Angst voor E10 zorgt voor grotere vraag naar premium benzine

0

De verkoop van premium benzine (Euro 98) is bijna verdubbeld sinds de invoering van E10, de op papier iets duurzamere benzinesoort die sinds oktober vorig jaar uit de Euro 95 pomp komt. Autorijders zijn bang dat deze zogenaamd milieuvriendelijkere benzine slecht is voor hun auto. Die angst is niet helemaal onterecht.

Hoewel de meeste modellen volgens de autofabrikanten prima overweg kunnen met E10, zijn er ook veel klachten, met name over verminderd vermogen en een hoger verbruik. Dat komt doordat er in vergelijking met de oude Euro 95 er ongeveer 2 keer zo veel bio-ethanol in zit. Daardoor is er weliswaar minder aardolie nodig om een liter benzine te maken (hetgeen CO2 uitstoot scheelt), maar veel motoren draaien daar niet optimaal op.

Met name oudere auto’s worden niet blij van het duurzamere goedje. De nieuwe benzinesoort kan namelijk aluminium en rubberen onderdelen aantasten. Garagehouders zeggen dat er sinds oktober niet meer mensen langskomen met problemen, maar het is nog veel te vroeg om een goed beeld te krijgen van de lange termijn effecten. Ook de ANWB en de Bovag lijken hun kop liever in het zand te steken. “Wij horen er weinig over van onze achterban”, aldus een woordvoerder.

Maar tankstations zien elke dag dat de autoconsument er niet gerust op is. “Mensen willen geen risico lopen “, zegt Johan Teunissen, eigenaar van een Shell tankstation in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. “Ik zie dan ook een stijging in de verkoop van premium benzine met als doel eventuele problemen te voorkomen”. Premium benzine, met merknamen als V-Power of Ultimate, bevatten maximaal 5 procent bio-ethanol. In principe kunnen alle auto’s hiermee overweg, dus ook oude modellen. De brandstof is wel een stuk duurder dan E10 benzine.

Het CBS, dat bijhoudt hoeveel brandstof wij iedere maand verbruiken, ziet ook een opvallende stijging in de verkoop van premium benzine sinds oktober vorig jaar, toen E10 verplicht werd. In de eerste maand werd er direct 10 miljoen liter van verkocht. Normaal schommelt de verkoop tussen de 6 en de 7 miljoen liter per maand. Vergeleken met Euro 95 en E10 is die 10 miljoen liter overigens nog steeds erg weinig. Van deze ‘gewone’ benzine tankten wij afgelopen oktober 450 miljoen liter.

Toch wrijven tankstation exploitanten niet massaal in hun handen nu ze meer duurdere benzine verkopen. “Ze moeten het ook voor meer geld inkopen. De marge maakt niet veel uit. Die is min of meer hetzelfde”, vertelt Erik de Vries, directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche. “Wij krijgen als pomphouders marge in centen, niet in procenten. Het maakt voor ons dus niet heel veel uit”, zegt Ewout Klok, die een tankstation runt in Hoogeveen en voorzitter is van de belangenvereniging van pomphouders. Ook bij hem is de verkoop van premium benzine toegenomen. Was voorheen 10 procent van de benzineverkoop premium, nu is dat 20 procent.

Overigens wordt het geld dat de automobilist uitgeeft aan de duurdere benzine (het gaat om 8 tot 15 cent verschil per liter) direct weer (deels) terugverdiend. E10 is namelijk minder efficiënt dan de oude Euro 95. Dus men komt minder ver op een volle tank. De Vries bevestigt dit: “De energie-inhoud is minder”. Dat men minder ver op een volle tank komt, blijkt ook uit Duitse praktijktests.

Reageren is niet mogelijk.