Opel geeft Insignia een bescheiden facelift

0

Opel heeft het doek van de vernieuwde Insignia afgehaald. Je moet 2 keer kijken om de verschillen te kunnen zien. Insignia kenners zullen zien dat de koplampen voortaan van een klein haakje voorzien zijn. Dat is gelijk de opvallendste wijziging, want verder heeft de update weinig om het lijf.

De opgefriste Insignia beleeft zijn publieksdebuut op het autosalon van Brussel, die van 10 tot en met 19 januari wordt gehouden. Dat Opel weinig aan het uiterlijk van haar grote middenklasser heeft veranderd, is logisch. De Insignia kwam in juni 2017 op de markt en is dus pas 2,5 jaar oud. Mede daarom doet hij qua design nog steeds niet verouderd aan. Verder is de concurrentiedruk de afgelopen tijd niet noemenswaardig toegenomen: bij Ford is de Mondeo een aflopende zaak, de Talisman heeft Renault weinig verkoopgeluk gebracht en de facelift van de Volkswagen Passat plus diens zustermodel Skoda Superb is evenmin schokkend. Dat geldt ook voor de meest recente update van de Mazda 6.

In het kader van de opfrisbeurt beschikt de Insignia voortaan standaard over iets slankere koplampen met LED techniek. Een andere wijziging betreffen de bumpers. Die zijn iets strakker getrokken en hebben voortaan een bredere centrale opening. De aan weerszijden van de bumper geplaatste designelementen zijn kleiner dan voorheen. De grille werd ook aangepast en is voortaan iets breder. Het Opel logo werd vergroot. Het embleem wordt wederom geflankeerd door 2 chroom strips, maar het ‘knikje’ is verdwenen. Uit de koplampen is een hapje genomen. Daarmee volgt de vorm van de verlichtingsunit die van de erin verwerkte LED techniek. De dag verlichting heeft een plek onderin de koplamp gekregen in plaats van bovenin. Aan de achterzijde is er minder aan de Insignia veranderd. Hier blijven de aanpassingen aan de grote Opel beperkt tot de bumper, waaronder 2 platte plus bredere, met chroom omlijste, openingen voor de uitlaatpijpen een plek hebben gekregen.

Optioneel is er het Adaptive IntelliLux Pixel Light systeem, dat nu werkt met 168 LED exemplaren (84 per koplamp) in plaats van voorheen 32 stuks. Deze techniek past de lichtbundel continu aan de rij omstandigheden aan voor optimaal zicht zonder anderen te verblinden, aldus Opel. Verder wordt er met het Adaptive IntelliLux Pixel Light systeem een groter gedeelte van de weg verlicht en kan de krachtigere lichtstraal beter gestuurd worden. Tegenliggers worden zoals gezegd minder snel verblindt omdat de Insignia een minder felle lichtstraal hun kant op zal sturen. Ook sturen de koplampen mee in bochten.

De veiligheidsuitrusting van de vernieuwde Insignia is uitgebreid met zaken als Forward Collision Alert met automatische noodstop plus voetgangersherkenning, Active Lane Keep Assist, dode hoek waarschuwing, Rear Cross Traffic Alert, adaptieve cruise controle met stop&go functie en verkeersborden herkenning. Op de optielijst staan Advanced Park Assist (een automatisch parkeerhulp systeem), een Head-up display en AGR gecertificeerde want ergonomische verantwoorde voorstoelen. Ook nieuw voor de Insignia is een digitale binnenspiegel waarop de beelden geprojecteerd worden van een naar achteren gerichte camera.

Met welke motoren de vernieuwde Insignia leverbaar wordt, houdt Opel nog even onder de pet. Waarschijnlijk blijft het D segment model net als zijn kleinere broer Astra (die afgelopen zomer werd bijgepunt) gebruik maken van door General Motors (het voormalige moederbedrijf) ontwikkelde motoren. Daarvan zou het brandstofverbruik wel flink verlaagd zijn, zo laat een woordvoerder weten. Specificaties kan hij nog niet noemen omdat de certificatiefase nog niet is afgerond. De nieuwe eigenaar van Opel, het Franse PSA concern, heeft het licht overigens nog niet op groen gezet voor een opvolger voor de Insignia. Gebeurt dat wel, dan hoeft die niet voor 2022 in de showrooms verwacht te worden.

Reageren is niet mogelijk.