Innovatief, maar voor de particulier wel erg prijzig: test Peugeot e-2008

0

Waarom de korte test?

Wij moeten er aan wennen dat elektrische aandrijving de standaard wordt. Peugeot is er aardig tijdig bij want zij heeft voor deze energetische transitie de jongste 208 en diens SUV variant 2008 geschikt gemaakt. Beide modellen blijven in elk geval voorlopig ook in benzine en diesel vorm volop in productie, maar zij kunnen ook in volledig emissievrije vorm worden besteld. De levering komt te laat op gang om dit jaar nog te kunnen profiteren van 4 procent bijtelling, maar ook in 2020 is er fiscaal voordeel te behalen.

 

Wat voor auto is het?

Voor de nieuwe Peugeot 2008 zijn de orderboeken in ons land inmiddels geopend. De compacte SUV is (dus) verkrijgbaar met 3 aandrijflijn smaken: benzine, diesel en elektrisch. De eerste 2 arriveren begin volgend jaar bij de dealers. Peugeot verwacht dat de komende jaren ongeveer 40 procent van de Europese kopers kiest voor de oliegestookte uitvoering. De elektrische versie, e-2008 genaamd, moet 10 tot 15 procent van de orders gaan genereren en de rest komt op conto van de benzinevarianten. Voor Nederland zal de verkoopverdeling anders zijn, met een veel kleiner belang voor de 2008 met dieselmotor. Voor de elektrische uitvoering moet gerekend worden op een dubbel zo hoge belangstelling. Dat heeft natuurlijk alles te maken dat Nederland, gestimuleerd door de overheid, voorop loopt bij de transitie naar emissievrij rijden.

De Peugeot importeur verwacht dat de benzine versies van de 2008, en in mindere mate de diesel uitvoeringen, in ons land vooral particuliere kopers aan zullen trekken. Dankzij de verlaagde bijtelling is elektrisch rijden voor leaseklanten nu al interessant, maar is de (veel duurdere) elektrische variant ook aantrekkelijk voor diegenen die de SUV uit eigen zak moeten betalen? De e-2008 staat voor minimaal 40.930 euro in de prijslijst, waar de benzineversie al voor 25.760 euro te koop is.

De fraaie SUV, met de designstijl die Peugeot de laatste jaren zo succesvol heeft gemaakt, is gebaseerd op het zogeheten CMP platform. De ontwikkeling van dit onderstel heeft liefst 1 miljard euro gekost, maar het resultaat is moduleerbaar. Daarmee is het CMP platform geschikt voor diverse modellen in talloze varianten en maten. De aandrijfopties werden al genoemd (benzine, diesel en volledig elektrisch), maar tot nu toe zijn de vruchten van het schaalbare onderstel de afgerond 4 meter lange hatchback modellen Opel Corsa en Peugeot 208, de vrijwel even grote DS 3 Crossback en de Peugeot 2008 die een klasse groter is. In een later stadium zal deze SUV gezelschap gaan krijgen van de qua formaat vergelijkbare, nieuwe Opel Mokka X en de opvolger van de Citroën modellen C4 en C4 Cactus.

De Peugeot (e-)2008 is simpel herkenbaar: de compacte SUV heeft een vlotte vormgeving die gedomineerd wordt door strakke lijnen. De designstijl kennen wij al van de succesvolle 3008. Toch zijn de carrosserieverhoudingen bij die SUV beter in balans. De (e-)2008 heeft een wel erg grote, optisch zware neuspartij. Omdat Peugeot gekozen heeft voor een dikke grille met gigantische LED dagverlichting staat er hier geen mooi slank autootje. Tot je de achterkant bekijkt: die is juist weer strak en ingetogen. Een beetje een vreemd design, zeker naast de beter geslaagde 3008 en de beeldschone 508.

Peugeot rust het elektrische versie uit met een in carrosseriekleur gespoten grille, een blauwgroen logo en diverse ‘e’ badges. Het aansluitpunt voor de laadkabel is verstopt achter het tankklepje. Wat dit betreft is overstappen van rijden op benzine of diesel naar elektriciteit dus heel eenvoudig en vertrouwd. Afgezien van de hiervoor genoemde kenmerken oogt de e-2008 gewoon als de reguliere uitvoeringen: modern, heel volwassen en een stuk scherper gelijnd in vergelijking met de vorige generatie, liefst 16 centimeter kleinere 2008.

