In detail: de Fisker Ocean

0

Het Amerikaanse Fisker heeft de eerste details bekend gemaakt van de Ocean: de volledig elektrische cross-over waarmee de debutant op de automarkt grote ambities heeft.

De Ocean gaat in de Verenigde Staten 37.499 dollar kosten. Dat is (vermoedelijk) een lager instaptarief dan Tesla voor de nog te introduceren Model Y (een directe concurrent) gaat hanteren. Toch hoeft het bedrijf van Elon Musk zich geen zorgen te maken.

Fisker presenteert de Ocean tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, maar op de daadwerkelijke levering is het nog lang wachten. De productie gaat naar verwachting pas eind 2021 van start. De leveringen komen pas een jaar later op gang. Daarmee heeft Fisker een jaar achterstand op de planning van Tesla met de Model Y.

Tussen 2022 en 2027 hoopt Fisker op jaarbasis meer dan 1 miljoen voertuigen te produceren in de Verenigde Staten, Europa en in China. Het bedrijf zegt daarvoor al de bouwcapaciteit te hebben veiliggesteld. Met dit productieaantal (200.000 auto’s op jaarbasis) heeft Fisker globaal de helft van de omvang dat Tesla, dat vorig jaar afgerond 367.500 auto’s produceerde. Inclusief de Model Y wil deze concurrent echter doorgroeien tot ruim 600.000 stuks.

In maart, op de autosalon van Genève maakt Fisker nog meer details bekend over haar productieplannen met deze Ocean. Dan zullen ook de gegevens over het schaalbare platform openbaar worden gemaakt. Op dit onderstel moeten in de toekomst 2 andere modellen gebaseerd gaan worden, zo is het plan.

Fisker gaat de Ocean in 2 vormen aanbieden: via koop of middels een leaseconstructie. Klanten die voor de eerste optie kiezen, betalen 37.499 dollar (maar die prijs zakt als er gebruik gemaakt wordt van een overheidssubsidie tot 29.999 dollar). Een exemplaar reserveren kan voor 250 dollar. Via de leaseconstructie betaalt men 379 dollar per maand (zo’n 340 euro). Bestuurders bepalen zelf hoe lang ze de Ocean willen rijden. Een klant kan het voertuig al na één maand terugbrengen of de auto jarenlang rijden. Elk jaar mogen zij 30.000 mijl (omgerekend 48.000 kilometer) rijden. De betalingen lopen via een speciale app voor iOs en Android: de Fisker Flexee mobile app.

Voor de Ocean heeft Fisker diverse patenten aangevraagd. Eén daarvan is de zogeheten California Mode waarbij alle 9 ruiten na een druk op een knop in de deuren zakken (zelfs die van de achterklep en het panoramadak) voor een optimale ‘open-air feeling’. Zo kunnen inzittenden volgens Fisker “de zon, frisse lucht en een gevoel van open rijden ervaren zonder daadwerkelijk in een cabriolet te zitten”. De Ocean beschikt over een tapijt dat gemaakt is van visnetten. Voor de rest zijn de interieurmaterialen gerecycled en/of ‘vegan’: zij bestaan uit 100 procent polycarbonaat polyurethaan oppervlakken alsmede zogeheten eco-suède. Hiermee wil de Ocean het duurzaamste voertuig ter wereld zijn.

Het interieur van de Ocean is, en daarmee kopieert Fisker het trendsettende design van Tesla, zeer eenvoudig van opzet. Centraal op het dashboard staat een verticaal gemonteerd aanraak scherm waarmee het gros van de functies van de auto bediend kan worden. Eronder zit de bedieningsknop voor de transmissie en een verdieping lager zijn aanraak gevoelige knoppen geplaatst. Ook achter het stuur heeft de Ocean een digitaal scherm. Op dit display kunnen de songteksten van de favoriete muziek worden weergegeven zodat die lekker kan meezingen.

Fisker geeft de Ocean standaard een actieradius van ongeveer 400 tot 480 kilometer. De hiervoor benodigde stroom is afkomstig van een 80 kWh grote lithium/ion batterij. Optioneel levert Fisker de Ocean met een fors zonnepaneel op het dak. Volgens de ontwerpers krijgen klanten daarmee in een zonnig klimaat 1.600 gratis kilometers cadeau.

Met een Amerikaanse prijs (na subsidie) van 29.999 dollar is de Fisker Ocean 3.724 dollar goedkoper dan de Tesla Model 3 Standard. De auto wordt geleverd met een haal & breng service voor het onderhoud. Hoe krachtig de Ocean precies is, houdt Fisker nog even onder de pet. Wel is bekend dat de elektrische cross-over beschikbaar komt met zowel achter als vierwiel aandrijving en dat er een versie komt die in 2,9 seconden naar 96 km/h (60 mijl) kan accelereren.

Het is nu afwachten of Henrik Fisker deze nieuwe belofte kan waarmaken. Hij vertilde zich eerder aan de stekker hybride sportsedan Karma, met als gevolg een faillissement. Van aartsrivaal Tesla is bekend dat het geen sinecure is om winst te maken met elektrische auto’s. Niets wijst er op dat Fisker voldoende diepe zakken heeft om een tweede faillissement te voorkomen.

Reageren is niet mogelijk.