Autoverkopen november 2019: Kia Niro gaat iconische Golf inhalen

0

Afgelopen maand zijn in totaal 39.514 nieuwe auto’s op kenteken gezet; een stijging van 14,2 procent ten opzichte van november 2018, toen er 34.608 registraties waren. Daarmee is november de derde maand op rij met aanzienlijk betere verkoopresultaten.

In totaal zijn er dit jaar 404.149 kraakverse personenwagens verkocht. Dit is 4,6 procent minder dan in dezelfde periode van 2018, toen er in de eerste 11 maanden 423.688 nieuwe auto’s op kenteken werden gezet. De verkoopprognose voor heel 2019 staat op ruim 425 duizend stuks. Het uiteindelijke resultaat zal sterk afhangen van het aantal elektrische auto’s dat dit jaar nog onder relatief gunstige fiscale omstandigheden kan worden afgeleverd. Niet alleen van Tesla mag nog een enorme afleverhausse verwacht worden, maar ook andere merken met populaire elektrische modellen in het gamma zullen nog een drukke december maand hebben. Daaronder bevinden zich niet alleen Hyundai (Kona Electric) en Kia (e-Niro), maar ook MG, dat onder Chinese vlag een comeback maat met een compacte emissievrije SUV, de ZS EV.

De stijging van de registraties afgelopen maand geeft net als het verkoopresultaat in oktober en september dit jaar een vertekend beeld. Het aantal auto’s dat in november 2018 op kenteken werd gezet, lag met 34.608 stuks namelijk een stuk lager dan in jaar eerder. In die maand van 2017 eindigde de teller op 37.569 registraties. De dip in november 2018 was het gevolg van het grote aantal registraties tot 1 september vorig jaar. Na deze datum mochten bepaalde auto’s door de invoering van de nieuwe WLTP emissietest niet meer verkocht worden. Dealers (en importeurs) konden dit omzeilen door de betreffende personenwagens nog vóór 1 september op kenteken te zetten. Dat marktverstorende effect is nu verdwenen.

Toch geeft ook de afgelopen maand behaalde verkoopresultaten geen representatief beeld van de stemming op de Nederlandse automarkt. De hoge registratiescore van november werd namelijk voor een belangrijk deel veroorzaakt door de ‘aflever tsunami’ van Tesla. Afgelopen maand noteerde dit merk 4.116 registraties, waarmee men marktleider Volkswagen (4.496 verkopen) op de hielen zat. Door de aanstaande verhoging van de bijtelling van 4 procent naar 8 procent en de verlaging van het prijsplafond voor het maximale fiscale voordeel per 1 januari (van 50.000 euro naar 45.000 euro), worden in het vierde kwartaal van dit jaar auto´s op kenteken gezet die anders pas in 2020 geregistreerd zouden worden. Dat geeft dus een vertekend beeld.

Merken

De 5 populairste automerken in de maand november waren achtereenvolgens: 1. Volkswagen (4.496 registraties en 11,4 procent marktaandeel), 2. Tesla (4.116 en 10,4 procent), 3. Renault (2.553 en 6,5 procent), 4. Kia (2.538 en 6,4 procent) en 5. Toyota (2.476 en 6,3 procent). Daarna volgen Peugeot (2.433 exemplaren), BMW (2.075), Hyundai (1.987), Mercedes (1.869) en Skoda (1.872). Na 11 maanden zijn de 5 bestverkochte merken achtereenvolgens 1. Volkswagen (45.332 registraties en 11,2 procent marktaandeel), 2. Opel (31.116 en 7,7 procent), 3. Peugeot (28.314 en 7,0 procent), 4. Toyota (24.756 en 6,1 procent) en 5. Kia (24.165 en 6,0 procent).