De aandrijflijn van de e-2008 is identiek aan die van de e-208, de Corsa-e, DS 3 Crossback E-Tense en de toekomstige Citroën C4 Electric. We praten hier over een elektromotor van 136 pk / 260 Nm en een lithium/ion accupakket met een capaciteit van 50 kWh. De actieradius van de e-2008 bedraagt daarmee, op papier althans, volgens de WLTP meetnorm, 315 kilometer. Dat is overigens 25 kilometer minder dan het rij bereik van de e-208. De DS 3 Crossback E-Tense komt op een volle acculading 320 kilometer ver. Oorzaak voor het verschil (in het nadeel van de e-2008) is de iets minder gunstige stroomlijn, wat eigen is aan een SUV.

Opladen kan op diverse manieren, bijvoorbeeld via het normale stopcontact of met een Wallbox, bij een laadstation of met een snellader (tot 100 kW). Met een conventioneel stopcontact duurt het 16 uur voordat de batterij weer volledig opgeladen is. In het geval van een Wallbox of een laadpaal / laadstation geeft Peugeot de volgende tijden op: 5 uur en 15 minuten met 3-fase aansluiting (11 kW) of 8 uur bij een 1-fase exemplaar (7,4 kW). Met een snellader is de batterij in 30 minuten tot 80 procent opgeladen. De eerste 8 jaar of 160.000 kilometer wordt door Peugeot een minimale laadcapaciteit van 70 procent van het accupakket gegarandeerd.

De e-2008 beschikt over 3 rij modi waarmee de bestuurder het karakter van de elektrische SUV aan de omstandigheden op de weg kan aanpassen. Er is keuze uit Sport, Normal en Eco. Volgens Peugeot is Normal de ideale modus voor dagelijks gebruik. In Eco gaat alles in de spaarstand voor een optimale actieradius. In Sport is actieradius minder van belang en is alles gefocust op maximale prestaties. In deze modus sprint de e-2008 in 8,5 seconden naar 100 km/u. Naast de 3 rij modi voorziet Peugeot de e-2008 ook van 2 rem instellingen. Door activering van de Brake modus (afremmen op de motor) hoeft men het rempedaal minder vaak in te trappen. De e-2008 remt namelijk op de elektromotor en wint daardoor ook energie terug. Hierbij kan de bestuurder kiezen uit de standen ‘gemiddeld’ (voor een remgevoel dat vergelijkbaar is met dat van een auto met verbrandingsmotor) en ‘sterk’ (de Peugeot remt dan gecontroleerd af zonder dat men het rempedaal in hoeft te trappen; alleen het loslaten van het gaspedaal is voldoende. Dit wordt ook wel one-pedal-driving genoemd).

Is het wat?

Waar de 2008 versies met een conventionele verbrandingsmotor al productierijp zijn, worstelt Peugeot nog met het fijn slijpen van de elektrische variant. Bij de introductie in de omgeving van Marseille (Zuid-Frankrijk) waren daarom alleen pre productie modellen beschikbaar. Maar voor het optimaliseren van met name de software is er gelukkig nog wel wat tijd: de e-2008 arriveert pas eind tweede kwartaal 2020 in de showrooms.

De lijst aan rij assistentie veiligheidssystemen (ADAS) en moderne technische voorzieningen is indrukwekkend lang. In het interieur valt vooral het zeer compacte, afgevlakte stuurwiel op. Dat ligt prettig in de hand en maakt onderdeel uit van het zogeheten iCockpit concept dat Peugeot al jaren met wisselend succes toepast in vrijwel al haar modellen. Niet iedereen is er overigens fan van, want sommige personen zullen niet goed over het stuur naar de digitale klokkenwinkel met 3D weergave kunnen kijken. Proef zitten bij de dealer is dus aanbevelenswaardig. De afwerking van het interieur is van hoog niveau, met centraal op het dashboard een fors 10 inch touch screen. De gebruikte materialen stralen kwaliteit uit en maken een solide indruk. Bovengenoemde 3D weergave houdt in dat het teller scherm 2 lagen heeft en beelden voor, of over, elkaar kan plaatsen. Niet noodzakelijk, maar wel heel gaaf.

