Nieuwstelex: Hyundai voorziet binnen 5 jaar doorbraak waterstofauto

0

+++ AUTONOOM rijdende auto’s veroorzaken mogelijk een verkeerschaos. In plaats van dat zij het fileprobleem oplossen, zouden zij in de toekomst de aanleiding kunnen zijn. Tot nu toe zien veel mensen de zelfrijdende auto als de oplossing voor verkeerschaos en onveilige situaties op de weg. Een Brits onderzoek (van de Law Commission) wijst echter uit dat zij naast de oplossing ook een nieuw probleem kunnen vormen. Het gevolg: in plaats van dat het verkeer beter doorstroomd, veroorzaken zelfrijdende auto’s juist enorme files. Dat komt door het zogeheten ‘Frozen Robot Syndrome’. Dit houdt in dat de auto’s compleet stil kunnen vallen wanneer zij onbekende of onverwachte situaties tegenkomen. Zelfs meeuwen of plastic tassen en blaadjes die over de weg waaien, zijn mogelijk een aanleiding. Dit betekent dat filemelders met name in de herfst hun borst nat kunnen maken. Mochten autonome auto’s massaal stilvallen, dan ontstaat er chaos in het verkeer. Toch blijft het vertrouwen in deze vervoersvorm bestaan. De Britse minister van Transport, George Freeman, is er van overtuigd dat autonome auto’s uiteindelijk tóch de oplossing zullen zijn voor verkeersproblemen. “Zij hebben de potentie om de manier waarop verkeer wordt beheerd te transformeren. Autonome auto’s verbeteren de verkeersveiligheid en vergroten de mobiliteit van mensen die slecht ter been zijn maar geen rijbewijs hebben”, zei hij. Maar ja, zijn regering denkt ook dat het Verenigd Koninkrijk beter af is met een Brexit … Ondertussen gaat het testwerk gewoon door. Nog dit jaar zal een aangepaste Nissan Leaf geheel zelfstandig de afstand tussen de Granfield universiteit en Sunderland (waar de Japanners hun Britse fabriek hebben) afleggen; een afstand van 370 kilometer. De reis tot ‘Grand Drive’ gedoopt en is de meest complexe autonome rit die tot nu toe in het Verenigd Koninkrijk is gemaakt. Het is het hoogtepunt van ontwikkelingsproject Human Drive, dat als doel heeft een systeem te ontwikkelen dat de mens imiteert als bestuurder. Dat zal gebeuren door middel van kunstmatige intelligentie. Michael DeKort, expert op het gebied van autonoom rijden in de Verenigd Staten, is er echter niet van overtuigd dat de gebruikte methodiek voldoende veilig is. “De processen die nu vooral worden gebruikt om autonome voertuigen te ontwikkelen, zullen nooit het aantal verkeersdoden zoveel terugdringen als men wil en zelfs duizenden slachtoffers vergen. Deze pogingen zijn gedoemd om te mislukken. DeKort doelt op de praktijk om autonome voertuigen te testen op de openbare weg. Hij gelooft dat zelfrijdende auto’s met deze tests nooit worden blootgesteld aan voldoende scenario’s om ze veilig te maken. Dat kan alleen als zij volgens DeKort meerdere ongevallen meemaken. Bovendien is het moment waarop een autonoom voertuig de controle overdraagt aan een menselijke bestuurder (bijvoorbeeld in noodsituaties) onveilig omdat deze onvoldoende tijd heeft zich voor te bereiden. Daarnaast schiet de huidige sensortechnologie te kort. Lukraak rondrijden op de openbare weg (met een ingenieur van Nissan aan boord) totdat de Leaf ‘iets’ tegenkomt, is volgens hem dan ook niet de goede manier. “Er zijn al doden door gevallen”. DeKort omschrijft de poging van de Granfield universiteit daarom als “roekeloos”. “Het is wachten op een ongeluk”. Hij pleit er voor om vooral te kiezen voor simulaties in het laboratorium, maar volgens Stefano Longo van de Granfield universiteit is dat niet voldoende. “Wij zijn er achter gekomen dat het aantal scenario’s oneindig is. Wij moeten in staat zijn om 99,99 % van alle gevaren te voorspellen, want anders vertrouwen mensen de technologie niet. Momenteel denk ik dat wij op 80 % zitten. De laatste 10 % is het grootste probleem. Het wordt nu pas duidelijk wat de echte uitdagingen zijn”. Een autonome auto kan volgens Longo heus wel veilig zijn. “Een oplossing zou kunnen zijn om de inzet van deze voertuigen te beperken tot situaties waar zij niet in contact kunnen komen met voetgangers en fietsers”. Enkel snelwegritten dus. “Het duurt nog wel 50 jaar voordat er sprake is van volledige autonomie”. +++

