Hyundai zet met het Strategy 2025 plan in op mobiliteitsoplossingen

0

Autoconcern Hyundai gaat 46,4 miljard euro investeren in de ontwikkeling van nieuwe technologie voor elektrisch en autonoom rijden. Tegen 2025 wil de Zuid Koreaanse fabrikant in de top 3 staan van grootste producenten van (deels)emissievrije personenwagens ter wereld. Hiervoor heeft Hyundai het Strategy 2025 plan geschreven.

Met dit ambitieuze actieplan wil het Hyundai concern uitgroeien tot een koploper op het gebied van mobiliteit. De Strategy 2025 notitie van de Zuid Koreaanse fabrikant kent 2 pijlers: smart mobility device (apparaten / voertuigen) en smart mobility service. De synergie tussen deze 2 pijlers moet het Hyundai concern transformeren tot een zogeheten smart mobility solution provider. Daarin is het bedrijf overigens niet uniek. Elke autofabrikant wil zich omtoveren tot een slimme mobiliteitsaanbieder.

De plannen van Hyundai op het gebied van ‘smart mobility device’ gaan verder dan alleen het aanbieden van auto’s. Er wordt ook gewerkt aan minivliegtuigjes (Personal Air Vehicle; PAV), robots en zogeheten ‘last mile mobiliteit’, waarmee de gebruiker de laatste kilometers in het drukke stadscentrum met een ander vervoermiddel (aanwezig in de auto) aflegt, bijvoorbeeld een elektrische step.

Smart mobility service is onontgonnen terrein voor Hyundai, maar moet in de toekomst uitgroeien tot een belangrijke strategische pijler onder het autoconcern. Het idee is dat diensten en content op maat aangeboden gaan worden via een geïntegreerd platform. Daarop kan de consument terecht voor onderhoud, reparatie, financiering, verzekering en opladen, maar ook mobiliteitsdiensten als autonome taxi’s.

Om een en ander mogelijk te maken, zal Hyundai tot 2025 ruim 46 miljard euro investeren in onderzoek & ontwikkeling en in de verdere verkenning van toekomstige technologieën. In de nieuwe strategie van het Zuid Koreaanse autoconcern staat elektrificatie centraal. Hyundai wil op jaarbasis 670.000 (deels)emissievrije voertuigen gaan verkopen. In 2025 hoopt het bedrijf daarmee uit te groeien tot één van de drie grootste fabrikanten van batterij – elektrische en waterstof – elektrische auto’s. Hyundai richt zich voor dit type personenwagens primair op jongere autoconsumenten en zakelijke klanten. Om schaalvoordelen te behalen, wordt er naar gestreefd de batterij – elektrische modellen zo betaalbaar mogelijk te maken. Van bovengenoemde 46 miljard euro is 31 miljard euro bestemd voor nieuwe producten en voor investeringen om het concurrentievermogen in bestaande bedrijfsoperaties te verbeteren. De overige 15 miljard euro gaat geïnvesteerd worden in technologieën als elektrificatie, autonoom rijden, kunstmatige intelligentie, robotica, PAV en ‘new energy’ projecten.

Van deze volledig emissievrije personenwagens moeten in dat jaar 560.000 batterij – elektrische exemplaren verkocht worden. Voor waterstof – elektrische auto’s ligt de lat bij 110.000 eenheden. Nagenoeg alle nieuwe modellen die Hyundai vanaf 2020 introduceert, moeten over een elektromotor beschikken. Doel is om in 2030 het gamma helemaal geëlektrificeerd te hebben in belangrijke markten zoals Zuid Korea, de Verenigde Staten, China en Europa. Voor opkomende economische landen als India en Brazilië geldt een andere deadline, namelijk 2035. Genesis, het nieuwe premium merk van Hyundai, komt in 2021 met zijn eerste volledig elektrische auto en breidt het emissievrije gamma in 2024 verder uit. De N divisie doet ook mee. Dit betekent dat wij in de toekomst ook sportieve modellen van Hyundai met een (assisterende) elektromotor kunnen verwachten. Dat zijn niet alleen lage auto’s zoals de i30 en Veloster, maar ook hoge SUV modellen.

In datzelfde jaar moet ook autonome rij technologie op Level 2 en Level 3 in alle modellen beschikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor zogeheten Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) voor parkeren. Daarnaast richt Hyundai zich op digitale gebruikerservaring (UX) en kunstmatige intelligentie (AI) op basis van met internet verbonden diensten. Medio 2022 wil Hyundai een prototype voor een volledig nieuw platform klaar hebben op basis waarvan personenwagens ontwikkeld kunnen worden die zelfstandig kunnen rijden. In 2024 moet dit onderstel klaar zijn voor massaproductie.

Uiteraard moeten ook de kosten omlaag. Om die te reduceren en zowel de efficiëntie als de schaalbaarheid van productontwikkeling te verbeteren, komt Hyundai met een wereldwijd modulair platform voor elektrische auto’s. De eerste modellen op basis van dit onderstel moeten in 2024 in de showroom staan. Daarbij wordt het verkoopmodel vernieuwd via netwerkoptimalisatie en innovatieve methoden. Hyundai werkt daarnaast aan een nieuw geïntegreerd mobiliteitsplatform. Dat heeft als doel gegevens in en rondom het voertuig te analyseren via internetcontact met de auto.

Voor de succesvolle implementatie van het Strategy 2025 plan zijn hervorming van de organisatie en het management noodzakelijk. Hyundai zegt nieuwe systemen in gebruik te zullen gaan nemen voor op gegevens gebaseerde besluitvorming, performance management van werknemers, procesinnovatie en een nieuwe generatie ERP (Enterprise Resource Planning). Hyundai gaat ook een flexibelere organisatiestructuur creëren. Daarnaast streeft het bedrijf naar bevordering van een harmonieuze bedrijfscultuur die gericht is op communicatie en samenwerking.

Reageren is niet mogelijk.