De geteste e-2008 was de GT uitvoering en die beschikt zelfs over Alcantara bekleding in een ruitpatroon en een geluidsinstallatie van Focal. Maar goed, dan heb je het over een B segment SUV die in elektrische vorm 46.630 euro moet opbrengen. Gelukkig kan het ook goedkoper: de e-2008 Active (zonder 3D digitaal instrumentarium maar met gewone analoge meters) kost 40.930 euro en voor de Allure versie vraagt Peugeot 43.430 euro. Ter vergelijking: voor de technisch identieke, maar krappere DS 3 Crossback E-Tense betaal je minimaal 43.190 euro, de Kona Electric van Hyundai met 449 kilometer actieradius moet 41.595 euro (of meer) opbrengen en de tarieven van de Kia e-Soul (rij bereik 452 kilometer) beginnen bij 42.995 euro. De Peugeot e-2008 heeft dus de laagste instapprijs, maar ook de kleinste actieradius.

Omdat de e-2008 wat zwaarder is vanwege het batterijenpakket, ligt hij net iets stabieler op de weg, maar het verschil is te subtiel om echte waarde aan te hechten. Hij helt niet overdreven sterk over in bochten en de elektrische Peugeot rijdt verrassend comfortabel. Niet verrassend is de e-2008 ook stil, al klinkt er wel een bescheiden zoem als je hem op zijn staart trapt. Dat is inherent aan een elektromotor. Dat geldt ook voor het instant koppel dat beschikbaar is zodra er vanaf stilstand wordt weggereden. Dat rijdt bijzonder prettig, vooral als er een stoplicht sprint in de lucht hangt.

De standaard Michelin banden met forse wangen zorgen er voor dat de e-2008 soms ietwat soft de bocht in gaat. Het onderstel blijft sowieso een beetje een Frans zachte aangelegenheid, maar dat velen zullen dat juist kunnen waarderen. De kickdown functie van het gaspedaal geeft een extra boost bij het optrekken of inhalen. En als je de pook in B zet om de regeneratie op te krikken, kom je een aardig eind zonder het rempedaal te gebruiken. Dat is ook maar beter, want de remmen voelen vaag aan. Dat had wat scherper gemogen. Voor de rest laat de e-2008 geen steken vallen. Hij voelt compact aan, de overzichtelijkheid is goed, maar is vooral erg comfortabel. Per saldo steken de rijeigenschappen niet met kop en schouders boven die van de concurrentie uit. Op nat wegdek hoor je in korte bochten de tractiecontrole overuren maken om het direct beschikbare koppel te verwerken. Dat kun je wat temperen door de rij standenknop niet in Sport modus te zetten, maar in de normale setting te laten staan. Als je dat doet, heb je niet het hele vermogen tot jouw beschikking en is de gaspedaal respons bovendien wat rustiger.

Dankzij een forse carrosserielengte van 4,30 meter en een wielbasis van 2,60 meter is ook een ruime auto. Met name achterin is het verschil met de krapper gesneden (e-)208 aanzienlijk. Daardoor is het aldaar voor volwassenen goed uit de houden. Voorin zit je voor SUV begrippen niet heel hoog. Daardoor rijdt de (e-)2008 een beetje als een hatchback. De bagageruimte heeft, ook bij de elektrische uitvoering, een formaat van 405 liter. Alleen de laadbak onder de vloer (29 liter) ontbreekt.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De nieuwe Peugeot e-2008 is een comfortabele, zeer volwassen elektrische SUV die in Nederland vooral het hart van de zakelijk rijder op hol zal brengen. Voorwaarde is wel dat die persoon (m/v) een zwak heeft voor Europese, en dan liefst Franse, auto's, want de verhouding tussen prijs en actieradius is niet bijzonder aantrekkelijk. Deze kanttekening neemt niet weg dat Peugeot met de tweede generatie 2008 een veel grotere doelgroep aanboort dan voorheen.

Voor de particulier is elektrisch rijden in deze vorm simpelweg nog een (te) dure hobby, maar goed dat geldt ook voor de alternatieven van DS, Hyundai en Kia. MG biedt in de vorm van de ZS EV (met 44,5 kWh accupakket en 263 kilometer rij bereik volgens WLTP norm) een scherp geprijsde oplossing voor diegenen die 41 à 47 mille te veel vinden, want deze Chinese elektrische SUV kost slechts 30.985 euro. De e-2008 is dus afgerond 10 mille duurder, maar zijn rijervaring rechtvaardigt die stevige meerprijs niet. Ook in elektrische vorm is deze Peugeot dus een goede allrounder die eigenlijk alles wel aardig kan, maar nergens écht in uitblinkt.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (20)
    6.9

Reageren is niet mogelijk.