Live in detail: de Karma SC2 Concept

0

Karma Automotive toont op de Los Angeles Auto Show een conceptstudie voor een nieuwe sportwagen: de SC2.

De SC2 Concept is een volledig elektrische hyper sportwagen met 1.100 pk en een geclaimde sprinttijd naar 100 km/u van 2 seconden. Hij kan op een volle lading 560 km ver rijden dankzij een 120 kWh grote batterij. Het genoemde vermogen is afkomstig van 2 elektromotoren. Elke as heeft zijn eigen exemplaar.

Als maximum koppel wordt 14.000 Nm genoemd. Je kan direct medelijden hebben met de straatstenen, maar het is wellicht geen realistische waarde. Krachtige remmen (de schijven zijn zowel voor als achter koolstof / keramisch) moeten de sportwagen snel tot stilstand kunnen brengen.

De SC2 heeft het uiterlijk van een luxe Grand Tourer met een machtige V12 onder de kap. De grijze coupé is voorzien van gigantische vlinderdeuren. Volgens Karma Automotive is de SC2 Concept een voorbode van wat komen gaat. Elementen van dit prototype zullen in de toekomst worden vertaald naar de productiemodellen van het herboren automerk.

Het interieur imponeert met mooie, hoogwaardige materialen en een realistisch design. Ook leuk is de ‘Drive and Play’ technologie waarmee de SC2 jouw laatste rit (bijvoorbeeld op het circuit) opslaat en opnieuw afspeelt via een laserprojector. Zo kan jij het opnieuw ervaren en zelfs de tijden virtueel proberen te verbeteren. Of de rit delen met anderen. De technologie van Karma Automotive neemt de gehele rit op: de bochten, het remmen, het versnellen, lichtsimulatie, geluiden, lucht temperatuur en de speellijst die je aan hebt staan.

Geen studiemodel is namelijk compleet zonder opmerkelijke gadgets en dus is de SC2 Concept volgestopt met zaken als camera’s en sensoren. Daarmee is hij dus in staat om een digitale versie van zichzelf te creëren, een pixel versie waarmee men vervolgens kan spelen. Boeit deze gimmick jou niet, dan is het misschien goed om te weten dat de HD camera’s (en het Lidar systeem) ook gebruikt kunnen worden om de SC2 autonoom te laten rijden. In combinatie met andere sensoren is de Karma daarmee elk moment perfect op de hoogte van wat er in en om de auto gebeurt.

Karma Automotive wil met het showmodel laten zien dat zij meer is dan de autofabrikant die de Fisker Karma nieuw leven heeft ingeblazen. Het Amerikaans / Chinese merk heeft onder leiding van topman Lance Zhou de ambitie om ook eigen modellen te lanceren en de Los Angeles Autoshow gepresenteerde SC2 is daar een voorbeeld van.

Eerder dit jaar maakten wij al kennis met de SC1 Vision Concept. De SC2 is daar min of meer de dichte versie van. Of Karma Automotive daadwerkelijk productieplannen heeft met dit ontwerp is niet bekend. Het design ziet er in elk geval veelbelovend uit. Daarnaast laat Karma Automotive weten in 2021 met een nieuw autoplatform te zullen komen.

Het bedrijf nam in 2014 de restanten van het merk Fisker over en opereert vanuit Zuid Californië. Karma Automotive heeft een Chinese eigenaar (Wanxiang), maar compleet Aziatisch is het bedrijf niet want de auto’s worden nog altijd in de Verenigde Staten gebouwd. Het gaat daarbij om de Revero: feitelijk de voormalige Fisker Karma oftewel een elektrische sport sedan met ook een actieradius verhogende turbobenzinemotor aan boord.

 

Reageren is niet mogelijk.