Prijs vergelijking Audi Q7 55 / 60 TFSI-e

0

Audi breidt het leveringsgamma van de Q7 uit met 2 stekker hybride versies. Hier lees je niet alleen de exacte specificaties over de aandrijflijnen, maar ook wat de oplaadbare uitvoeringen van de SUV moeten gaan kosten.

De 2 stekker hybride versies van de Q7 hebben als typeaanduiding 55 TFSI-e en 60 TFSI-e. In beide gevallen doet de 3.0 TFSI unit dienst als verbrandingsmotor. Deze V6 unit is goed voor 340 pk en 450 Nm. Hij krijgt assistentie van een elektromotor die in de 8-traps Tiptronic automaat is verwerkt. Het lithium / ion accupakket heeft in zowel de 55 TFSI-e als in de 60 TFSI-e een capaciteit van 17,3 kWh. De elektrische actieradius is dan ook identiek: 43 kilometers volgens de WLTP -meetnorm.

AudiBMWFordVolvo
Q7X5Explorer XC90
55 TFSI-exDrive45ePHEV ST-LineT8 TE Momentum
85.000 euro86.002 euro± 80.000 euro82.995 euro

Het vermogen dat de elektromotor levert, varieert echter. De Q7 55 TFSI-e heeft een gecombineerd vermogen van 381 pk. Het maximum koppel is 600 Nm. Met deze aandrijflijn sprint de oplaadbare SUV in 5,9 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt volgens Audi 240 km/u. Wie puur op elektrische kracht rijdt, moet genoegen nemen met maximaal 135 km/h. De Q7 55 TFSI-e kost 85.000 euro.

AudiLand RoverPorsche
Q7Range Rover SportCayenne
60 TFSI-e S-LineP400e PHEV SEE-Hybrid
105.790 euro101.030 euro104.100 euro

Wie de Q7 als 60 TFSI-e bestelt, is ruim 20 mille duurder uit (de prijs bedraagt 105.790 euro), maar krijgt dan een oplaadbare SUV met een systeemvermogen van 456 pk. Het maximum koppel is ook hoger, namelijk 700 Nm. De extra kracht is te danken aan een potentere elektromotor van 128 pk en 350 Nm. De sprint naar 100 km/u kan deze Q7 in 5,7 seconden afronden, oftewel tweetiende tel sneller dan de 55 TFSI-e. De topsnelheid is echter identiek (240 km/u, of 135 km/u in de elektrische modus).

De meerwaarde van de 60 TFSI-e uitvoering zit echter vooral in (extra) uiterlijk vertoon: hij beschikt als snelste uitvoering van het tweetal standaard over het S-Line exterieur pakket. Dit betekent dat zaken als de wielkastranden in carrosseriekleur zijn gespoten en dat de Matrix LED koplampen van donkerder kunststof zijn voorzien. De Q7 60 TFSI-e staat verder op 20-inch lichtmetalen velgen, waarachter zich rode remklauwen bevinden. Adaptieve luchtvering is op deze versie standaard. Ook van binnen profiteert de krachtigere oplaadbare SUV van een S-Line aankleding.

Beide stekker hybride versies van de Q7 starten altijd in de elektrische rij modus. Vervolgens kan handmatig de stand Hybrid geactiveerd worden. Deze rij modus is onderverdeeld in de settings Auto en Hold. In de eerste stand regelt de auto zelf wanneer er wordt overgeschakeld van de verbrandingsmotor naar de elektromotor, of andersom. Selecteer jij Hold, dan behoudt het accupakket de hoeveelheid energie die op het moment aanwezig is. Het vooruitziende managementsysteem kiest voor elk type rit de strategie die het mogelijk maakt om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Ook de ‘zeil’ en de recuperatiefuncties dragen bij aan maximale efficiency. Het rij karakter van de Q7 kan verder aan de persoonlijke smaak worden aangepast via de bekende modi Comfort, Efficiency, Auto, Dynamic en Individual. Hiervoor dient met de knop van het Audi Drive Select systeem te bedienen. Wie de Q7 60 TFSI-e met adaptieve luchtvering bestelt, krijgt daar de standen Allroad én Offroad bij.

De stekker hybride versies van de Q7 worden standaard geleverd met een Mode 3 laadkabel met Type 2 connector. Ook de Shuttel pas, die toegang geeft tot alle handige Shuttel (laad)diensten, is inbegrepen. Met de My Audi app kunnen onder meer de laadstatus van de batterij en de resterende actieradius worden opgeroepen. Met de app is ook het laadproces te starten en kan de voorverwarming/-koeling van het interieur worden geactiveerd. Vanaf februari volgend jaar staat het nieuwe tweetal bij de Audi dealers in de showroom. Zij zijn vanaf donderdag 19 december te bestellen.

Reageren is niet mogelijk.