Tesla verrast met winstgevend derde kwartaal

0

Tesla heeft het derde kwartaal met winst afgesloten. Er bleef bij de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s 143 miljoen aan de strijkstok hangen. Het is de eerste keer dit jaar dat Tesla een kwartaalwinst kan melden. Amerikaanse analisten vinden de winst in het derde kwartaal “verrassend”. Zij gingen uit van het zoveelste verlies.

Vorig jaar had Tesla ook al een winstgevend derde kwartaal. Toen werd er 312 miljoen dollar verdiend. Vandaar dat Tesla nu toch een winstdaling van 54 procent rapporteert. Dat rode cijfers anders dan in het eerste en tweede kwartaal van dit jaar nu konden worden vermeden (toen werd er respectievelijk 692 miljoen dollar en 408 miljoen dollar verlies geleden), is volgens topman Elon Musk (foto) te danken aan het feit dat Tesla fors in de kosten gesneden heeft. Hij voorspelt nu voor ieder volgende 3-maanden periode positieve kasstromen en winst, met mogelijk een enkele uitzondering rond de lancering van nieuwe modellen.

De omzet daalde afgelopen kwartaal wel met een half miljard dollar naar 6,3 miljard dollar (5,65 miljard euro), wat volgens Musk komt doordat er meer exemplaren van de relatief goedkope Model 3 werden verkocht en minder eenheden van de dure Model S en Model X. In het derde kwartaal van 2018 kwam de omzet uit op 6,8 miljoen dollar. Tesla deelde eerder al mee dat zij in de afgelopen 3 maanden bijna 97.000 auto’s heeft afgeleverd; een nieuw kwartaalrecord. Na 9 maanden staat de teller daarmee op 255.000 stuks. Om het doel van 360.000 auto’s op jaarbasis te halen, zal er in het nu lopende kwartaal nog wel een prestatie van formaat geleverd moeten worden. Er zullen meer dan 100.000 auto’s geproduceerd moeten worden. Als dat lukt, dan is er sprake van een nieuw record. Tesla wil aan het eind van het jaar 10.000 auto’s per week produceren.

Musk meldt dat de eerste voor serie exemplaren van de Model 3 inmiddels in China zijn geproduceerd. De nieuwe fabriek in Sjanghai, de zogeheten Gigafactory III, is in 10 maanden gerealiseerd. Musk verwacht dankzij deze fabriek in 2020 minstens 50.000 zal kunnen bouwen. Daarna zal de output gestaag groeien. Over de vestigingslocatie van de aangekondigde Europese fabriek is nog geen knoop doorgehakt, maar waarschijnlijk komt die in het Duitse Roergebied te staan. Musk laat weten dat de beslissing nog dit jaar valt. Op mondiaal niveau, dus inclusief de Amerikaanse fabrieken, streeft Tesla voor 2019 zoals gezegd naar een jaarproductie van 360.000 auto’s. Eind volgend jaar wordt ook de nieuwe Model Y in productie genomen. Dat is een cross-over op basis van de Model 3. Musk verwacht dat er op termijn meer exemplaren van de Model Y verkocht gaan worden dan de bestaande 3 auto’s (S, 3, X) bij elkaar.

Tesla heeft inmiddels nieuwe indicatieprijzen voor de Model Y gepresenteerd. De cross-over zal in de herfst van volgend jaar in Nederland arriveren. Tesla gaat de Model Y straks leveren als achter en vierwiel aangedreven Long Range, en als vierwiel aangedreven Performance. Begin 2022 (aanvankelijk zou dit in het voorjaar van 2021 zijn) breidt Tesla de leveringslijst uit met de Standard Range. De prijs indicatie voor de achterwiel aangedreven Model Y Long Range is 63.000 euro. Voor deze versie geeft Tesla een geschatte actieradius (gemeten volgens de WLTP norm) op van 540 kilometer. In 5,8 tellen sprint de achterwiel aangedreven Model Y Long Range naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 209 km/u. De vierwiel aangedreven Long Range heeft een prijs indicatie van 68.000 euro. Deze versie heeft een WLTP bereik van 505 kilometer en sprint in 5,1 tellen naar 100 km/u. Zijn top is 217 km/u. Wie de krachtigste Model Y wenst, moet 78.000 euro overmaken naar Tesla. De vierwiel aangedreven Performance.variant heeft een WLTP actieradius van 480 kilometer. In 3,7 tellen zit de topversie op 100 km/u. Doorzoemen doet hij totdat een snelheid van 241 km/h is bereikt. In 2022 wordt de leveringslijst zoals gezegd uitgebreid met de bescheidener geprijsde Model Y Standard Range. Die heeft een rij bereik van een kleine 400 kilometer. Voor deze Tesla geeft Autointernationaal.nl een prijs indicatie van 57.000 euro af. Bij de Long Range versies zijn 18 inch Aero velgen standaard. Voor 19 inch exemplaren vraagt Tesla 1.700 euro extra. De Model Y Performance staat standaard op 20-inch lichtmetaal. Het interieur is standaard in zwart uitgevoerd. Voor een wit/zwarte afwerking vraagt Tesla 1.100 euro extra. Wie een 7-zits Model Y wil (standaard zijn 5 stoelen), moet rekening houden met een extra investering van 3.200 euro. De uitvoering met 2 extra zitplaatsen komt in 2021 naar Nederland. Pearl White is de enige gratis lakkleur. De duurste tint is Multi-Coat Red. Daarvoor vraagt Tesla 2.200 euro extra.

