Dankzij deze wijzigingen heeft de Audi e-Tron nu een grotere actieradius

0

Audi heeft het belangrijkste aspect van zijn elektrische auto verbeterd: de actieradius. Door een technische update komt de e-Tron Quattro nu een stukje verder op een volle acculading. Het gaat om een verschil van 25 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm).

Het extra rij bereik geldt voor zowel de ’50’ als de krachtigere ’55’ uitvoering. Op papier komen deze versies van de e-Tron Quattro voortaan 336 respectievelijk 436 kilometer ver op een volle acculading. Mensen die reeds een exemplaar van de elektrische Audi in hun bezit hebben, profiteren niet van de update, want anders dan bij dergelijke aanpassingen die door Tesla worden uitgevoerd, gaat het niet enkel om een software wijziging.

Audi heeft, om de grotere actieradius te kunnen realiseren, namelijk ook de hardware aangepast. Om te beginnen is de e-Tron voorzien van een nieuw remsysteem dat de energie die vrijkomt bij vertragen beter kan regenereren. Volgens Audi recupereert de elektrische cross-over nu zoveel meer energie als de bestuurder afremt of de auto laat uitrollen, dat het bereik met maximaal 30 procent kan toenemen.

Daarnaast werd het zogeheten rest rem koppel door de montage van nieuwe wiel remmen verminderd, oftewel de ongewenste wrijving tussen de rem schijven en de rem blokken is gereduceerd. Dat betekent een grotere actieradius. Ook nam Audi het koelsysteem voor de accu’s van de elektrische cross-over onder de loep, met als effect dat deze door de computeraanpassingen nu efficiënter stroom afgeeft. Er is nu namelijk minder kracht vanuit de installatie nodig om de batterijen set op een veilige temperatuur te houden.

Tevens is de aansturing van de aandrijflijn geoptimaliseerd. In de verbeterde e-Tron wordt de elektromotor op de vooras voortaan sneller volledig uitgeschakeld wanneer hij op een constante snelheid rijdt. De aandrijfunit komt weer tot leven als de bestuurder het gaspedaal (of beter: stroompedaal) intrapt om daarmee de boodschap over te brengen dat meer vermogen gewenst is.

De verbeterde techniek debuteerde eerder deze maand bij de e-Tron Sportback Quattro die op de Los Angeles Auto Show werd onthuld. Die wordt komend voorjaar leverbaar; eveneens in ’50’ en in ’55’ uitvoering. Audi belooft de prijs van de gewone elektrische cross-over ondanks de wijzigingen niet te verhogen. Daarnaast laat het Duitse automerk weten dat binnenkort een S-Line pakket voor de e-Tron leverbaar wordt. Dat omvat sportievere bumpers, een spoiler, een diffusor en 20-inch velgen. Wat voor impact dit pakket heeft op het rij bereik, houdt Audi nog even onder de pet.

 

Reageren is niet mogelijk.