+++ Het aantal automobilisten dat niet langer bij de reguliere AUTOVERZEKERAARS terecht kan, groeit stevig. Mensen die 3 tot 4 aanrijdingen in 1 jaar veroorzaken, worden geroyeerd. Voor hen (duizenden automobilisten) rest dan alleen nog De Vereende: een verzekeraar voor mensen die niet verzekerbaar zijn, maar waar woekerpremies gelden. Dit bedrijf, eigendom van de grote verzekeraars, zag de afgelopen 5 jaar het aantal particuliere klanten fors groeien: van 4.600 naar 5.230. De Vereende is de laatste, peperdure, strohalm om auto te kunnen blijven rijden. De premies zijn meer dan 2 keer zo hoog: €300 per maand voor enkel een WA polis is normaal. Sommige mensen zitten jarenlang aan deze torenhoge kosten vast voordat zij (als zij schadevrij gereden hebben) weer door de reguliere verzekeraars geaccepteerd worden. De forse toename blijkt ook uit het totaal aan premies die automobilisten aan de Vereende betalen. In 2014 ging het om €8,1 miljoen en vorig jaar was dat al bijna €21 miljoen. Dat komt neer op bijna €4.000 per klant. Volgens de Vereende is de gemiddelde polis voor particulieren minder duur omdat er bij dit gemiddelde premiebedrag ook taxichauffeurs, koeriers en maaltijdbezorgers zitten. De Vereende wil niet vertellen hoeveel mensen uit deze beroepsgroepen noodgedwongen klant zijn. Het gaat niet alleen om notoire brokkenmakers die nergens anders terecht kunnen. Ook mensen met domme pech kunnen bij een aantal ongevallen kort na elkaar door de verzekeraar gedumpt worden. Taxichauffeurs, koeriers en maaltijdbezorgers worden de laatste jaren vaak de deur gewezen bij de reguliere verzekeraars uit vrees voor te veel schades. Automobilisten met slordig betaalgedrag krijgen eveneens steeds vaker een afwijzing van de verzekeraar. Independer, een vergelijkingssite voor verzekeringen, waarschuwt niet alleen voor “zeer hoge premies” bij De Vereende, maar ook voor het feit dat het bedrijf een waarborgsom eist. Die krijgt men pas terug na beëindiging van de verzekering. Volgens Independer is het bij een kleine schade van enkele honderden euro’s verstandig om uit te rekenen wat goedkoper is: claimen bij de verzekeraar, met een mogelijke verhoging van de maandpremie als gevolg, of de schade zelf betalen. “Als je zelf betaalt, verlies je geen schadevrije jaren en is de kans kleiner dat de verzekeraar jouw polis opzegt omdat je te veel schades hebt geclaimd”. Independer heeft op haar website een hulpmiddel staan om te berekenen wat handiger is: zelf betalen of claimen. Mogelijk stijgt het aantal klanten bij De Vereende doordat verzekeraars steeds beter worden in het inschatten van risico’s op basis van allerhande data (zoals leeftijd, postcode, geslacht) te combineren. Wie in een risicogroep valt, ziet zich bij reguliere verzekeraars geconfronteerd met een hoge premie of wordt domweg geweigerd. De Consumentenbond maakt zich zorgen over de datahonger van verzekeraars omdat er ook fouten gemaakt worden met het combineren van data. Daarvan worden mensen dan onterecht de dupe. Er wordt door de verzekeringsmaatschappijen zelfs op sociale media gespeurd. Volgens de Consumentenbond gedragen zij zich op die manier als “een inlichtingendienst”. +++