De topman laat weten dat de ontwikkeling van de nieuwe cross-over voor ligt op het schema. De Model Y kan zodoende vermoedelijk al in de zomer van volgend jaar gelanceerd worden. Dat is eerder dan verwacht. En dan moet de pick-up van Tesla nog komen; de auto waarvan Musk claimt dat die het beste product ooit van het bedrijf wordt. In de pijplijn zitten ook de Semi (een vrachtwagen) en de op papier ongelofelijk rappe Roadster. Kortom, het gaat de goede kant op met de fabrikant van elektrische auto’s uit Californië. Nu maar hopen dat Musk niet onder dit succes bezwijkt en domme dingen gaat doen.

De bouw van de nieuwe fabriek in Sjanghai is ook sneller gegaan dan verwacht. “Ik ken geen productiefaciliteit van deze omvang in de geschiedenis die in zo’n korte tijd is gebouwd. Voor zover wij weten is het nog nooit vertoond”, aldus de trotse Musk. Hij beweert dat het produceren van auto’s in China 65 procent goedkoper is dan in de Verenigde Staten. Met deze kostenbesparing en het verhogen van de productie hoopt Tesla in 2020 elk kwartaal winstgevend te kunnen afsluiten.

Musk vertelde verder te hopen dat de ‘volledige autonoom rijden’ modus tegen het eind van dit jaar al voor een aantal klanten beschikbaar kan zijn. “Het wordt krap. Ik weet het niet zeker maar wij lijken op schema te liggen”. Tesla staat wat dit betreft voor een grote uitdaging, want de Autopilot software doet nog steeds niet volledig wat beloofd wordt. De autofabrikant vraagt in Nederland 6.400 euro voor de optie, terwijl de klant het complete pakket (nog) niet krijgt. Dat dit een belangrijk onderdeel van de omzet uitmaakt, wordt wel duidelijk uit het statement van Tesla bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Hierin staat dat het bedrijf de komende 12 maanden 567 miljoen dollar aan zogeheten uitgestelde inkomsten verwacht. 500 miljoen dollar daarvan komt van de Autopilot software.

Medeoprichter Jesse Levinson van hightech bedrijf Zoox gelooft niet dat Tesla volgend jaar volledig autonoom rijdende auto’s kan aanbieden, zoals Elon Musk claimt. Volgens Levinson bestaat er nog geen cameratechnologie die goed genoeg is voor autonoom rijden, zonder gebruik te maken van andere sensoren. Niet alleen Tesla maar ook Zoox zelf, dat autonome deelauto’s ontwikkelt, maakt gebruik van deze techniek. “Autopilot heeft helemaal niet genoeg sensoren of rekenkracht”, zo laat Levinson weten.

Los van deze kanttekening voegt hij er wel aan toe de producten van Tesla prima auto’s te vinden en dat Autopilot momenteel het beste systeem is om geautomatiseerd op de snelweg te kunnen rijden. Uiteraard, zo benadrukt Levinson, is er wereldwijd qua software en hardware enorm veel vooruitgang geboekt qua autonome rij technologie. Zoox kiest er daarbij voor om vooral tests uit te voeren in stedelijke gebieden in plaats van buitenwijken, zoals veel concurrenten doen. “De werkelijkheid is nu eenmaal dat er in de stad veel meer behoefte is aan deze technologie dan daarbuiten”. Zoox, dat recent werd gewaardeerd op 3,2 miljard dollar, hoopt in 2021 een vloot autonome deeltaxi’s te hebben die gebruikers met een app kunnen oproepen. Voor nu is het echter vooral de uitdaging om ervoor te zorgen dat de voertuigen veilig de weg op kunnen. “Er sterven nu elk jaar 40.000 Amerikanen door verkeersongevallen. Maar als wij de technologie overhaast inzetten, dan zal de maatschappij dat niet accepteren en dat is maar goed ook”.

Reageren is niet mogelijk.