Stil als een S-klasse: test DS 3 Crossback E-Tense

0

Het wil toe nu toe nog niet zo vlotten met het veroveren door DS van een vaste plek in het premium segment van de automarkt. In China is het qua verkoopresultaten huilen met de pet op en in Europa zit het marktaandeel al tijden muurvast op 0,3 procent. Dat komt wellicht doordat de tot nu toe geïntroduceerde modellen niet echt onderscheidend zijn. Ja, zowel de 3 Crossback als de 7 Crossback zien er apart uit, maar premium SUV modellen zijn in het B respectievelijk C/D segment allesbehalve nieuw. Voor de elektrische E-Tense versie van het kleinste model van DS liggen de kaarten echter anders.

Een premium B segment SUV met volledig elektrische aandrijving: die kenden wij nog niet. Hyundai doet in het volumegedeelte van de markt uitstekende zaken met de Kona Electric en het moederbedrijf van DS, het Franse PSA concern, zal aldaar zelf actief worden met de nieuwe Peugeot e-2008. Maar niemand vist tot nu toe in de premium vijver. Mini gaat bij de Countryman niet verder dan een stekker hybride oplossing en Audi reserveert de e-Tron versie van de Q2 voorlopig voor China. Over dit Aziatische land gesproken: de aldaar gebouwde elektrische ZS van MG heeft merkhistorisch weliswaar een premium achtergrond, maar moet nu qua bouwkwaliteit en materiaalgebruik weer helemaal onderaan beginnen.

Kort door de bocht zou je de 3 Crossback E-Tense kunnen omschrijven als een opgehoogde, luxe variant van de Peugeot e-208 die de autopers reeds uitgebreid heeft kunnen testen. Maar DS is bij het creëren van een premium alternatief in SUV vorm veel verder gegaan dan het toevoegen van chique toeters en bellen, ook al is de batterijen set (van 50 kWh) en de motor (136 pk) identiek. Inmiddels heeft de auto-industrie zijn eerste lessen bij het verkopen van elektrische auto’s geleerd. Zo blijken klanten met name aangenaam verrast te zijn door de stilte, het gemak en de soepelheid waarmee dit soort personenwagens rijden.

Met die kennis is DS aan de slag gegaan. In het kader van de elektrificatie werd de 3 Crossback niet alleen voorzien van een emissievrije motor en een batterijen set, maar ook van extra isolatie van de portieren, zijramen en voorruit. Doel was maximale stilte aan boord. Dat is goed gelukt. Het resultaat is een bovengemiddeld comfortabele auto. Ook voor elektrische begrippen. En dat past natuurlijk uitstekend bij de merkidentiteit van DS die haar bestaansrecht ontleend aan die over de weg zoevende limousine uit 1955. Het gebruik van extra isolatiemateriaal en dikker glas heeft er toe geleid dat de 3 Crossback E-Tense nu net zo stil is als een Mercedes-Benz S klasse. Elektrische auto’s zijn tegenwoordig verplicht om een akoestisch waarschuwingssysteem te hebben, maar zelfs dat hoor je niet als die omstanders over jouw komst informeert. Ook de rol geluiden van de banden is extreem laag. Alleen de buitenspiegels produceren hoorbaar windgeruis.

Geluid is echter het halve comfortverhaal. Hoe zit het met de vering? Hydro pneumatische techniek waarmee de originele DS wereldberoemd werd, heeft de 3 Crossback E-Tense niet. De ophanging is heel conventioneel met McPherson veerpoten vóór en een torsie as achter. Maar DS heeft wel voor een heel soepele afstelling gekozen. Dat zorgt op de juiste ondergrond voor een aangename rijeigenschappen. Stug geveerd is de 3 Crossback E-Tense beslist niet. Maar keerzijde is dat de DS door zijn softe ophanging de neiging heeft om met zijn volle gewicht (1.525 kilo) in wegdekgaten te zakken. Dan trilt de carrosserie behoorlijk. Ook helt hij meer over dan wenselijk is en kan de algehele carrosseriecontrole beter. De 3 Crossback E-Tense voelt dankzij zijn compacte afmetingen (4,12 meter) best lichtvoetig aan, maar de Kona Electric rijdt duidelijk sportiever.

Op goed onderhouden asfalt is er weinig aan de hand, maar ook dan zal je merken dat de 3 Crossback E-Tense nooit sportief rijdt. Ook niet in Sport modus, waarin de besturing zwaarder is en de elektromotor zijn maximale vermogen levert (136 pk; er kan ook worden gekozen voor de modi Eco en Comfort. Dan blijft het vermogen beperkt tot 82 pk respectievelijk 109 pk met als doel de actieradius te maximaliseren). Kies je voor de volle motorkracht dan kan je in afgerond 9 seconden naar 100 km/u accelereren. Dat is een nette tijd, maar voor een elektrische auto bepaald niet bijzonder.