+++ BENTLEY heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat er van de nieuwe Flying Spur ook een stekker hybride versie komt. Die zal optisch nauwelijks verschillen van de uitvoering met W12 benzinemotor. Dat verzekert de designbaas van Bentley, Stefan Sielaff. Volgens de ontwerper zal de stekker hybride herkenbaar zijn aan de laadklep in het voorscherm. Bentley levert de Bentayga reeds in stekker hybride uitvoering. Die beschikt over een V6 benzinemotor van 340 pk. Elektrische assistentie levert onder de streep een systeemvermogen van 449 pk op. Deze aandrijflijn kreeg echter bij de pers weinig handen op elkaar (ook Autointernationaal.nl was kritisch), waardoor het nog de vraag is of voor de Flying Spur gebruik gemaakt zal worden van dezelfde techniek. Bovendien staat de 4-deurs limousine op een ander platform dan de Bentayga. De Flying Spur deelt namelijk de technische architectuur met de Porsche Panamera. Dat model is ook leverbaar met een andere stekker hybride aandrijflijn, namelijk eentje met een V8 als basiskrachtbron. De zogeheten Panamera Turbo S E-Hybrid is goed voor een systeemvermogen van liefst 680 pk. Als Bentley bij de Flying Spur voor deze aandrijflijn kiest, dan heeft de limousine direct de krachtigste motorisering binnen het modelgamma en overtroeft hij zelfs de nog aan te introduceren Speed versie. De nu verkrijgbare W12 uitvoering is 635 pk sterk. De stekker hybride variant wordt sowieso aantrekkelijk voor de Nederlandse markt omdat er veel minder BPM afgedragen hoeft te worden. Bij de W12 versie gaat het om een bedrag van bijna 100.000 euro. Stekker hybride techniek zorgt echter voor een veel lagere uitstoot, waardoor het BPM bedrag vele malen lager zal uitvallen. Bij de Bentayga bedraagt het prijsverschil met de W12 uitvoering afgerond een ton. Bentley zal de Flying Spur met stekker hybride aandrijflijn op zijn vroegst volgend jaar presenteren. De Britten gaan eerst de W12 versie in de markt zetten. Van dat model is de productie inmiddels van start gegaan, zo berichtte Autointernationaal.nl al eerder. +++

+++ De regering van BRUSSEL heeft haar klimaatplannen goedgekeurd. Zij wil in 2030 alle personenwagens met dieselmotor verbannen uit het Gewest. Auto’s die op LPG en benzine rijden, zijn vanaf 2035 verboden. Hiermee is het einde van de verbrandingsmotor in de politieke agenda van Brussel geschreven. Omdat ook benzinemotoren van het grondgebied worden verjaagd, zullen ook hybride auto’s in de ban worden gedaan. Mensen met een elektrische of waterstof auto ontsnappen aan de geplande verboden. De regering van het Gewest Brussel wil ook het openbare vervoer aanbod uitbreiden en de infrastructuur voor fietsers en voetgangers veiliger maken. +++

