Prijs vergelijking Audi A6 55 TFSI-e Quattro Competition

0

Audi versterkt haar A6 gamma én stekker hybride range met de A6 55 TFSI-e Quattro Competition. Ingrediënten zijn een 2.0 TFSI basisunit, een 143 pk sterke elektromotor en vierwielaandrijving. Er is 367 pk aan systeemvermogen en de elektrische actieradius bedraagt maximaal 53 km. De A6 55 TFSI-e Quattro Competition is eind deze maand te bestellen vanaf 79.820 euro. Een minder krachtige versie volgt eind dit jaar.

Het gamma aan geëlektrificeerde modellen wordt momenteel door Audi in hoog tempo uitgebreid. Alleen al in de tweede helft van dit jaar introduceert het merk 5 auto’s met stekker hybride aandrijving. De nieuwste in die lijn is deze Audi A6 55 TFSI-e Quattro Competition. Eerder debuteerden al stekker hybride versies van de A7 Sportback, A8, Q5 en Q7. Allemaal dragen zij het ‘TFSI-e’ logo.

De sportieve A6 Limousine 55 TFSI-e Quattro Competition heeft een gecombineerd verbruik van 1,9 à 2,1 liter per 100 km. Dit betekent een CO2-emissie van 43 à 47 gram/km. Zijn 2.0 TFSI viercilinder levert 252 pk. De elektromotor, geïntegreerd in de 7-traps S-tronic automaat, is goed voor een piekvermogen van 143 pk. Gecombineerd leveren de 2 krachtbronnen een systeemvermogen van 367 pk en een maximaal koppel van 500 Nm (dat al beschikbaar is vanaf 1.250 toeren). De lithium/ion batterij, die achterin de A6 zit, heeft een capaciteit van 14,1 kWh.

Audi spreekt bij de A6 Limousine 55 TFSI-e Quattro Competition van een sportieve maar tegelijkertijd zeer efficiënte auto. De nieuwe aanwinst sprint in 5,6 seconden naar 100 km/u en kan een snelheid van 250 km/u bereiken. Puur elektrisch ligt de limiet bij 135 km/u. Volgens Audi is de aandrijving van de A6 55 TFSI-e Quattro Competition zó ontworpen dat klanten het grootste deel van hun dagelijkse kilometers elektrisch, lokaal emissievrij en nagenoeg geruisloos rijden. Ze kunnen daarbij kiezen uit 3 modi: ‘EV’ voor volledig elektrisch, ‘Hybrid’ voor de efficiënte combinatie van beide krachtbronnen en ‘Hold’ om de elektrische energie te bewaren tot het moment dat die nodig is, bijvoorbeeld in de binnenstad of in een milieuzone.

In de ‘Hybrid’ stand garandeert de voorspellende rij strategie maximale efficiency en maximale mogelijkheden om volledig elektrisch te rijden. Zo ‘kijkt’ het systeem vooruit, om het laatste deel van de route volledig elektrisch te kunnen afleggen, en werkt het daar naartoe door de batterij via de verbrandingsmotor al tijdig op te laden. De Predictive Efficiency assistent neemt vervolgens de fijnere planning tijdens de route voor zijn rekening. Daarbij wordt informatie aangewend die afkomstig is van de navigatie, actuele verkeersinformatie, de rijstijl van de bestuurder en sensoren in de auto, zoals de camera en radar. Op basis van die informatie worden de individuele krachtbronnen aangestuurd, en wordt bepaald of de auto ‘zeilend’ uitrolt of juist het afremmen op de motor gebruikt om energie terug te winnen.

Het opladen van de A6 55 TFSI-e Quattro Competition kan bij publieke laadpunten tot 7,4 kW aan laadvermogen via de bijgeleverde mode 3 kabel. Het duurt dan ongeveer 2,5 uur om een volledig lege batterij weer aan te laten sterken. Onderweg biedt de Audi e-Tron Charging Service toegang tot meer dan 110.000 laadpunten in Europa, die via de myAudi app eenvoudig te vinden zouden moeten zijn. Via die applicatie is ook het laadproces in te stellen, evenals de klimaatregeling in de auto vóór vertrek.

Het sportieve karakter van de A6 Limousine 55 TFSI-e Quattro Competition komt ook in de uitrusting tot uitdrukking. Standaard voor deze uitvoering zijn bijvoorbeeld de S-line exterieur aankleding, het zwarte stylingpakket, zwarte buitenspiegelkappen en privacy glas. Matrix LED koplampen, sportstoelen, automatische airconditioning met 4 zones, een digitaal instrumentarium, een sportonderstel, 19 inch velgen en rode remklauwen zijn ook van de partij.

AudiBMWMercedes-BenzVolvo
A65-serieE-klasseS90
55 TFSI-e Q Competition30e xDrive High Executive300e Sport EditionT8 TE AWD Inscription
79.820 euro73.442 euro74.381 euro72.995 euro

De A6 Limousine 55 TFSI-e Quattro Competition is vanaf eind oktober te bestellen; zoals gezegd vanaf 79.820 euro. Hij arriveert eind dit jaar bij de Nederlandse Audi dealers. De instapprijs van het minder krachtige stekker hybride basismodel dat eind 2019 volgt, wordt in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.

Reageren is niet mogelijk.