Nieuwstelex: Lamborghini broedt op meerdere Urus varianten

0

+++ AUTO’S VAN 15 JAAR EN OUDER zijn verantwoordelijk voor een derde van de stikstofuitstoot in het verkeer. Dat probleem wil de overheid aanpakken. Er wordt nu gekeken naar onder andere een opkoopregeling voor deze vervuilende personenwagens. Het rijden in een auto van 15 jaar of ouder is vaak financieel aantrekkelijk, maar het milieu is er niet zo blij mee. Volgens vervoerdeskundige Jan Anne Annema van de TU Delft is dit type voertuigen namelijk verantwoordelijk voor 35 % van de stikstofuitstoot en 50 % van de emissie van fijn stof. En dat terwijl het Nederlandse wagenpark slechts voor 17 % uit dergelijke auto’s bestaat. Dat lijkt misschien weinig, maar concreet gaat het om 1,2 miljoen exemplaren. Vooral oude personenwagens met een dieselmotor zijn extreem vervuilend. Een exemplaar uit 1999 spuwt 6 keer meer stikstof uit dan een moderne auto. En vergeleken met een personenwagen met een benzinemotor is een oude diesel zelfs bijna 10 keer zo smerig. En dat is dan nog de papieren werkelijkheid. Uit de sjoemeldiesel affaire bleek dat de werkelijke uitstoot van diesels vaak nog veel hoger is. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat er flinke afstanden afgelegd worden met auto’s van bouwjaar 2004 of eerder: gemiddeld 10.000 à 12.000 kilometer per jaar. Met oldtimers (personenwagens van 25 jaar of ouder) wordt een stuk minder gereden. Toch verpesten (ook) zij het milieu: oldtimers hebben een aandeel van slechts 1,5 % in het totale aantal kilometers dat het totale Nederlandse wagenpark rijdt, maar stoten 15 % van de stikstof uit. Er gaan dus stemmen op om dit probleem aan te pakken, maar het is nog niet precies duidelijk hoe dat moet gebeuren. Eén van de opties is een opkoop regeling. In 2009 werden met een dergelijke actie ruim 80.000 oude auto’s van de weg gehaald. Destijds kochten de meeste mensen die gebruik maakten van de opkoop regeling een (bijna) nieuwe auto. Het is dus een aanpak die kan werken. Een groot bezwaar van een nieuwe opkoop regeling is dat auto’s tegenwoordig aanzienlijk duurder zijn geworden als gevolg van de BPM. Dit betekent dat zelfs bij een ‘inruilsubsidie’ er flink bijbetaald zal moeten worden. De vraag is of autoconsumenten dat gaan doen. Het kabinet presenteert op korte termijn maatregelen waarmee voldaan kan worden aan de stikstofnormen. Een opkoopregeling zou daar onderdeel van kunnen zijn, maar de kans is groter dat de maximumsnelheid op een groot deel van de snelwegen naar 100 km/u verlaagd wordt. De Bovag en de RAI Vereniging staan evenwel positief tegenover een sloopregeling: “Het is een goed middel om het wagenpark schoner te krijgen”, zo laat een woordvoerder weten. Ook Milieudefensie denkt dat een sloopregeling kan helpen om de uitstoot terug te dringen maar stelt dat er dan geen oude auto’s uit Duitsland ingevoerd mogen worden. De eerder genoemde sloop regeling uit 2009 had als doel om extreem vieze auto’s uit de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw van de weg te krijgen, namelijk voertuigen zonder katalysator of roetfilter. Voor personenwagens was de premie toen maximaal €1.000. De kosten kwamen daarmee uit op afgerond €85 miljoen. Er waren wel strenge voorwaarden voor de regeling. De auto moest langer dan 1 jaar in bezit zijn, de APK moest geldig zijn om te voorkomen dat slooprijpe personenwagens werden aangemeld en het vervangende voertuig dat werd gekocht mocht niet ouder zijn dan 8 jaar. Ondanks dat de auto in het stikstofdebat nu opnieuw als één van de boosdoeners wordt gezien, is er de afgelopen decennia al veel bereikt. Personenwagens ouder dan 15 jaar voldeden aan de zogeheten Euro 3 milieunorm, hetgeen betekende dat diesels toen maximaal 0,5 gram NOx per kilometer uit mochten stoten. De huidige Euro 6 regelgeving legt de limiet bij 0,08 gram; ruim 6 keer minder dus. Mocht er een sloop regeling komen, dan is er sowieso veel voor te zeggen om daar gebruik van te maken omdat gemeenten vanaf volgend jaar dieselauto’s met de status ‘Euro 3 of lager’ (dus 15 jaar en ouder) mogen gaan weren uit milieuzones. Amsterdam gaat hier waarschijnlijk toe over. In 2025 krijgen gemeenten de mogelijkheid om zonder ingewikkelde juridische procedures alle diesels ouder dan 2009 tot ‘ongewenst’ te verklaren. Eigenaren van een dieselauto zonder roetfilter (die werd pas vanaf 2011 verplicht) krijgen volgend jaar al een verhoging van de motorrijtuigenbelasting van 19 % voor hun kiezen, wat neerkomt op een paar honderd euro per jaar. +++