+++ De DACIA Duster is een regelrechte verkoop knaller in Europa. Uit de verkoopcijfers van Jato Dynamics blijkt dat de Roemeense SUV in augustus de op één populairste auto in onze wereldregio was. Er werden toen 19.451 exemplaren verkocht; een stijging van 10,8 % ten opzichte van augustus vorig jaar. Slechts één auto deed het beter: de Volkswagen Golf. Op de derde plek in de statistieken vinden we een ander model van dit automerk terug, de T-Roc. Daarna volgt weer een Dacia: de Sandero. De Volkswagen Polo maakt de top 5 compleet. Andere merken komen er in de hoogste regionen dus niet aan te pas. Net als zijn grote broer Golf verloor de Polo overigens wel flink terrein ten opzichte van vorig jaar: de verkopen daalden met liefst 21,2 % in augustus. Voor de Golf is dat begrijpelijk aangezien die aan het eind van zijn levenscyclus zit (de opvolger staat in de startblokken klaar), maar de Polo is verkooptechnisch op deze manier wel erg vroeg oud aan het worden. Oorzaak van deze zorgwekkende ontwikkeling is waarschijnlijk de komst van de T-Cross. Voor Volkswagen kan op merkniveau de schade dus meevallen. Dit automerk blijft overigens heer en meester op de Europese markt, met in augustus ruim 2 keer zoveel verkopen als de nummer 2, Ford. Dacia staat ondanks haar 2 razend populaire modellen slechts op de 9de plaats. De Roemenen hebben namelijk een klein ganna zonder andere succesnummers. Desalniettemin komt Dacia inmiddels in de buurt van moeder Renault qua verkoopcijfers. Kennelijk zijn toch veel Europeanen op zoek naar nieuw, maar tevens goedkoop no-nonsense vervoer. +++

+++ Autoconcern DAIMLER heeft zijn omzet en winst in het derde kwartaal verbeterd. Het Duitse concern, dat al enige tijd last heeft van moeilijke marktomstandigheden, profiteerde vooral van goede verkopen van zijn dochterbedrijf Mercedes-Benz. De totale omzet steeg, ondanks de handelsoorlog, de Brexit onzekerheid, een tanende vraag in China en overige veranderingen in de automarkt, van €40,2 miljard naar €43,3 miljard. Onder de streep hield Daimler daar ruim €1,8 miljard aan over. Dat was een jaar eerder in dezelfde periode een iets kleiner bedrag. Mercedes zag haar verkopen met 8 % stijgen. Dat ging wel enigszins ten koste van de winstmarge, want die slonk van 6,3 % naar 6 %. Daimler gaf dit jaar al 2 keer een winstwaarschuwing en is bezig met een bezuinigingsplan om de resultaten te verbeteren. +++

+++ FIAT heeft de bezem door haar modellengamma gehaald. Althans in Italië. De verwachting is dat andere landen zullen volgen zodra zij door hun voorraad heen zijn. Het gaat om de modellen 124 Spider (een opvolger is niet gepland want er waren continu logistieke problemen en de verkoop viel tegenvallen), de de personenuitvoering van zowel de Qubo als de Doblò. +++

