PSA voorziet verkoopdaling

0

De Franse autoproducent PSA verwacht dat de verkopen dit jaar in verschillende regio’s zullen dalen. De topman van het concern achter de merken Citroën, DS, Opel, Peugeot en Vauxhall, Carlos Tavares (foto) is pessimistischer over de verkopen in Latijns Amerika en in Rusland. Ook in Europa en China wordt uitgegaan van verkoopdalingen. In Rusland werd eerder dit jaar bij de presentatie van de halfjaarcijfers nog gerekend op groei.

Vrijwel de hele sector heeft moeite met afzwakkende vraag, toenemende concurrentie door relatieve nieuwkomers als Tesla en de opkomst van elektrisch rijden, waarvoor fors moet worden geïnvesteerd. Zo zette concurrent Renault vorige week nog het mes in zijn jaardoelen. De omzet van PSA in het derde kwartaal steeg 1 procent tot 15,6 miljard euro. Dat was beter dan waar analisten gemiddeld op rekenden. PSA deed goede zaken met haar nieuwste SUV modellen, zoals de Citroën C5 Aircross. Daarmee werd de invloed van negatieve wisselkoerseffecten en van hyperinflatie in Argentinië gecompenseerd. In totaal werden in de 3-maandsperiode afgerond 674.000 auto’s verkocht. Winstcijfers gaf PSA nog niet.

 

Distrigo

PSA mikt met Distrigo op een toppositie in onderdelendistributie. De logistieke tak van de fabrikant van Citroën, DS, Opel, Peugeot en Vauxhall zoekt groei binnen en buiten Europa. De ambities van PSA met zijn onderdelendivisie zijn niet mals: binnen 3 jaar moet Distrigo de concurrentie aankunnen met de grootste onafhankelijk distributeurs. Ook moet Eurorepar in elk land aansluiting hebben gevonden bij de grootste garageformules, of beter nog: de grootste zijn geworden.

De vice-president ‘Independent Aftermarket’ van PSA, Delphine Lafon-Degrange, laat in een interview weten dat de autofabrikant qua distributie van onderdelen op serviceniveau wil kunnen concurreren met de grote spelers. Dat betekent onder andere 4 tot 5 keer per dag leveren en een grote voorraad hebben. “Dit is voor dealers niet te doen”, aldus Lafon-Degrange. Vandaar dat deze activiteit nu centraal door PSA aangestuurd gaat worden.

Inmiddels heeft Distrigo 130 distributiecentra in Europa, Brazilië, Argentinië en China. Binnenkort volgt Turkije. De onderdelenstrategie is onderdeel van het in 2016 ingezette Push-to-pass plan van PSA: een mobiliteitsstrategie waarin het leveren van service een belangrijk onderdeel is. Met de overname van Opel en Vauxhall worden de distributieactiviteiten van deze merken medio 2020 eveneens aan het portfolio toegevoegd. Volgens Lafon-Degrange liggen de prijzen gemiddeld 15 procent lager dan bij onafhankelijke distributeurs.

Het garageconcept Eurorepar is een impuls voor de verkoop van onderdelen, stelt Lafon-Degrange (foto). Het telt nu 4.500 leden in 25 landen. “Dat moeten er in 2023 10 duizend zijn”, zegt zij. “In eerste instantie zochten we groei via het netwerk van oud-dealers die wel specialist wilden blijven; tegenwoordig groeien we ook doordat leden overstappen van andere formules of zich voor het eerst aansluiten bij een formule. Het aandeel voormalig dealers is nu een derde. Onze ambitie is om in de landen waarin we actief zijn in de top mee te draaien en het liefst de grootste te zijn”.

De opkomst van Distrigo staat niet op zich, zo constateert inkoopclub Nexus. Steeds meer autofabrikanten proberen met eigen budgetmerken of door overnames een graantje mee te pikken uit de universele onderhoudsmarkt. Hun eigen dealernetwerk is doorgaans gericht op nieuwere auto’s (tot 4 jaar oud). En in dat segment neemt de onderhoudsbehoefte steeds verder af. Ook de belangrijkste rivaal van PSA, de Renault Groep, probeert voet aan de grond te krijgen in dit segment met de eigen onderdelenlijn Motrio en met de overname van onderdelenbedrijf Exadis.

 

Citroën

Vincent Cobee is benoemd tot de nieuwe CEO van Citroën. Hij neemt het stuur over van Linda Jackson, die een nieuwe rol binnen de PSA Groep krijgt. Vincent Cobee, voormalig hoofd productie bij Mitsubishi, verliet in april dit jaar zijn oude werkgever tijdens de stoelendans aan de top, die ontstond na de arrestatie van Carlos Ghosn, de gevallen topman van de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi.

De Fransman werkte eerder bij Nissan, waar hij verantwoordelijk was voor de wereldwijde activiteiten van Datsun. Deze dochteronderneming zal worden opgeheven omdat het budgetmerk voor te veel interne concurrentie zorgt. PSA meldt dat Cobee (foto) inmiddels lid is geworden van het managementteam van de autofabrikant.

Reageren is niet mogelijk.