Aangenaam schizofreen: test Audi RS6 Avant

0

Waarom de korte test?

Audi presenteert de snelste manier om van en naar Ikea te rijden: de nieuwe RS6 Avant. Hij kon in Malibu, Californië worden getest. Dit deel van de Verenigde Staten kenmerkt zich door heerlijk brede wegen met overdag zonovergoten heuvels. Ook zijn er veel haarspeld bochten met negatief camber. Daarmee kan bepaald worden of de RS6 Avant slaagt voor de evenwichtstest en of hij onderstuur in de kiem weet te smoren.

Het is alweer een kwarteeuw geleden dat Audi de hulp van Porsche inriep voor de ontwikkeling van de RS2. Met deze bloed snelle stationcar zette het merk met de vier ringen het RS label (de afkorting van: Rennsport) op de kaart. Hoewel je ook bij Mercedes-AMG terecht kan voor een rappe combi (en vroeger, in het 5 cilinder tijdperk, bij Volvo), heeft Audi zich als geen ander kunnen profileren in de niche van ‘vliegende wagons’. Want na de RS2 volgden de RS4 Avant en de RS6 Avant. Inmiddels zijn wij toe aan de vierde generatie van deze Jekyll & Hyde op vier aangedreven wielen. Europa blijft zijn grootste speelterrein, maar voor het eerst mag de RS6 Avant zijn geluk ook gaan beproeven in de Verenigde Staten. Amerikanen hebben hun liefde voor de stationwagon al lang en breed ingeruild voor SUV modellen, maar dat maakt deze Audi juist exotischer. En dat wordt door Ingolstadt als een ‘unique selling point’ beschouwd.

 

Wat voor auto is het?

In vergelijking met zijn donorauto, de A6 Avant, beschikt de RS6 Avant over een veel (8 centimeter) breder koetswerk. Dat geeft de Audi veel meer uitstraling. De 4 centimeter bredere wielkasten achter zijn gevuld met 21 inch wielen (22 inch exemplaren staan op de optielijst). Met de A6 Avant deelt de RS6 Avant alleen de voorportieren, het dak en de achterklep. De voorzijde is geheel herzien en kenmerkt zich door een lagere neuspartij met smalle ‘brievenbus’ à la de originele Ur-Quattro, enorme koelopeningen in de bumper, de gemeen ogende koplampen van de A7 Sportback en een grille die voorzien is van zwart gaas. De RS6 Avant is leverbaar met 3 styling pakketten, met accenten in hoogglans zwart, aluminium kleur of carbon.

Daarachter bevindt zich een 4,0 liter grote V8 van 600 pk en 800 Nm. De RS6 Avant kan daarmee in 3,6 seconden naar 100 km/u sprinten. Tot 85 procent van het vermogen kan via een Torsen differentieel naar de achteras worden gestuurd. Milde hybride techniek op basis van een 48 volt systeem moet samen met cilinderuitschakeling (de Audi kan ‘zeilen’ met uitgeschakelde motor, of op 4 pitten draaien bij gedeeltelijke belasting) het benzineverbruik binnen de perken houden. Optioneel is sportvering met stalen veren leverbaar, als alternatief voor de luchtvering, vier wielbesturing en keramische remmen. Via de sneltoetsen ‘RS1’ en ‘RS2; kan de bestuurder zijn persoonlijke onderstel setting activeren.

Andere opties waarmee het in Daytona Grey gespoten testvoertuig was voorzien, waren keramische remmen, Matrix LED laserlicht koplampen, Assist Package City, het Tour Assist Package, Head-up display, een Surround View camera, RS Dynamic Package Plus (verhoogt de topsnelheid van 250 km/u naar 305 km/u; je kan als tussenoplossing ook het ‘gewone’ RS Dynamic Package aanvinken: dan wordt jouw RS6 Avant maximaal 280 km/u snel), RS sportstoelen met verwarming plus ventilatie, Alcantara bekleding van het plafond en het stuurstuur, een 3D geluidsinstallatie van Bang&Olufsen, DAB+ radio, een telefoon interface, een Convenience Key, het Air Quality Package, de RS sportuitlaat, en het Pre-Sense Rear Package. Om de optionele, enorme 22 inch velgen (standaard is 21 inch) zaten Pirelli P Zero 285/30 R 22 banden.

Mercedes-AMG heeft zoals gezegd een directe concurrent in huis voor de 184.360 euro kostende Audi RS6 Avant. Het betreft de E klasse 63 S 4Matic+ Estate. Daar hangt een prijskaartje van 183.042 euro aan. Mag het qua factuurbedrag ook wel een onsje meer zijn, dan kan de Porsche Panamera GTS Sport Turismo als alternatief worden bestempeld. Die kost 196.200 euro.

 

Is het wat?