+++ BMW werkt aan een X7 met waterstof aandrijving. De dikke SUV wordt zo alsnog een milieuverantwoorde auto. In 2023 moet de X7 met waterstof aandrijving in productie gaan. Dat de keuze op de grootste SUV van BMW is gevallen, en niet op de kleinere X5 die eerder dit jaar model stond voor een dergelijke conceptstudie, heeft te maken met het feit dat de waterstof variant geen prijspakker gaat worden. Daarvoor is de techniek te duur. Bij de X7, die sowieso allesbehalve goedkoop is, tikken de extra kosten minder aan. Weet waterstof als aandrijfalternatief haar prijsachterstand op elektrische auto’s niet in te lopen, dan zal de techniek altijd een exotische status blijven houden en ongeschikt zijn voor de massa. +++

+++ CITROEN gaat al haar bedrijfswagens uiterlijk 2025 elektrificeren. De spits wordt begin 2020 afgebeten door de e-Jumper en nog in hetzelfde jaar zal de e-Jumpy worden geïntroduceerd. Op dit moment biedt Citroën alleen een elektrische Berlingo aan, maar die is gebaseerd op de vorige generatie van de bestelwagen. Dit model krijgt in 2021 een moderne opvolger. Citroën laat weten dat de e-Jumpy in 2 uitvoeringen zal worden aangeboden. De eerste variant krijgt een 50 kWh sterke batterij, wat goed is voor een actieradius van 200 km. Voor maximaal 300 km bereik komt er een variant met een 75 kWh accu. Het laadgewicht van de e-Jumpy (maximaal 1.200 kg) zal gelijk zijn als die van de uitvoering met verbrandingsmotor. Hij zal een aanhanger met een geremd gewicht tot 1.000 kg mogen trekken. +++

+++ Analisten voorspellen een tekort aan auto’s met een DIESEL motor. Dat komt door de lage verkopen van nieuwe exemplaren op de zakelijke markt. De daling in dit segment is veel groter dan de vraagterugval bij (particuliere) occasionkopers. Daarnaast zijn er de laatste tijd ook nog eens veel dieselauto’s geëxporteerd naar Zuid Europa, waar dit type personenwagens geen imago probleem heeft. Door het tekort aan diesels is er niet langer sprake van een langere gemiddelde sta tijd ten opzicht van een benzinemodel. Als deze trend zich doorzet, en dat verwachten analisten, dan zal er een tekort aan oliegestookte personenwagens ontstaan, met als gevolg dat elk beschikbaar exemplaar de showroom uitvliegt. +++

+++ De inkt onder het fusiecontract tussen FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) met PSA is amper droog. Dit betekent dat plannen die tot 2 weken gemaakt zijn een naijleffect zullen hebben. Zo wordt door FCA overwogen om elektrische aandrijftechniek in te kopen bij Tesla. Dit voornemen hoeft niet te sneuvelen nu PSA het voor het zeggen heeft in het fusiebedrijf omdat de Fransen zelf (in de vorm van het e-CMP platform) alleen een alternatief in huis hebben voor kleinere auto’s. Dat onderstel is ongeschikt voor de grote modellen van het FCA concern. Vandaar dat topman Mike Manley een balletje opgegooid heeft bij Tesla. Indien die akkoord gaat met (betaald) gebruik van haar aandrijftechniek voor bijvoorbeeld modellen van Dodge, Jeep en Ram, dan worden hiermee aanzienlijke ontwikkelingskosten uitgespaard. FCA en Tesla weten elkaar sowieso al te vinden. De eerste autofabrikant heeft, om de CO2-uitstoot van haar modellengamma in Europa op papier te verminderen, meeliften op het nulemissie saldo van het bedrijf van Elon Musk. Daarvoor moet weliswaar dik worden betaald, maar niet mis te verstane boetes vanuit Brussel kunnen hiermee worden voorkomen. +++