+++ FORD kijkt terug op een tegenvallend derde kwartaal en heeft als gevolg daarvan een winstwaarschuwing voor heel 2019 afgegeven. Een extra domper is dat ondanks reorganisaties (ook) de Europese markt zich nog niet lijkt te herstellen. Het derde kwartaal wordt gekenmerkt door een teruglopend marktaandeel en minder omzet: Ford heeft de weg naar boven duidelijk nog niet gevonden. Het marktaandeel daalde wereldwijd met 0,3 % naar 6 %. De omzet kwam 2 % lager uit en bleef steken op $37 miljard. Die daling kwam volgens Ford vooral door valuta wisselkoersen. De winst verdampte in het derde kwartaal voor 57 % naar $413 miljoen. Bijna $1,5 miljard werd gebruikt voor een grote herstructurering van de bedrijfsactiviteiten. De winst die Ford op de Amerikaanse markt maakte (afgelopen kwartaal ruim $2 miljard) compenseert de verliezen in alle andere regio’s waar de autofabrikant actief is. Dat maakt het bedrijf kwetsbaar, want als het ook in eigen land verkeerd gaat, dan is Leiden in last. Vandaar dat de tegenvallende cijfers in het derde kwartaal geresulteerd hebben in een winst waarschuwing: Ford gaat de eerder aangekondigde $7 à $7,5 miljard voor heel 2019 waarschijnlijk niet halen. Matige verkoopresultaten in China en prijsdruk in de Verenigde Staten zorgen ervoor dat het bedrijf nu nog op slechts $6,5 tot %7 miljard rekent. Europa blijft een probleem voor de Amerikanen, ondanks de reorganisaties en bezuinigingen die gaande zijn. Afgelopen kwartaal daalde het marktaandeel van Ford in onze regio met 0,3 % naar 6,7 %. De verkopen liepen met 15 % terug tot 303.000 auto’s. De omzet daalde in Europa met 14 % naar $6,4 miljard. De Europese divisie leed in het derde kwartaal $179 miljoen verlies. Dat is wel %66 miljoen minder dan in dezelfde periode van 2018. Ford gaf al eerder aan hoe zij weer winstgevend denkt te worden op de Europese markt, namelijk met een focus op 3 divisies: bedrijfsvoertuigen, een kleiner maar winstgevender gamma aan personenauto’s en een nicheportfolio van winstgevende geïmporteerde modellen zoals de Mustang. Vorig jaar kondigde CEO Jim Hackett een herstructurering van Ford aan die $11 miljard zou gaan kosten. Onderdeel van dit plan is ook dat in eigen land de focus verlegt gaat worden naar pick-ups en SUV modellen. Daarnaast gaat Ford fors investeren in de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto’s. Overigens heeft het bedrijf als onderdeel van het herstructureringsplan eerder dit jaar al circa 7.000 werknemers ontslagen. Autointernationaal.nl meldde eerder deze week dat Ford met grote problemen kampt bij de marktintroductie van de nieuwe Explorer en diens luxebroertje Lincoln Aviator. Stevige kwaliteitsproblemen zoals ontbrekende en falende onderdelen hebben het bedrijf ertoe gedwongen om grote aantallen van dit belangrijke SUV duo direct vanuit de fabriek in Chicago naar de hoofdvestiging in Flat Rock, Michigan te sturen in een poging de fouten te herstellen. Als ‘mid-size, three row SUV’ zijn de Explorer en Aviator van groot belang voor Ford. Dit zijn de auto’s die voor de winst en de aantallen moeten zorgen bij het door Hackett geleidde bedrijf, dus is het extra zuur dat juist deze modellen worden geplaagd door opstartproblemen. Als die niet snel worden opgelost, kan dat de kop kosten van de CEO. +++

+++ Voormalig autotycoon Carlos GHOSN houdt vol onschuldig te zijn aan fraude. Hij zou het slachtoffer zijn van een samenzwering tussen de Japanse aanklagers, de overheid en Nissan om hem ten val te brengen. De Japanse justitie zou daarom alle aanklachten tegen de oud-topman van Renault en Nissan moeten laten vallen, zo schreven de advocaten van Ghosn in documenten die ze bij de rechtbank in Tokio indienden. Daar worden hoorzittingen gehouden die voorafgaan aan de inhoudelijke behandeling van de zaak. Ghosn werd samen met zijn voormalige rechterhand Greg Kelly werden in november vorig jaar in Tokio aangehouden vanwege de verdenkingen. De arrestatie zette de alliantie tussen Renault en Nissan zwaar onder druk. De Fransen deden er langer over om Ghosn definitief aan de kant te schuiven. Vervolgens stelden zij in Thierry Bolloré, een vertrouweling van Ghosn, aan als nieuwe topman. Begin deze maand besloot Renault ook Bolloré te wippen, wat gezien wordt als een handreiking aan Nissan. Dit is overigens niet de eerste keer dat Ghosn stelt slachtoffer te zijn van een complot. +++