Er moet gezegd worden dat de 3 Crossback E-Tense weg sprintend bij een stoplicht weliswaar een pittige indruk maakt, maar boven de 50 km/u begint de acceleratie al duidelijk af te nemen. Dan merk je dat de DS voor B segment begrippen echt een zware jongen is. Boosdoener is natuurlijk het 300 kilo zware accupakket. De 3 Crossback E-Tense komt hierdoor wat minder bruisend over dan andere elektrische auto’s, maar dat kan ook een pluspunt zijn omdat de lineaire afgifte van vermogen en koppel de DS een gevoel van raffinement geeft. Een tweede voordeel is dat de Fransman veel minder last heeft van een ‘bevriezende’ besturing of aandrijfreacties onder zware belasting als gevolg van een abrupte afgifte van het motorkoppel dan sommige rivalen.

Een ander positief punt is het perfect natuurlijke rem gevoel, ondanks een regeneratiefunctie wanneer je het gaspedaal loslaat. Deze functie haalt een vermogen tot 50 kW dankzij de Brake modus die kan worden ingeschakeld door de transmissie selectiehendel naar achteren te duwen. Die werking is echter wat te beperkt. Ik had liever gezien dat DS deze functie in meerdere trappen zou aanbieden in combinatie met hendels aan het stuur, of zoals in de Porsche Taycan met een knop op het stuurwiel. Op die manier is het eenvoudiger en efficiënter om de remenergie recuperatiefunctie aan elk soort weg situatie aan te passen. Nu overheerst een soort aan/uit gevoel.

Van het maximaliseren van de actieradius moet men zich overigens niet al te veel voorstellen. Die bedraagt 320 km. Zijn meest directe concurrent, de Hyundai Kona Electric, komt liefst 449 km ver op een volle acculading; een fors verschil. Gelukkig laat de 3 Crossback E-Tense zich met 100 kW snel opladen. Na 30 minuten zit je bij weer op 80 procent van de maximale capaciteit. Dan kan je (op papier) weer ruim 250 kilometer verder rijden Via de MyDS telefoon applicatie kan de 3 Crossback E-Tense eigenaar op afstand het opladen programmeren.

DS gaat de 3 Crossback E-Tense in Nederland leveren in 4 uitrusting niveaus: So Chic, Performance Line, Performance Line+ en Grand Chic. De eerste 2 uitvoeringen kosten allebei 43.190 euro. Voor de 3 Crossback E-Tense Performance Line+ vraagt DS een bedrag van 45.990 euro en voor de Grand Chic versie 47.690 euro. De uitrusting niveaus zijn identiek aan die van de benzine versies van de 3 Crossback, op de Chic instapvariant na. Voor de 43.190 euro als basistarief krijgt de koper in de So Chic versie 6 airbags, Active Safety Brake (vanaf 5 km/u tot 85 km/u met voetgangersherkenning), Active Lane Keeping Assist / Road Edge, verkeersborden herkenning (incl. snelheid advies), cruisecontrole, Hill Start Assist, automatisch inschakelende verlichting, een elektronische parkeerrem, automatische airconditioning, een 7 inch digitaal instrumentenpaneel, een infomediasysteem (boordcomputer, Bluetooth, radio) met een 5 inch touch screen, 4 luidsprekers, een USB aansluiting, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte plus diepte verstelbaar stuurwiel, een in 2 delen (2/3 – 1/3) neerklapbare achterbank, Isofix bevestigingen (passagiersstoel vóór en 2 buitenste zitplaatsen achter), LED dag verlichting, elektrisch bedienbare ruiten vóór & achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een getinte plus geluidswerende voorruit, parkeersensoren achter, een regensensor, een onzichtbare antenne, elektrisch verwarmbare / verstelbare / inklapbare buitenspiegels, zwarte buitenspiegelkappen, DS Connect Radio, een 7 inch touch screen, 8 luidsprekers, MirrorScreen (Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink), 17 inch Madrid lichtmetalen velgen, een frameloze binnenspiegel, een centrale armsteun, volnerf lederen bekleding van het stuurwiel, een make-up spiegel plus LED verlichting in de zonneklep aan de passagierszijde, LED plafondverlichting met aanraakbediening, afstandsbediening met verchroomd DS logo en handgrepen achter. Al met al is er dus sprake van een zeer goed uitgeruste auto en dat nuanceert de premium prijsstelling: eigenlijk is de 3 Crossback E-Tense niet veel duurder dan de Kona Electric van volumemerk Hyundai.

