeten volgens de WLTP norm). Dit rij bereik is mogelijk dankzij een batterijcapaciteit van 110 kWh. De laadsnelheid is 150 kW.

De elektrische aandrijving met 4 in de wielen geïntegreerde elektromotoren maakt de unieke vormgeving van de LF-30 mogelijk. De conceptstudie valt ook op door het ontbreken van een traditionele motorkap, door de raampartij die zich over de lengte van de auto uitstrekt en door de uitgesproken wielkasten en koplampen plus achterlichten in vleugelvorm. De helderheid van de zijramen is instelbaar. Zo is bijvoorbeeld maximale privacy te waarborgen. Met de kleur van de voorzijde én met lichtpatronen laat de LF-30 aan andere weggebruikers zien of hij in normale of autonome modus functioneert.

De cabine is ontworpen volgens de Tazuna filosofie. Dit principe staat in Japan voor de manier waarop een ruiter er met slechts één teugel voor zorgt dat hij en zijn paard elkaar perfect begrijpen en aanvoelen. Volgens die filosofie kreeg het interieur van de LF-30 zoals gezegd zijn vorm. De essentie is dat de bestuurder zich kan focussen op het rijden en daarbij diverse functies (navigatie, geluid, rij modus) kan aansturen zonder de blik van de weg te hoeven halen of knoppen te bedienen. Daarvoor maakt het studiemodel gebruik van Augmented Reality en displays die reageren op bewegingen. Dit resulteert volgens Lexus in optimaal bedieningsgemak voor bestuurder én passagier.

De voorstoelen zijn geïnspireerd op First Class meubilair in vliegtuigen. Met artificiële spiertechnologie masseren de stoelen achterin de inzittenden. Daarnaast hebben deze stoelen ondermeer relax en waarschuwing functies. Boven de achterste zitplaatsen bevindt zich een glazen panoramadak met zogeheten SkyGate display, dat gebruik maakt van Augmented Reality om bijvoorbeeld een sterrenhemel te creëren of om video’s of navigatiekaarten weer te geven. De geluidsinstallatie van Mark Levinson heeft een Noise Cancelling functie die indien gewenst voor extra rust in het interieur zorgt. Voor de cabine van de LF-30 heeft Lexus gebruik gemaakt van materialen die het milieu zo min mogelijk belasten.

Om prestaties, rijeigenschappen, voertuigcontrole en rij plezier naar een nieuw niveau te tillen, maakt de LF-30 gebruik van een opzet met een laag geplaatst batterijpakket en een eigen elektromotor voor elk wiel. ‘Lexus Advanced Posture Control’ speelt in de visie van de Japanners op elektrische aandrijving een sleutelrol. Deze technologie reguleert de vermogensafgifte van elk van de 4 elektromotoren individueel. Zo maakt het afhankelijk van de omstandigheden voor / achter / vierwiel aandrijving mogelijk. Lexus verwacht deze technologie in haar complete gamma van geëlektrificeerde voertuigen in te zetten. De stuurinrichting is van het type ‘Steer-by-Wire’. Het ontbreken van mechanische overbrengingen maakt dit systeem zeer flexibel. Zo is het stuurgevoel aan te passen aan de rijstijl van de bestuurder. Bij autonoom rijden is het stuurwiel naar voren te verplaatsen. Zo ontstaat extra interieurruimte.

Voor optimaal gebruiksgemak is de LF-30 draadloos op te laden. Een slim energie managementsysteem verzorgt de optimale verdeling van elektrische energie tussen auto en huis, zo claimt Lexus. Ook regelt de bijbehorende software dat het laadproces aansluit bij de agenda van de gebruiker. Artificial Intelligence herkent de stemmen van inzittenden. In combinatie met persoonlijke informatie, die is opgeslagen in de sleutel van de auto, fungeert het als een dienstverlenende partner.

Zo past het de instellingen van navigatie, temperatuur regeling en de geluidsinstallatie aan op persoonlijke behoeften. Ook geeft het suggesties voor activiteiten op de plaats van bestemming. Daarbij begrijpt het systeem volgens Lexus de voorkeuren van bestuurder. Op basis daarvan helpt het bij het afstemmen van de auto op de actuele omstandigheden. Met de techniek voor autonoom rijden kan de LF-30 zelfstandig parkeren en komen voorrijden op het moment dat de gebruiker dat wenst.

 

Reageren is niet mogelijk.