+++ HONDA meldt dat het haar Europese elektrificatie plannen versnelt. In de komende 3 jaar zullen meer dan een handvol geëlektrificeerde nieuwe personenwagens hun debuut beleven. Tijdens de IAA van Frankfurt, afgelopen september, liet Honda nog weten dat zij in 2025 van al haar Europese modellen een geëlektrificeerde versie in zijn gamma wilde hebben. Het tijdpad voor dat streven wordt nu verkort: Honda zet vaart achter het introduceren van geëlektrificeerde modellen en zegt dat het zijn Europese doelstelling al in 2022 zal behalen. De komende 3 jaar zal Honda liefst 6 geëlektrificeerde modellen introduceren. Daarvan kennen wij er reeds 2: de volledig emissievrije E en de nieuwe Jazz Hybrid. Tussen de 4 nog te lanceren modellen zit volgens het merk in ieder geval nog 1 volledig elektrische auto. De rest zal voorzien zijn van hybride techniek. Autointernationaal.nl meldde gisteren al dat Honda hiervoor haar nieuwe e:HEV label gaat hanteren. In Nederland verkoopt Honda momenteel al de CR-V met een hybride aandrijflijn. Om de oplaadbare elektrische modellen van stroom te voorzien, is de Japanse autofabrikant een partnerschap aangegaan met de Europese energieleverancier Vattenfall. Doel is de ontwikkeling en commercialisering van een flexibel energiecontract waarmee elektrische voertuigen tijdens de gunstigste periodes kunnen worden opgeladen. Daarbij zal rekening gehouden worden met de vraag op het netwerk. +++

+++ De winstcijfers van HYUNDAI Motors, waar ook Kia onder valt, zijn afgelopen kwartaal 59 % hoger uitgekomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch valt de winst volgens analisten tegen want er was meer voorspeld. De afgelopen 6 jaar nam de winst van Hyundai Motors steevast af. Dat tij wil de Zuid Koreaanse firma graag keren. Dit kwartaal is dat alvast gelukt, met een winst van bijna €327 miljoen. Dat is zoals gezegd 59 % meer dan de €206 miljoen die in hetzelfde tijdvak van 2018 werd gerealiseerd. Analisten hadden echter gerekend op een hogere winst. Dat die raming niet werd gehaald, komt door teruglopende verkopen in eigen land en in China. Ook besteedde Hyundai Motos veel geld aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën, waaronder waterstof aandrijving. Dat er desondanks meer winst werd gemaakt dan een jaar geleden, is te danken aan het feit dat problemen met de kwaliteit van airbags en motoren die destijds speelden inmiddels zijn opgelost. Als Hyundai Motor zijn eerder gestelde winstmarge doelen haalt, zou dat betekenen dat de resultaten over de komende kwartalen verder stijgen. Ondertussen blijft het Zuid Koreaanse bedrijf fors investeren in de reeds genoemde waterstof aandrijving. Volgens Hyundai Motor staat de brandstofcel aan de vooravond van een doorbraak. Dat is een gedurfde uitspraak, want tot nu toe worden auto’s die op waterstof rijden slechts in homeopathische aantallen verkocht. Kim Sea-hoon, de R&D chef van Hyundai Motor, voorziet echter dat de afzetaantallen enorm omhoog zullen gaan: “Binnen 5 jaar is de waterstofauto kostentechnisch concurrerend met een elektrisch model”. Personenwagens met een brandstofcel staan dus op het punt om volwassen te worden. Sea-hoon spreekt van techniek die de spelregels in de wereld van energie en mobiliteit gaat veranderen. Hyundai Motor werd in 2013 actief op de waterstofauto markt actief met de iX35. Die werd geïntroduceerd toen er nog duidelijk sprake was van een ‘kip en ei dilemma’. Er waren amper openbare waterstof stations omdat er nauwelijks auto’s waren die daar gebruik van zouden maken. En omdat er zo weinig tanklocaties waren, vertikte de consument het om over te stappen op een personenwagen met brandstofcel. Wat ook meespeelde, was dat de eerste generatie waterstofauto’s technisch nog niet volwassen waren. Zo was de brandstofcel bij temperaturen onder de -20 graden niet te starten. Vorig