Het is knap van Audi hoe zij de V8 motor zowel een soepel karakter als bovengemiddeld veel pit heeft weten te geven. In de normale rij modi blijft het gegrom van de 8 cilinder en de 2 uitlaatpijpen bescheiden, maar dat verandert als je op het stuur één van de twee RS knoppen (met de persoonlijke configuratie) indrukt. Los hiervan voor het geluid van de knalpot de setting ‘Present’ worden geselecteerd. Dan gromt de RS6 Avant stationair al wat meer en bij volgas brult hij het dan uit. Het zijn vooral de omstanders die daarvan kunnen genieten, want binnenin is de geluidsproductie, zelfs met de artificiële ondersteuning door speakers, net even te bescheiden. Het is daarom jammer dat Audi het Akrapovic uitlaatsysteem van de optielijst heeft geschrapt.

De combinatie van cilinderuitschakeling en de milde hybride techniek zorgt ervoor dat de potige V8 het niet al te zeer op een slempen zet. Volgens Audi blijft het gemiddelde benzine verbruik beperkt tot 11,7 liter, hetgeen gelet op het gewicht (2.075 kilo) en het prestatie potentieel van de RS6 Avant lang niet slecht is. Vanuit deze optiek is deze Audi dus zowel een wolf als een schaap. Die laatste kwalificatie heeft niet alleen betrekking op zijn matige dorst, maar ook op zijn fluisterstem en de vergevingsgezinde luchtvering. Het enige wat jij hiervoor hoeft te doen, is de rij modus ‘Comfort’ activeren.

Bij Audi kan je voor dezelfde techniek ook terecht voor een exemplaar van de RS7 Sportback. Die is met een prijs van 188.200 euro maar weinig duurder en een stuk sensueler gelijnd. De meerwaarde van de RS6 Avant wordt duidelijk als jij de kofferklep opent. Daar ligt een bagageruimte van 1.680 liter op jou en de rest van jouw gezin te wachten. Maar je zou de RS6 Avant natuurlijk ook kunnen prefereren vanwege zijn imponerende uiterlijk. In vergelijking met de A6 Avant is hij aan weerszijden 4 centimeter breder geworden. De bonkige achterste wielkasten geven de Audi, samen met zijn verlaagde ophanging, de pose van een straatvechter. De subtiliteit die generatieslang zo kenmerkend was voor de RS6 Avant , is nu geschiedenis. “Omdat hij kan uithalen als een sportwagen, vonden wij dat hij er dit keer ook als zodanig uit mocht zien”, aldus designer Andreas-Joachim Koglin. Net zoals bij de RS7 Sportback kan de grille volledig in zwart worden uitgevoerd, inclusief de 4 ringen van het merklogo.

In het interieur zijn het vooral de sportstoelen die duidelijk maken dat dit geen A6 Avant voor woon – werk verkeer is. De RS sfeer komt ook tot uiting in speciaal stiksel werk, de obligate logo’s en een aan de onderzijde afgeplat sportstuur. Via de RS druktoetsen die zich daarop bevinden (voor de 2 persoonlijke instellingen RS1 en RS2) krijg jij ook direct jouw favoriete configuratie van de Virtual Cockpit oftewel het digitale instrumentarium. Centraal staat daarop – wat anders? – de toerenteller. Die heeft de vorm van een boemerang. Precies zoals op de Ur-Quattro. Voor de rest zijn er RS specifieke graphics. De rest van het dashboard is strak en sportief, met centraal een 10,1 inch groot infomedia scherm.

Je kan de RS6 Avant voorzichtig stapjes opzij laten zetten door de vierwielaandrijving 85 procent van het vermogen op de achteras te laten lozen, alwaar het Quattro sport differentieel de kracht bijstuurt en elk wiel afzonderlijk door middel van Torque Vectoring by Braking op koers wordt gehouden. De resterende 15 procent van het vermogen dat naar de voorwielen gaat, is namelijk voldoende om de Audi weer razendsnel in het gareel te krijgen. De vier wielbesturing zorgt ervoor dat de bijna 5 meter lange stationwagon zich qua wendbaarheid kan spiegelen aan een hete hatchback.

Het is een aanslag op jouw bevattingsvermogen als de RS6 Avant zijn duivelse vermogen loslaat. Je kan dan al stamelend alleen nog maar een hogere mogendheid aanroepen. Toch is deze Audi, in de ware RS traditie, geen losgeslagen maniak. Dat is mede te danken aan de vierwielaandrijving en de intelligente verdeling van het motorkoppel (de 800 Nm is al bij 2.050 toeren paraat, waardoor indrukwekkende (tussen)sprints mogelijk zijn) over elk van de 4 wielen. De RS6 Avant maakt het zijn bestuurder daardoor makkelijk in die zin dat de 600 pk dan goed hanteerbaar zijn. Maar die omschrijving moet zeker niet verward worden met ‘slaapverwekkend’. Op bochtige parcours schittert de vier wielbesturing. Zonder noemenswaardige inspanning kan je deze ruim 2 ton zware Audi daarmee exact krijgen waar je hem hebben wil. De RS6 Avant rijdt als op rails, maar zonder het comfort tot kart niveau te reduceren. Maar deze Duitser zal zijn ware natuur nog meer op de Autobahn tonen, weer of geen weer. Dat was bij de vorige generaties van de RS6 Avant ook al zo, maar de nieuwe editie kan net iets beter overweg met uitdagende bergpassen. Handig voor de jaarlijkse skivakantie in de Alpen.

