Dit zijn de Golf uitvoeringen die Volkswagen nog in petto heeft

0

Eind vorige maand heeft Volkswagen de nieuwe Golf voorgesteld. Daarmee krijgt het in 1974 gestarte succesverhaal een vervolg. Met in oktober gepresenteerde basisversies denkt Volkswagen weer een leuke boterham te kunnen verdienen, maar het beleg moet komen van tal van extra uitvoeringen. Die worden hier in een exclusief artikel besproken.

Al 45 jaar behoort de Golf tot de meest geliefde auto’s die in Europa en elders in de wereld te koop zijn. Dat heeft geresulteerd in meer dan 35 miljoen verkopen. Alle stormen (oliecrisis, opkomst Koreaanse autobouwers, dieselschandaal) heeft de Golf tot nu toe ongeschonden overleefd. Er is niets wat de populariteit van deze Volkswagen heeft kunnen aantasten. Ook niet de technisch vrijwel identieke middenklassers van de zustermerken.

Volkswagen heeft nu de Golf klaar gemaakt voor de volgende 7 jaar. Dat wordt een periode waarin de elektrificatie van het wagenpark ongetwijfeld flink zal toenemen, maar toch denken analisten dat minimaal tweederde van de autoverkopen gegenereerd zal gaan worden met modellen die een verbrandingsmotor onder de kap hebben. En in die vijver gaat Volkswagen verder vissen. Zoals gezegd niet alleen met de tot nu toe gepresenteerde uitvoeringen, maar ook met diverse smakelijke versies die het verdienmodel van de Golf compleet moeten maken.

Op de hoofdfoto zie je een computertekening van de nieuwe Golf GTI. Die zal volgend jaar maart op de autosalon van Genève worden gepresenteerd. Volkswagen pakt daar uit met een complete GT lijn. Dus niet alleen een GTI, maar ook met een 200 pk sterke GTD en met de Golf GTE die een systeemvermogen krijgt van 245 pk. Al deze 3 versies zullen in de zomer van 2020 te koop zijn. Dan (in juli) zal ook het doek van de nieuwe Golf R worden gehaald. Maar daarover later meer.

De hoofdrol bij de sportieve modelderivaten is wederom weggelegd voor de GTI uitvoering. Die zal onder andere herkenbaar zijn aan de enorme LED dag verlichting in de luchtinlaat in de bumper. Daar achter, onder de motorkap, monteert Volkswagen wederom de 2.0 TSI unit. Wegens gebrek aan belangstelling bij de huidige GTI generatie wordt de 230 pk uitvoering geschrapt: de nieuwe editie krijgt dus standaard de 245 pk van het actuele Performance model. Dankzij diverse aerodynamische verbeteringen kan de koper rekenen op een hoger prestatieniveau.

In de zomer zal ook het doek van de nieuwe Golf Variant worden gehaald. Die beleeft in oktober zijn publieksdebuut op de autosalon van Parijs en kort daarna arriveert hij in de showrooms. De wielbasis groeit van de huidige 2.620 mm naar 2.686 mm. Cijferfetisjisten zullen dit getal direct herkennen: het is exact dezelfde afstand als de nieuwe Skoda Octavia tussen zijn assen heeft. Het oprekken van de wielbasis zal vooral resulteren in meer beenruimte voor de achterpassagiers. Het formaat van de kofferbak blijft met 620 liter globaal gelijk. Extra stouw capaciteit zou namelijk het doodvonnis voor de Passat Variant betekenen. En van alleen de sedan versie van deze modelreeks kunnen de schoorstenen in Emden niet roken.

In het vierde kwartaal van 2020 zal de pers kennis kunnen maken met de eerder genoemde nieuwe Golf R. Die krijgt een 333 pk sterke versie van de 2.0 TSI motor. Voor tractieproblemen gaat dat niet zorgen, want 4Motion vierwielaandrijving wordt standaard. De power upgrade zorgt voor een duidelijk kortere sprinttijd naar 100 km/u: in 4,5 seconden moet deze acceleratieklus geklaard zijn. De huidige Golf R heeft 4,7 tellen nodig.

Blijft het daarbij? Nee. Volkswagen denkt dat het imago van de Golf zó goed is, dat hij ook voor een Mercedes-AMG premium prijs kan worden aangeboden. Meer concreet het tarief wat deze landgenoot voor de A 45 (S) vraagt: 90 à 97 mille. Voorwaarde is dan wel dat het vermogen met het cijfer ‘4’ begint. Hoe Volkswagen dat precies gaat invullen is nog niet bekend. Gebruik van de 2.5 TFSI unit ligt voor de hand, maar montage van een moderne V6 motor zou deze Golf R Plus (werktitel; al wordt intern ook gesproken van “het beest”) een stuk meer begerenswaardig maken. Volkswagen is die krachtbron sowieso aan het ontwikkelen voor de Chinese markt. Bij de verdeling van motor vermogen en koppel zal de tractiesituatie van elk wiel individueel in de gaten worden gehouden. Dat moet het rij plezier ten goede komen. Uiterlijke kenmerken van de modelreeks topper zijn uitgeklopte wielkasten (noodzakelijk vanwege de met 50 mm te vergroten spoorbreedte), een grotere dakspoiler en nóg forsere luchtinlaten. Mercedes-AMG heeft met de A 45 (S) nog 2 jaar de tijd totdat Volkswagen de achtervolging in zet …

Reageren is niet mogelijk.