jaar heeft Hyundai haar tweede generatie waterstofauto gelanceerd in de vorm van de Nexo. Daar bleek veel meer vraag naar te zijn dan verwacht. Hyundai had gerekend op 1.500 stuks per jaar, maar de verkoopmeter sloeg op een gegeven moment uit richting de 6.000 stuks. Daardoor konden er veel te weinig exemplaren worden geleverd aan Europese en Amerikaanse potentiële klanten. Volgend jaar schroeft Hyundai de productie op naar 40.000 stuks per jaar. Voor 2030 ligt de verkoopdoelstelling bij 700.000 exemplaren. De Nexo kan trouwens -30 graden verdragen. Ook de actieradius is sterk verbeterd naar in de praktijk 670 kilometer in de zomermaanden en 610 in de winter. De technologische voortgang heeft er voor gezorgd dat Hyundai nu 10 jaar garantie durft te geven. Belangrijkste troeven van de waterstofauto blijven de korte tanktijd van 3 tot 5 minuten en de (in vergelijking met elektrische auto’s) veel grotere actieradius. Daarnaast speelt het uit de markt prijzen van modellen met een dieselmotor door middel van hogere belastingen de personenwagen met brandstofcel in de kaart. Sea-hoon voorziet niet dat elektrische auto’s de komende jaren goedkoper worden. Als de kosten van waterstoftechnologie wel kan worden verlaagd, dan zit Hyundai Motor binnen 5 jaar (oftewel rond 2025) met het systeem van de brandstofcel op een vergelijkbare prijs hoogte als een door een 65 kWh batterij aangedreven auto. Dat elektrische auto’s de komende jaren niet goedkoper worden, komt door de beperkte beschikbaarheid van de benodigde materialen. Voor Hyundai Motor is het eenvoudiger om de ontwikkelingskosten van waterstoftechnologie terug te verdienen nu er een licentieovereenkomst is met Audi. Via dit premium merk heeft het Zuid Koreaanse bedrijf toegang tot het hele Volkswagen concern? Dat opent de weg naar de realisatie van enorme schaalvoordelen. Voor de opvolger van de Nexo werkt Sea-hoon aan een kleinere brandstofcel die bovendien goedkoper te produceren is en een nog langere levensduur heeft. Op die manier wordt het bedrijfseconomisch haalbaar om de techniek ook in auto’s uit lagere prijsklassen toe te passen. Het vergroten van de levensduur is volgens Sea-hoon erg belangrijk omdat dit direct effect heeft op de restwaarde van de waterstofauto’s. Over de tankinfrastructuur merkt de R&D chef op dat zodra het aantal locaties toeneemt, er direct vraag zal ontstaan. Dan wordt de exploitatie alsnog rendabel. Bij autofabrikanten komt waterstofaandrijving in ieder geval sowieso in een stroomversnelling. Zo zal Audi in 2020 meerdere modellen met een brandstofcel op de markt brengen. Mercedes-Benz heeft de GLC F-Cell in stelling gebracht en Opel zal namens de PSA Groep waterstoftechniek gaan ontwikkelen. Veel andere autofabrikanten zitten ook niet stil en zijn hun eigen samenwerkingsverbanden aangegaan. Het jongste voorbeeld is Renault, dat deze week 2 bedrijfswagenmodellen met brandstofcel voorstelde. +++

+++ De ANWB heeft de uitkomsten van de jaarlijkse KINDERZITJES test gepresenteerd. Die zijn vrij schokkend. Iets meer dan de helft van de geteste stieltjes wordt weliswaar ‘goed’ bevonden, maar sommige juist helemaal niet! De ANWB heeft bij de test van autostoeltjes 4 modellen het predikaat ‘slecht’ gegeven wegens een hoge concentratie schadelijke stoffen in de bekleding. Bij het onderzoek werden 20 modellen onder de loep genomen. 5 zitjes kregen een ‘voldoende’ en 11 stoeltjes zijn als ‘goed’ beoordeeld. Uit de test blijkt onder meer dat de bekleding van de Uppababy Mesa i-Size de kankerverwekkende vlam vertragingsmiddel TCPP bevat. In de bekleding van de Hauck iPro Baby is naftaleen aangetroffen. Gezondheidswetenschappers vermoeden dat deze stof kankerverwekkend is. Sinds 2003 test de ANWB samen met Europese partners elk jaar kinderzitjes om ouders te informeren over de kwaliteit ervan. +++

Reageren is niet mogelijk.