E10 is goed voor het milieu maar niet voor de motor

0

Sinds oktober vorig jaar leveren vrijwel alle tankstations E10. Dit is benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol toegevoegd, wat beter is voor het milieu omdat er voor bio-ethanol geen fossiele brandstoffen uit de grond worden gehaald. Maar Autointernationaal.nl plaatste direct al kanttekeningen bij E10 als ‘opvolger’ van gewone E95 benzine.

Wij zijn nu een paar maanden onderweg met E10 benzine en de ervaringen zijn zoals verwacht niet louter positief. Niet iedereen is namelijk tevreden over de toevoeging van bio-ethanol. En mensen die geen verschil merken tijdens het rijden, zeggen er wel bij dat E10 benzine flink duurder is. Onder de mensen die kritiek hebben, zijn de veelgehoorde klachten: een minder krachtige motor, vaker moeten tanken en een haperende motor als je optrekt vanuit een laag toerental.

Eén van de grootste nadelen van bio-ethanol is dat het vocht aantrekt. Als de auto niet regelmatig warm draait, dan blijft dat vocht in de motorolie zitten. Water smeert heel erg slecht en olie juist goed en de combinatie van die twee is niet wenselijk. Dan kun je het verschijnsel krijgen dat heet white sludge of mayonaise. En als je dan de een keer de olievuldop van je motor afhaalt als ie niet warm genoeg is geweest dan zou je aan de binnenkant een witte substantie kunnen zien zitten. En dat is de reactie van water en olie.

Er zijn dus nogal wat problemen, maar wij doen het wel ergens voor. Bio-ethanol toegevoegd aan benzine, levert een behoorlijk CO2 reductie op. Martin Junginger is hoogleraar bio-economie aan de Universiteit van Utrecht legt uit: “Bio-ethanol is gewoon alcohol wat we kennen uit bier en wijn. Het wordt gemaakt uit maïs of tarwe en dat kunnen we vergisten en dan krijg je bio-ethanol. Als je benzine met bio-ethanol gebruikt in plaats van benzine, dan bespaar je 7 procent aan CO2-uitstoot. Dat is niet genoeg, maar gezien de klimaat uitdaging is het een zinnige bijdrage die je levert”.

Het is verstandig om te check of jouw auto geschikt is voor E10 benzine. Dat kan op www.e10check.nl . Daarnaast is het raadzaam om de motor regelmatig warm
te rijden. Als jij een oldtimer hebt of een auto waar jij niet vaak mee rijdt, tank dan E5.

 

Reageren is niet mogelijk.