Voor liefhebbers van het stevigere bochtenwerk is er, net zoals bij de vorige generatie RS6 Avant, een verlaagde (-1 cm) sportophanging met schroefveren. De Audi voelt daarmee gespierder en stugger aan. De versie met Dynamic Ride Control, waarbij de dempers hydraulisch met elkaar zijn ‘verbonden’ om neigingen tegen te gaan, is een aanrader omdat hiermee hangeffecten van de carrosserie geëlimineerd kunnen worden. Toch zal Audi ook goede zaken doen met de standaarduitvoering die voorzien is van luchtvering. Die is niet alleen comfortabeler, maar ook praktischer omdat de bodemvrijheid daarmee met 2,5 centimeter kan worden vergroot). Die variabiliteit maakt de RS6 Avant, en dat is geen grap, ook geschikter voor het trekken van een aanhanger. “Wij kennen ondertussen onze pappenheimers”, aldus een woordvoerder van Audi/ “De RS6 Avant knapt niet zelden ook dát soort karweitjes op”. En kopers van de standaarduitvoering zullen in dynamisch opzicht ook heus wel aan hun trekken komen, want ook de versie met luchtvering heeft weinig onder te lijden onder de eerder genoemde hangeffecten.

Blijft er dan niks te wensen over? Toch wel. In vergelijking met de Mercedes-AMG E klasse 63 4Matic+ Estate (en de BMW M5) zal de bestuurder een offer moeten brengen in de vorm van een iets lagere betrokkenheid. Het besturing zou meer feedback en gevoel mogen bieden (al reageert de RS6 Avant met de optionele vier wielbesturing wel directer), de respons op gaspedaalcommando’s is net even te langzaam en de 8-traps automaat schakelt wel vlug, maar niet flitsend. Met name de reactietijd bij handmatig terugschakelen voor een bocht zou sneller mogen. Ook ontbreekt het dramatische klappen van een automaat met dubbele koppeling. En het artificieel via speakers ondersteunde motorgeluid van de V8 mag dan volledig conform de tijdsgeest zijn, het blijft in akoestisch opzicht behelpen in deze Audi. De optionele sportuitlaat geeft meer klankkleur, maar het geluid blijft dof.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De RS6 Avant is een auto die contrasten bundelt. Hij kan zich zowel als een wolf én als een schaap gedragen. Mensen met zulke grote tegenstellingen zijn vaak intrigerende figuren en dat is bij deze supersonische stationwagon van Audi niet anders. Het evenwicht tussen dagelijkse bruikbaarheid en moker kracht voelt aan als een tweede huid voor de RS6 Avant. Hij is een auto met meerdere talenten: een auto voor het hele gezin, een sportwagen, geeft het milieu niet de vinger en drentelt, vertrouwend op zijn semi-autonome techniek, gedwee met de rest van het verkeer mee als het te druk is om helemaal los te gaan. Diegenen die graag een opzichtig uitgedoste Audi willen, komen ook volledig aan hun trekken.

Maar dat deze RS6 Avant verschillende meesters kan dienen, uit zich onvermijdelijk in compromissen, zoals een rijervaring die ultieme scherpte mist. Met de juiste opties kan dit 'leed' enigszins worden verzacht. Anders gezegd: ook deze, standaard al niet bepaald goedkope Duitser, heeft extra's nodig om hem werkelijk af (lees: nog meer veelzijdig) te maken, zoals het sport differentieel en de vier wielbesturing. Dan is de RS6 Avant op een aangename manier een geweldig schizofrene machine.

Ook de vierde generatie vervult zijn rol als Autobahnstormer met de glans die hem zo begeerlijk maakt. Het is fascinerend hoe eenvoudig je heel hard kan gaan met deze Audi. Zijn carrosserie blijft daarbij verbazend stabiel tijdens heftig bochtenwerk. Hij is een grotere icoon dan de RS7 Sportback en beter uitontwikkeld dan de RS5 is de RS6 Avant mijn favoriete RS. Nog steeds. Dat de RS modellen van Audi inmiddels cultstatus hebben bereikt, is dan ook volkomen terecht.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (7)
    5.8

Reageren is niet mogelijk.