BMW verdacht van sjoemelen met verkoopcijfers

0

De Amerikaanse toezichthouder Securities and Exchange Commission (SEC) heeft BMW onder de loep genomen. Met name de verkooppraktijken van de autofabrikant worden tegen het licht gehouden.

BMW wil niet ingaan op de details van het onderzoek, maar bevestigt wel dat zij met de billen bloot moet. Ook laat zij weten volledig mee te zullen werken. De SEC geeft nog geen informatie over de inhoud van het onderzoek. Anonieme bronnen melden evenwel dat het zou gaan over het manipuleren van registratiecijfers door BMW. Zo zou de autofabrikant de verkopen hebben aangedikt door dealers te instrueren om auto’s ook als ‘verkocht’ te registreren indien die enkel op kenteken waren gezet. Deze praktijk, die met flinke bonussen wordt beloond, wordt in de Verenigde Staten ‘sales punching’ genoemd. Dit zorgt ervoor dat de gemelde verkoopcijfers geen correcte afspiegeling zijn van de daadwerkelijk bereikte afzetresultaten. In dit kader dienen claims als ‘best verkochte merk’ dan ook met een korreltje zout genomen te worden.

BMW verkocht in de eerste 11 maanden van dit jaar in de Verenigde Staten volgens onderzoeksbureau Kelley Blue Book 289.080 personenauto’s. In het maandbericht van de autofabrikant wordt gesproken van 322.862 exemplaren, maar in dit cijfer zijn ook de afzetresultaten van Mini en Rolls-Royces opgenomen. BMW doet het de laatste tijd weer goed op de Amerikaanse markt met in november bijna 8 procent hogere verkopen. Daardoor ligt zij in de statistieken een neuslengte voor op rivaal Mercedes; een prestigieuze positie. Maar het kan dus zijn dat BMW gekunstelde verkoopcijfers heeft gepresenteerd.

In de Verenigde Staten worden momenteel meerdere autofabrikanten onderzocht vanwege misleiding van investeerders of consumenten. Het oppoetsen van verkoopcijfers geeft een vertekend beeld van de financiële gezondheid. Investeerders zijn vaak benieuwd naar de vraag naar de producten uit het gamma. Aan de hand hiervan bepalen zij de belegging aantrekkelijkheid van een autofabrikant. In september schikte Fiat Chrysler Automobiles bijvoorbeeld al voor 40 miljoen dollar (36 miljoen euro) omdat het bedrijf jarenlang sjoemelde met de verkoopcijfers. Deze autofabrikant stelde evenwel dat zij niets fouts had gedaan.

Het pre registreren van nieuwe personenwagens door dealers is in veel Europese landen ook een normale praktijk. Vaak worden auto’s uit de eigen inventaris ingezet als leen of demonstratie voertuig. Om de verkoopaantallen op te krikken, worden nieuwe auto’s ook geregistreerd en vervolgens met een paar kilometer op de teller als gebruikt verkocht. In Europa gebeurt dat deze maand ook met modellen die bij registratie in 2020 voor een onwenselijke verhoging van de gemiddelde CO2-uitstoot zorgen.

Reageren is niet mogelijk.