Dat Opel afgelopen maand niet meer in de top5 voor kwam, komt doordat niet alleen de Karl uitverkocht is, maar ook de Mokka X. De elektrische Ampera-E ging wel duidelijk vaker over de toonbank (156 registraties in plaats van 96 vorig jaar), maar dit bastaardmodel (dat door het voormalige moederbedrijf General Motors gebouwd wordt) kan onvoldoende voor compensatie zorgen. Peugeot is uit de top 5 gekukeld omdat zij nog niet kan profiteren van de run op elektrische auto’s. De modellen e-208 en e-2008 worden namelijk pas in de loop van 2020 leverbaar. Renault revancheert zich evenwel van de slechte leverbaarheid van diverse modellen direct na de invoering van de WLTP emissietest. Daarnaast is de levering van de nieuwe Clio nu goed op gang gekomen.

Ook in november viel vooral de verkoopstijging van Tesla op: dit merk noteerde wist afgelopen maand 442,3 procent te plussen (op jaarbasis zijn er tot nu toe 188,5 procent meer auto’s op kenteken gezet. Andere merken die in november hun verkopen met minimaal 50 procent wisten op te voeren, waren in alfabetische volgorde Dacia (bij het hele gamma is er sprake van herstel na de WLTP perikelen), DS (de 7 Crossback is alweer op zijn retour, maar zijn kleine broertje 3 Crossback brengt leven in de verkoopbrouwerij), Hyundai (niet alleen de in elektrische uitvoering leverbare Kona en Ioniq zorgen voor een verkoopstijging, maar ook de i10 en de Tucson), Mazda (de veelgeprezen 3 en CX-30 gaan als warme broodjes over de toonbank, zonder dat de CX-5 onder de populariteit van de laatste lijdt), Porsche (dankzij de Cayenne wint dit merk weer terrein) en Renault (zie Dacia, plus het verkoopstimulerende effect van de nieuwe Clio – alleen de facelift van de Twingo lijkt mislukt te zijn).

Merken die in november totaal niet wisten te profiteren van de algehele marktgroei van 14,2 procent en hun verkopen juist zagen dalen, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo (vooral de Giulietta liet het afweten), Fiat (de Panda loopt op zijn laatste benen, daarnaast heeft de 500 duidelijk glans verloren), Ford (de Ka+ is vrijwel uitverkocht, daarnaast lijken zowel de Fiesta als de Focus en de Kuga over hun hoogtepunt heen te zijn), Honda (als het zo doorgaat, wordt de Civic voortijdig uit het gamma geschrapt), Jaguar (vorig jaar profiteerde dit merk van de run op de I-Pace, nu is het stil in de showroom), Jeep (alleen voor de Renegade meldden zich kopers), Land Rover (met name de duurdere Range Rover modellen hebben het moeilijk), Lexus (de afzet van de CT 200h is meer dan gehalveerd), Mini (zowel de Hatch als de Countryman hebben het moeilijk), Mitsubishi (de orderstroom voor de Eclipse Cross is vrijwel opgedroogd), Nissan (de Leaf is na de generatiewisseling gedegradeerd van pionier tot winkeldochter), Opel (de nieuwe Corsa moet de verkooppijn als gevolg van het saneren van de Adam, Karl en Mokka X gaan verzachten, maar dat lukte in november nog niet zo goed), Peugeot (de 108 liet het afgelopen maand afweten), Seat (de Ateca is niet kraakvers meer), Skoda (de benzineversie van de Citigo is vrijwel uitverkocht, de afzet van de Superb is gehalveerd en de Fabia is een fossiel geworden), Smart (de klant pikt verplichte elektrificatie niet), Subaru (de autoconsument vindt het complete gamma slaapverwekkend), Suzuki (dit merk heeft dringend vers bloed nodig, want naast de te saneren Celerio en Baleno is ook de rest van het gamma niet echt aansprekend meer), Volkswagen (de SUV modellen T-Cross, T-Roc en T-guan zijn nog wel gewild, de rest van het gamma niet meer) en Volvo (keert nu ook Europa zich af van de stationwagon? De gedaalde verkopen van de V60 en V90 lijken daar wel op te wijzen).

