Toyota is volgens een onderzoek van de Consumentenbond naar 150 verschillende automodellen het betrouwbaarste automerk. De Japanse fabrikant kreeg voor haar personenwagens een rapportcijfer 8,7. De andere podiumplaatsen zijn voor Suzuki (8,6) en Honda / Mazda / Subaru (zij scoorden alledrie een 8,5).
Aan het onderzoek deden 10.000 autobezitters en hun personenauto’s vanaf bouwjaar 2009 mee. Hoe moderner de auto, des te meer het een rijdende computer is. Dat heeft absoluut zijn voordelen, maar de kans op pech door opspelende elektronica rukt alleen maar op, zo blijkt uit het onderzoek van de Consumentenbond. Deze belangenclub zocht door middel van een enquête uit bij welke auto’s het beruchte rode lampje van het motormanagement gemiddeld het meest gaat branden.
Elk jaar stuurt de Consumentenbond een mail naar leden van haar Autopanel met de oproep om deel te nemen aan de jaarlijkse enquête. Ook wordt iedereen (ook niet-leden) via sociale media benaderen om de vragenlijst in te vullen. De Consumentenbond vraagt hen naar merk & type auto, bouwjaar en kilometerstand; hoeveel keer men pech heeft gehad in het afgelopen jaar; of de eventuele reparatie kon wachten (telt voor 20 procent mee), of dat men direct naar de garage moest (telt voor 35 procent) of dat men niet verder kon rijden (45 procent). Alle gegevens zijn door de Consumentenbond per merk en type auto opgeteld en gemiddeld. In totaal werden er modellen van 24 fabrikanten onderzocht.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de automodellen van Toyota in het afgelopen jaar de minste mankementen vertoonden. Ook uit deze editie van de Consumentenbond enquête blijkt dat Aziatische autofabrikanten de top-10 domineren. Daarin zijn liefst 8 merken uit Japan of Zuid Korea vertegenwoordigd. Gestaafd door de resultaten uit het jaarlijkse onderzoek, is dat al jaren reden voor de Consumentenbond om te verkondigen: “wil je een betrouwbare auto, kies er dan een uit één van deze twee Aziatische landen”. Toch valt er bij deze stelling van de Consumentenbond wel een kanttekening te plaatsen, want de personenwagens van Nissan scoren qua degelijkheid niet meer dan gemiddeld.
Japanse automerken bezetten zoals gezegd de complete top 5 (Toyota, Suzuki en Honda / Mazda / Subaru). Daarachter eindigden Hyundai (rapportcijfer 8,3) en Mitsubishi (8,1). Op plek acht komen wij het eerste Duitse oftewel niet-Aziatische automerk tegen. Dat is Mercedes-Benz. Dit merk deelt zijn achtste plek met Kia dat eveneens een 7,9 als rapportcijfer krijgt van de Consumentenbond. De top 10 wordt gecomplementeerd door BMW dat een 7,6 kreeg. Europese volumemerken komen in dit overzicht dus niet voor. Het best scoorde Ford, dat op de elfde plek belandde met een rapportcijfer 7,3 (hetzelfde resultaat als Nissan).
Seat is het automerk met de minst betrouwbare modellen, zo blijkt uit het onderzoek van de Consumentenbond dit jaar. Gemiddeld gaan de personenwagens van deze Spaanse fabrikant het vaakst kapot. De Consumentenbond beoordeelt de betrouwbaarheid van de auto’s van Seat met een rapportcijfer 5,2. Negatieve uitschieters zijn vooral de Ibiza die van 2009 tot 2013 gebouwd werd (rapportcijfer 1,9) en de Altea XL (4,5). Een onvoldoende is er ook voor Citroën (5,8). Bij dit merk kan je het beste met een grote boog om de tussen 2007 en 2013 geproduceerde C4 (Grand) Picasso heen lopen. Leden van de ‘zesjes cultuur’ qua (minst) betrouwbare modellen zijn achtereenvolgens Skoda / Peugeot / Fiat (hun modellen werden door de Consumentenbond allemaal met een rapportcijfer 6,1 beoordeeld), Volvo (6,2), Audi (6,4), Volkswagen (6,5), Opel (6,6), Renault (6,7), Alfa Romeo (6,8) en Dacia (6,9).
Als PSA, fabrikant van de merken Citroën en Peugeot, haar leven qua betrouwbaarheid van haar auto’s niet verbetert, dan is de kans groot dat Opel verder zal zakken in het overzicht. Deze Duitse fabrikant gaat namelijk gestaag meer Franse techniek gebruiken. Wie denkt dat een Grandland X net zo betrouwbaar is als een Karl (die in Zuid Korea wordt gebouwd), is dus wat naïef. Aan de andere kant: de Opel Insignia van de vorige generatie scoorde qua degelijkheid slechts een rapportcijfer 3,6. Al is dat wel ruim twee keer ‘beter’ dan het resultaat van de tot en met 2013 gebouwde Peugeot 308 (rapportcijfer 1,5). Overigens zijn er heus wel modellen met het leeuwlogo waarin de consument zich vanuit betrouwbaarheidsperspectief veilig kan voelen: de 108 en 2008. Zij scoren respectievelijk een 8,7 en een 8,0. Toeval? Nee, de laatste is net zo’n seniorenauto als de Toyota Verso-S. En de eerste is technisch en qua productielocatie identiek aan de Toyota Aygo. ). Het derde A segment model met identieke DNA, de Citroën C1, kreeg van de Consumentenbond overigens een 8,0 als rapportcijfer; ook een mooi resultaat dus. Maar per saldo is het dus uitkijken met de auto’s van Citroën en Peugeot.
