BMW geeft meer informatie vrij over nieuwe i4

0

BMW heeft meer technische details vrijgegeven over de i4: de elektrische 4-deurs coupé die in 2021 op de markt moet komen.

De autofabrikant uit München wil het nog niet met zoveel woorden zeggen, maar het ziet ernaar uit dat de i4 het volledig emissievrije alternatief wordt voor de 4-serie Gran Coupé. Hij krijgt niet alleen een vergelijkbaar silhouet en hetzelfde cijfer als typeaanduiding, maar zal ook naast de 3- en 4-serie van de band rollen.

Bij zijn debuut in 2021 krijgt de sterkste versie van de i4 een elektromotor van 530 pk. Dat is evenveel vermogen als de (M)50i modellen met 4,4 liter V8 motor bieden. De batterijen set heeft een capaciteit van 80 kWh. Daarmee moet de BMW op een volle lading 600 kilometer ver kunnen komen. De i4 kan in afgerond 4 seconden een snelheid van 100 km/u bereiken. De topsnelheid bedraagt meer dan 200 km/u.

Snel laden zal mogelijk zijn met 150 kW, waardoor men 80 procent van de maximale accucapaciteit kan ‘tanken’ in 35 minuten. Omgerekend heeft men maar 6 minuten nodig om 100 kilometer rij bereik toe te voegen. De aandrijflijn zal de vijfde generatie van het zogeheten eDrive systeem van BMW zijn. De ontwerpers spreken van een super efficiënt accupakket. De krachtige batterijen zijn compacter en platter dan ooit en hebben een gezamenlijk, relatief bescheiden gewicht van 550 kilo.

Ook de elektromotor (met geïntegreerde transmissie) en de laadelektronica zijn van de nieuwste generatie. De betreffende aandrijflijn debuteert volgend jaar in de iX3: een volledig elektrische versie van de X3. Ook de productieversie van de conceptstudie iNext, een SUV die deels autonoom kan rijden, zal er gebruik van maken, evenals de instapversie van de i7 (de emissieloze uitvoering van de nieuwe 7-serie die in 2022 op de markt komt).

De i4 met de jongste e-Drive technologie van BMW wordt een rivaal voor de Tesla Model 3, de Polestar 2 en de nieuwe Ford Mustang Mach-E. Het model is de productievertaling van de in 2017 op de IAA van Frankfurt gepresenteerde conceptstudie i Vision Dynamics. BMW doet nog geen mededelingen over het gewicht van de i4, maar uit het feit dat bij meer tijd nodig heeft om naar 100 km/u te sprinten dan de even sterke, 1.865 kg wegende M850i (4,0 versus 3,7 seconden) kan worden afgeleid dat de elektrische 4-deurs coupé aanzienlijk zwaarder is.

Net als veel andere fabrikanten zet de BMW Groep stevig in op elektrificatie. In 2023 wil de autoproducent 25 geëlektrificeerde modellen in de showroom hebben staan. BMW gaat de i4 in haar fabriek in München bouwen.

Reageren is niet mogelijk.