 

Modellen

De 5 populairste automodellen in de maand november waren achtereenvolgens: 1. de Tesla Model 3 (3.979 registraties en 10,1 procent marktaandeel), de 2. Volkswagen Polo (1.430 en 3,6 procent), 3. de Renault Clio (1.096 en 2,8 procent), 4. de Kia Niro (1.059 en 2,7 procent) en 5. de Toyota Aygo (1.012 en 2,6 procent). Daarna volgen de Volkswagen Up (838 exemplaren), de Hyundai Kona (749), de Kia Picanto (696), de Volkswagen Tiguan (637) en de Hyundai i10 (612). Na 11 maanden zijn de bestverkochte modellen achtereenvolgens 1. de Tesla Model 3 (17.871 registraties en 4,4 procent marktaandeel in de eerste 11 maanden van 2019), 2. de Volkswagen Polo (12.565 en 3,1 procent), 3. de Ford Focus (9.485 en 2,6 procent), 4. de Volkswagen Golf (8.724 en 2,3 procent) en 5. de Kia Niro (8.564 en 2,1 procent).

Het wil wel heel gek lopen wil de Tesla Model 3 niet de best verkochte auto van Nederland in 2019 worden. Het marktaandeel is vergelijkbaar met dat van de laatste generatie Opel Kadett (E) uit 1984-1991. En qua materiaalgebruik voor het interieur kunnen zij misschien ook wel in één adem genoemd worden. Autointernationaal.nl verwacht dat de Kia Niro in december de Volkswagen Golf zal passeren in de top 5 en op de vierde plek zal eindigen. Dat heeft de Koreaanse cross-over vooral te danken aan de elektrische uitvoering, al blijft ook de hybride versie gewild. Het is symbolisch dat een icoon als de Volkswagen Golf ingehaald wordt door een Aziatische auto. Zal de nieuwe generatie de rollen weer om kunnen draaien? Ja en nee. Ja omdat de verkopen van de Kia Niro volgend jaar enigszins getemperd zullen worden omdat de bijtelling naar 8 procent gaat. Ook wordt de ExecutiveLine uitvoering te duur om maximaal te kunnen profiteren van het fiscale voordeel. Maar ‘nee’ omdat de nieuwe Golf het zonder verkoopstimulerend effect van de elektrische uitvoering zal moeten doen. Momenteel wordt 40 procent van de verkopen van de modelreeks gegenereerd door de emissievrije versie dus dat gaat er stevig inhakken.

Modellen die in november minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische merk volgorde: de BMW 1-serie (403 registraties), de BMW 3-serie (570), de Citroën C1 (437), de Ford Fiesta (513), de Ford Focus (474), de Hyundai i10 (612), de Hyundai Kona (749), de Kia Picanto (696), de Kia Ceed (314), de Kia Niro (1.059), de Mazda CX-30 (369), de Mazda CX-5 (357), de Mercedes-Benz A klasse (319), de Nissan Micra (344), de Nissan Leaf (419), de Nissan Qashqai (536), de Opel Crossland X (425), de Opel Astra (440), de Opel Grandland X (463), de Peugeot 108 (563), de Peugeot 208 (445), de Peugeot 2008 (372), de Peugeot 3008 (327), de Renault Clio (1.096), de Renault Captur (596), de Renault Mégane (349), de Seat Ibiza (329), de Skoda Octavia (575), de Skoda Kodiaq (446), de Tesla Model 3 (3.979), de Toyota Aygo (1.012), de Toyota Yaris (450), de Toyota Corolla (464), de Toyota C-HR (325), de Volkswagen Up (838), de Volkswagen Polo (1.430), de Volkswagen T-Cross (514), de Volkswagen T-Roc (372), de Volkswagen Golf (453 exclusief Sportsvan uitvoering), de Volkswagen Tiguan (637) en de Volvo XC40 (345).

 

Reageren is niet mogelijk.