Betekent dit dat autorijders dus beter het repertoire van fabrikanten uit het populaire vakantieland kunnen mijden? Het cliché is immers dat die met de Franse slag gebouwd zijn. Nee, die conclusie is te kort door de bocht. Renault belandde namelijk in de middenmoot, vóór de als ‘degelijk’ bekend staande merken Audi, Opel, Volkswagen Volvo. Met name de nieuwe modellen (Clio, Captur, Kadjar en huidige generatie (Grand) Scénic) scoren heel goed met een rapportcijfer 7,5 of hoger. Het zijn vooral de verouderde bolides die de gemiddelde omlaag trekken. Budgetdochter Dacia scoorde op merkniveau nog net iets beter. Groot is het verschil evenwel niet. Appels vallen niet ver van de boom.
Omdat appels niet ver van de boom vallen, is het dus niet verrassend dat niet alleen Seat slecht scoort in dit betrouwbaarheidsonderzoek van de Consumentenbond, maar ook Skoda. Vroeger moest je, als je de meest degelijke auto van het Volkswagen concern wilde, bij de Tsjechen zijn, maar nu is het niet meer zo ‘simply clever’ om bij Skoda aan te kloppen. Het merk eindigt lager dan het moederbedrijf, waarmee het gezegde ‘goedkoop is duurkoop’ wordt bevestigd. Boosdoener is vooral de van 2009 tot 2013 gebouwde Octavia. Deze Skoda scoort dramatisch slecht met een rapportcijfer 2,9. Volkswagen behaalt gemiddeld dus betere resultaten, maar een rapportcijfer van 6,5 is geen reden om de vlag uit te steken. Dat auto’s van het concern uit Wolfsburg bovengemiddeld vaak met pech te maken krijgen, komt onder andere door de EGR klep (bedoeld om de uitstoot van NOx te beperken) van de dieselmodellen. Die geeft er vaak de brui aan.
Bovengenoemd probleem speelt ook bij Audi, waarvan de betrouwbaarheid van de modellen met slechts een 6,4 beoordeeld worden. Toch heeft Volvo de zeer twijfelachtige eer om in het premium segment de fabrikant te zijn van de minst betrouwbare auto’s. Dit merk heeft vroeger, in de baksteenperiode een sterke reputatie qua degelijkheid opgebouwd, maar de modellen die tijdens het Ford bewind ontwikkeld werden, helpen dit imago nu om zeep. Het huidige gamma lijkt beter te scoren qua betrouwbaarheid, maar voorzichtigheid is geboden. De Consumentenbond gooit verschillende generaties S60/V60 en XC60 op één hoop. Op dit punt is de belangenclub zelf dus niet zo ‘betrouwbaar’.
Uit het onderzoek blijkt dat de Toyota Verso-S voor het zoveelste jaar op rij de meest betrouwbare auto is. Slechts één op de 16 eigenaren moest een keertje langs de garage voor iets dat eigenlijk kon wachten, aldus de Consumentenbond. Het rapportcijfer dat deze Toyota krijgt is een 9,6. De Verso-S staat hiermee op de gedeelde eerste plaats met een ander model van dezelfde autofabrikant, die eveneens een 9,6 krijgt. Op plaats drie volgt de Toyota C-HR met een 9,5. De Yaris die nu nog in de showrooms van het Japanse automerk staat (de volgende generatie is inmiddels gepresenteerd) krijgt een 9,4 op een gedeelde vierde plaats. De onlangs door de Corolla opgevolgde Toyota Auris op een gedeelde zesde plaats.
Een segmentgenoot van winnaar Toyota Verso-S, de vorige generatie Nissan Note, scoorde niet meer dan een 6,5. Dit model trekt dus de beoordeling op merkniveau (rapportcijfer 7,3) omlaag. Toch worden hoge, bij senioren populaire modellen doorgaans als betrouwbaar ervaren. Bij Mercedes-Benz is het namelijk de B-klasse die voor dit merk de hoogste cijfers binnen harkte (een 8,6). Ook de BMW X1, volgens sommigen een verklede 2-serie Active Tourer, vertegenwoordigt BMW het meest positief.
De minst betrouwbare auto is de Peugeot 308. Eigenaren van een model van dit merk of van een Seat hadden bovengemiddeld veel pech met hun voertuig. Liefst 10 procent van alle exemplaren van een Peugeot 308 van het bouwjaar 2013 gaf er op een gegeven moment de brui aan, waardoor de bestuurder niet verder konden rijden. In 29 procent van de gevallen ging het om een probleem waarmee men naar de garage moest. Of de huidige generatie Peugeot 308 (die vanaf 2014 gebouwd wordt) betrouwbaarder is, is niet bekend.