Als Performance Line beschikt de 3 Crossback over LED achterlichten, donker getinte ruiten achter (incl. achterruit), elektrisch inklapbare buitenspiegels, een onzichtbare antenne, automatische airconditioning, DS Connect Radio, een 7 inch touch screen, 8 luidsprekers, MirrorScreen (Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink), 17 inch Dubai lichtmetalen velgen, een centrale armsteun, een kaartenvak op de rugleuningen van de voorstoelen, deels Alcantara stoelbekleding, een make-up spiegel plus LED verlichting in de zonneklep aan de passagierszijde, LED plafondverlichting met aanraakbediening, aluminium pedalen plus voetsteun, afstandsbediening , handgrepen achter, een -in hoogte verstelbare passagiersstoel, een Performance Line -mattenset vóór & achter, een stuurwiel bekleed met volnerf leder met sierstiksels in Karmijn en Goud, verzwaring van de stuurbekrachtiging, verhoogde reactiesnelheid gaspedaal, een Sport modus voor het instrumentenpaneel en een digitaal motorgeluid. De Performance Line+ voegt hier de volgende zaken aan toe: sleutelloze toegang, een startknop, verzonken deurgrepen die openklappen bij het naderen, het Pack SOS & Assistance, parkeersensoren vóór, een navigatiesysteem met 10,3 inch touch screen, een Polyfoon geluidssysteem, een tweede USB aansluiting in de centrale armsteun, een frameloze binnenspiegel, Matrix LED koplampen en 18 inch Monza lichtmetalen velgen. Tot slot de 3 Crossback Grand Chic. Zijn meer uitrusting kenmerkt zich door Head-up display, een achteruit rij camera, Active Safety Brake tot 140 km/u met voetganger & fietser herkenning (ook ’s nachts), een actief dode hoek detectiesysteem, een inductielader voor telefoons, Nerf lederen stoelbekleding, en 18 inch Singapore lichtmetalen velgen.

Achterin de 3 Crossback kunnen niet al te lange volwassenen heel behoorlijk zitten. Hiermee heeft deze DS een streepje voor op de (e-)208 van zustermerk Peugeot, waarvan het ruimte aanbod voor achterpassagiers tegenvalt. Een extra pluspunt van de 3 Crossback is dat zijn diepe kofferbak met 350 liter significant groter is dan de bagageruimte van de 208 (265 liter).

Het is alleen jammer dat er voorin (onder de ‘motorkap’), zoals bij menig andere elektrische auto, geen apart opbergvak voor de laadkabels is. Die moet je nu achterin opbergen, waarbij het vak onder de laadvloer wat omslachtig bereikbaar is. Maar het is knap werk dat PSA voor haar B segment elektrische modellen het accupakket onder de voor en achter stoelen onder heeft weten te brengen zodat de voetenruimte en de kofferbak capaciteit niet wordt aangetast.

Voorin zittend weet de cabine overtuigend te communiceren dat de 3 Crossback E-Tense afkomstig is van een zogeheten premium automerk. Veel oppervlakken voelen prettig aan en het onconventionele interieurdesign heeft beslist charme. Er is geen andere auto in zijn klasse met dezelfde ambiance. Maar goed, dat is vermoedelijk niet zonder reden want het bedienen van het infomediasysteem en de vele aanraakknoppen kan tot frustratie leiden.

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

DS heeft dus met de 3 Crossback E-Tense een primeur als eerste premium B segment elektrische SUV. Dat maakt zijn marktdebuut extra interessant. DS biedt een nieuwe vorm / combinatie van luxe voor een prijs die in vergelijking met zijn volume concurrent Hyundai Kona Electric niet onredelijk is. Dat geeft de Fransman nog meer allure en maakt de 3 Crossback E-Tense tot een zeer welkome aanvulling op het gestaag uitbreidende aanbod aan elektrische auto's.

In vergelijking met de Kona Electric komt de 3 Crossback E-Tense op een volle acculading veel minder ver, maar voor mensen die zeker weten dat zij doorgaans geen grote afstanden afleggen, hoeft dat geen probleem te zijn. DS is overigens niet van plan om een grotere batterij te gaan aanbieden. Eén kilometer extra rij bereik komt in een elektrische auto namelijk overeen met een extra kilo van het accupakket. Om klanten van de 3 Crossback E-Tense zo min mogelijk te beperken in hun doen en laten, investeert DS liever in laadtechnologie. Die is nu zoals gezegd al behoorlijk snel.

In ruil voor een allesbehalve baanbrekende actieradius (en optimale bediening vriendelijkheid) krijg je een auto met bovengemiddeld veel flair. Dat kan doorslaggevend zijn voor consumenten die zich willen onderscheiden van de massa. De komende maanden zullen elektrische auto’s namelijk als paddenstoelen uit de grond rijzen; enerzijds omdat er een aantrekkelijke afzetmarkt begint te ontstaan en anderzijds omdat fabrikanten geconfronteerd worden met door de Europese Commissie opgelegde, gestaag strenger wordende CO2-normen.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (20)
    5.8

Reageren is niet mogelijk.