+++ FILES zijn op dit moment onnodig lang. Ongevallen worden namelijk niet elektronisch, maar nog ouderwets via een telefoontje doorgegeven. En dat kan sneller, meent de Stichting Incident Management Nederland (IMN), opdrachtgever van bergingsbedrijven namens verzekeraars. De doorvoering van meldingen naar bergcentrales worden nu handmatig doorgevoerd, wat volgens Stichting IMN enkele minuten kost. “Het zal een gemiddelde tijdswinst van zeker 5 minuten per geval opleveren”, zegt Ivo Wildenberg, secretaris van de IMN. “Een file versterkt zichzelf; als die eerder wordt weggehaald, duurt hij aan de achterkant veel minder lang”. +++

+++ Er zijn ‘IK RIJ 100 STICKERS‘ te koop om de stikstofuitstoot terug te dringen (en om de brandstofkosten te verlagen). Het is een initiatief van de broers Bastiaan en Jeroen van Esch. Met de stickers willen zij zelf wat aan de stikstofcrisis doen. “Rijd wel met de stroom mee, zo wordt geadviseerd. Wij willen inspireren, niet irriteren”. De broers hebben al meer dan 500 ‘ik rijd 100’ stickers verkocht via hun website 100km.nl . Zij vragen €2,50 voor 1 sticker en €3,50 voor een set van 2. Dit bedrag is een bijdrage voor de onkosten: stickers, drukwerk, verzending en het hosten van de website. Er zijn overigens inmiddels ook ­andere initiatieven die vergelijkbare stickers verspreiden. Hiervoor kan men de website 100isgenoeg.nl bezoeken, of als men nóg wat langzamer wilt naar clubvan90.org surfen. Met de sticker kan voorkomen worden dat andere weggebruikers geïrriteerd raken, zo stelt Jeroen van Esch. “Men zal snappen waarom er maar 100 km/u wordt gereden op snelwegen waar je officieel 130 km/u mag”. Een personenauto die dit doet, stoot circa 40 % minder stikstof uit, zo blijkt uit berekeningen van TNO. Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de Technische Universiteit Delft, schat dat het daarnaast 30 % brandstof scheelt. Als iedereen maximaal 100 km/u op de snelweg gaat rijden, dan wordt het verkeer ook veiliger. “Elke kilometer die je harder rijdt, doet de kans op dodelijke ongelukken met 3 tot 4 % stijgen, aldus Van Wee. Als de maximum snelheid op de snelweg wordt verlaagd naar 100 km/u, dan worden de tempverschillen kleiner, Voor de beste doorstroming, zou de snelheid volgens Van Wee zelfs terug moeten naar 90 km/u. “Dat is de ideale snelheid om zo veel mogelijk auto’s over een snelweg te laten rijden”. +++

+++ Als het aan KIA ligt, dan is er niet één aandrijflijn voor de toekomst. Hiermee vaart het Zuid Koreaanse automerk een andere koers dan Volkswagen, dat vol inzet op elektrische personenwagens. Kia wil niet al haar aandrijfeieren in één mandje leggen omdat de populariteit van de emissievrije auto nauw samenhangt met de financiële voordelen. Nederland is daar een goed voorbeeld van. Bij ons waren stekker hybride modellen enige tijd enorm populair, puur omdat die fiscaalvriendelijk waren. Toen de belastingvoordelen werden afgeschaft, stortte de vraag in. Nu kiest de leaserijder om dezelfde reden voor een elektrische auto. Maar de vraag is of dat over een paar jaar ook nog het geval zal zijn als het bijtelling voordeel verdwenen is. Dit is voor Kia reden om zich niet blind te staren op elektrische auto’s. De Zuid Koreaanse autofabrikant slaapt ’s nachts lekkerder als zij modellen als de Niro blijft aanbieden, die met verschillende aandrijflijnen leverbaar is. Kia stapt om deze reden ook nog niet af van dieselmodellen, al ziet zij de vraag naar auto’s met dit krachtbrontype wel dalen. +++

+++ Het verkoopsucces van de Urus smaakt LAMBORGHINI naar meer. Dit betekent niet dat er nu gewerkt wordt aan een tweede SUV model, maar wel dat wij kunnen rekenen op meerdere varianten van de Urus. Eén van de opties is een hetere variant van de Urus. Die zou de extra typeaanduiding Performante kunnen gaan krijgen. Om zijn naam waar te maken, zal het vermogen van de 4,0 liter V8 motor opgevoerd worden richting de 700 pk. Verder zal de Urus Performance worden voorzien van actieve aërodynamica en meer carbon koetswerk panelen om het gewicht te verlagen. Verder is de SUV het uitgelezen Lamborghini model om te worden voorzien van stekker hybride techniek. In dat geval kan er gerekend worden op een systeemvermogen van circa 800 pk. De naam hebben de Italianen al klaar: Urus SV Hybrid. +++

Reageren is niet mogelijk.