Automobilisten kunnen niet overweg met rij hulpsystemen

0

Moderne rij hulpsystemen in auto’s kunnen tot risicovolle situaties leiden. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft vastgesteld dat een deel van de zogeheten Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) vaak niet volledig zijn uitontwikkeld als die in auto’s worden toegepast. Ook blijkt dat veel automobilisten die met zulke techniek rijden, niet weten wat de hulpsystemen kunnen.

Van alle nieuwe auto’s is ongeveer de helft voorzien van technische hulpmiddelen, zoals adaptive cruisecontrol (de auto past zelf zijn snelheid aan als de cruise controle is ingeschakeld) en een noodremsysteem (de auto maakt uit zichzelf een noodstop). De systemen voeren hun taken uit op basis van hun eigen waarnemingen, met behulp van camera’s en sensoren. De bestuurder wordt geacht in te grijpen als het misgaat, maar heeft daar vaak de kennis en ook de concentratie niet voor. Want doordat ze gaan vertrouwen op de hulpsystemen, zijn ze in de praktijk vaak minder alert.

Als mensen een nieuwe auto krijgen, wordt er niet genoeg aandacht besteed aan de werking van de hulpsystemen. Ook bij het updaten van software worden bestuurders onvoldoende voorgelicht. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, moeten automobilisten volgens de OvV beter worden geïnformeerd over de mogelijkheden en beperkingen. Daarnaast heeft ook de overheid volgens de OvV niet genoeg zicht op de werking van moderne hulpsystemen in nieuwe auto’s. Het is niet altijd duidelijk of de techniek werkt zoals het zou moeten.

Het analyseren van ongelukken en incidenten zou de veiligheid kunnen verbeteren, maar dat is nu vaak niet mogelijk omdat de gegevens van hulpsystemen niet uitgelezen kunnen worden. Ook is niet altijd bekend in welke auto’s de betreffende techniek zit.

Verder benadrukt de OvV dat de auto-industrie, overheden en experts te veel op de toekomst gericht zijn en niet genoeg naar het heden kijken. Zo is er nieuwe wetgeving in de maak voor de toekomstige zelfrijdende auto, maar blijven de regels voor de huidige systemen achter. De OvV pleit ervoor om de Europese regels aan te passen, zodat die beter aansluiten bij de generatie rij hulpsystemen die nu al in gebruik is. De verantwoordelijkheid voor het verbeteren van de veiligheid ligt bij de fabrikanten, zegt de OvV. Al bij het ontwerp zouden zij rekening moeten houden met hoe een bestuurder reageert op de nieuwe technieken.

Reageren is niet mogelijk.