De elektrische cross-over van Bugatti: zó liggen de kaarten

0

Bugatti heeft berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij momenteel bezig is met het ontwikkelen van een volledig elektrische cross-over. De maker van de (onofficieel) snelste auto ter wereld, de Chiron, moet van moederbedrijf Volkswagen meer geld gaan verdienen. Met een elektrische cross-over denkt topman Stephan Winkelmann aan die opdracht te kunnen voldoen.

De fabrikant van hyper sportwagens uit Molsheim weet met de Chiron veel publiciteit te genereren, maar het afzetpotentieel van dergelijke bolides is gering. Veel rek zit er in ieder geval niet in de verkopen. Winkelmann stelt dat er weliswaar geld wordt verdiend aan de peperdure en ultra snelle luxeauto, maar zijn baas Herbert Diess, de CEO van het Volkswagen concern, is niet tevreden. En helemaal ongelijk heeft hij niet want qua omzetbijdrage zijn de activiteiten van Bugatti gepruts in de marge. Winkelmann (foto) denkt Diess evenwel tevreden te stellen met een goedkoper model. Daarvan kunnen meer exemplaren verkocht worden.

Een dergelijke, beter betaalbaar model is volgens Winkelmann daarom een logische vervolg. Hij stelt dat Bugatti onderhand wel bewezen heeft de snelste auto’s ter wereld te kunnen maken. Een overtreffende (lees: nog snellere) trap van de Chiron voegt daarom weinig toe. Ook met het oog op de ongekend hoge ontwikkelkosten van een dergelijke hyper sportwagen (er gaat met name geld zitten in het laten voldoen van de W16 motor aan de gestaag strenger wordende emissie-eisen, is er wat voor te zeggen om een andere koers te gaan varen. Eentje die gekenmerkt wordt door een volledig elektrische aandrijflijn, verpakt in een luxueuze cross-over verpakking. Bij een prijsstelling tussen de 500.000 en 1.000.000 euro denkt Winkelmann jaarlijks tussen de 500 en 600 orders te kunnen noteren. Dat is meer dan de totale oplage van de Chiron.

Met de toevoeging van een cross-over aan het gamma heeft Winkelmann goede ervaringen opgedaan bij zijn vorige werkgever, Lamborghini. De introductie van de Urus heeft tot een verdubbeling van de verkopen geleid, zonder dat de supersportwagens van het Italiaanse merk aan aantrekkelijkheid ingeboet hebben. Winkelmann laat weten dat het ontwerp voor een elektrische cross-over af is en alleen nog maar door het topmanagement van de Volkswagen Groep geaccordeerd hoeft te worden. Hij spreekt van een “hard gevecht” met zijn baas in in Wolfsburg om het benodigde geld los te krijgen.

Met een prijsstelling tussen de 500.000 en 1.000.000 euro wordt het tweede model voor Bugatti maatstaven dus een koopje. Hoewel een dergelijk bedrag zich het beste laat omschrijven als “een Gods vermogen”, is het fors minder dan de 2,5 miljoen die de Chiron moet opbrengen (de Chiron Sport en de daarvan afgeleide Divo (foto) plus La Voiture zijn nóg duurder). Winkelmann laat weten dat het nieuwe model nadrukkelijk geen SUV wordt. “Die zou geen recht doen aan Bugatti en haar geschiedenis”, zo verklaart de topman. Maar een cross-over kan wel door de beugel. Die zal vanwege het accupakket in de wagenbodem hoger worden dan de reguliere sportwagens, maar in vergelijking met een traditionele SUV platter en meer gestrekt. Desondanks biedt het ontwerp dat nu op goedkeuring wacht voldoende zitruimte voor twee achterpassagiers.

Voor de korte termijn heeft Winkelmann zijn handen vol aan de Chiron. Bugatti bouwt slechts 500 exemplaren van de hyper sportwagen, maar de bolide is nog niet uitverkocht. De luxe dochter van Volkswagen heeft op dit moment nog bijna 100 productieplaatsen voor de Chiron beschikbaar. “Die moet Winkelmann eerst maar eens zien te slijten”, zo luidt vermoedelijk de redenatie in Wolfsburg. De Bugatti baas stelt dat hij het ontwerp voor de elektrische cross-over inmiddels aan potentiële klanten getoond heeft en dat die positief reageerden. Ook in de Raad van Bestuur van de Volkswagen Groep heeft Winkelmann inmiddels 1 of 2 medestanders, maar dat is niet voldoende om het licht voor de elektrische cross-over op groen gezet te krijgen. Hij geeft de voorkeur aan dit carrosserietype boven een laag 4-deurs model omdat hogere auto’s wereldwijd goed in de markt liggen. Bovendien ziet Winkelmann een ‘gat in de markt’ voor een cross-over in het prijssegment tussen de 500.000 en 1.000.000 euro. “Ik ben sceptisch of wij met een sedan voldoende verkoopvolume kunnen genereren, maar voor een cross-over denk ik jaarlijks wel 500 à 600 orders te kunnen noteren. Eerlijk gezegd acht in 800 bestellingen per jaar wel haalbaar”.

Winkelmann weet nog niet wat er met de Chiron gebeurt als de beoogde oplage uitverkocht is en de hyper sportwagen aan het eind van zijn levenscyclus is gekomen. “Het is nog te vroeg om daar een beslissing over te nemen. Misschien rekken wij de levenscyclus wel op met een interim update. Zelfs een andere motor die veel publiciteit zal genereren is denkbaar. Klanten vragen mij constant wanneer er een open versie van de Chiron komt. Maar om het dak er af te kunnen halen, moet het hele ontwerp terug naar de tekentafel om de monocoque veel stijver te maken. Dus laten wij even afwachten en kijken hoe de dingen zich ontwikkelen”.

Reageren is niet mogelijk.